Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primera p12 -06 sammuu satunnaisesti kiihdyttäessä

Aloittaja Johnny_F, elokuu 26, 2019, 17:10:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Johnny_F

Otsikon kaltainen ongelma Primerassani. Tarkalleen käy siis näin: lähden liikkeelle ja yleensä kakkoselle vaihtaessa auto sammuu ja kestää n. puoli minuuttia ennen kuin suostuu taas hyrähtämään käyntiin. Yleensä sattunut kylmällä koneella, mutta yhdesti sammahtanut myös kesällä muutama kilometri kotoa liikennevaloissa, jolloin kone ei ainakaan ihan täysin kylmä enää ole ollut.

mies51

Tarkasta akusta lähtevät plus ja varsinkin miinuskaapeli, kaikki liitokset. Jos esim. miinuskaapeli on hapettunut poikki moottorin tai vaihteiston kylkeen tulevan liittimen luota tai runkoon maadoituksesta, se katkoo virtoja. Liikennevaloihin tultaessa moottori saattaa heilahtaa, jolloin yhteys katkeaa.

Johnny_F

Lainaus käyttäjältä: mies51 - elokuu 27, 2019, 00:55:08
Tarkasta akusta lähtevät plus ja varsinkin miinuskaapeli, kaikki liitokset. Jos esim. miinuskaapeli on hapettunut poikki moottorin tai vaihteiston kylkeen tulevan liittimen luota tai runkoon maadoituksesta, se katkoo virtoja. Liikennevaloihin tultaessa moottori saattaa heilahtaa, jolloin yhteys katkeaa.

Kiitos vinkistä, luulen kuitenkin, että tuosta ei ole kyse. Tuon pitäisi tapahtua satunnaisesti, ellei sitten kyse ole siitä, että liitos on huono ja toimii paremmin lämpölaajenemisen seurauksena(?).

Tarkennuksena vielä ongelmaan, tätä sammumista on tapahtunut tietääkseni vain, kun autolla on lähdetty yön jäljiltä liikkeelle. Koskaan ei ole sattunut, kun tullaan takaisin jostain eikä edes silloin kun on ajettu muutama kilometri ja lähdetty sen jälkeen liikeelle uudestaan.

Voisiko kyse olla kondensaatiovedestä/kosteudesta jossain?

Johnny_F

Jahas, vikakoodinlukijan nokkaan kun pääsi niin nokka-akselin asentotunnistin näyttäisi olevan viallinen.

Mies

Paljonko ajettu primeralla ja millä koneella? Herjaa asentotunnistinta myös jos jakoketju venynyt liikaa...
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

mies51

Juuri tuo, että sammuu vaihdetta vaihdettaessa voi viitata siihen, että joku johto poikki ja moottorin heilahtaessa sähköt katkeaa.

Johnny_F

Lainaus käyttäjältä: Mies - syyskuu 11, 2019, 17:36:32
Paljonko ajettu primeralla ja millä koneella? Herjaa asentotunnistinta myös jos jakoketju venynyt liikaa...

~320k ajettu ja QG16DE. Oire tulee tällä hetkellä silloin, jos lähtee kylmällä koneella liikkeelle ja kakkoselle vaihdettaessa. Yleensä kun on päässyt ekan risteykseen pihatieltä. Lämpimänä ei kertaakaan ole ollut ongelmia.

Kyllähän tuo äkkiseltään vaikuttais ketjun venymiseltä.

Johnny_F

Ja tosiaan molemmat asennontunnistimet vaihdettu. Nokka-akselin anturin kohdalla auttoi ongelmaan, mutta pari viikkoa sen jälkeen sammui jälleen. Eilen vaihdettiin myös kampiakselin anturi ja heti seuraavana päivänä sammui juuri kylmänä vaimon lähdettyä töistä kotiin.

