Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera P12 1.8 moottori kävi noin kolmella

Aloittaja Volvomania, marraskuu 05, 2019, 19:56:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Volvomania

Kesällä moottori alkoi käymään välillä noin kolmella pytyllä. Moottorivalokin syttyi. Valittelin ongelmaa täälläkin. Sitten moottori kävi jonkin aikaa taas normaalisti. Eilen ongelma jäi päälle ja moottorivalokin syttyi.  Naapurin varaosa-autosta kävin nyysimässä puolat ja vaihdoin vasemmanpuoleisen
( öljyntäyttökorkin puolelta) puolan uuteen.
Käynti muuttui heti normaaliksi ja moottorin vikavalokin sammui jonkun käynnistämisen jälkeen tänään. Ongelma siis selvitetty - luulisin. Jäi vähän se mietityttämään, että miten voi löytyä vikainen puola ensimmäisellä yrittämällä ja nyppäämällä mututuntumalla ensimmäinen puola irti ja korvaamalla se uudella ?. Mulla kun ei tuuria ole missään asiassa ikänä ole ollut.... 
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mertsi1

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - marraskuu 05, 2019, 19:56:33
Käynti muuttui heti normaaliksi ja moottorin vikavalokin sammui jonkun käynnistämisen jälkeen tänään.

Jos se vikavalo sammui vasta muutaman käynnistämisen jälkeen, niin vika ei todennäköisesti ole poistunut.

mies51

Jos sait toimivan puolan, niin kannattais vielä tarkastaa jonkun kaverin vikakoodinlukijalla ja nollata vikakoodit. Muuten saattaa näkyä ikävänä yllätyksenä katsastuksessa.

Volvomania

Moottorin vikavalo on syttynyt mulla muissakin autoissa. Kerran syynä oli ykkös lambda - vika. Silloin valo ei sammunut, ennenkuin vaihdoin lambdan uuteen.  Auto oli mun vanha Volvo V70. Veljenpoika imaisi läppäriinsä jostakin Volvon oman testiohjelman ja ajoi sen OBD:n kautta läpi ja virheeksi tuli
Lambda numero 1.
Muissakin moottorivalo on syttynyt, jos auto on lähtenyt huonosti käyntiin. Valo on sammunut muutaman käynnistyksen jälkeen, eikä katsastuksessa ole
valosta sanottu vikakoodeista mitään. 
Primerassa jäi kesällä valo palamaan, kun autossa oli tämä sama käyntivika. Poistin valon monimutkaisten nappien painamis - prosessien jälkeen.
Nyt moottorivalo sammui muutamien käynnistysten jälkeen ja moottorihan alkoi käymään kaikilla pytyillä samantien, kun vaihdoin puolan toiseen.
Puolia on vielä kolme jäljellä, joten vaihdetaan taas, jos vielä on tarvista.
Pitää hommata testeri, niin saa vikavalo- ilmoitukset resetoitua. Mullahan tuo etuturvatyynyn valo vilkkuu ja sen nollaaminen nappeja painelemalla on
tuskaista hommaa.
Mitenkähän sen kuskin penkin alla olevan sähköpistokkeen saisi korjattua siten, että valo ei syttyisi, kun penkin asentoa siirtää? 
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mate

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - marraskuu 06, 2019, 07:41:44
Mitenkähän sen kuskin penkin alla olevan sähköpistokkeen saisi korjattua siten, että valo ei syttyisi, kun penkin asentoa siirtää?

Mulla on Primera 2006 1.8. Löytyykö siitä kuskin penkin alta sähköpistoke?

Volvomania

Siinä kuskin penkin alla edessä on pistoke. Siinä lienee vikaa, jonka korjaamiseen pitäisi saada neuvoja. Vika on johdoissa tai itse pistokkeessa, kun ei kestä
penkin siirtämistä edestakaisin.  Mulla on toisessakin autossa ollut aikoinaan ihan sama vika, vaikka ei Nissan / Renault ollutkaan.  Siinä vika jäi ratkaisematta, kun valo sammui johtoja liikuttelemalla. Nissanissa vika on "korjattu" laittamalla mustaa teippiä valon eteen. Voisin kuitenkin korjata tuon vian ihan oikeastikin, varsinkin kun vaimoke lähtee nykyään ajelemaan autolla töihin ja autolle on hyötykäyttöäkin.     
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Volvomania

Pistoke tai liitin, kumpi vaan sieltä penkin alta löytyykään, asia on sama. Joillakin on siellä penkin alla muutakin roinaa, mutta ei kannattaisi pitää, kun Primerassa on hyvät kotelot siellä takapoksissakin.   
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mies51

Mulla Allu N16:ssa pelkääjän penkin Airbag sytyttelee vikavaloa satunnaisesti pari krtaa vuodessa. Halvimmat vikakoodinlukijat ei ainakaan nollaa tuota. Mutta olen saanut pois ensin liikuttelemalla sitä etureunan alla olevaa liitintä ja sitten virta-avainta kääntelemällä. Ohjeet löytyy tältä palstalta.

