Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

K11 micra ei ota kierroksia

Aloittaja jw, marraskuu 19, 2019, 02:43:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jw

Elikkäs 1995 k11 1.0 micrassa jotain häikkää. Ostin liikkeestä, kun oli halvalla korjattavaksi (Ilmoitettin tehot hävinnyt, toimii pienellä kaasulla), joten ennakkotietoja ei hirveästi ole. Ajettu 180tkm.

Eli siis vikana; paikallaan kun kierrättää, niin kiertää noin alle puoleen väliin hyvin ja odottaa 3-5 sekuntia ja kiertää loppuun. Ajaessa täydellä kaasulla nykii, ei kiihdy, kierrokset heijaa. Heijaamisella tarkoitan sitä ihan kuin kytkin luistaisi tai jotain eli nostaa kierrokset todella ylös mutta ei vetoa ja laskee, myöskin booailee välillä. (Kytkin vaihdettu huoltokirjan 135tkm kohdalla, voiko muka olla siitä?)

Alle puolella kaasulla on vetoja ja toimii suhkot normaalisti. Mutta näillä hevosilla tarvii kyllä koko kaasun käyttöön.

Mitä olen kerinnyt tekemään; kaasuläppäkotelosta se (ilmamassaosan?)uudelleen juottaminen, uusi ilmansuodatin ja tulpat. Ei vaikutusta.

Vika onkin paljon mystisempi mulle kuin luulin, mutta löytyiskö täältä apuja, mistä lähtisi vikaa etsimää? Bensansuodatin on seuraavana ostoslistalla, mutta voiko tehdä tuollaista?

vnu84

Katti tukossa tai katin sisukset irti ja tukkivat osittain ulostuloa?
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

jw

Lainaus käyttäjältä: vnu84 - marraskuu 19, 2019, 12:11:53
Katti tukossa tai katin sisukset irti ja tukkivat osittain ulostuloa?

Hmm, pitää jotenkin testata. Harmi kun ei ole paikkaa laittaa näitä niin hiukan hankalaa. Voikose tehä tollasen kytkimen luistamis efektin, esim. 80kmh kun lyö kaasun pohjaan niin kierrokset huutaa ja hetken päästä laskee ja alkaa booaamaan.

vnu84

Ei oikeastaan. Kytkimen luistaminen ja kierrosten/tehon puute viittaa kahteen eri vikaan.

Olisi kiva tietää miksi kytkin on vaihdettu. Vuotanut öljyä kampiakselin tiivisteestä ja alkanut luistamaan? Vain kytkinlevy vaihdettu, mutta vian aiheuttajaa ei korjattu? Ei tuo 135 tkm kovin alhainen kytkimen vaihtolukema ole, jos kuski on ajanut kaupungissa ja/tai säätänyt nopeutta kytkimellä (äitini teki niin K10:n kanssa, kytkin loppui 90 tkm kohdalla), mutta mulla K11:ssa on alkuperäinen kytkin ja autolla ajettu 210 tkm. Mä toisaalta ajan pitkää työmatkaa, jossa kytkimeen ei tarvitse montaa kertaa koskea. Kahden edellisen omistajan ajotyyliä en tiedä.

Näkyykö kytkimen kohdalla maassa öljyjälkiä? Onko kytkinkopan alimmassa kohdassa, yleensä kytkinkopan ja vaihdelaatikon välisessä saumassa oleva valumareikä auki, kai siinä sellainen on, en ole omastani katsonut? Jos reikä tukossa (kytkimen vaihtanut "naapurin pena" liimannut reiän tukkoon) ja koppaan saattaa kertyä öljyä, joka saa uuden kytkimen luistamaan. Voihan se olla, että valumareikä on liimattu tarkoituksella tukkoon. Haluttu, että auton öljyvuoto ei näy, kun auto on myyty liikkeeseen.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

jw

Lainaus käyttäjältä: vnu84 - marraskuu 19, 2019, 16:28:50
Ei oikeastaan. Kytkimen luistaminen ja kierrosten/tehon puute viittaa kahteen eri vikaan.

