Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan Tiida C11X automaattilootan öljynvaihto

Aloittaja Riisikippo, syyskuu 22, 2019, 22:36:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Riisikippo

Kannattaako teettää öljynvaihto automaattilootalle? Miten nuo Nisukan automaatit ovat ruukanneet pelata ilman vaihtoaja mikä on vaihtoväli? Ei mitään tietoa onko tähän vm. 08 Tiidaan koskaan vaihdettu laatikkoöljyjä. Ajettu on kuitenkin 171 tkm ja vaihteisto pelaa. Vaihteiston tyyppi 4AT, "4-speed compact", ei CVT.
-Nissan Tiida vm. 08 1.6 automaatti. Ensimmäinen Nissan menossa...

nisukkanipponi

Maxima A33:ssa vaihtoväli on 60 000 km (viimeistään). Ja siitä kuulemma kannattaa pitää kiinni.

wanharouva

Vaihdatin kuukausi sitten omaan A33:seen laatikkoöljyt merkkihuollossa. Yllättävän edullinen oli ja taas mielenrauhaa että laatikko pelaa tulevaisuudessa.
Jos meinaat autoa pitää niin vaihda laatikkoöljyt säännöllisesti, jos olet viikon päästä vaihtamassa niin sitten omat rahat menevät hukkaan (ei seuraavan omistajan).
Laatikkoöljynvaihto on marginaalinen kustannus auton huollon kokonaisuudessa joten miksi ei sitä tehdä?

mies51

Vaihteistot ovat nykyautoissa kovilla, kun törmäystestien takia autojen painot ovat nousseet satoja kiloja. Moottorien vääntömomentit ja tehot ovat myöskin nousseet. Silti tiukassa hintakilpailuissa autonvalmistajat eivät aina ole kasvattaneet vaihteistojen osien kokoa tai ostavat halpoja laakereita. Siksi katson vaihteiston öljynvaihdon ohjekirjan mukaisin välein vielä tarkeämmäksi kuin moottorin öljynvaihdon. Tosin teen/teetän moottoriöljyn ja suodattimen vaihdon myös 15000km välein.
Kaikissa autojen ohjekirjoissa ei kerrota vaihteiston öljynvaihtovälejä ja oikeanlaista öljyä, kun luotetaan merkkikorjaamon vaihtavan. Kuitenkaan eivät usein huollossa tarkasta edes vaihteistoöljyn määrää saati sitten vaihda.
Kun on vielä kyse automaattivaihteistosta, vaihto on aivan ehdoton.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mies51 - lokakuu 12, 2019, 15:15:12
Vaihteistot ovat nykyautoissa kovilla, kun törmäystestien takia autojen painot ovat nousseet satoja kiloja. Moottorien vääntömomentit ja tehot ovat myöskin nousseet. Silti tiukassa hintakilpailuissa autonvalmistajat eivät aina ole kasvattaneet vaihteistojen osien kokoa tai ostavat halpoja laakereita. Siksi katson vaihteiston öljynvaihdon ohjekirjan mukaisin välein vielä tarkeämmäksi kuin moottorin öljynvaihdon. Tosin teen/teetän moottoriöljyn ja suodattimen vaihdon myös 15000km välein.
Kaikissa autojen ohjekirjoissa ei kerrota vaihteiston öljynvaihtovälejä ja oikeanlaista öljyä, kun luotetaan merkkikorjaamon vaihtavan. Kuitenkaan eivät usein huollossa tarkasta edes vaihteistoöljyn määrää saati sitten vaihda.
Kun on vielä kyse automaattivaihteistosta, vaihto on aivan ehdoton.

Sitä ei tarkasteta koska se ei melkein yhdessäkään uudemmassa autossa kuulu huolto-ohjelmaan, tästä syystä vaihtoväliä ei ole annettu.
Elinikäinen öljy..

Autonvalmistajat ei niitä vaihdelaatikkoja valmista yleensä itse, autonvalmistaja antaa speksit vaikkapa ZF:lle tai getragille ja siellä suunnitellaan sopiva.
Se osien koko ei aina ole ratkaiseva kestävyyden kannalta, vaan materiaalit. Esim sekventiaalivaihteistot on yllättävän pieniä, jopa pienempiä kuin se mikä sinulla on almerassa, mutta ne on silti huomattavasti kestävämpiä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mies51

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - lokakuu 12, 2019, 16:28:05
Sitä ei tarkasteta koska se ei melkein yhdessäkään uudemmassa autossa kuulu huolto-ohjelmaan, tästä syystä vaihtoväliä ei ole annettu.
Elinikäinen öljy..

