Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Micra K14 moottorin pohdintaa ja valinta

Aloittaja reilureiska, lokakuu 13, 2019, 19:10:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

reilureiska

Nissan Micra K14 bensiini manuaali uudella korilla vuodesta 2017 eteenpäin. Olen harkinnut ostavani auton ja näppituntumalla nettiauton perusteella puolessa vuodessa turbo koneellisia (IG-T 0.9 90hp) on selvästi enemmän jäänyt tarjolle kun taas vapaasti hengittävät moottoriversiot (1.0 70hp) ovat selvästi vähentyneet. Pelkäävätkö ihmiset jostain syystä pikku turboja ja niitä on sen takia vaikeampi saada kaupaksi? Onko aikoinaan (nissanilla) niillä ollut huono maine ja niitä kartetaan? Hintaeroa ei ole hirveästi kuitenkaan, joten sekään ei mielestäni oikein selitä miksi vaparit menee paremmin kaupaksi? Tarkkailen lähinnä 2017-2018 microja ja sitten vielä 2019 vuosimallia saa vähän isompaa turbokonetta myös (IG-T 1.0 100hp). Vaikeata uskoa että päätyisin diesel moottoriin kun ajokilometrejä minulla tulee noin 11 000km vuodessa.

Kysymys siis kuuluu olisiko minun jotain hyvää tietää moottori vaihtoehtojen osalta? Tarkoitus olisi pitää autoa kenties yli 10v ja ostaa se käytettynä 1-3v ikäisenä tulevaisuudessa (todennäköisesti 2017 tai 2018). Tyyppivikoja, ongelmia, korjaamo huhuja turbon kestävyydestä pitkässä juoksussa jne?

makepul

Itsellä oli tuo k14 0.9 turbo. Melko hengetön konehan tuo on eli polkea saa että pysyy liikenteen mukana. Muuten mukava pikkukoppi.

reilureiska

Millä tavalla 0.9l turbokone oli hengetön? Miettiikö kaasua painaessa? Eikä alakierroksilla ole juuri mitään vääntöä? Eikö maantiellä ohitus oikein onnistu (yläkierrokset)?

Vertailun vuoksi nykyinen Ford focus 1.6 -00 automaatti zetec normi koneella 100 heppasena olen pärjännyt ihan hyvin liikenteen mukana. Vain moottoritie rampille kiihdytyksessä 120km/h nopeuteen ja maantie ohituksissa olen kaivannut hieman lisää tehoa. Normi liikenteessä yleensä toiset ovat olleet tukkona minulle eli ei tarvitse kaasua lähellekkään painaa pohjaan, joten minun tapauksessani jopa 70 heppanen kone voisi vielä riittää minulle.... vaikka saattaisin kokea sen hieman "hengettömäksi". Ajoin myös ystäväni Renault Clioa 1.2 70hp ja oli kieltämättä aluksi hieman totuttelemistä että ei kiihdy niin hyvin, mutta silläkin pysyi kyllä ihan hyvin normi liikenteen mukana. Mutta jos on tottunut "kiire kiire" ajoon (liikenteen johtoautona hieman ylinopeutta ajellen), niin silloin voi mikä tahansa pikkukone tuntua hengettömältä?

Shamsa

Alkuperäiseen kysymykseen vastaten: Todennäköisesti niitä pieniä turbokoneita on vain yksinkertaisesti enemmän. Trendihän on mennyt siihen suuntaan jo monta vuotta.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Downsizing-moottorin etuna on se, että isossa osassa ajoa ei tarvita isoa tehoa, jolloin voidaan ajaa taloudellisilla matalilla kierroksilla. Se harvoin tarvittava teho tehdään sitten ahtimen avulla.
Jos haluaa analysoida enemmän eroja, pitää joko tutkia vertailtavien moottoreiden vääntö- ja tehokäyriä, tai sitten mennä koeajolle. Koeajolla pitää muistaa se ero, että turbomoottorin käytös on logaritmisempaa kuin vapaastihengittävällä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - marraskuu 12, 2019, 10:07:55
Downsizing-moottorin etuna on se, että isossa osassa ajoa ei tarvita isoa tehoa, jolloin voidaan ajaa taloudellisilla matalilla kierroksilla. Se harvoin tarvittava teho tehdään sitten ahtimen avulla.
Jos haluaa analysoida enemmän eroja, pitää joko tutkia vertailtavien moottoreiden vääntö- ja tehokäyriä, tai sitten mennä koeajolle. Koeajolla pitää muistaa se ero, että turbomoottorin käytös on logaritmisempaa kuin vapaastihengittävällä.