Olisi kiva tietää miksi kytkin on vaihdettu. Vuotanut öljyä kampiakselin tiivisteestä ja alkanut luistamaan? Vain kytkinlevy vaihdettu, mutta vian aiheuttajaa ei korjattu? Ei tuo 135 tkm kovin alhainen kytkimen vaihtolukema ole, jos kuski on ajanut kaupungissa ja/tai säätänyt nopeutta kytkimellä (äitini teki niin K10:n kanssa, kytkin loppui 90 tkm kohdalla), mutta mulla K11:ssa on alkuperäinen kytkin ja autolla ajettu 210 tkm. Mä toisaalta ajan pitkää työmatkaa, jossa kytkimeen ei tarvitse montaa kertaa koskea. Kahden edellisen omistajan ajotyyliä en tiedä.

Näkyykö kytkimen kohdalla maassa öljyjälkiä? Onko kytkinkopan alimmassa kohdassa, yleensä kytkinkopan ja vaihdelaatikon välisessä saumassa oleva valumareikä auki, kai siinä sellainen on, en ole omastani katsonut? Jos reikä tukossa (kytkimen vaihtanut "naapurin pena" liimannut reiän tukkoon) ja koppaan saattaa kertyä öljyä, joka saa uuden kytkimen luistamaan. Voihan se olla, että valumareikä on liimattu tarkoituksella tukkoon. Haluttu, että auton öljyvuoto ei näy, kun auto on myyty liikkeeseen.


Kytkimenvaihdon syystä ei ole tietoa, mutta kaupunkiajossa pizza-autona on ilmeisesti ollut, kun pizzaonlinen kuitteja löytyy paljon  ;D

Huomasin nytten että kun mittatikusta katsoin, niin öljyä oli reilusti yli ylärajan, miksiköhän lie. Pitää tarkastaa tuo valumareikä, en ole kyllä kuullut sellaisesta. En ole hirveästi autohommia tehnyt muutakuin perushuollot ja latureitten yms starttien vaihdot.

Öljyjälkiä en ole huomannut. Toivottavasti ei tarvitsisi kytkintä remppailla, kun pitää tehdä korjaamolla, joten menisi varmaan uuden micran ostoksi ja tuo varaosiksi. Leimaakin on 10/2020, perhana.

vnu84

Liika öljy kannattaa poistaa. Se varmaan poistaa osan vioista.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

mertsi1

Haiseeko se moottoriöljy bensalle? Tuli nimittäin vaan mieleen tuosta tehottomuudesta ja muista oireista, että jos se saa evästä oikein helvetisti ni siellä on öljyn seassa bensaa ja voiteluominaisuudet ei ole kovin kaksiset.

jw

Lainaus käyttäjältä: vnu84 - marraskuu 19, 2019, 17:46:55
Liika öljy kannattaa poistaa. Se varmaan poistaa osan vioista.


Pääsen huomenna valuttamaan hiukan pois ja kurkkaamaan sen reiän.
Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - marraskuu 19, 2019, 18:09:12
Haiseeko se moottoriöljy bensalle? Tuli nimittäin vaan mieleen tuosta tehottomuudesta ja muista oireista, että jos se saa evästä oikein helvetisti ni siellä on öljyn seassa bensaa ja voiteluominaisuudet ei ole kovin kaksiset.

Joo pitää tuokin tarkastaa.

vnu84

Booaaminen kieltämättä viittaa siihen, että saa liikaa ilmaa tai bensaa. Mistä tuo näin ruiskuaikana johtuisi, lambda antaa väärää tietoa?
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

cedricfan

Lambda ei saa aikaan noin suurta muutosta.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

jw

Lainaus käyttäjältä: vnu84 - marraskuu 20, 2019, 01:48:26
Booaaminen kieltämättä viittaa siihen, että saa liikaa ilmaa tai bensaa. Mistä tuo näin ruiskuaikana johtuisi, lambda antaa väärää tietoa?

