Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

X-Trail 2.2d katkoo laturin remmejä

Aloittaja Kira, marraskuu 16, 2019, 00:09:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kira

Vaihdettiin remmi. Kesti 1,5 viikkoa, alkoi luistamaan ja katkesi. Vaihdettiin uusi remmi. Kesti taas 1,5 viikkoa, alkoi luistaa ja katkesi. Onko vika autossa vai myykö Motonet paskoja remmejä?

AnttiA

Onko laturin laakerit sököt, jumittaa?
Onko hihnapyörät linjassa?
Onko hihnapyörän urassa/urissa kiviä tms?
Oliko kiristys sopiva?
Ottaako hihna kiinni johonkin sopimattomaan?

Noista voisi joku osua.

mies51

Paljonko ajettu auto ja onko alkuperäinen laturi vai montako km sitten vaihdettu? Motonetista on tullut vastaan myös tehdaskunnostettu laturi, joka ei ladannut ilmeisesti edes ensikilometreillä, koska autosta loppui tyystin virta 50km päästä. Eli sammui, oli käyttänyt loppuun akun virrat, kun ei ladannut yhtään.
Laturin pyörimisherkkyyden voit kokeilla ottamalla hihnan pois ja pyöräyttämällä käsin. Jos ei pyöri herkästi tai kuuluu jotain ääntä pyöräytettäessä, laturi uusittava.

Shamsa

Sama hihna näyttää pyörittävän myös vesipumppua, sen laakeri ja hihnapyörä kannattaa tietenkin myös tarkistaa..
Kampiakselin hihnapyörätkään ei ole ikuisia, vulkanointi repeää ja alkaa väpättämään/tärisemään/pitämään meteliä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Kira

Hinausautokuski ja korjaaja ei huomanneet laturin pyörimisessä ongelmia. Kiilahihnapyörät on linjassa, eikä hihnoissa ole ollut sivuissa kulumaa. Myöskään kiviä tai muutakaan kummallista ei ole havaittu. Laturin vaihdosta en muista huoltokirjassa olleen mainintaa, mut täytyy vielä varmistaa.

Auto on ollut mulla elokuusta ja kilometrejä on tullut 12 tonnia. Mittarissa on 330000. Autoon oli vaihdettu edellisen omistajan aikana molemmat hihnat huhtikuussa ja ostohetkellä paikoillaan ollut laturin hihna kesti 17tkm.

Kun ilmat viileni alkoi laturin hihna luistaa ja se vaihdettiin Motonetista ostettuun hihnaan. Se kesti 1,5 viikkoa, kunnes alkoi luistaa ja muutaman kilometrin ajon jälkeen napsahti siististi poikki. Uusi hihna Motonetista, 1,5 viikkoa ja sama juttu. Auto seisoi ajon jälkeen pari-kolme tuntia pihalla ja käynnistäessä hihna alkoi pitää ääntä ja luisti suurimman osan muutaman kilsan matkasta auton sammutukseen asti, ja seuraavassa startissa se jo olikin poikki. Ajoin siis läheiseen parkkihalliin, jotta sain auton lämpimään toiveena se, että remmi lopettaa huutamisen ja pääsen ajamaan kotiin. Tälläkin kertaa remmi oli siististi poikki, mut katkeamiskohdasta puuttui muutama hammas.

Eilen hain Fixuksesta Continentalin hihnan, ja korjaajalta lähtiessä se oli hiljaa. Illalla piti lähteä liikenteeseen, mut kytkimen painaminen pohjaan sai hihnan luistamaan. Myös kierrosten noustessa yli 1500 alkoi välillä vieno ujellus.

Ekassa vaihdossa remmi laitettiin kireimmälle, tokalla kerralla vähän löysemmälle. Huomenna meinasin pyytää korjaajaa kiriatämään remmiä, josko se nyt vain olisi liian löysällä.

Sellainen huomattiin eilen auton alla pällistellessä, että keväisessä kytkinrempassa on korjaamo unohtanut laittaa kaksi moottorin kiinnityspulttia paikoilleen. Voisiko se vaikuttaa hihnojen kestoon?

cedricfan

Toihan on kiilahihna, ei siellä mitään hampaita ole. Tai no hihnan pohjassa on lovia, joiden ansiosta hihna taipuu paremmin mutkille. Mutta tuo hihna vetää sivuiltaan, ei pohjastaan.
Joko siellä antaa nyt periksi hihnan kireys, tai sitten hihnapyörä on finaalissa.
Ne kaikki hihnan kulkureitin osat pitää tarkistaa, päästävätkö hihnan elämään liikaa. Etenkin jos laturin tai OT-pumpun kiinnitys on kumiheloilla niin siellä saattaa olla liikaa elämistä.
Ja koska kyseessä on sivuiltaan vetävä kiilahihna, niin ne hihnapyörät ei saa olla levinneet, jolloin hihna hihna alkaa kulkea liian syvällä. Jos hihna pääsee pohjaamaan, niin käy juuri noin.
Sitten on vielä se, että onhan kaikki pyörivät osat 12,5mm leveälle hihnalle? Tuolla km-lukemalla herää aina mahdollisuus, että joku on pikkasen fiksaillut. On ihan yhtä paha, jos joku hihnapyörä on liian kapea.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Kira

XPA-kiilahihnassa on nimenomaan hampaita moniurahihnassa ei. Ja hihnan leveys on 13mm, myös Motonetissa, vaikka ne väittääkin sen olevan 12,5mm.

