Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Ohjaus hieman takertaa suurilla nopeuksilla

Aloittaja Moto69, marraskuu 19, 2019, 09:12:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Moto69

Mistä johtuu Nissan Qashqaissa kun ohjaus hieman takertaa suoralla jos nopeus on n. 90km/h tai suurempi.
Hitailla nopeuksilla sitä ei ole. Voisiko johtua ihan renkaistakin? Takertelu on hyvin lievää mutta tuntee kun suoralla tekee sievän korjausliikkeen niin liike on selainen pätkittäinen.
Kymco Venox, Honda Shadow 600, Suzuki Intruder 800, Kawasaki VN800, Honda Shadow 1100, Kawasaki VN1500, Kawasaki Drifter 1500

cedricfan

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Moto69

Kymco Venox, Honda Shadow 600, Suzuki Intruder 800, Kawasaki VN800, Honda Shadow 1100, Kawasaki VN1500, Kawasaki Drifter 1500

AkiH

Qashqain lempinimi. Tarkempaa mallia/vuosimallia/tekniikkayhdistelmää tuossa siis kysellään.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Moto69

Lainaus käyttäjältä: AkiH - marraskuu 19, 2019, 13:23:39
Qashqain lempinimi. Tarkempaa mallia/vuosimallia/tekniikkayhdistelmää tuossa siis kysellään.

Ahas, aina oppii uutta. No se on vm 2007 1.6 bensa ja VÄHÄN ajettu ;)
Kymco Venox, Honda Shadow 600, Suzuki Intruder 800, Kawasaki VN800, Honda Shadow 1100, Kawasaki VN1500, Kawasaki Drifter 1500

cedricfan

Eli ei ole kaistallapitoavustinta.
Toisessa ketjussa mainitun "rattia paikallaan kääntäessä se vinkuu hieman" perusteella voisi olla iskarin kääntölaakeri, on kuluva osa.
Sitten on mahdollisuuksia myös ohjausakselin ristinivel, alatukivarren pallonivel, raidetangon ulompi pää, ja sisempi aksiaalipää.
Mutta vian löytämistä helpottanee se, että vinkuu paikallaankin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Moto69

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - marraskuu 19, 2019, 13:51:25
Eli ei ole kaistallapitoavustinta.
Toisessa ketjussa mainitun "rattia paikallaan kääntäessä se vinkuu hieman" perusteella voisi olla iskarin kääntölaakeri, on kuluva osa.
Sitten on mahdollisuuksia myös ohjausakselin ristinivel, alatukivarren pallonivel, raidetangon ulompi pää, ja sisempi aksiaalipää.
Mutta vian löytämistä helpottanee se, että vinkuu paikallaankin.

ei ole avustinta.
Ok, eli mitä menisit ekaksi syyttämään, tekeekö tuo iskarin kääntölaakeri juuri sitä takertelua hieman ja pitääkö vinkumista paikallaan? Vai onko noissa kaikissa kohdissa samat oireet?
Kymco Venox, Honda Shadow 600, Suzuki Intruder 800, Kawasaki VN800, Honda Shadow 1100, Kawasaki VN1500, Kawasaki Drifter 1500

cedricfan

Kyllä se on se todennäköisin, mutta nosturillahan tuo selviää.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Moto69

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - marraskuu 19, 2019, 15:08:08
Kyllä se on se todennäköisin, mutta nosturillahan tuo selviää.

asia selva ja paljon kiitoksia vinkistä, käytän perjantaina pajalla!  :)
Kymco Venox, Honda Shadow 600, Suzuki Intruder 800, Kawasaki VN800, Honda Shadow 1100, Kawasaki VN1500, Kawasaki Drifter 1500

Moto69

ei ollu syynä kääntölaakerit. Veikkaan että on ihan ominaisuus tuo tahmea ohjaus.
Luin juuri Moottori lehdestä jossa moitittiin uusimman Qashqai mallin tahmeahkoa ohjausta.

Se ulina on vielä arvoitus, rasvasin ratin kaikki nivelet mutta se ei auttanut...hmm..
Kymco Venox, Honda Shadow 600, Suzuki Intruder 800, Kawasaki VN800, Honda Shadow 1100, Kawasaki VN1500, Kawasaki Drifter 1500

Moto69

Lainaus käyttäjältä: Moto69 - marraskuu 20, 2019, 20:05:53
ei ollu syynä kääntölaakerit. Veikkaan että on ihan ominaisuus tuo tahmea ohjaus.
Luin juuri Moottori lehdestä jossa moitittiin uusimman Qashqai mallin tahmeahkoa ohjausta.

