Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

King Cab vm 2002 diesel ajonestossakoongelmaa

Aloittaja Chili, elokuu 04, 2019, 17:45:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Chili

Otsikon KingCab käynnistyy vasta kun starttauksen lopettaa. Eli ei saa startatessa polttoainetta.

Vilkkuva led kojetaulun päällä sammuu, kun virrat kääntää päälle.

Kaukosäädöt toimii.

Kun auto saavuttaa käyntilämpötilan, se sammuu. Lähtee käyntiin viilettyään.

Uudet paristot on, avaimet erillän.

Missä on se immobilidaattorin boxi - viilaisin sitä.

Chili

Nyt löysin boxin.

SIEMENS 5W4

Kahdeksan värillistä johtoa. Ohjeissa kerrotaan numeroihin viitaten, mitkä johdot kytketään toisiinsa. Miten numerointi kulkee töpselissä? Mikä on yksi ha mikä on kahdeksan?

Jylppy

Jos ja kun sulla on avaimessa siru (=NATS 2), niin ei sitä saa hyppyjohdoilla ohitettua, kuten edeltäjäänsä.

Eikä kumpikaan noista vioista ajoneston ongelmalta kuulosta muutenkaan, ei se edes lähtisi käyntiin.

Toi starttausongelma kuulostais ennemminkin virtalukon pohjan vialta. Kokeileppa startata niin, että hitaasti väännät virta-avainta starttiasentoon ja pysäytät kääntämisen heti, kun startti alkaa pyöriä.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

datsunpower

NATSipa on sellainen, että auto saattaa toisinaan käynnistyäkin, mutta ajamaan sillä ei kyllä ole asiaa.


Minulla on saman tapainen vika P10:ssä. Toisinaan kun sen asenteen ottaa niin saisi ilmeisesti hangata akun tyhjäksi ja ei varmasti lupaakaan -> virrat pois ja heti starttaus uudestaan -> lähtee käyntiin ensimmäisen sytyttävän sylinterin kohdalla. Toisinaan tuntuu, että auttaa kun malttaa "priimata" PA-pumpulla polttoainelinjat, mutta voi olla luulotautiakin.

Vika ei ole ajonestossa, eikä kyllä tuo King Cabin vika myöskään.

Millä moottorilla tämä Kuningas Koppi on? YD25?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Chili

 Vaihdoin jo virtalukon pohjan ja avainten patterit. Ei vaikutusta.

2,5 tdi kone ja NATS1 - ainoastaan 2 painonappia; lukko kiinni ja lukko auki.

Siemensin 8 piuhalla oleva boxi on siinä ajonestossa. Tyyppi Siemens 5WK4, Nissan varaosa 28596 3y50. vuodelta 1988.

Kaikki näyttää ja kuullostaa siltä, että joku pitää ruiskutuspumpun sammuttimen päällä startatessa. Sen vuoksi kone ei käynnisty nirmaalilla tavalla. Pumpun sammutin on auki kylläkin virran ollessa päällä - ON asennossa.

Mutta autolla voi kylmänä ajaa, mutta sammuu yhdenäkin, eikä lämpimänä lähde käyntiin. Pitää odottaa että jäähtyy täysin. 

Voi olla, että edellinen omistaja on jotenkin viritellyt tuon vaihtaessaan moottorin autoon. Sanoi, että ei saanut toimimaan.

Olisiko ajoneston laitteet keskenään sykronisoitava? Itse ajattelin ratkaista asian lopullisesti, jos vain saan ajoneston ohitettua hypolangoilla.  Noissa NATS1:SSÄ kun tuntuu olevan vaikka mitä ongelmaa.

Chili

Mäkistartilla lähtee kuin palmun alta - virta-avain ON-asennossa tietty.

Chili

Joissakin ohjeissa lukee, että ennen starttausta olisi painettava avaimen avauspainiketta. Pitääkö tuo paikkansa??

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Chili - elokuu 05, 2019, 11:10:43
Siemensin 8 piuhalla oleva boxi on siinä ajonestossa. Tyyppi Siemens 5WK4, Nissan varaosa 28596 3y50. vuodelta 1988.

28596-3Y500 on keskuslukon boksi (keyless entry controller). Ajoneston boksi on numerolla 28590-C9902 (immobilizer control unit), joka löytyy todennäköisesti virtalukon kupeesta.