Kira

Mitään fiksailua en myöskään usko tapahtuneen, sillä ostin auton toiselta omistajalta ja huoltohistoria on tiedossa. Ostohetkellä siellä oli jostain syystä 11mm hihna ja sekin pelitti hyvin kunnes ilmat kylmeni. En siis jaksa uskoa, että 13 mm hihna pohjaisi.

Kira

Kävin kurkkaamassa, ja nyt hihna vaikuttaa olevan liian löysällä. Laturin vaihdosta ei ollut mainintaa huoltokirjassa, mut voi se silti olla vaihdettu.

Hitto, kun viestejä ei pysty muokkaamaan niin täytyy pitää monologia  :(

cedricfan

Toi 12,5 vs 13 leveyshän on vain ilmoitustapa. Kun ne yläkulmat on nykyisinviistetty, niin hihnasta ei saada mittaamalla enää sitä samaa suurinta leveyttä, vaikka merkityksellinen leveys onkin sama.
Jakohihna on hammastettu, koska voimaa välitetään hampaiden kautta. Kiilahihnassa nuo lovet eivät ole siksi. "The use of the XXX belt allows for high power transmissions even with small pulley diameters and high engine speed. Thus, weight and space can be reduced, also additionally reducing costs."
Ja kiilahihnan kireys todetaan painamalla hihnan selkää, autovalmistaja antaa tiedot mistä kohtaa (yleensä pisi vapaa kohta) ja juinka suurella voimalla hihnan pitää painua X verran.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Kira

Motonetin hihnassa merkintä on 13x975 vaikka sitä myydään 12,5x975:na. XPA- ja XPB-hihnat on hammastettuja kiilahihnoja, SPA:t ja SPB:t sileitä. Jakohihna on eri juttu vaikka hampaat on siinäkin. Jokohan tää hammasasia olisi loppuunkäsitelty?

Oiskohan jollain ihan oikeita kyseiseen automalliin ja koneeseen liittyviä sekä kokemukseen perustuvia vinkkejä?

mies51

Ota hihna pois ja tarkista laturin, vesipumpun ja mahdollisen kiristyspyörän pyörimisherkkyys. Tarkista myös hihnapyörien kunto. Kyllä hihna luistaa jatkuvasti tai joku edellämainituista lakkaa pyörimästä, jos 1,5 viikossa menee. Almera N16 1.5 hihna kesti 280tkm. Sunny N14 hihna kesti yli 20 vuotta, kunnes vanhuuttaan mureni jo paloja.

cedricfan

Yksi naurettavan kamala vikamahdollisuus on se, että hihna on revitty hihnapyörien päälle löysäämättä säätöjä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AnttiA

Näkemättä pitää olla ennustaja.

Siis kyseessä on perinteinen V-mallinen hihna.
Jos kaikki hihnapyörät pyörivät "herkästi" ilman hihnaa, niin vaihtoehdot rajautuvat.

1. Asennusvirhe Cedricfani jo vihjasikin.
Onko kiristyksen säätö siis löysätty ennen hihnan laittoa? Hihna menee paikoilleen silloin ilman väkivaltaa ja onko se sitten kiristetty oikeeaan tiukkuuteen.
Liian löysällä luistaa ja liian tiukalla rikkoo esim. vesipumpun tms. laakerit.

2. Jonkun hihnapyörän V-ura, siis kyljet kuluneet liikaa tai pyöreiksi, jolloin voi käydä niin, että uusikin hihna pohjaa uran pohjaan eikä kylkiin, silloin se luistaa. Etenkin jos siellä on joku alumiininen hihnapyörä, ne kuluvat nopeammin.
Yleensä hihnan selkä ei saisi mennä urassa syvälle vaan n. tasoihin. Voi tarkistaa ensin hihna kireällä, kuinka syvään menee, sitten hihna pois ja mittaamaan hihnan korkeus. Uran syvyys pitää olla suurempi eli hihna ei saa mennä pohjaan saakka.
Tämä oli aikoinaan Volkkareiden vakio-ongelma vanhemmiten, etenkin niissä malleissa joissa oli alumiinia kampiakselin hihnapyörä. Kiilahihna jopa pyörähti kyljelleen urassa.

