Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Datsun 100A kaasutinongelma?

Aloittaja Antti94, elokuu 04, 2019, 15:20:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti94

Rupel stop, motor kaput.

Viikon kerkesin olla onnellinen Datsunin omistaja, kunnes ongelmat alkoivat kaukana sivistyksestä. Auto vaan päätti hyytyä suoraan vauhdista, eikä sen jälkeen edes yrittänyt käynnistyä. Kone pyörii, mutta ei hörähdä. Bensa nousee kyllä ainakin suodattimelle asti ja tuoretta tavaraa on tankki täynnä. 1000km viikon aikana ajoa ennen kuin tuon tempun teki. Ei tosin toiminut kunnolla ilman imua, mutta taitaa olla yleistä nykybensalla ja kait tuossa vakiosuuttimet on paikallaan.

Tulpat näyttävät pysyvän aika kuivana vaikka kaasariin antaa suoraan bensahörppyä. Kaasuttimen kantta käytin auki ja jokaista suutinta mikä käteen sattui irti, mutta ei löytynyt tukosta.

Mistähän suunnasta lähteä ratkomaan ongelmaa? -76 Datsun 100A vakiotekniikalla.

Led Otsavalo

#1
Lainaus "Pyörii, mutta ei hörähdä"
Katsoppa sulakkeet, 100A:n puola on sulakkeen takana!

Antti94

Lainaus käyttäjältä: Led Otsavalo - elokuu 04, 2019, 17:14:41
Lainaus "Pyörii, mutta ei hörähdä"
Katsoppa sulakkeet, 100A:n puola on sulakkeen takana!

Hytissä 8kpl ehyitä sulakkeita. Kipinää rupesin etsimään tulpilta niin kahdesta se löytyy, kahdesta ei. Tulppia ja tulpanjohtoja vaihtamalla tuli selväksi, että tulpat ja johdot pitäisi olla kunnossa.
Bensapuolta tutkin sen verran enemmän, että pumppaa kyllä kaasarille asti. Tuossa kun kipinää etsin niin yksi tulpista kastui, mutta muut vaikuttivat kuivilta.  ???
Löytyisikö vika sittenkin virtapuolelta? Virranjakaja vai puola?

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Antti94 - elokuu 04, 2019, 17:37:10
Lainaus käyttäjältä: Led Otsavalo - elokuu 04, 2019, 17:14:41
Lainaus "Pyörii, mutta ei hörähdä"
Katsoppa sulakkeet, 100A:n puola on sulakkeen takana!

Hytissä 8kpl ehyitä sulakkeita. Kipinää rupesin etsimään tulpilta niin kahdesta se löytyy, kahdesta ei. Tulppia ja tulpanjohtoja vaihtamalla tuli selväksi, että tulpat ja johdot pitäisi olla kunnossa.
Bensapuolta tutkin sen verran enemmän, että pumppaa kyllä kaasarille asti. Tuossa kun kipinää etsin niin yksi tulpista kastui, mutta muut vaikuttivat kuivilta.  ???
Löytyisikö vika sittenkin virtapuolelta? Virranjakaja vai puola?

Jos siellä kahdelle pytylle tulee kipinää niin virranjakaja.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Antti94

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - elokuu 04, 2019, 17:58:42
Jos siellä kahdelle pytylle tulee kipinää niin virranjakaja.

Miten lähtä ratkomaan, että mikä siinä olisi vikana vai olisiko helpompi metsästää toimiva kappale? Kansi ja pyörijä pitäisi olla aika uudet. Sisältä aika sotkuinen, auttaisiko ihan vain pudistus?

Antti94

No nyt se hävisi viimeinenkin kipinä kun rupesin aukomaan virranjakajaa..
Otetaan vastaan räjäytyskuva virranjakajasta ja saa myös tarjota toimivaa sellaista!

Perso

Kärjet vaihtoon, ja sitten konkkaa jos ei kärjillä tokene.
Aina sattuu, tottunee...
Datsuneita vuodesta 1994...
Nyt menossa mukana monenlaista koupee kutosella ja ilman...


JaKrPa

Lainaus käyttäjältä: Antti94 - elokuu 04, 2019, 23:32:31
Lainaus käyttäjältä: Antti94 - elokuu 04, 2019, 20:23:30
Otetaan vastaan räjäytyskuva virranjakajasta ja saa myös tarjota toimivaa sellaista!