Se ulina on vielä arvoitus, rasvasin ratin kaikki nivelet mutta se ei auttanut...hmm..

Niin tarkennuksena vielä, vaikka auto on sammuksissa eli ohjaustehostin on myös pois päältä niin
ulina kuuluu myös jos kääntää rattia puolelta toiselle.
Kymco Venox, Honda Shadow 600, Suzuki Intruder 800, Kawasaki VN800, Honda Shadow 1100, Kawasaki VN1500, Kawasaki Drifter 1500

cedricfan

Sähköisesti tehostettu, joten ei ulise pumput tai hihna, kun niitä ei ole. Paikallaan seisoessa ei kuuluisi sisälle tulla mitään selvästi kuultavaa ääntä ratin kääntelystä.
Tahmea ohjaus koeajoraportissa ei tarkoita takertelua, vaan sitä, että ohjaustuntuma on kehno ja keinotekoinen: ratin ja pyörien väinen yhteys ei välity kuljettajalle. Perusvika sähköisesti tehostetussa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Moto69

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - marraskuu 20, 2019, 21:23:49
Sähköisesti tehostettu, joten ei ulise pumput tai hihna, kun niitä ei ole. Paikallaan seisoessa ei kuuluisi sisälle tulla mitään selvästi kuultavaa ääntä ratin kääntelystä.
Tahmea ohjaus koeajoraportissa ei tarkoita takertelua, vaan sitä, että ohjaustuntuma on kehno ja keinotekoinen: ratin ja pyörien väinen yhteys ei välity kuljettajalle. Perusvika sähköisesti tehostetussa.

No kyllä ratti kääntyy siis kevyemmin kun laittaa auton käyntiin. Eli sammuksissa kääntäminen on raskasta ja silloin myös kuuluu se ulina. Ja kyllä tässä moniurahihna on kun on vasta vaihdettu.
Kymco Venox, Honda Shadow 600, Suzuki Intruder 800, Kawasaki VN800, Honda Shadow 1100, Kawasaki VN1500, Kawasaki Drifter 1500

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Moto69 - marraskuu 21, 2019, 07:19:20
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - marraskuu 20, 2019, 21:23:49
Sähköisesti tehostettu, joten ei ulise pumput tai hihna, kun niitä ei ole. Paikallaan seisoessa ei kuuluisi sisälle tulla mitään selvästi kuultavaa ääntä ratin kääntelystä.
Tahmea ohjaus koeajoraportissa ei tarkoita takertelua, vaan sitä, että ohjaustuntuma on kehno ja keinotekoinen: ratin ja pyörien väinen yhteys ei välity kuljettajalle. Perusvika sähköisesti tehostetussa.

No kyllä ratti kääntyy siis kevyemmin kun laittaa auton käyntiin. Eli sammuksissa kääntäminen on raskasta ja silloin myös kuuluu se ulina. Ja kyllä tässä moniurahihna on kun on vasta vaihdettu.

On siellä varmaan se hihna, mutta hydraulista tehostinta sieltä ei löydy, eli se hihna ei pyöritä ohjaustehostinta.
Se sähköinen tehostin toimii myös vain silloin kun se auto on käynnissä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Moto69

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - marraskuu 21, 2019, 07:44:41
Lainaus käyttäjältä: Moto69 - marraskuu 21, 2019, 07:19:20
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - marraskuu 20, 2019, 21:23:49
Sähköisesti tehostettu, joten ei ulise pumput tai hihna, kun niitä ei ole. Paikallaan seisoessa ei kuuluisi sisälle tulla mitään selvästi kuultavaa ääntä ratin kääntelystä.
Tahmea ohjaus koeajoraportissa ei tarkoita takertelua, vaan sitä, että ohjaustuntuma on kehno ja keinotekoinen: ratin ja pyörien väinen yhteys ei välity kuljettajalle. Perusvika sähköisesti tehostetussa.

No kyllä ratti kääntyy siis kevyemmin kun laittaa auton käyntiin. Eli sammuksissa kääntäminen on raskasta ja silloin myös kuuluu se ulina. Ja kyllä tässä moniurahihna on kun on vasta vaihdettu.

