Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera P12 käsijarruongelma

Aloittaja Torsti-49, lokakuu 19, 2019, 10:26:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Torsti-49

Katsuri totesi ettei oikea takapyörä jarruta ollenkaan käsijarrulla, kyseessä Primera -06 farkku. Tarkastus osoitti että jarrusatulan käsijarruvipu oli jäänyt pohjaan, ei palautunut. Voiko vian korjata itse, vai meneekö jarrusatula uusiksi?

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Torsti-49 - lokakuu 19, 2019, 10:26:25
Katsuri totesi ettei oikea takapyörä jarruta ollenkaan käsijarrulla, kyseessä Primera -06 farkku. Tarkastus osoitti että jarrusatulan käsijarruvipu oli jäänyt pohjaan, ei palautunut. Voiko vian korjata itse, vai meneekö jarrusatula uusiksi?

Voi korjata, mutta on aika aikaa vievää touhua.
Varmaan tiivistys pettänyt sen käsijarruakselin juuresta ja vesi+suola päässyt sisään tekemään tuhoa.
Uudella vaihtosatulalla pääsee aika helpolla.
Motonetissä hinta 99€+50€ panttimaksu. Saa toki muualtakin, fixuksella oli ainakin saksalaiseen tosi edulliset takasatulat 50€ per puoli.

Vaijerit ilmeisesti on ok? Ettei toisen puolen vaijeri jumita?
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

shamrock

Automaattisäätö ei toimi jos vipu ei palaudu täysin. Todella monen auton tyyppivika, joissa käsijarru levujarruilla. Jos ensin hätään vaan sen leiman haluaa, kömmi auton alle ja väännä se vipu pihdeillä taakse. Toki voi vaikka herkistellä ja väännellä muutamia kertoja edes takaisin. Tämän jälkeen, käsijarruun koskematta muutamia kunnon jarrutuksia, että takajarrutkin varmasti on pelissä mukana tosissaan. Ja kappas, se käsijarrukin löytyy taas. Sitten, jos haluaa voi taas sitä itse ongelman syytäkin selvittää. Ellei vaan vaivaudu tekemään tuota samaa rumbaa joka vuosi leimalle.

mies51

Ensin kääntelee pihdeillä vipua edestakaisin.
Jos ei vielä herkisty niin, että jousi alkaa jaksaa palauttaa: Avaa se akselin mutteri, ota vipu pois, puhdista harjalla likaa akselin juuresta, laita pikkuisen jarrukumirasvaa sinne ruostuneelle akselille. Vipu takaisin samaan asentoon kuin oli akselilla ja mutteri kiinni. Vaijeri paikalleen, jousi paikalleen.
Jarruttele jalkajarrulla ja käsijarrulla. Käsijarrutuskoe; aja turvallisessa paikassa asfaltilla kahtakymppiä ja vedä käijarrua kovaa, pysähtyykö ja jarruttako molemmat takapyörät suunnilleen tasan ja palauttiko jousi vivun?
Jos ei korjaantunut, niin ulkomaisissa autonvaraosakaupoissa noin 70e per puoli, molemmat puolet samalla kertaa.

Desperate child

Omakohtaiseen kokemukseen perustuen, helpoimmalla selviää kun hakee uuden satulan. Yhtä satulaa mielenkiinnosta elvyttelin, tiivistesarjan taisin hakea motonetistä, käsijarruvivun neulalaakerit teollisuusosia myyvästä kaupasta, tein muutaman erikoistyökalun ja lopulta hain kuitenkin uuden satulan. Siinä määrin oli käsijarrumekanismista yhtynyt happeen rautaa että ei ollut järkeä korjata ( ja sitten vielä rikoin asentaessa yhden jousen pidikkeen niin  ::))
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

mies51

Minäkin uusin takasatulat Almera N16:aan noin 280tkm:llä, kun en enää jaksanut herkistellä.

Torsti-49

Jarrusatula uusittu eilen, nyt pelaa. Kiitos hyvistä neuvoista.