Lainaus käyttäjältä: Johnny_F - lokakuu 16, 2019, 16:21:02
Lainaus käyttäjältä: Mies - syyskuu 11, 2019, 17:36:32
Paljonko ajettu primeralla ja millä koneella? Herjaa asentotunnistinta myös jos jakoketju venynyt liikaa...

~320k ajettu ja QG16DE. Oire tulee tällä hetkellä silloin, jos lähtee kylmällä koneella liikkeelle ja kakkoselle vaihdettaessa. Yleensä kun on päässyt ekan risteykseen pihatieltä. Lämpimänä ei kertaakaan ole ollut ongelmia.

Kyllähän tuo äkkiseltään vaikuttais ketjun venymiseltä.

mies51

Tarkastitko akkukaapeliliitokset? Entäs liitokset esim. laturiin? Juuri noin käyttäytyi kaverin Almera, kunnes jäi kokonaan valoristeykseen ja sattumoisin siinä pimeässä miinuskaapelin moottorin kylkeen tuleva pää jäi mulle käteen.
Kun on tuommoinen melkein poikki hapettunut akkukaapeli, myös lataus on huonoa, jolloin seisottuaan on lähes tyhjä akku vieläkin tyhjempi.

Johnny_F

Lainaus käyttäjältä: mies51 - lokakuu 17, 2019, 00:48:45
Tarkastitko akkukaapeliliitokset? Entäs liitokset esim. laturiin? Juuri noin käyttäytyi kaverin Almera, kunnes jäi kokonaan valoristeykseen ja sattumoisin siinä pimeässä miinuskaapelin moottorin kylkeen tuleva pää jäi mulle käteen.
Kun on tuommoinen melkein poikki hapettunut akkukaapeli, myös lataus on huonoa, jolloin seisottuaan on lähes tyhjä akku vieläkin tyhjempi.

Täytyy tarkistaa nekin. Ongelma tuntuu pahentuneen kylmällä ja märällä kelillä.

Eilen auto käyttäytyi seuraavasti:
- aamulla roikassa ulkona, toimii normaalisti vaimon mentyä töihin.
- vaimo lähtee töistä kotiin, auto sammuu kakkosella kiihdytyksessä heti parkkipaikalta tielle lähdettyä. Toimii seuraavan käynnistyksen jälkeen moitteetta.
- auto roikassa ulkona, ajo ~30min matkan päähän, ei ongelmaa.
- liikkeelle vartin päästä, auto sammuu jälleen kakkosella kiihdytyksessä ekassa risteyksessä parkkipaikan jälkeen. Toimii seuraavan käynnistyksen jälkeen moitteetta.
- lyhyt ajo kauppaan, ~30 min päästä liikkeelle ja auto sammuu taas kakkosella kiihdytyksessä. Toimii seuraavan käynnistyksen jälkeen moitteetta.
- lyhyt ajo, vartin päästä liikkeelle ja tyhjäkäyntiä muutama minuutti ennen liikkeelle lähtöä, ei ongelmia.

Tänään auto oleskellut yön tallissa, roikan nokassa ja toimii moitteetta.

Minusta tämä tuntuisi siltä, että joku anturi tai liitos on rikki. Toki se voi olla venynyt ketjukin, mutta ihmettelen miksi auto toimii moitteettomasti noiden ekojen sammumisten jälkeen.

Peta

Itsellä on harvakseltaan ollut omassa 1.6 semmoisia teräviä nykäyksiä ensimmäisessä reippaamassa kiihdytyksessä ja nuo johtuu paskasesta kaasuläpästä.