On siellä varmaan se hihna, mutta hydraulista tehostinta sieltä ei löydy, eli se hihna ei pyöritä ohjaustehostinta.
Se sähköinen tehostin toimii myös vain silloin kun se auto on käynnissä.

eli ... mitä osaa voidaan tässätilanteessa ruveta syyttämään jos ulina kuuluu myös auton ollessa sammuksissa
Kymco Venox, Honda Shadow 600, Suzuki Intruder 800, Kawasaki VN800, Honda Shadow 1100, Kawasaki VN1500, Kawasaki Drifter 1500

mies51

Onko Quashaissakin iskarin yläpään laakeri liukulaakeri, kuten Almera N16:ssa? Se on ihan pöljä säästö. Sunny N14:ssa pieni kuulalaakeri ja toimi auton iän. Tosin ei se Almerassa ainakaan ulissut/vinkunut vaan naksahteli tai kolisi kääntäessä ja sen havaitsi parhaiten parkkiruudusta lähtiessä, kun joutui hitaasti ja jyrkästi kääntymään. Suuremmilla nopeuksilla ajettaessa rikkinäinen tai kuiva pyöränlaakeri ulisee. Se ei vaikuta kääntämiseen. nykyautoissa pyöränlaakeria ei voi voidella tai välystä säätää. Uliseva on jo ylikuumentunut, laakerissa jo värimuutoksia, joten menee vaihtoon. Etupyörän laakerin vaihtoon tarvitsee hydraulisen prässin, erikoistyökaluja tai paljon ammattitaitoa, joten ei onnistu aloittelijalta.
Jos vikana on iskarin yläpään laakeri, tarvitaan jousenpuristimet, onnistuu keskiverto kotikorjaajalta youtube neuvoilla.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mies51 - marraskuu 21, 2019, 14:50:31
Onko Quashaissakin iskarin yläpään laakeri liukulaakeri, kuten Almera N16:ssa? Se on ihan pöljä säästö. Sunny N14:ssa pieni kuulalaakeri ja toimi auton iän. Tosin ei se Almerassa ainakaan ulissut/vinkunut vaan naksahteli tai kolisi kääntäessä ja sen havaitsi parhaiten parkkiruudusta lähtiessä, kun joutui hitaasti ja jyrkästi kääntymään. Suuremmilla nopeuksilla ajettaessa rikkinäinen tai kuiva pyöränlaakeri ulisee. Se ei vaikuta kääntämiseen. nykyautoissa pyöränlaakeria ei voi voidella tai välystä säätää. Uliseva on jo ylikuumentunut, laakerissa jo värimuutoksia, joten menee vaihtoon. Etupyörän laakerin vaihtoon tarvitsee hydraulisen prässin, erikoistyökaluja tai paljon ammattitaitoa, joten ei onnistu aloittelijalta.
Jos vikana on iskarin yläpään laakeri, tarvitaan jousenpuristimet, onnistuu keskiverto kotikorjaajalta youtube neuvoilla.

Muuten hyvä, mutta qasqaihin ei saa itse laakeria erikseen. Tulee navan kanssa pakettina.
Ja siitä rasvauksesta sen verran, että se on toisaalta ihan hyvä että niitä ei pääse kuluttaja voitelemaan itse. Jotkut ihmiset laittaa liikaa sitä rasvaa sinne, liika rasva aiheuttaa vain lisää lämpöä..

Liukulaakeri näyttää olevan, sama käy ainakin kumkvattiin, noteen, k12 micraan ja tiidaan.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Moto69

Iskarin yläpään laakerit on kunnossa.  Antaa toistaiseksi vinkua, mitäpä tuo haittaa. Tietää ainakin että kääntää rattia jos nukahtaa rattiin.
Kymco Venox, Honda Shadow 600, Suzuki Intruder 800, Kawasaki VN800, Honda Shadow 1100, Kawasaki VN1500, Kawasaki Drifter 1500

Moto69

Vinkuminen loppui siihen kun ammattilaiset hoitivat rasvauksen.
Kymco Venox, Honda Shadow 600, Suzuki Intruder 800, Kawasaki VN800, Honda Shadow 1100, Kawasaki VN1500, Kawasaki Drifter 1500