Räjäytyskuvat näköjään googlesta löytyi ja laitanpa talteen linkit:
http://www.retrojdm.com/ScanViewPage.asp?ScanID=30&Section=Engine%20Electrical%20System&DPI=100&Filename=EE-27%20-%20Spark%20Plug.jpg
https://cardiagn.com/datsun-1000-1200-a10-a12-engine-service-manual/?token=03AOLTBLS_IG9eVmxQ8JK_ENJqqrXQ0FdTIoL22DxyhAUpg4Yp6M-Ota-Z7ID8SAy5kRF6c_wd_v6PQ-L_BH2mSim5IAgBCPcYsU0d1jWb9jhGOyF2nYHcN9LFXerNCfSIm6LyBgxCpXvfJeL7MCQaxIqvozSWilKAHgbXvvJeXY3e7jYIPBCI9AEylzaNAiUQBJndrvh2AtgRXEnyd1CZyYg8u5iyFnGEHYS_vzLOpZWhVP4c2NTK6lXjnO8a5ef2yGAau5pjj7Q_QV08Z5iQS-VhFEKbjdt2oYspUVTTKhhnb-0sAjM0Ev6I7gOfEh5W_N8EpjhXGIAqOJOwHxkkRtnGhh9X85mHtgZd8cArVuqKZbMslAaizX7b0t_Izsln6cDkWRMtJe4c

When breaker plate is removed, be careful not to lose steel balls between breaker springs and breaker plate. Tuon kun olisin hieman aikaisemmin tiennyt niin saattaisi vielä olla toimiva virranjakaja, mutta nyt olen paria teräskuulaa köyhempi ja omistan rikkinäisen virranjakajan.

E-konee jakajia mulla 2 ylimäärästä jos kiinnostaa modailla A-koneeseen.

AnttiA

Jos kaikki sähköt häviää, niin siinä akun +navasta lähtee sellainen ohut reilu 5centin mittainen sulake johto (fusible link), päissä abico-lattaliittimet.
Ne saattaa hapettua, helppo putsata tai uusia.
Jos uusit, niin huomioi, että se on "pääsulake".

Antti94

No niin nyt on saatu toinen virranjakaja ja kipuna takaisin.

Kipinä tulloo, bensaa suap, van ei papata. Missä vika?

Uuden virranjakajan laitoin mielestäni samaan asentoon kuin vanhan ja tulpanjohdotkin on oikeassa järjestyksessä. Kipinä tulee nyt jokaiselle tulpalle ja näyttää kostuvankin tulpat,
mutta kone ei edes hörähdä käyntiin. Tuli mieleen, että pystyykö virranjakajan laittamaan väärässä asennossa paikoilleen, että pyörijä olisi eri kohdassa kuin aikaisemmin kun sen moottoriin kiinnittää? Näköjään pitäisi jokainen vaihe dokumentoida niin pystyisi katsomaan miten osat ovat olleet, mutta se sitten ensikerralla..

Antti94

Lainaus käyttäjältä: Antti94 - elokuu 14, 2019, 20:04:38
Tuli mieleen, että pystyykö virranjakajan laittamaan väärässä asennossa paikoilleen, että pyörijä olisi eri kohdassa kuin aikaisemmin kun sen moottoriin kiinnittää?

Itse itselleni vastaten. Näköjään asennoilla on väliä http://datsun1200.com/modules/mediawiki/index.php?title=Installing_Distributor tämän mukaan. Eikun vain ohjetta mukaillen kokeilemaan josko oikea asento sieltä löytyisi. Oppirahoja taas on makseltu, kun ensin tehdään ja sitten vasta mietitään.

mies51

Jos ei ole ajoituslamppua sytytyksen oikeaksi ajoittamiseksi, niin ajoituksen saa suunnilleen kohdalleen pelkällä 12V polttimolla seuraavasti:
Sähkö kiertää akun plussasta virtalukon ja etuvastuksen kautta puolan plussaan ja sitten puolan miinuksesta katkojan kärkiin, sieltä moottorin miinukseen ja sieltä akun miinukseen. Kärkien ollessa kiinni, puolan miinuksen ja moottorin rungon ja akun miinuksen välillä on noin 0 Volttia. Kärkien ollessa auki taas suunnilleen 12 Volttia. Sytytyskipinä syntyy kärkien juuri avautuessa. Yhdistät 12V polttimon siis puolan miinuksen ja akun miinuksen välille ja näet, milloin kärjet avautuu. Pyörität kampiakselin päästä moottorin käyntisuuntaan kunnes hihnapyörän lovi on moottorin runkoon merkityn asteikon siina kohdassa, joka auton ohjekirjassa sanotaan sytytyshetkeksi N astetta EYKK eli ennen yläkuolokohtaa. Sitte löysäät kiinnitysruuvia, jotta voit kiertää virranjakajan runkoa kunnes polttimo juuri syttyy. Kiristät ruuvista virranjakajan tuohon asentoon. Tarkista vielä sytytyshetki; kierrä kampiakselia takaperin kunnes lamppu sammuu ja sitten hitaasti taas käymissuuntaan kunnes lamppu syttyy. Jos syttyy N asteen kohdalla, ajoitus on kohdallaan. Moottorin käydessä sitten virranjakajan keskipakois- ja alipainesäätimet aikaistavat sytytystä ajo-olosuhteiden mukaan.
Nyt siis pitäisi käydä hyvin, jos moottorissa kaikki muu on kunnossa ja sytytysjohtimet johtavat virranjakajasta oikeisiin sytytystulppiin.