Volvomania

Mulla on ohjeet hanskalokerossa, jolla valon saa nollattua. Siinä piti virta-avainta käännellä ja pitikö vielä laskea sekunttejakin...
Ongelma on siinä, että yks päivä se valo alkaa kuitenkin taas vilkkumaan. Kumpa tietäisi miksi? 
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Mies

Pistokkeessa huono kontakti, puhdista kontaktipinnat tai vaihda liittimet uusiin.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Volvomania

Ok, jospa vaikka suihkuttaisi ensin contact- spraytä liittimeen ja katsoisi, jos siitä olisi hyötyä.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mate

Minulla myös kesällä Primera 1.8 (vm 2006) alkoi näyttämään vikavaloa ajoittain. Kun nollasi, niin tuli muutaman viikon jälkeen takaisin. Ilmoitti koodin P0301 (sytytyskatkos tai jokin myy syy katkokseen ykkössylinterissä.)
Putsasin kaikki suorasytytyspuolat sekä niiden kontaktit ja vaihdoin kokeeksi ykkös- ja kakkossylinerin puolat keskenään. Toimi moitteetta pari kuukautta, kunnes nyt ilmoitti koodin P0302, eli katsos 2. sylinterissä - siis siinä mihin 1. sylinterin puolan vaihdoin. Täytyy uskoa, että ko. puolassa on jotain sellaista vikaa, mikä tosi harvoin aiheuttaa katkoksen. No onneksi ei ole pahempi vika, esim. venttiilissä.

Volvomania

Mulla loppui kanssa pätkiminen, kun vaihdoin puolan toiseen, tutun vara-autosta otettuun.
Auto kävi kolmella ensin pienen aikaa, sitten pitkään normaalisti, uudelleen pienen aikaa, kunnes sitten lopulta tuntui käyvän noin kolmella koko ajan. Tai sen matkan, kun sillä nyt ajettiin n. 10km. 
Vikavalo alkoi ensimmäisellä kerralla vilkkumaan ja nollasin sen. Toisella kertaa, ei tainnut syttyä laisinkaan, kolmannella kerralla jäi palamaan. Puolan vaihdon jälkeen valo sammui muutaman käynnistyksen jälkeen.
Sen jälkeen on toiminut normaalisti jo muutaman viikon ja laitoin jo peitekopankin kiinni siihen päälle.
Pitääkin lähteä ostamaan Motonetista 5w-40 tarjous- öljyä ensikesän öljynvaihtoa varten...
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mies51

Noiden puolien hinnat Motonetissä halventuneet. Eivät enää juuri kalliimpia kuin ulkolaisissa nettikaupoissa.
Almera N16 1.5 v.2003, 3 puolaa vaihtanut 284tkm.
Kannattaa varmistaa, että puolat kunnossa. Ettei mene katalysaattorit ja ala kaikenlaiset ongelmat, joita tällä palstalla jatkuvasti arvuutellaan.


Volvomania

Minusta on hyvä, että nämä puola ym. pikkuviat tulee täällä selvitettyä, niihin saa neuvot ja auton saa pienellä vaivalla toimintakuntoon. Kaikki Primeralla ajelevat eivät välttämättä ole miljonäärejä, joten auton korjaaminen itse on usein mieltä lähellä ja laiha lompakko siitä nöyrästi kiittää.
Naapurin varaosa - autosta on saatu puolat ja takaluukun mikrokytkin. Rahaa ei ole vielä mennyt muihin korjauksiin, mitä nyt jarrulevyt ja palat + vetoakselin rikkinäinen kumi on vaihdettu. Sitä en alkanut itse vaihtamaan, vaan auto kävi pikavisiitin korjaamolla. 
Huollot ja öljynvaihdot on pikkujuttuja ja siten pääsee taas vuoden eteenpäin.     
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.