Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primeran (P12, 2005) huoltotyön hinta vaihtelee suuresti

Aloittaja jarihki, syyskuu 21, 2019, 11:41:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarihki

Nissan Primeraani pitää vaihdattaa oikeanpuoleinen alapallonivel syksyyn mennessä, sanoi katsastussetä kesäkuussa 2019. Alapallonivel siis väljä, joten koko alatukivarsi vaihdetaan saman tien. Niinpä aloin etsiä sopivaa paikkaa, jossa homma tehtäisiin. Samalla vaihdetaan kitkat aluineen alle ja uusitaan jarrupalat. Meikäläisellä kaikki osat valmiina Sparetosta.

Laitoin tarjouspyynnön Autojerryyn. Tunnin jälkeen kolahti ensimmäinen tarjous: 320 euroa. Hieman myöhemmin toinen: 140 e. Töiden sisältö täsmälleen sama.

Onko mitään teoriaa, miten hinnat voivat vaihdella näin rajusti? Asiakkaalla siis kaikki osat valmiina mukana.

Odottelen vielä kolmatta tarjousta. Parasta näissä kilpailutusaluistoissa on, että niissä on satoja palautteita asiakkailta, jotka teettäneet autoonsa remppoja näissä tarjouksen tehneissä yrityksissä.  Halvalla ei saa hyvää mutta yrityksen saamat asiakaspalautteet helpottavat päätöksenteossa.

Volvomania

Oikea hinta työlle sis osat voisi olla 225euroa. Alapallo vaihdettuna 100e, pyörien vaihto 25e ja jarrupalat vaihdettuna ja tapit rasvattuina 100e.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

cedricfan

1) Ohjauskulmat, kuuluuko suuntaus hintaan?
2) Omat osat, iso osa korjaamoita ottaa siitä extraa
3) Tuon ikäisessä autossa aika-arvioon laitetaan extraa, koska pultit saattaa olla ryytyneitä, tarvitaan muutakin jne ajankulua

Tuossa isoimmat muuttujat.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Volvomania

Sekin, että miksi tukivarret uusitaan, jos alapallonivel on väljä?. Pelkän nivelen vaihto maksoi mun vanhaan Volvoon osineen tasan 100 euroa. Tukivarsien vaihdon jälkeen myös ohjauskulmat pitää säätää.  Tarvittavan työn sisältöä jos selvittäis, niin sitten olisi helpompi vertailla tarjouksiakin. 
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - syyskuu 22, 2019, 10:46:29
Sekin, että miksi tukivarret uusitaan, jos alapallonivel on väljä?. Pelkän nivelen vaihto maksoi mun vanhaan Volvoon osineen tasan 100 euroa. Tukivarsien vaihdon jälkeen myös ohjauskulmat pitää säätää.  Tarvittavan työn sisältöä jos selvittäis, niin sitten olisi helpompi vertailla tarjouksiakin.

Prässättyjen nivelten takia varmaan koko varsi vaihtoon.. helpompaa kuin alkaa etsimään ylikoon palloja. Ja silloinkin se istuvuus on arpapeliä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mertsi1

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - syyskuu 22, 2019, 10:46:29
Sekin, että miksi tukivarret uusitaan, jos alapallonivel on väljä?. Pelkän nivelen vaihto maksoi mun vanhaan Volvoon osineen tasan 100 euroa. Tukivarsien vaihdon jälkeen myös ohjauskulmat pitää säätää.  Tarvittavan työn sisältöä jos selvittäis, niin sitten olisi helpompi vertailla tarjouksiakin.

Sen takia vaihdetaan koko tukivarsi, kun pelkän nivelen vaihtoon menee enemmän aikaa, eikä tartte pyöränkulmia säätää tukivarren vaihdon jälkeen. Tukivarsi ei vaikuta pyöränkulmiin. Tottakai se säätötyö myydään siihen, koska se tietää rahaa korjaamolle.

mertsi1

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - syyskuu 22, 2019, 10:46:29
Pelkän nivelen vaihto maksoi mun vanhaan Volvoon osineen tasan 100 euroa.

Kyseessä tietenkin 850 tai V70?