mies51


Uuden virranjakajan laitoin mielestäni samaan asentoon kuin vanhan ja tulpanjohdotkin on oikeassa järjestyksessä. Kipinä tulee nyt jokaiselle tulpalle ja näyttää kostuvankin tulpat,
mutta kone ei edes hörähdä käyntiin. Tuli mieleen, että pystyykö virranjakajan laittamaan väärässä asennossa paikoilleen, että pyörijä olisi eri kohdassa kuin aikaisemmin kun sen moottoriin kiinnittää? Näköjään pitäisi jokainen vaihe dokumentoida niin pystyisi katsomaan miten osat ovat olleet, mutta se sitten ensikerralla..
[/quote]
Virranjakajassahan on joku kolo, joka määrittää virranjakajan kannen asennon virranjakajaan nähden ja sitten yleensä kahdella ruuvilla tai klipsillä kansi kiinni.
Olethan säätänyt kärkivälin oikeaksi liuskamitalla? Sitten voit vielä varmistaa, että kipinät menee oikeisiin tulppiin: Ota venttiilikopan kansi pois, kierrä kampiakselin päästä hihnapyörän lovi rungon 0-merkkiin, Avaa virranjakajan kansi ja katso mihinkä nastaan pyörijä osoittaa, siitä pitää tulpanjohdon mennä siihen sylinteriin ykköseen tai neloseen, jonka venttiilit on kiinni. Jos teidät sytytysjärjestyksen (esin 1-3-4-2) ja osoitti ykkössylinteriin, seuraavan puolen kampiakselikierroksen kohdalla moottorin käymissuuntaan pyörijä osoittaa nastaan, josta johdin tähän tulppaan (esimerkissä kolmossylinteriin), sitten taas loven kohdalla neloseen, sitten kakkoseen. Jos et tiedä sytytysjärjestystä, kipinän on tultava aina siihen, jonka venttiilit on kiinni.
Sitten vielä edellisen kirjoitukseni mukainen sytytysajoitus.

Datsuuna

Nämä edellä luetellut ovat asioita jotka pitäisi kaikkien autoharrastajien osata ja ymmärtää. Kokenut "pajapeikko" kaveriksi joka opettaa sinulle "Datsunin salat" jos et itse osaa :D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Antti94

Lainaus käyttäjältä: Datsuuna - elokuu 16, 2019, 20:28:58
Nämä edellä luetellut ovat asioita jotka pitäisi kaikkien autoharrastajien osata ja ymmärtää. Kokenut "pajapeikko" kaveriksi joka opettaa sinulle "Datsunin salat" jos et itse osaa :D

Noo tässäpä rassatessa näitä tulee opeteltua, tosin kantapäänkautta aika paljon kun tietotaito on mitä on.

Nyt pitäisi sytytys olla ainakin sinnepäin kohdillaan kun käyntiin hyrskähtää ja kierroksia ottaa vähän aikaa, mutta ei olisi pitänyt näköjään alkuunkaan koskea kaasuttimeen kun siinä on nyt jokin vialla.
Jonkin aikaa ratsuni pysyy käynnissä ja sen jälkeen kaasutin tulvii bensaa ja sammuu siihen. Pitänee perehtyä lisää siis kaasuttimen sielunelämään.

Antti94

Lainaus käyttäjältä: Antti94 - elokuu 17, 2019, 21:03:04
Jonkin aikaa ratsuni pysyy käynnissä ja sen jälkeen kaasutin tulvii bensaa ja sammuu siihen. Pitänee perehtyä lisää siis kaasuttimen sielunelämään.

No nyt sain kaasuttimen pelittämään (ilmeisesti koho oli kierossa ja sen takia jumissa) sen verran, että ei enää tulvi. Säätöjä vielä kaipaisi niinkuin varmaan sytytyskin.

Seuraava vika tuli esiin kun koitin tallista ajaa pois.
Kytkin ei nyt pelitä. Polkimessa ei ole minkään näköistä vastusta. Auto on hinattu noin 60km matkan ja sen jälkeen seisonut jonkun viikon pihassa ja työnnetty talliin.
Liekkö jumissa olevaan kytkimeen mitään poppaskonstia?

Kesäautosta tuli näköjään ensikesän auto. Vastustelee, vastustelee.

Antti94

Lainaus käyttäjältä: Antti94 - elokuu 18, 2019, 13:03:48
Seuraava vika tuli esiin kun koitin tallista ajaa pois.
Kytkin ei nyt pelitä. Liekkö jumissa olevaan kytkimeen mitään poppaskonstia?

Näköjään ei ole jumissa vaan nesteet on karannut työsylinterin kautta. Sen verran korroosio on tuohon iskenyt, että varmaan vaihtoon menee kokonaan.