Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

katsastuksesta tuli hylky? pari vikaa

Aloittaja almeraukko, elokuu 07, 2019, 16:39:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

almeraukko

omassa allussani (n15 malli) -99 vuosimalli, tuli hylky katsastuksessa kun takana oli lokarissa nyrkin kokonen ruostereikä,ja edessä vasen alapallo liian väljä,kannattaako tuota enää korjata korjaamolla? itsellä ei oo tiloja korjaamiseen

mikan

Alapallonivel ei paljon maksa. Nyt pitäis löytää läheltä joku harrastaja joka sen vaihtaa ja hitsaa reiän umpeen. Sitten taas pääsis vuoden...

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

chery

Kannattaa laittaa mielestäni. Niinkuin sanottu alapallo ei paljoa maksa. Eikä reiän hitsaus mikään mahdoton tehtävä ole. Missä päin auto sijaitsee?
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

almeraukko

ilmajoelta,etelä pohjanmaalla tää auto sijaitsee. itellä tosiaa ei hitsejä ole,joten jossaki missä ei paljoa maksais reiän korjaus nii kai pitäs se teettää,muutenha tuo auto meniski vielä vuoden ajossa

almeraukko

ehkäpä hommaanki hitsin ja hitsaan siihen jotenki paikan

mertsi1

Sielläpäin on varmasti joku harrastaja joka sen saa kuntoon jos ei itsellä ole mahdollisuuksia korjata. Siitä nyrkin kokoisesta reiästä tulee todennäköisesti pään kokoinen, mutta paikan siihen saa joka tapauksessa.

mies51

Eihän lokarissa oleva yks reikä mitenkään paha ole. Ei siihen monia satasia mene.

mikan

Sanoisin, että satasen homma, kun joku harrastaja sen tekee.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

almeraukko

eipä taida auttaa muu ku kokeilla itte korjailla se ruostereikä sitten vissiin.

mertsi1

sen verran näyttää rälläkkää, että hiukan näkyy tervettä peltiä ja siihen mittailee palan ja hitsaa vähän kiinni, että se paikka pysyy siinä ja massaa päälle. ei kannata alkaa mätää ottamaan alta pois - siihen autoon tuskin enää yritetään uutta leimaa vuoden päästä.

Mies

#10
Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - elokuu 08, 2019, 19:57:23
sen verran näyttää rälläkkää, että hiukan näkyy tervettä peltiä ja siihen mittailee palan ja hitsaa vähän kiinni, että se paikka pysyy siinä ja massaa päälle. ei kannata alkaa mätää ottamaan alta pois - siihen autoon tuskin enää yritetään uutta leimaa vuoden päästä.


Tämä on se täysin väärä tyyli mitä kukaan itsekunnioitusta omaava hitsari ei harrasta.

Jos konttorilla on yhtään asiallinen katsuri niin se repii "paikan" auki ja sanoo että yritäppä uudestaan.

Tuolla tyylillä ainakin mätänee vauhdilla kun jätetään mädät muhimaan :'(

Niin lukemattomat kerrat olen tollaisia turailuja aukonut ja korjaillut, ja ihmetellyt että eikö ole järkeä päässä tekijöillä.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

mies51

Ei sitä ole edes miellyttävää hitsata ihan ruosteista kohtaa. Ruosteinen kohta roiskii hitsatessa joka puolelle. Kyllä se kannattaa leikata auki ihan terveeseen peltiin asti.

almeraukko

no jos saan sen hitsattua vaan kunnolla,nii eihä siin sitte mitään. mut mitenkäs toi pallonivelen vaihto muuten,onnistuuko kotikonsteilla vai pitääkö viiä korjaamolle?

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: almeraukko - elokuu 09, 2019, 18:25:15
no jos saan sen hitsattua vaan kunnolla,nii eihä siin sitte mitään. mut mitenkäs toi pallonivelen vaihto muuten,onnistuuko kotikonsteilla vai pitääkö viiä korjaamolle?
Almeran pallonivel on kitkasovite eli prässättävä malli + lukkorengas. Saa sen sieltä varmaan hakattua ulos mutta oma kokemus noista on se, että tarvikepallonivel voi olla turhan löysä sovitteeltaan.

Nissanilta ei edes löydy alkuperäistä varaosanumeroa pallonivelelle erikseen, vaan pelkästään tukivarrelle jossa pallonivel paikallaan.

Jos kotona meinaa vaihtaa ja työkalut on rajalliset niin ehdottomasti helpoin ratkaisu on vaihtaa koko tukivarsi pallonivelen kera.

almeraukko

okei. eli tukivarsi vaan uuteen siis sitten,muuttuukos tuossa pyöränkulmat jos vaihtaa koko tukivarren uuteen samalla?

mies51

Ei tartte säätää pyöränkulmia, kun vaihtaa koko tukivarren. Esim. autonvaraosat24.fi noin 40 eur + toimituskulut.

mertsi1

en tarkoittanut, että hitsataan mädän päälle vaan sitä, että etsitään tervettä peltiä jos sitä sattuu löytymään ja siihen hitsataan kiinni paikka päälle. menee turhaa aikaa ja laikkoja, kun aletaan sitä ruostetta sieltä kaivamaan pois.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - elokuu 09, 2019, 18:59:57
Lainaus käyttäjältä: almeraukko - elokuu 09, 2019, 18:25:15
no jos saan sen hitsattua vaan kunnolla,nii eihä siin sitte mitään. mut mitenkäs toi pallonivelen vaihto muuten,onnistuuko kotikonsteilla vai pitääkö viiä korjaamolle?
Almeran pallonivel on kitkasovite eli prässättävä malli + lukkorengas. Saa sen sieltä varmaan hakattua ulos mutta oma kokemus noista on se, että tarvikepallonivel voi olla turhan löysä sovitteeltaan.