Volvomania

Selvä, asia ymmärretty. Vaihdetaan koko tukivarsi, koska pallonivel on siihen prässättynä. .. V70 II -sarjaa (vm -2002 ) on se mun vanha Volvo. Primera 1.8 on vm -2005 ja tullut taloon sukulaisten kautta 1,5 vuotta sitten. Laitoin siihen jarrut ( levyt ja palat), kun täristi jarruttaessa ja nyt oli kait kosteutta puolissa, kun pätki yhtä sylinteriä. Sain siihen neuvot ja jäin sitten hillumaan tähän palstalle muita vikoja odotellessa.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - syyskuu 22, 2019, 12:53:52
Sen takia vaihdetaan koko tukivarsi, kun pelkän nivelen vaihtoon menee enemmän aikaa, eikä tartte pyöränkulmia säätää tukivarren vaihdon jälkeen. Tukivarsi ei vaikuta pyöränkulmiin. Tottakai se säätötyö myydään siihen, koska se tietää rahaa korjaamolle.

Täh?
No johan tuli paksua nyrkkipajajuttua!
Jo helan vaihto uuteen vaikuttaa kulmiin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

jarihki

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - syyskuu 22, 2019, 09:18:18
1) Ohjauskulmat, kuuluuko suuntaus hintaan?
2) Omat osat, iso osa korjaamoita ottaa siitä extraa
3) Tuon ikäisessä autossa aika-arvioon laitetaan extraa, koska pultit saattaa olla ryytyneitä, tarvitaan muutakin jne ajankulua

Tuossa isoimmat muuttujat.

1. Ei tullut edes mieleeni ohjauskulmien suuntaus. Kun ei ole tekniikan ihmelapsi, ei tällaisia juttuja ymmärrä ottaa huomioon. Mutta kiitos arvokkaasta neuvosta. Perun tarjouspyynnön ja teen uuden, jossa ohjauskulmien suuntaus tulee pakettiin mukaan.

Joku ihmetteli sitä, miksi koko alatukivarsi vaihdetaan eikä vain alapalloniveltä, jossa itse ongelma piilee. Primeraani vaihdettiin muutama vuosi sitten vasemmalle puolelle pelkkä alapallonivel, ja sain kunnian olla todistamassa tätä tapahtumaa. Kympin maksavan osan asentamiseen meni useita tunteja, ja työ oli tuskaisen näköistä. Homma helpottuu/halpenee huomattavasti, kun tilaa esimerkiksi Sparetosta laadukkaan (ei siis motonetin arpajaisista hankitun) alatukivarren ja asennuttaa sen. Ruvillen alatukivarsi maksoi 52 e. Osa tuli muutamien muiden osien kanssa samassa paketissa. Kuljetus maksoi 9 e.

Mies

Kyllä se tosiaan on kärkevämpää koko uuden tukivarren vaihto, jos kyseessä prässätty pallonivel.

Koko tukivarren saa vaihdettua paljon nopeammin ja ei jää epävarmuutta että kestääkö pallonivel paikoillaan vaiko ei. Sekin on vain plussaa että uudet puslat tulee samaan syssyyn sitten.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

jarihki

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - syyskuu 22, 2019, 14:03:05
Primera 1.8 on vm -2005 ja tullut taloon sukulaisten kautta 1,5 vuotta sitten. Laitoin siihen jarrut ( levyt ja palat), kun täristi jarruttaessa ja nyt oli kait kosteutta puolissa, kun pätki yhtä sylinteriä. Sain siihen neuvot ja jäin sitten hillumaan tähän palstalle muita vikoja odotellessa.

Primera 2005 1,8 ollut harvinaisen luotettava auto, vaikka nyt jo iäkäs. Koskaan jäänyt tielle sen kanssa. Vikojakin vähän. Ehkä ne tulevat sitten kaikki kerralla, kun mittarissa about 200k. Nyt vasta 130k.

Volvomania

Totta. Ei Primera mitenkään huonosti tehty auto ole. Konekin (1,8) käy kuin kello. Polttoaineen kulutus on maltillinen (n. 6.8 L) kesäajossa.
Ainoita vikoja on takaluukun mikrokytkin. Sain toisen yhdestä naapurin varaosa-autosta. Toinen vika on vilkkuva turvatyynyn valo. Sen saa nollattua, mutta palaa vilkkumaan taas jossakin vaiheessa.
Jarrut laitoin / levyt ja palat ja osat oli edullisia. Pitää vielä ensi keväänä herkistellä satuloita ja rasvata tapit jarrukumirasvalla kuparitahanan sijasta.
Alustakin on hyvin massattu jo uudesta.
Auto on vm 2005 ja mittarissa on n. 108tkm. On vaimokkeen autona ja hyvin mahtuu tavaraakin , farkku kun on.
Hintaluokka on "halpa", koska auto on vanha, mutta kulkee, ei kolise, eikö näytä mitenkään "komuautolta".
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

