Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Qashqai 1. 6 öljynkulutus

Aloittaja Murray, lokakuu 01, 2019, 14:46:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Murray

Tervehdys!
Itsellä 2013 vuoden qashqai 1.6 litran bensakoneella, ja öljynkulutus vuodessa n. 5 litraa! Kilometrejä noin 20 000km.
Ei tiputtele mistään öljyä, eikä savuta, mutta laiska on, mikä nyt tietty voi kuulua asiaan tällä nuhapumpulla.
Mitäs sanotte onko jossain vikaa, vai vieläkö tätä voi sanoa normaaliksi öljynkulutukseksi? Valmistaja tietty näin sanoo, mut tuntuu oudolta..

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Murray - lokakuu 01, 2019, 14:46:52
Tervehdys!
Itsellä 2013 vuoden qashqai 1.6 litran bensakoneella, ja öljynkulutus vuodessa n. 5 litraa! Kilometrejä noin 20 000km.
Ei tiputtele mistään öljyä, eikä savuta, mutta laiska on, mikä nyt tietty voi kuulua asiaan tällä nuhapumpulla.
Mitäs sanotte onko jossain vikaa, vai vieläkö tätä voi sanoa normaaliksi öljynkulutukseksi? Valmistaja tietty näin sanoo, mut tuntuu oudolta..

Niin jos tarkoitit että vuoden aikana tullut 20tkm ajoa, niin öljynkulutus on tuolloin 2,5dl/1000km mikä on vielä ihan maltillinen.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - lokakuu 01, 2019, 15:06:21
Lainaus käyttäjältä: Murray - lokakuu 01, 2019, 14:46:52
Tervehdys!
Itsellä 2013 vuoden qashqai 1.6 litran bensakoneella, ja öljynkulutus vuodessa n. 5 litraa! Kilometrejä noin 20 000km.
Ei tiputtele mistään öljyä, eikä savuta, mutta laiska on, mikä nyt tietty voi kuulua asiaan tällä nuhapumpulla.
Mitäs sanotte onko jossain vikaa, vai vieläkö tätä voi sanoa normaaliksi öljynkulutukseksi? Valmistaja tietty näin sanoo, mut tuntuu oudolta..

Niin jos tarkoitit että vuoden aikana tullut 20tkm ajoa, niin öljynkulutus on tuolloin 2,5dl/1000km mikä on vielä ihan maltillinen.

Varsinkin kun maahantuojan ilmoittama raja-arvo öljynkulutukselle on 5dl/1000km, eli tuplasti tuo määrä.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

mies51

Myyjä/maahantuoja hyväksyy tuon kulutuksen. Ei Nissanin kuitenkaan pitäis syödä noin paljoa. Mitä öljymerkkiä ja mitä xxW-yy käytät? Eri öljymerkkikin vaikuttaa kulutukseen mm. haihtumishäviönä. Almera 1.5 v.2003 ajettu 284000km ja syö alle puolet tuosta 4L/20000 = 3L/15000km eli kun vaihdan Teboil Diamond 5W-40 15000km, niin kerran tai kahdesti lisään välillä.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mies51 - lokakuu 01, 2019, 18:32:51
Myyjä/maahantuoja hyväksyy tuon kulutuksen. Ei Nissanin kuitenkaan pitäis syödä noin paljoa. Mitä öljymerkkiä ja mitä xxW-yy käytät? Eri öljymerkkikin vaikuttaa kulutukseen mm. haihtumishäviönä. Almera 1.5 v.2003 ajettu 284000km ja syö alle puolet tuosta 4L/20000 = 3L/15000km eli kun vaihdan Teboil Diamond 5W-40 15000km, niin kerran tai kahdesti lisään välillä.

Enpä menis sanomaan että "öljymerkin" vaihtaminen pienentäisi sen katoamista, varsinkaan jos pysyttelee saman luokituksen ja viskositeetin öljyssä kuten on suositeltavaa uudemman auton kanssa.
Perusöljy on useasti täysin sama, lisäaineistuksessa eroa hiukan. Mutta ei niin paljon että sillä olisi merkitystä normaalisssa ajossa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Jep
Ja sehän on 5W40 kun tuohon kuuluu.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mertsi1

Varsinkin jos käyttää Castrolin öljyjä, saa olla koko ajan kannun kanssa pellin alla olipa automerkki mikä tahansa. Kannattaa kokeilla Liqui Moly 5W-40 öljyä. Sillä on taipumus pysyä paremmin menossa mukana.