Öljyä valutin nyt pois, ja on normirajoilla. Sitä valumareikää kytkinkopasta en löytänyt, mutta alareuna on ihan musta. Alan pikku hiljaa kallistua tuohon öljyä kytkimessä vikaan, sillä nyt se kyllä luistaa selvästi. Esim. 80kmh lyöt kaasun pohjaan 5 vaihteela, niin lyö kierrokset tappiin ja auton nopeus ei kasva. Mikä tiiviste sinne vuotaa ja kuinka iso projekti vaihtaa?

Shamsa

Joko vauhtipyörän takana oleva kampiakselin stefa tai vaihdelaatikossa oleva stefa jonka läpi kytkinakseli kulkee.
Oli kumpi tahansa niin vaihdelaatikko pitää käyttää pois, moottorin takastefan tapauksessa irroittaa pitää myös kytkin sekä vauhtipyörä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Mies

Onko sulla se kytkin ensinnäkin oikein säädetty? Eli vaijerissa pitää olla aavistus löysää kun kokeilee vaihteiston päästä.

Micran kytkimen vaihto nyt ei kovin kummoinen homma ole  ;)

Jos öljyn seassa bensaa niin taitaa käydä kovasti rikkaalla, moottorin lämpötila-anturi vikoja noissa on välillä.

K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Mies

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - marraskuu 20, 2019, 14:50:38
Joko vauhtipyörän takana oleva kampiakselin stefa tai vaihdelaatikossa oleva stefa jonka läpi kytkinakseli kulkee.
Oli kumpi tahansa niin vaihdelaatikko pitää käyttää pois, moottorin takastefan tapauksessa irroittaa pitää myös kytkin sekä vauhtipyörä.


Jos etustefa vuotaa niin ei se kyllä kytkimeen vaikuta millään tavoin.

Ainut voi olla takastefa eli vauhtipyörän puoleinen.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Mies - marraskuu 20, 2019, 15:17:24
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - marraskuu 20, 2019, 14:50:38
Joko vauhtipyörän takana oleva kampiakselin stefa tai vaihdelaatikossa oleva stefa jonka läpi kytkinakseli kulkee.
Oli kumpi tahansa niin vaihdelaatikko pitää käyttää pois, moottorin takastefan tapauksessa irroittaa pitää myös kytkin sekä vauhtipyörä.


Jos etustefa vuotaa niin ei se kyllä kytkimeen vaikuta millään tavoin.

Ainut voi olla takastefa eli vauhtipyörän puoleinen.

En kyllä etustefasta puhunut missään vaiheessa ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

vnu84

Kun valutit öljyä pois, oliko öljyssä viitteitä pensasta, vai onko sinne lisätty (öljyvuodon takia) reippaasti öljyä? Öljyn väri oli varmaan normaali, eli kirkasta tai mustaa, ei maitokahvin väristä? Jos maitokahvin väristä, sitten joukossa on jäähdyttimennestettä, eli kannentiiviste mennyt tai kansi tai lohko halki. Myös jäähdyttimennestettä pitäisi puuttua ja painetta/pakokaasua tulla avoimesta jäähdyttimenkorkista, kun moottori on käynnissä.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

jw

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - marraskuu 20, 2019, 14:50:38
Joko vauhtipyörän takana oleva kampiakselin stefa tai vaihdelaatikossa oleva stefa jonka läpi kytkinakseli kulkee.
Oli kumpi tahansa niin vaihdelaatikko pitää käyttää pois, moottorin takastefan tapauksessa irroittaa pitää myös kytkin sekä vauhtipyörä.

Okei, saan jossain kohtaa tallin käyttöön todennäköisesti, niin pääsee ekaa kertaa katselemaan

Lainaus käyttäjältä: vnu84 - marraskuu 20, 2019, 20:04:36
Kun valutit öljyä pois, oliko öljyssä viitteitä pensasta, vai onko sinne lisätty (öljyvuodon takia) reippaasti öljyä? Öljyn väri oli varmaan normaali, eli kirkasta tai mustaa, ei maitokahvin väristä? Jos maitokahvin väristä, sitten joukossa on jäähdyttimennestettä, eli kannentiiviste mennyt tai kansi tai lohko halki. Myös jäähdyttimennestettä pitäisi puuttua ja painetta/pakokaasua tulla avoimesta jäähdyttimenkorkista, kun moottori on käynnissä.