jarihki

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - syyskuu 23, 2019, 18:33:29
Totta. Ei Primera mitenkään huonosti tehty auto ole. Konekin (1,8) käy kuin kello. Polttoaineen kulutus on maltillinen (n. 6.8 L) kesäajossa.
Ainoita vikoja on takaluukun mikrokytkin. Sain toisen yhdestä naapurin varaosa-autosta. Toinen vika on vilkkuva turvatyynyn valo. Sen saa nollattua, mutta palaa vilkkumaan taas jossakin vaiheessa.
Jarrut laitoin / levyt ja palat ja osat oli edullisia. Pitää vielä ensi keväänä herkistellä satuloita ja rasvata tapit jarrukumirasvalla kuparitahanan sijasta.
Alustakin on hyvin massattu jo uudesta.
Auto on vm 2005 ja mittarissa on n. 108tkm. On vaimokkeen autona ja hyvin mahtuu tavaraakin , farkku kun on.
Hintaluokka on "halpa", koska auto on vanha, mutta kulkee, ei kolise, eikö näytä mitenkään "komuautolta".


Farkussa parempi varustus kuin normi hatchbackissä ja esimerkiksi vakkari vakiona. Itse asennutin sellaisen heti ostettunani tuon auton. On kyllä tosi kätevä ja pelastanut monilta sakoilta.

Isoin muutos tapahtui viime kesänä, jolloin asennutin Primeraan sellainen mötikän, joka mahdollistaa bioetanolilla ajamisen. Kone piristynyt selvästi. 

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: jarihki - syyskuu 23, 2019, 20:15:02
Farkussa parempi varustus kuin normi hatchbackissä ja esimerkiksi vakkari vakiona.

Varustelutaso on korimallista riippumaton, kaikista löytyy visia, acenta ja tekna -varustelut (joista visia=karvalakki ja tekna=paras varustelu).

Toki joitain ominaisuuksia sai varustelutasosta riippuen valkattua lisävarusteena (kuten esim. xenon-valot acentaan/teknaan,  tai etusumuvalot visiaan), ja vuosimallierojakin saattaa olla jonkun verran (ainakin pre-facelift vs. facelift) - eli edellisen vuoden lisävaruste onkin seuraavana vuonna vakiovaruste.

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Desperate child

Lainaus käyttäjältä: Jylppy - syyskuu 23, 2019, 21:33:17
Lainaus käyttäjältä: jarihki - syyskuu 23, 2019, 20:15:02
Farkussa parempi varustus kuin normi hatchbackissä ja esimerkiksi vakkari vakiona.

Varustelutaso on korimallista riippumaton, kaikista löytyy visia, acenta ja tekna -varustelut (joista visia=karvalakki ja tekna=paras varustelu).

Toki joitain ominaisuuksia sai varustelutasosta riippuen valkattua lisävarusteena (kuten esim. xenon-valot acentaan/teknaan,  tai etusumuvalot visiaan), ja vuosimallierojakin saattaa olla jonkun verran (ainakin pre-facelift vs. facelift) - eli edellisen vuoden lisävaruste onkin seuraavana vuonna vakiovaruste.

Jep

Esimerkiks mun tuossa vm.2003 2.0 Tekna Travellerissa ei ole vakkaria tai ESP:tä vaikka muuten on olevinaan kattava varustelu. Jostain esitteestä varmaan löytäis mikä on ollu vakiovaruste missäkin varustelutasossa minäkin vuonna ja mikä lisävaruste.. Ja vissii viimeiset 2007 mallin primerat oli jotain 1,6 XE farkkuja aika kattavalla varustelulla, puolinahkapenkkiä yms..
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Volvomania

"Omassa" Primerassa vm -2005 1.8 farkku, ei ole vakkaria ja sumuvalot valittiin kait (kuulemma) erikseen. Auton tullessa meille, toinen sumari oli rikki ja molemmat teipattu umpeen / johdot irrotettu. Korjasin ostamalla uuden sumuvalon Motonetista ja yhdistin johdot. Ei ole kuitenkaan ollut sumareilla paljoakaan käyttöä.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.