Johnny_F

Jälleen tänään tallista lämpimänä moitteeton toiminta, kylmänä ulkoa sammuu kakkoselle vaihtaessa ja toimii 10 sekunnin päästä käynnistyksen jälkeen moitteetta ja kolmannella kerralla kylmänä startattuna parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen toimii moitteetta.

mies51

Yön jälkeiset ongelmat viittaavat useimmiten esiintyviin lataus- ja akkuongelmiin. Ensin mitataan akun jännite yön yli seisottuaan sekä latausjännite tyhjäkäynnillä. Sitten vielä mahdollinen laturin diodin oikosulku purkaa jopa amppeereja: Onhan radion koodi tallessa. Löysää akun pluskenkä ja mittaa yleismittarin virta-alueella ensin suurimman virran alueella purkausvirta auton ollessa sammuksissa, sieetn käännät amppeerialuetta kohti milliamppeereja. Auto ottaa milliamppeereja sammuksissakin, koska esim. kello tai muut laitteet tarvitsevat aina virtaa.

Johnny_F

Nyt löytynyt vähän tarkemmin tuo milloin tapahtuu mitäkin. Auto näyttää nyt kylmänä tai kylmentyneenä sammuvan, kun kierrokset menevät yli 2000. Jos kierrokset pitää matalana ensimmäisen 5min, ei ole mitään ongelmaa missään kohdassa, mutta auto sammuu kylmänä vapaallakin nostaessa kierrokset yli 2000. Hieman lämmenneenä kiekkoja voi nostaa huoletta, mutta saattaa sammua, kun käyttää kierroksia vapaalla vaikka 3000 yli muutaman painalluksen ja sitten antaa laskea, jolloin saattaa sammua, kun kierrokset tulevat alas.

vnu84

Onkos tuossa pakokaasujen kierrätystä? Imusarja mennyt tukkoon?
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

Peta

Pakokaasun kierrätystä tuossa ei ole, mutta tuo kaasuläpän mahdollinen likaisuus ja läpän takertelu saattais aiheuttaa tuon.

Volvomania

Jos vika onkin polttoaineen saannissa. Bensapumppu voi olla tulossa tiensä päähän tai suodatin on tukkeutunut. 
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Johnny_F

Kaasuläppäkotelo oli kyllä ihan älyttömän paskanen ja putsauksen jälkeen täytyy vielä sopeuttaa se. Ainakin käytös muuttui ja sammumista ei samalla tavalla tapahtunut enää.

Volvomania

Toivotaan, että menis nyt sillä kaasuläppäkotelon puhdistamisella. Omasta olen puhdistanut muutaman kerran ihan Bräkleenellä ja nukkaamattomalla rätillä. Carburetor cleaner vois olla kanssa aika hyvää siihen tarkoitukseen.   
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Johnny_F

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - lokakuu 21, 2019, 20:01:27
Toivotaan, että menis nyt sillä kaasuläppäkotelon puhdistamisella. Omasta olen puhdistanut muutaman kerran ihan Bräkleenellä ja nukkaamattomalla rätillä. Carburetor cleaner vois olla kanssa aika hyvää siihen tarkoitukseen.

Kyllä se näyttää olleen tämä vikana ja nyt pelittää putsauksen ja sopeutuksen jälkeen. Kiitos kaikille avustaneille!

Johnny_F

Lainaus käyttäjältä: Johnny_F - lokakuu 22, 2019, 18:13:07
Lainaus käyttäjältä: Volvomania - lokakuu 21, 2019, 20:01:27
Toivotaan, että menis nyt sillä kaasuläppäkotelon puhdistamisella. Omasta olen puhdistanut muutaman kerran ihan Bräkleenellä ja nukkaamattomalla rätillä. Carburetor cleaner vois olla kanssa aika hyvää siihen tarkoitukseen.

Kyllä se näyttää olleen tämä vikana ja nyt pelittää putsauksen ja sopeutuksen jälkeen. Kiitos kaikille avustaneille!

Okei, komento hieman takaisin. Nyt on moottorin toiminta ollut esimerkillistä myös kylmänä, mutta auto jätti käymästä nyt motarilla satasen vauhdissa. Lieköhän vielä joku sähköpuolen ässä hihassa? Tätä ei ole muutaman ajoreissun aikana sattunut kuin kerran ja auto lähti sitten normaalisti käyntiin.

