Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almera N16 -03 - sisäpuhaltimen 3-asento rikki + oikea jarruneste?

Aloittaja sbm, marraskuu 15, 2019, 11:17:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sbm

Noh,
Kävi niin että Almeran sisäpuhaltimen 3-asento hajosi. Puhallin lopetti pyörittämisen ja sisään tuli ihana sähkön haju.
Muut asennot toimii, eli ilmeisesti 3-asennon etuvastus paloi poikki.


  • Missäköhän N16 Almeran puhaltimen vastukset sijaitsee?

Koitin etsiä räjäytyskuvista keskikonsolin ja puhaltimen kohdilta, mutta ei nyt silmään sattunut. Jossain on sanottu että vastukset on keskikonsolissa ja taas jossain että johtosarjan päässä puhaltimen vieressä.

Ja toinen asia. Jarrunesteet päässeet alarajalle ja pinnanmittausanturi välkyttää käsijarrun merkkivaloa. Huollossa satuloita vaihtaessa ilmeisesti jäänyt pinta lähelle min korkeutta ja nyt palojen kuluessa pinta menee min kohdan alle.

  • Voiko lisätä mitä vaan DOT4 jarrunestettä kuten ohjekirjassa sanotaan?

Jylppy

Nopeesti tehtaan service manuaalista katottuna, vastuspaketti löytyy puhaltimen moottorin vierestä, apukuskin jalkotilan perältä.



[ylläpito on poistanut yli vuoden vanhat liitteet levytilan säästämiseksi]
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

mies51

Kirjoitit, että 3-asento pimeni. Eikö siis pimentynyt 2-asento tai 1-asento? Piirikortti kärvähtää yleensä niin, että kaikki muut pimenee paitsi suurin nopeus eli ohi etuvastuksen menevä virta.
Jos pimeni kaikki muu paitsi suurin: Ota kortti mukaan ja Motonetista ilmeisesti 49,90eur.

Piirikaavion mukaan jos vain kolmonen pimeni, kärähti kojelaudasta se katkaisija, josta nopeudet 0-4 säädetään.

sbm

Kortin sain lopulta irti. Taaemman ruuvin avaaminen oli kohtalaisen hankalaa kun verhoilu oli tiellä. Kortti näytti ehjältä ja yleismittarilla mitattuna kaikki vastuselementit oli kunnossa.

Pitää se keskikonsolin kytkin katsoa. Sen irroittamiseen löytyi ohjeet, mutta kohtalaisen työläältä näyttää että saa kokoonpanon purettua siten että näkee kytkimen kunnon. Liittimen päistä voisi toki yrittää mitata onko jossain asennossa piiri poikki.

Syykin mystiseen kärähtämiseen selvisi. Raitisilmansuodatin oli täynnä koivunroskaa niin kaipa se on kuormittanut puhallinta liikaa. Täyty tästä lähtien ajoittaa suodattimen vaihto oikeaan vuodenaikaan kun näemmä syksyllä se voi tukkeutua kertalaakista. Lehtiä ei ollut suodattimessa yhtään mutta kilotolkulla sitä pientä koivunsiementä.

mies51

Saatko myös puhaltimen ulos, että voit kokeilla pyöräyttelemällä käsin, jumitteleeko? Jos puhallinmoottorin hiilet tai laakerit on lopussa, se voi kasvattaa virrantarvetta. Useimmiten se silloin polttaa sen etuvastuskortin, koska virtaa menee enemmän läpi, mutta puhaltaa huonommin ja kortti pääsee lämpeämään. Korttihan jäähtyy tuossa puhalluksessa. Tukossa oleva raitisilmasuodatin voi myös polttaa kortin.

mertsi1

Jarrunestettä ei tulisi kuulua lisätä ollenkaan. Joko siellä on palat loppu tai vuoto jossain ja vika tulee korjata välittömästi.
Puhallinasiaan en ota kantaa.

mies51

Jos jarrunestepinta laskee säiliössä muuten kuin palojen kuluessa, vuoto on helposti löydettävissä. Anna auton kuivua jossakin hallissa/tallissa. Jarruneste ei haihdu vaan näkyy vuotojäljet esim. satulassa tai vuotavan letkun tai putken luona. Mulla vuoti samanlaisen auton takajarrusatula takapuolelta käsijarruvivun akselin juuresta. Ostin kunnostetun satulan.