Vaari 68

Jaa'a mulla on ollut Qashqai 1,6 öljynvaihtovälinä 10000 km.Castrolia olen sinne 4 litraa kaatanut tuon 10000 km välein.Muulloin ei ole kanisteriin tarvinnut kajota.

Nugetti

Juu eipä itselläkään ole Castrolin kanssa ollut ongelmia... Oli sitten EDGEä tai Magnateciä.

Volvomania

Eikös Castrol ole ollut vähän paremman öljyn maineessa. Jos vaikka täyttäisi "vähän reilusti" öljyä sinne koneeseen, niin menishän se
sitten pidempään lisäämättä. Eikös sinne 1/2 litraa yli maximin voi laittaakin?. Niin tekevät usein huolloissakin.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Vaari 68

Ei ole tarvinnut lisäillä, tuo 4 litraa kun kaataa niin on ylärjassa ja 10000 km jälkee ehkä hiukan laskenut ylärajasta.Vaihtovälinä olen pitänyt tuon 10000 km koska öljy ei niin kovin kallista ole.Pidemmällä välillä kuitenkin öljyn ominaisuudet heikkenee oli millaista hyvänsä.Jos se pänikkä 30-40 € maksaa ite vaihtaen ei kovin iso kulu ole.

mertsi1

Kyllä huolloissa laitetaan se määrä öljyä sinne koneeseen mitä kone tai huoltokirja sanoo. Tosin niitä "huoltoja" on niin monenlaisia, etten yhtään ihmettele vaikka jotkut laittais puoli litraa enemmän mitä kuuluu. Castrolin A5 öljyä ainaki meikäläisen autossa meni litra tuhannella kilometrillä, siinä missä jotain toista merkkiä menee sama määrä 10 tuhannen kilometrin aikana. Luokitus tosin ei ole A5.

cedricfan

A5 on erittäin ohutta, ja kuuluu vain autoihin, joissa sitä kuuluu käyttää.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Vaari 68

olen laittanut castrol edge 5w30.se on sopivaa.

cedricfan

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Volvomania

Eikös suurimpaan osaan tavallisista autoista voi laittaa specsit täyttävää 5w-30 tai 5w-40 öljyä? Omaan Primera 1.8 koneeseen laitoin Motoxin 5w-30 öljyä. 5l kannusta riittää lisäykseenkin. 
Vähän vaikea sanoa, miten öljyn merkki vaikuttaisi öljyn laatuun, tai sen kulutukseen. Eikös suuri osa moottoriöljyistä tule samasta tehtaasta Hollannista? Valmiit öljyt tuodaan tankeissa määrämaahan,  jossa ne purkitetaan ja myydään eri merkeillä kuluttajille. Ehkä niihin laitetaan "ripaus" jotakin salaista uutetta, jotta eroaisivat jotenkin edukseen kilpailijoistaan?. 
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

cedricfan

Ei voi. 5W30 öljyissä on monta erilaista täsmällisemmin speksattua laatua, kuten esim VAG-vaatimukset, vähätuhkainen C3, energiataloudellinen A5 jne. Nissanin oma öljy tuohon on 5W40 ACEA-A3 API SL. Ei C3, ei 5W30, eikä A5.
Ei tule. Purkissa on perusöljyä, joka voi olla PAO-, HHVI-, GTL, mineraali, ja niiden sekoitus. Sitten on lisäaineet, joille ei tosin ole hirmuisen montaa valmistajaa. Ja jos ajatellaan Suomen markkinoita, niin laitoksia, joissa öljy valmistetaan, on esim Naantalissa ja Haminassa. Plus ulkomaiset: Ranska, Saksa, Englanti, ja yhtenä Hollanti.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Volvomania