Peta

Sammuiko se tasa kaasulla tai löysäsitkö kaasua tai lisäsitkö ennen tuota sammumista.?

Johnny_F

Lainaus käyttäjältä: Peta - lokakuu 23, 2019, 07:35:53
Sammuiko se tasa kaasulla tai löysäsitkö kaasua tai lisäsitkö ennen tuota sammumista.?

En suoraan sanoen muista, olin sen verran yllättynyt, mutta olin juuri ohittamassa rekkaa, joten todennäköisesti en ainakaan löysännyt.

Peta

Itsellä kaasuläppä aiheutti erilaisia nykimisiä ja talvella kun vastaan tulevasta rekasta nousi lumipöly ilmaan ja siihen kun ajoi saattoi auto sammua noi sekunniksi mutta käynnistyi heti uudestaan kun ei kerennyt edes kytkimeen koskea. Mutta nuo hävisivät puhdistuksella.

Johnny_F

Lainaus käyttäjältä: Peta - lokakuu 23, 2019, 09:20:36
Itsellä kaasuläppä aiheutti erilaisia nykimisiä ja talvella kun vastaan tulevasta rekasta nousi lumipöly ilmaan ja siihen kun ajoi saattoi auto sammua noi sekunniksi mutta käynnistyi heti uudestaan kun ei kerennyt edes kytkimeen koskea. Mutta nuo hävisivät puhdistuksella.

Minulla nyt puhdistuksen jälkeen ei ole ollut kuin tämä yksi kerta, jolloin sammunut. Voihan se olla, että kyseessä on joku putsauksen jälkeinen kurkunselvittely ja rykiminen ja kohta ongelma on tiessään ennen seuraavaa paskottumista.

vnu84

Minkä kokoluokan härveli tuo on, mahtuisiko ultraäänipesuriin? Joskus kun olen jotain putsaillut ja luullut tehneeni hyvää työtä, piilossa onkin ollut jokin kolo, jota en ollut huomannut ja juuri tuo kolo on ollut tärkeä.

Mulla on yhtenä ruumiinkuljettimena Mitsubishi Pajero ja siitä pitäisi talven aikana tulpata EGR tukkoon ja samalla kun putsaa imusarjan, voisi imusarjan laittaa vielä ultraäänipesuriin. Ostin pesurin viime kesänä, mutta en ole käyttänyt sitä vielä. En ole mitannut, mahtuuko imusarja siihen.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

Peta

No ei tuota voi pesuriin laittaa kun siinä on sen verran elektroniikkaa kiinni. Ja sen kyllä saa puhdistettua hyvin kun ottaa sen pois sieltä. Mutta tuossa on jokin semmoinen systeemi, että jos jotkin arvot ei täsmää niin katkaisee polttoaineen syötön tai sytytyksen onko sit jokin turvallisuuteen liittyvä juttu.

Johnny_F

Nyt sadekelillä sammui taas parin tuhannen kierroksen kohdalla kylmänä lähtiessä. Käyttäytyy siis kuivalla kelillä normaalisti ja märällä sammuilee.

Johnny_F

Huomasin myös, että ilmamassamittarin liittimen klipsu on rikki. Siitä siis on murtunut se mittarin puolen hammas johon liitin napsahtaa lukkoon. Lieköhän tuo voisi aiheuttaa jotenkin huonon kontaktin turhan märällä kelillä ja tietyillä kierroksilla? Kuulostaa kyllä kaukaa haetulta.

datsunpower

Ei se välttämättä kovin kaukaa haettua ole.. jos vika ei ole siinä MAFissa niin joku vastaava "mitätön" juttu sitten.
Vaikka moottorinohjauksen lähes poikki olevat maadoitukset, vettä ECU:ssa, yms. Hankala sanoa näkemättä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.