Öljy oli melko mustaa ja kun haistelin niin vähän kyllä bensakin haisi. Miten tuo bensa öljyn seassa vaikuttaa tuohon käyntiin ja luistamiseen?

Lainaus käyttäjältä: Mies - marraskuu 20, 2019, 15:16:20
Onko sulla se kytkin ensinnäkin oikein säädetty? Eli vaijerissa pitää olla aavistus löysää kun kokeilee vaihteiston päästä.

Micran kytkimen vaihto nyt ei kovin kummoinen homma ole  ;)

Jos öljyn seassa bensaa niin taitaa käydä kovasti rikkaalla, moottorin lämpötila-anturi vikoja noissa on välillä.



En ole katsonut onko oikein säädetty, pitää tarkastaa. Öljyssä tosiaan haisi vähän bensa.


vnu84

Pensa öljyn seassa ei vaikuta kytkimeen, eli autossa on kaksi erillistä vikaa. Vähän vaikea arvata, onko pensa öljyn seassa syy vai seuraus huonolle käynnille, mutta veikkaisin, että seuraus. Osa pensasta jää palamatta ja kulkeutuu öljytilaan. Kannattaa seurata, lisääntyykö öljy vieläkin.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

mies51

Vanha öljy voi haista bensalle vanhassa autossa. Mäntien ohi pääsee palamatonta bensa/ilma-seosta. Huohottimen pitäisi päästää  noita palokaasuja imusarjaan ja sieltä moottoriin palamaan pois. Jos huohotus on tukossa tai jäässä, nuo kaasut eivät pääse pois. Silloin paine kampikammiossa nousee. Tämä paine voi puhaltaa öljyä kampikammiosta kampiakselin tiivisteen ohi. Sieltä vauhtipyörä heittää sen kytkinkopan teinämille. Sieltä se sitten valuu kytkimeen. Öljyinen kytkin alkaa luistaa, seurauksena kytkimen remontti.
Siis ensin on selvitettävä, toimiiko huohotus.
Sitten kytkinremontti: K11 kytkinremontti ei varmaan ole kovin kallis. K10 kytkimen vaihdoin kaverille mökillä ojan päällä. Moottori kannatukseen lankuilla ja köydellä. Moottorin oikeanpuoleisen pään tuki irti ja kannatukseen. Akkua, starttia ym. pois kytkimen päältä. Pultit auki ja moottoria oikealle. Jos kopan sisällä öljyä, pitää ottaa kytkin ja vauhtipyörä pois, vaihtaa kampiakselin tiiviste, pestä kytkinkoppa ja vauhtipyörä liuottimella öljystä. Sitten uusi kytkinpaketti ja kytkinlevyn keskitys. Moottori työnnetään suoraan takaisin, jotta akseli menee takertelematta kytkinlevyn reikään (ei saa pakottaa). Vaihteiston ja moottorin väliset pultit lähes kiinni ja voit kokeilla painaa kytkinpoljinta, kun rakoa on 2 mm. Pultit momenttiin. Kannatin ja muut osat takaisin.