Ja vääntöhän on noissa pikkuturboissa melko muikea moottorin tilavuuteen nähden.
Fordilla esim 1.0 ecoboost tuottaa ~20nm enemmän vääntöä, alemmilla kierroksilla kuin vaihtoehtoinen 1.6 litrainen Duratec huipputehon ollessa sama 125hp..
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mies51

Olen tuon pikkukoneen ja turbon kannalla. Omat kokemukseni nykyisen ykkösautoni Auris 1.2T 50tkm ajosta sekä kakkosautoksi jääneen Almera N16 1.5 v.2003 284tkm ajosta. Edellämainittu kulkee 0,8L/100km pienemmällä kokonaiskulutuksella, mutta lähtee ohituksiin paljon ripeämmin. Tosin kulutuksenlaskuun vaikuttaa myös kuudes vaihde.
Siis Almerahan on syönyt jo toista uudenautonhintaa polttoainetta, joten litrakin sadalla vaikuttaa paljon "lompsan paksuuteen".

cedricfan

Ja sille, joka kohta väittää, että nuo Downsizing-koneet ei kestä, niin esim juurikin tuo 3-pyttyinen Ecoboost on osoittautunut erittäin viattomaksi. Mutta ei sitten puhuta Nissanin 1,2T-moottorista mitään :-X
Ajotavassa nuo kaipaa pientä totuttelua, eli sitä vaihtamisvaloa pitää seurata & uskoa alussa. Ja se, että se boost kyllä tulee, mutta se haetaan kierroksilla, ihan kuten automaatin Kick-Down.
Meillä on vaimolla olllut nyt reilun vuoden EgoBoost-Fiesta, ja alun totuttelun jälkeen on kovin tyytyväinen käytökseen, kulutuskin mukavan pieni.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

makepul

Nykyinen 190hv pulsar menee suunnilleen samalla kulutuksella kuin tuo 0.9l micra.ei siinä ole vääntöä alakierroksillä yhtään. Muuten hyvä ajaa ja lisävaruste led ajovalot on uskomattoman tehokkaat verrattuna nykyisen pulsariin. Muutama pikku vikakin ilmeni.

-navigaattori sekoili välillä.
-takaikkunat (veivi) valuivat itsekseen pikkuhiljaa alaspäin.
-automaattinen ilmastointi oli ihmeellinen, 16c puhalsi kylmää ja 16.5c puhalsi kuumaa eikä siinä ollut välimuotoja. Eli talvella perseestä.

Shamsa

Eli automaatti-ilmastointi toimii kuten kuuluu.
Säädä lämpötila vaikka 20c ja unohda se.

Se lämpötilan säätö automaattisessa ilmastoinnissa ei korreloi suuttimista tulevan lämpötilan kanssa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

makepul

Joo siis mulla oli manuaali käytöllä koko ajan se. Selvennykseksi.

reilureiska

Mitäs mieltä olette että kumpi bensiini kone kestää paremmin käytössäni: 1.0l 70hp vai 0.9 90hp turbo?

Minulla on paljon taajamassa ajoa vaikkei kovin paljon kuitenkaan ruuhkissa matelua vaikka Helsingissä asunkin. Melko vähän vuositasolla pidempää maantieajoa putkeen. Todella paljon alle 5km pyrähdyksiä joista suurin osa lähdetään kylmällä koneella liikkeelle eli kylmäkäynnistyksiä tulee valtavat määrät noin 10 vuoden aikana. Kilometrejä vuodessa ehkä 11 000km,joten moottoriöljyt tulee vaihdettua kerran vuodessa ajoissa. Moottorin kestävyys käytössäni myös vaikuttaa myös paljon valintaani. Talvisin kotona mahdollisuus käyttää lohkolämmitystä (säteilylämmitystä), mutta työpaikalla ei. Kumpi kone (ja apulaitteet) kestää paremmin käytössäni?