Motoxin 5W-30 purkin kannessa sanotaan, että olisi sopivaa useampaankin automerkkiin. Taisi olla kelpoista Volkkareihinkin. Eikös ne öljyt ole sellaisia
tuotteita, jotka kehittyvät koko ajan. Nissaneihin sopinee kaikki ne öljyt, jotka täyttävät valmistajan vaatimukset ja paremmatkin (?). Jos vaatimuksena on luokitus A3/B3 niin estääkö jokin laittamasta koneeseen A5/B5 öljyt tai jopa C3- luokan öljyjä?.
Useimmissa "tavallisissa" autoissa voi kyllä käsittääkseni käyttää ympärivuotisesti 5w-30 / 5w-40 öljyjä, tai jopa 0w-30 öljyä.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

cedricfan

A5/B5 ei ole parempi kuin A3. A5 käyttö on kielletty, jollei autovalmistaja sitä määrää, ja päinvastoin.
C3 on kiikun kaakun voiko käyttää korvaavana, pitäisi mennä syvemmälle öljyn spekseihin, jotta tietäisi onko se korvaava, mutta ei se parempi silti ole, jollei sitä vaadita.
Itse asiassa "parempi" on esimerkiksi eri perusöljy, kuten se kaikkein paras polyolesteri.
Ei edes API-luokitus ole enää merkki "paremmasta". Päinvastoin, sekin jää toissijaiseksi, koska öljyt ovat kehittyneet automerkki- ja moottorikohtaisiksi.

Tuossa on hyvä alkeiskurssi:
https://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/yleista-voiteluaineista/suorituskykyluokitukset/

Ja myös viskositeetin pitää olla valmistajan mukainen, joku 0W30 annetun 5W40 sijaan ei ole parannus, vaan saattaa olla jopa huononnus, kun öljynkierto ja voitelu on suunniteltu tietyn viskositeetin öljylle.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Vaari 68

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - lokakuu 09, 2019, 21:41:54
Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - lokakuu 09, 2019, 20:54:39
olen laittanut castrol edge 5w30.se on sopivaa.

Valitettavasti ei ole oikeaa.
Niinpä niin, ei se 5 w 40 vaadi kun ei ole kuumat olosuhteet. .Tosin tuo on liian hyvää öljyä tuollaselle riisikupille,mutta olkoon.


Vaari 68

Kait se on sitten väärä öljy

cedricfan

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - lokakuu 10, 2019, 15:52:22
Useimmissa "tavallisissa" autoissa voi kyllä käsittääkseni käyttää ympärivuotisesti 5w-30 / 5w-40 öljyjä, tai jopa 0w-30 öljyä.

Ei se ole samantekevää, mitkä 5W-40 öljyt sinne laittaa.
En löytänyt myöhempää kunnon testiä kuin Tekniikan Maailman nuerossa 21/2006. Siinä oli testattu kylmäkäynnistyssimulaatio, samepiste, jähmepiste, haihdutushäviö, leikkautuvuus ja pumpattavuuden rajalämpötila.
Erot olivat yllättävän suuria.
Sanottiin: Haihdutushäviö korreloi moottorin öljynkulutuksen kanssa. ... Pienenkään haihdutushäviön omaava öljy ei sitten pysty kaunistelemaan täysin väljäksi kuluneen moottorin öljynkulutuslukemia.
Siis tulkitsen; öljyä haihtuu eli muuttuu höyryksi. Tämä öljyhöyry ohjataan takaisin palotilaan ja palaa, ettei menisi luontoon. Siis tiukalla moottorilla tuo haihtumishäviö näkyy öljynkulutuksessa. Sitten taas paljon öljyä kuluttaa vanha väljä moottori tai sellainen, jossa on esim. valmistusvirhe - soikea sylinteri tai  tukkeentuneet männän öljyrenkaat, päästää öljyä männän ohi ylös palotilaan ja öljy palaa - sininen savu pakoputkesta. Tai venttiilinvarsien tiivisteet vuotavat öljyä pakopuolelle sotkien öljykarstalla KATin, EGR-venttiilin ja sieltä jopa imusarjan.

Volvomania

Mikä öljy olisi sitten sellainen, joka toimisi parhaiten aloittajan moottorissa, joka kuluttaa öljyä 2,5dl / 1000km?. 
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Vaari 68

Kaikesta huolimatta käytän ja laitan edelleen tuota 5 w 30 öljyä.Suomessa ei niin kuumia olosuhteita ole että vaatisi 5 w40 öljyä.


Vaari 68

Oli ihan pakko katsoa käyttöohjekirjasta öljysuositus ja kumma kyllä.. siellä on ohjeena  5 W 30. Näillä mennään. :)

cedricfan

#28
Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - lokakuu 11, 2019, 09:46:06
Myös  Neste suosittelee https://www.neste.fi/tuote/neste-pro-f-5w-30
Koska suositus perustuu samaan Olyslagerin pohjadataan...