jw

Lainaus käyttäjältä: mies51 - marraskuu 21, 2019, 15:50:44
Vanha öljy voi haista bensalle vanhassa autossa. Mäntien ohi pääsee palamatonta bensa/ilma-seosta. Huohottimen pitäisi päästää  noita palokaasuja imusarjaan ja sieltä moottoriin palamaan pois. Jos huohotus on tukossa tai jäässä, nuo kaasut eivät pääse pois. Silloin paine kampikammiossa nousee. Tämä paine voi puhaltaa öljyä kampikammiosta kampiakselin tiivisteen ohi. Sieltä vauhtipyörä heittää sen kytkinkopan teinämille. Sieltä se sitten valuu kytkimeen. Öljyinen kytkin alkaa luistaa, seurauksena kytkimen remontti.
Siis ensin on selvitettävä, toimiiko huohotus.
Sitten kytkinremontti: K11 kytkinremontti ei varmaan ole kovin kallis. K10 kytkimen vaihdoin kaverille mökillä ojan päällä. Moottori kannatukseen lankuilla ja köydellä. Moottorin oikeanpuoleisen pään tuki irti ja kannatukseen. Akkua, starttia ym. pois kytkimen päältä. Pultit auki ja moottoria oikealle. Jos kopan sisällä öljyä, pitää ottaa kytkin ja vauhtipyörä pois, vaihtaa kampiakselin tiiviste, pestä kytkinkoppa ja vauhtipyörä liuottimella öljystä. Sitten uusi kytkinpaketti ja kytkinlevyn keskitys. Moottori työnnetään suoraan takaisin, jotta akseli menee takertelematta kytkinlevyn reikään (ei saa pakottaa). Vaihteiston ja moottorin väliset pultit lähes kiinni ja voit kokeilla painaa kytkinpoljinta, kun rakoa on 2 mm. Pultit momenttiin. Kannatin ja muut osat takaisin.

Pientä päivitystä tilanteeseen. Nyt on auto ylhäällä mutta työkalujen puutteessa vielä kesken. Meni 2 päivää saada iskarin alapää irti. :D tieltä on nyt poistettu akkua yms johtoja.

Nyt on ongelmana miten saan alatukivarren irti koska kaikki pultit tässä on ruosteisia ja pyöreitä lähes. Ilmeisesti rautasahaa näyttämällä vain lähtisi kun rälläköitä ei ole. Raidetangon pään ja alatukivarren pulttia ei saa sitten millään auki.

Iskarin alapää saatiin kaverin avulla pultit naristen rengasavaimella. Ite katkoin kaikki  pitkävartiset nivel vääntimet.

Mitenkä tuo alatukivarren pultti pyörän puolella aukaistaan? Sinne ei mahdu hylsyä ja lenkkiavaimen leuat mahtuu mutta niin ruosteessa että pyöristyy vain.

mies51

Tarviiko tukivarsia tai alapalloniveltä ottaa pois? Ainakin Sunny N14ssa ja Almera N16ssa saa vetoakselin pois siten, että ottaa raidetangon ulkopään ja iskarin alapään irti. Kun vetoakselin mutteri on otettu ensimmäiseksi pois, niin pyörännavan saa käännettyä sellaiseen asentoon, että vasemman vetoakselin saa pois navan reiästä. Sitten vaihteistoa voi viedä niin paljon vasemmalle, että kytkimen ja vauhtipyörän saa pois ja voi vaihtaa kampiakselin tiivisteen eli stefan.

jw

Lainaus käyttäjältä: mies51 - joulukuu 12, 2019, 15:13:21
Tarviiko tukivarsia tai alapalloniveltä ottaa pois? Ainakin Sunny N14ssa ja Almera N16ssa saa vetoakselin pois siten, että ottaa raidetangon ulkopään ja iskarin alapään irti. Kun vetoakselin mutteri on otettu ensimmäiseksi pois, niin pyörännavan saa käännettyä sellaiseen asentoon, että vasemman vetoakselin saa pois navan reiästä. Sitten vaihteistoa voi viedä niin paljon vasemmalle, että kytkimen ja vauhtipyörän saa pois ja voi vaihtaa kampiakselin tiivisteen eli stefan.

Sain irti, ja kaikki on irti paitsi pari pulttia mihin ei millään pääse käsiksi. Ohjaamon puolella olevat pultit jotka pitäå kiinni vaihdelaatikkoa

mertsi1

Kyllä kai sinne jollain lailla täytyy käsiks päästä. Helvetisti vaan erilaisia jatkovarsia, sekä suoraa että lapiilia ja niveltä ynnä muuta. :)