Toivottavasti vika löytyy, kallis se ei ilmeisesti ole, jos auto muuten pelasi.

cedricfan

Myös kahdesta peltisestä puolikkaasta koottu tuppaa levitä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Vaari 68

Johan on erikoinen juttu, mut jos ihan korjaaja on sen laittanut ei ole oikein ollut homma hanskassa.ja kun vielä toisen kerrankin saman tekee.Pitäs ihan huolella tutkia  pyöriikö ne laturi vesipumppu ym. ilman remmiä vapaasti jaherkästi.Ja myös selvittää miksi se löystyy, eikö kiristys pidä.Yksi juttu voi olla myös, ettei sinne remmin väliin jokin ylimääräinen mene joka pätkäisee remmin.Mielestäni pelkkä remmin luistaminen ei katkaise hihnaa vaan kiljuminen vain lisääntyy.

Kira

Vika korjantui 99%:sti uudella akulla. Nyt saattaa sirkutella vienosti heti käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä, mut loppuu heti kun nostaa vähänkin kierroksia. Hetken päästä käy hiljaa myös tyhjäkäynnillä. Ja välillä ei sirkuta edes startatessa. Täytyy toivoa, et pysyykin tällaisena.

NikookiN

Miten se akku nyt siihen hihnaan liittyy?  :o
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: NikookiN - marraskuu 20, 2019, 17:47:27
Miten se akku nyt siihen hihnaan liittyy?  :o

Laturille tulee kuormaa jos akku on tyhjä tai muuten vaan ei vastaanota latausta.

Ongelmaa pahentaa lyhyet ajomatkat, mikä on varmaan se pohjimmainen syy aloittajalla.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Kira

Tiiä sit onko mun normiajelut 13-70km maantiellä niin lyhyitä ajomatkoja... Lyhyitä matkoja kaupungissa tulee toki ajeltua myös, mut sitä edeltää ja seuraa aina useampi kymmenen kilometriä maantiellä. Ennemminkin kyse on siitä, et akku oli tullut tiensä päähän. Edellinen omistaja kun ei muistanut, koska se on vaihdettu. No, ens kerralla on viisaampi ja tietää heti mistä on kyse jos hihna alkaa huutelemaan 😊

vnu84

Hihnan ja laturin pitää kestää täyttä kuormaa, eli hihna ei saa luistaa tyhjälläkään akulla. Eikä akku kovin tyhjä voi olla, jos auto käynnistyy normaalisti. Mä olen parhaimmillani ajanut Boschin akuilla 7 vuotta.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

Vaari 68

No jopas olikin sitten erikoinen juttu.

Volvomania

En tiedä, minkälainen hihna tuossa autossa on, mutta nykyisillä moniurahihnoilla ajaa 150tkm. Sellaiset kapeat vanhanajan ura-hihnat ei niin kauaa kestä ja jos on vaihdettu laturi, jossa hihnapyörän ura on erilainen, niin silloin hihna vinkuu ja saattaa mennä poikkikin.. kait
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

cedricfan

Ei se kiilahihnakaan poikki mene tuohon tahtiin, vaikka hihnapyörä olisi väärä. Ensin voimistuu ulina kamalaksi, samalla nopeutuu kuluminen, ja ennen katkeamista loppuu hihnasta veto, jollei sitten joku tuossa vaiheessa kiristä hihnaa viulunkieleksi.
Ja kuten jo todettu, jos auto käynnistyy, ei akku ole ihan loppu. Jolloin hihna kyllä kestää katkeamatta, mitä nyt huutaa kuin tapettava sika, jos väärä kireys.
LIsäksi tuo materiaalin katoaminen, ei siitä hihnasta kappaleita irtoaa, jollei joku sen pyörittämä laite ole rikki, tai hihna rikottu asentaessa.
Saapa nähdä kuinka kauan pysyy oireettomana nyt kun akussa on taas täysi kapasiteetti, jolloin hihnan välittämä voima on minimaalinen. Veikkaanpa, että ensi viikolla kuullaan taas lisää...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Vaari 68

Alan epäilemään hihnan asentajan ammattitaitoa.

Volvomania

Voi kait se kiristimen rullapyöräkin kulua ja hihna hyppää  sitten jossakin vaiheessa paikoiltaan. Uusia saa kyllä kaupasta, kiristimineen päivineen... 
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mies51

Ootko katsonut, että hihna on samalla linjalla kaikilla pyörillä? Sen voi katsoa pitkällä viivoittimella tai suoralla laudalla. Paina viivoittimen/laudan syrjä laturin hihnapyörän kylkeen, niin näet, onko hihna kaikilla pyörillä yhtä kaukana laudan syrjästä vai tekeekö mutkan.

Kira

Kuten jo sanoin, niin ongelma katosi 99% akun vaihdolla. Aamulla käynnistäessä se sanoi hiljaa tsirp tsirp tsirp ja hiljeni.

vnu84

Tuo 1 % vika viittaa kyllä siihen, että tähän aiheeseen palataan vielä. Muutama siritys lisää ja sitten hihna luistaa taas kunnolla, kun hihna on sirityksen takia kulunut kapeammaksi. Kunnossa olevan koneen hihna ei luista, eikä pidä mitään ääntä, yhtään.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.