Autonvalmistajat ei niitä vaihdelaatikkoja valmista yleensä itse, autonvalmistaja antaa speksit vaikkapa ZF:lle tai getragille ja siellä suunnitellaan sopiva.
Se osien koko ei aina ole ratkaiseva kestävyyden kannalta, vaan materiaalit. Esim sekventiaalivaihteistot on yllättävän pieniä, jopa pienempiä kuin se mikä sinulla on almerassa, mutta ne on silti huomattavasti kestävämpiä.

Ei kuulu huolto-ohjelmaan, mutta olisi hyvä kuulua Suomessa, jossa ajetaan pitkään. Fiesta v.1985:ssä ei kuulunut eikä ollut edes poistoproppua. Siksipä ei tullut kuin lisättyä 220000km aikana ja silti kesti.
Sensijaan Sunnyissa ja Almeroissa on ollut vitosvaihteen putoamista pois päältä. Almera 1.5:ssä laakerien kulumista niin, että lopulta pyörii laakerin kehä, kunnes lakkaa menemästä vaihteet päälle. Vaihteisto uusiksi välillä 150000...300000km. Kuulemma laatikko periytyy aina Cherry-ajalta. Oliskohan ollut syytä kasvattaa laakereita tai synkroneita tai käyttää niitä parempia materiaaleja.
Ostajan kukkarolle on samanekevää valmistiko laatikon autonvalmistaja vai vaihteistovalmistaja. Ja kyllä se autonvalmistajan johtaja tai ekonomi määrää, kuinka kallis ja laadukas laatikko automalliin tilataan!
Sitten on vielä toinen juttu, mikä määrää öljynvaihtovälit pitkiksi: Automerkit kilpailevat huoltohinnoillakin. Siksi jätetään töitä vähemmäksi, ellei autonomistaja ole valveutunut. Minä en ainakaan lähde ajamaan samoilla moottoriöljyillä ja suodattimilla 45000 km:ä.

Shamsa

Suomi on niin pieni markkina-alue, että ei tätä varten aleta omia huolto-ohjelmia tekemään ;D

Sunnyssa vaihteisto-ongelmat johtuvat yleensä käyttäjävirheestä, sillä vitosvaihteella ei saa/kannata ajaa alle 80km/h.. samaisesta syystä johtuvat todennäköisesti ne laakeriongelmat, liian isolla vaihteella ajeltu menemään= rasitukset kasvaa ja se roiskevoitelu muuttuu olemattomaksi...

Jos vaihdelaatikko kestää 300tkm, niin minusta se on hyvin palvellut ja ansaitseekin jo osien vaihtoa tai uuden elämän sulattamossa.
Kannattaa miettiä asia niin, että se on 7,5 kertaa maapallon ympäri. Tai 4/5 osa matkasta kuuhun 8)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Desperate child

Itse asiassa esim P12 Primeran Suomen kielisessä huolto ohjelmassa joka löytyy huoltokirjasta on maininta että manuaali ja automaatti vaihteistoöljy tulee vaihtaa kahden vuoden välein ja CVT öljy 60tkm välein, mutta service manualissa ei ole manuaali vaihteisto öljyn vaihdolle määritetty aikaa tai kilometri määrää, automaattivaihteisto öljyn vaihto on sielläkin jos on normaalia raskaammat ajo- olosuhteet. Ja ainakin oman kokemuksen mukaan nuo tarvisi asiakkaan erikseen osata pyytää huollossa, muuten mennään sen kaavakkeen mukaan huolto ja siinä ei tainnut olla noita 2 tai 3 vuoden välein tehtäviä töitä.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

mies51

Sunnyssa viitosvaihde-ongelmat eivät johtuneet pelkästään ajamisesta alle 80. Viittaat roiskevoitelun puutteeseen. Syy varmaan olikin voitelun puute, mutta autovalmistaja tai huoltaja mielellään vierittää syyn käyttäjälle. Sunnyllamme ajettiin meillä yli 270t ja seuraava lähelle 300tkm. Vaihdoin öljyt kerran tai kaksi kertaa. Mutta lisäilin aina niin, että tasopropusta painoin öljyä ja äkkiä korkki kiinni. Näin öljytaso oli korkealla ja roiskevoitelu toimi vaikka joku ajoikin joskus liian isolla vaihteella.
Almera 1.5 laakeriongelma tuskin johtuu roiskevoitelun puutteesta vaikka mielellään Nissan vierittäisi syyn käyttäjälle. Vaikka ei Nissan ole olleenkaan pahin autovalmistajista. Viittaan esim. DSG-taisteluihin.

Cedricisti

Osaa ne muutkin, keväällä uusin 140tkm ajettuun -08 vuoden VW:n 5-v manuaaliin (02T) laakerit, korjaussarjat alle 200€.