mies51

Ootko saanut kohotettua moottori-vaihdelaatikkopakettia, että voit irroittaa tukikumin ja nostaa vähän, pääset käsiksi pultteihin? Almerassa oli yks pultti erikoinen, kanta oli siellä tukikumin sisällä. Jotenkin sain pihdeillä kierrettyä sieltä tukikumin ja vaihteiston välistä. Piti ottaa koko kumikannatin pois. Pirullinen oli - vei aikaa kun ei tuntunut pyörivän.
Kun autonosturi nosti autoa, kannatus täytyi järjestää seuraavasti: Konepelti irti, metrin kakkosneloset pitkittäin aukon molemmin puolin konepeltiaukon reunan varaan, teräspalkki poikittain kakkosnelosten päälle. Köydellä kannatukset moottorille ja vaihteistolle, kapulalla kiertäen kiristin köysiä, kunnes kannattivat moottoria ja vaihteistoa. Noista oli suurta hyötyä, kun vaihteisto on raskas alhaalta nostaa ja työntää akselinsa suuntaisesti akseli kytkinlevyn reikään. Sitten sai jo pari pulttia reikään ja sai työnnettyä loppumatkan. Pultit paikalleen ja korkeintaan muutama millimetri moottorin ja vaihetiston väli-rakoa, kun painat kytkintä ja kytkinlevy keskittyy ja vaihteistoakselinpää menee perille vauhtipyörän sisään, rako kiinni, pultit kiinni. Ei saa työntää pulteilla pakottamalla - menee kytkinlevy rikki.

NissanCar

Lujasti kiinni oleviin pultteihin on kolmen ällän sääntö, liotus, lämpö ja lekaa >:(
Oli tuossa taannoin yks nissani missä oli vähän tommosia oireita, joku oli vaihtanu bensa suodattimen, suodattimen alapuolella tankilta suodattimeen tuleva letku oli mutkalla.
Ei ollu iso vika, mutta ei ottanut moottori kunnolla kierroksia, eikä kunnolla meinannut tyhjäkäyntiäkään käydä.

mertsi1

Kannattaa kuitenkin olla tarkkana varsinkin kahden ensimmäisen ällän yhteistyössä, ettei polta koko tallia. Lämpöä kannattaa käyttää ENNEN, kun vääntää pultinkantoja pyöreäksi paskoilla kiinalaisilla pahvista puristetuilla kiintoavaimilla.

NissanCar

Eipä noilla niin järjestystä ole, lekaakin kun on hyvä antaa sopivasti joka välissä ja ainettakin laittaa jo hyvissä ajoin ennen kuin alkaa etes yrittämään aukaisemaan. Ja joka välissä suihkuttelee ainetta että se muhii sielä, hetikohta lämmityksen jälkeen kun suihkauttaa ainetta niin silloin se vaikuttaa melkosen hyvin.
Hyvimpä nuo on kiinalaisetkin kalut kestäneet ja eipä tule tojotamiesten sairautta että pitää alkaa säälimään vehkeitä.
Joillakin kumma ajatusmaailma että jos ei ole työkalu merkkikampe niin ei silloin voi etes yrittää tehä mitään.
Noo onhan se niinkin että toiset tekee mitä osaa ja toiset mitä haluaa.

mertsi1

No joo, on se tietysti niinkin. Ruosteisia puoliks syöpyneitä mutterinkantoja vaan on ihan turha edes yrittää vääntää millään sellaisella kiinto- / lenkkiavaimella joka on puoli milliä nimelliskokoaan suurempi. Mutta onhan niitä niinkin kovia jätkiä, jotka siihen pystyy.

NikookiN

Pakko sanoa, että osassa on isoja heittoja hylsyissä, ja avaimissa. Ja muistakaa aina käyttää 6 kulmasia hylsyjä, ei tapa mutteria. Meneehän ne muut sitten kevyemmissä hommissa siinä missä paremmatkin.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

shamrock

Parhaita ne kuuskulmaiset joissa on kulmissa se pyöreä syvennys. Ne kohdistaa paineen nimenomaan sinne kannan suoralle osalle, vähän ennen kulmaa ja enemmänkin pakottavat kulmaa ulospäin, ja kantaa muotoutumaan pitävämmäksi kuin pyrkivät pyöristämään sitä. Vrt. torx.