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - lokakuu 10, 2019, 21:31:19
Mikä öljy olisi sitten sellainen, joka toimisi parhaiten aloittajan moottorissa, joka kuluttaa öljyä 2,5dl / 1000km?.
Moottoriremonttia ei tietääkseni saa vielä purkissa, ei mikään öljy korjaa rikkinäistä.
Periaatteessa paksumpi öljy muodostaa paksumman kalvon, joka tiivistää paremmin, ja auttaa täyttämään välyksiä laakereissa jne.
Mutta soikeaa sylinteriä sekään ei auta.
Ja samalla se paksumpi kalvo jää sylinterin seinämiin, kun kuluneet männänrenkaat eivät saa sitä kaavittua pois, jolloin sylinteriin jäänyt öljy osallistuu palotapahtumaan => joutuu karstana männänrenkaisiin & hiilenä kattiin ja lambdalle.
Siinä mielessä siis ohut öljy olisi parempi: se ei karstoita, ja sitä jää vähemmän sylinteriin, mutta seuraavaksi tulee tiivistysongelmat.

Mutta kuten todettu, ei neljänneslitra tonnilla ole vika, vaan ihan normaalia vanhemmille moottorikonstruktioille. Kattipelissä litra tonnilla olisi huolestuttava määrä. Ja miksi öljyä pitää kulua, esimerkiksi sen takia, että lyhyessä pätkäajossa öljyyn kertyy kosteutta sekä polttoainetta, joka poistuessaan huohotuksen kautta pakoputkeen vie mukanaan myös öljyä. Plus tuo tiivistysominaisuus, öljyä jää aina jonkin verran palotilaan. Siksi hiukkasloukkuautoissa pitääkin käyttää vähätuhkaista C-luokan öljyä.

Tuossa vielä ruutukaappaus "Nissan Lubricant recommendation 2017" tehtaan dokumentista:



Bensakoneista HR12- ja MR16DTT-moottoreille suositus on 5W30 A5/B5.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Vaari 68

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - lokakuu 11, 2019, 13:27:16
Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - lokakuu 11, 2019, 09:46:06
Myös  Neste suosittelee https://www.neste.fi/tuote/neste-pro-f-5w-30
Koska suositus perustuu samaan Olyslagerin pohjadataan...

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - lokakuu 10, 2019, 21:31:19
Mikä öljy olisi sitten sellainen, joka toimisi parhaiten aloittajan moottorissa, joka kuluttaa öljyä 2,5dl / 1000km?.
Moottoriremonttia ei tietääkseni saa vielä purkissa, ei mikään öljy korjaa rikkinäistä.
Periaatteessa paksumpi öljy muodostaa paksumman kalvon, joka tiivistää paremmin, ja auttaa täyttämään välyksiä laakereissa jne.
Mutta soikeaa sylinteriä sekään ei auta.
Ja samalla se paksumpi kalvo jää sylinterin seinämiin, kun kuluneet männänrenkaat eivät saa sitä kaavittua pois, jolloin sylinteriin jäänyt öljy osallistuu palotapahtumaan => joutuu karstana männänrenkaisiin & hiilenä kattiin ja lambdalle.
Siinä mielessä siis ohut öljy olisi parempi: se ei karstoita, ja sitä jää vähemmän sylinteriin, mutta seuraavaksi tulee tiivistysongelmat.

Mutta kuten todettu, ei neljänneslitra tonnilla ole vika, vaan ihan normaalia vanhemmille moottorikonstruktioille. Kattipelissä litra tonnilla olisi huolestuttava määrä. Ja miksi öljyä pitää kulua, esimerkiksi sen takia, että lyhyessä pätkäajossa öljyyn kertyy kosteutta sekä polttoainetta, joka poistuessaan huohotuksen kautta pakoputkeen vie mukanaan myös öljyä. Plus tuo tiivistysominaisuus, öljyä jää aina jonkin verran palotilaan. Siksi hiukkasloukkuautoissa pitääkin käyttää vähätuhkaista C-luokan öljyä.

Tuossa vielä ruutukaappaus "Nissan Lubricant recommendation 2017" tehtaan dokumentista:



Bensakoneista HR12- ja MR16DTT-moottoreille suositus on 5W30 A5/B5.
Enkö ole tuota koko ajan sanonut, miksi jaat väärää tietoa.