Nissanilta ei edes löydy alkuperäistä varaosanumeroa pallonivelelle erikseen, vaan pelkästään tukivarrelle jossa pallonivel paikallaan.

Jos kotona meinaa vaihtaa ja työkalut on rajalliset niin ehdottomasti helpoin ratkaisu on vaihtaa koko tukivarsi pallonivelen kera.

Niin no ennemminkin niin päin, että se alkuperäisen kokoinen on väljä siihen reikään, joka on saatu aikaan vanha ulos hakatessa.
Ja jos se nivel olisi ylikokoinen, seuraavaksi alettaisiin itkeä, kun sekin on väljä toisella vaihtokerralla.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mertsi1

samalla ku hommaat sen hitsauskoneen ja paikkaat sen reiän sieltä lokarista, ni isket uuden alapallon paikalleen ja pienet heppaukset sinne tukivarren pään puolelle. varmasti pysyy kiinni ja katsastusmies ei ihmettele onko sitä hitsattu vai ei.

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - elokuu 10, 2019, 09:19:24
Niin no ennemminkin niin päin, että se alkuperäisen kokoinen on väljä siihen reikään, joka on saatu aikaan vanha ulos hakatessa.
Ja jos se nivel olisi ylikokoinen, seuraavaksi alettaisiin itkeä, kun sekin on väljä toisella vaihtokerralla.
Juu, sama kait se prässääkö sen sieltä oikeaoppisesti vai pistelee moskalla menemään, (kokeiltu molemmat tyylit) kerta- tai kaksikertakäyttökamaa nuo ruosteen syömänä tuntuu olevan.
Omaan Almeraan kun aikoinaan tein alapallojen vaihdon, toisen vaihto meni nätisti ja toiselle puolelle joutui vaihtamaan tukivarren.

Työmäärää punnitessa helpompi mielestäni tuo koko varren vaihto, saa kuitenkin bonarina uudet puslat päälle. Jos hintaeroa on pari-kolmekymppiä tukivarren ja pallonivelen välillä niin henkilökohtaisesti en ottaisi sitä riskiä että joutuu odottelemaan uutta osaa tai tekemään toisen hakureissun, varsinkin jos ainoa ajoneuvo on se minkä parissa työskentelee. :)

almeraukko

katselin alapallon hintaa niin ois 14 ekee pelkkä alapallo jos sen vaan vaihtais uuteen,kun taas koko tukivarsi maksais 60 ekee. eli pitääköhä vaa kokeilla mosalla hakata alapallo pois ja vaihtaa uus tilalle

Desperate child

N13 sunnyyn ainakin tuli noita palloniveliä eri kokoisina riippuen tarvikeosan valmistajasta, saattoi olla jo millin liian isoa reikään tai heti suoraan aivan liian väljä. Lopulta löyty sopivat pienellä rympillä olevat pallonivelet, kolmas kerta taisi sanoa toden. Primeraan taas löytyi laakista sopivat ja vaihto meni pajavasaralla ja parin sopivaksi muotoillun putken avulla (tukivarsi oli silti irti autosta että pääsi oikein lyömää)
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

almeraukko

mitenkäs toi alatukivarsi irroitetaan,onko joku tehnyt onnistuneesti hommaa? ei ole kokemusta tuosta itellä,nii kysyn  :)

mertsi1

Lainaus käyttäjältä: almeraukko - elokuu 11, 2019, 14:55:23
mitenkäs toi alatukivarsi irroitetaan,onko joku tehnyt onnistuneesti hommaa? ei ole kokemusta tuosta itellä,nii kysyn  :)

Nostat sen auton ylös, irrotat pyörän ja alat tiiraamaan mistä se on kiinni. Avaat kaikki mitkä sitä pitää kiinni, nakkaat vanhan tukivarren mäkeen, laitat uuden paikalleen ja pultit kiinni. Korissa olevien pulttien lopullinen kiristys tehdään vasta sitten, kun kulma on laskettu alas tai vaihtoehtoisesti toisella tunkilla nostetaan alapallon alta "jousi pohjaan" asti.

almeraukko

hmm,kattelin auton alle niin ainaki omassa allussani tukivarsi on kallistuksenvakaajan tangon yläpuolella,eli ensiksi joutuu irrottaan koko kallistuksen vakaajan tangon autosta että tukivarsi ees mahtuu tulemaan pois paikaltaan. :o

mertsi1

kyllä se vakaajatangon pää siitä tukivarresta irtoaa, mutta tuskin ehjänä. siinä on mutteri alapuolella ja sitte ne helvetin kumiprikat.

almeraukko

nii ja pitäs viel ostaa lisäks vakaajan tangon pääki uutena,jos hajoaaki käsiin..alkaa kuulostaan kalliilta jo  :D

chery

Tuskin tuon kallisuksenvakaajanpää eli koiranluu konkurssiin vie kun maksaa 10e motonetissä ;) Se kannattaa joka tapauksessa vaihtaa kun yleensä se on väljä.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

almeraukko

teetin korjaamolla tuon alapallon vaihdon kun en töiltä ehtiny itte tekeen ja makso 130 ekee,joutuvat kuulemma hitsaamaan remontin yhteydessä kun oli jotaki jenkoja mennyt  jne,mut tuli kuntoon toiki. nyt enää itte hitsaan lokarin reiän niin käytän leimalla. ;D

almeraukko

voi olla että viimeisiä remontteja on tuole nisulle nuo kyl