Kyllä 2002 mallissa pitäisi olla jo NATS2, jota ei siis saa hyppylangoilla ohitettua.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

datsunpower

~96 jäi NATS1 pois ainakin henkilöautoissa ja NATS2 tuli tilalle. Välissä oli kyllä sellainen "hybridi" NATS1 jossa oli avaimessa siru aivan kuin NATS2:ssa.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Chili



"28596-3Y500 on keskuslukon boksi (keyless entry controller). Ajoneston boksi on numerolla 28590-C9902 (immobilizer control unit), joka löytyy todennäköisesti virtalukon kupeesta."

Nuo molemmat kuuluvat ajonesto syddteemiin NATS1.

Jälkimmäinen on virtalukon ympärillä oleva induktiokehä. Se lähettää tuolle edeltävälle tiedon, että avain on OK. Jälkimmäinen ohjaa sitten mm. ruiskutuspumpun sammutinta. Ja tunnistaa ja hoitaa myös kauko-ohjausta.

Jylppy

#10
Edelleen, sun autossa on uudempi NATS2. Kuten datsunpower tuossa jo mainitsikin, 1996 kieppeillä vaihtui NATS1 -> NATS2.

Lainaus käyttäjältä: Chili - elokuu 05, 2019, 19:10:03
Nuo molemmat kuuluvat ajonesto syddteemiin NATS1.

Jälkimmäinen on virtalukon ympärillä oleva induktiokehä. Se lähettää tuolle edeltävälle tiedon, että avain on OK. Jälkimmäinen ohjaa sitten mm. ruiskutuspumpun sammutinta. Ja tunnistaa ja hoitaa myös kauko-ohjausta.

Mistäs tämmöinen tieto on peräisin?

En ole kingcappiin varsinaisesti koskaan tutustunut, mutta uskallan väittää ettei keskuslukon boksilla ole ajoneston kanssa mitään tekemistä.

NATS2:een kuuluu avaimen siru ja sen lukija (se induktiorengas), NATS IMMU (itse ajoneston kontrolleriboksi, joka joissakin malleissa on erillinen boksi kojelaudan alla ja joissain samassa virtalukon ympärillä olevan induktiokehän kanssa), sekä ECU. Näiden lisäksi yleensä auton radioyksikkö on myös naitettu ajoneston kanssa kimppaan. Liitteenä kuva tuosta virtalukon kupeessa olevasta NATSin boksista - kurkkaappa löytyykö sulta samanlainen?

Mutta jos sä nyt välttämättä haluat sen keskuslukon boksin johtoja kytkeä toisiinsa, niin ihan vapaasti vaan.

Onko siitä autosta luettu vikakoodeja?




[ylläpito on poistanut yli vuoden vanhat liitteet levytilan säästämiseksi]
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Chili

Tuosta samasta induktiokehästä puhutaan. Kyllä mun autossa on se - myös.

Ja auton ikkunoissa on NATS tarrat ja kojelaudan päällä vilkkuu punainen valo. MUTTA, jos irrotan sen KAUKOHJAUSMODUULIN, niin punainen vilkkukin sammuu kojetaulun päältä.


Chili

Vikakoodeja ei ole luettu; ai ole sopivaa laitetta, joka lukisi. Ei tosin pala keltainen vikavalokaan.

Jylppy

Tässä oletettavasti sen keskuslukon boksin liittimen pinnit ja johtojen värit:

3 2 - - 1
8 7 6 5 4

1 - black
2 - red/green
3 - white/green
4 - green/yellow
5 - red/black
6 - yellow/black
7 - green/yellow
8 - white/red

Lainaus käyttäjältä: Chili - elokuu 05, 2019, 21:12:17
Vikakoodeja ei ole luettu; ai ole sopivaa laitetta, joka lukisi. Ei tosin pala keltainen vikavalokaan.

Suosittelen nyt ensin tsekkaamaan ne vikakoodit vaikka merkkiliikkeessä.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Chili

Ostin Elemalta scannerin, joka pitäisi olla sopiva - ei saa ECUun yhteyttä valuttaa kuitenkin!

16-piikkinen on auton OBD -liitin.

Ei pysty ajamaan...

Chili




Kiitos - nuo stemmaa värienkin puolesta minun (SIEMENS) boxiin

3 2 - - 1
8 7 6 5 4

1 - black
2 - red/green
3 - white/green
4 - green/yellow
5 - red/black
6 - yellow/black
7 - green/yellow
8 - white/red

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Chili - elokuu 06, 2019, 14:36:58
Kiitos - nuo stemmaa värienkin puolesta minun (SIEMENS) boxiin

Älä nyt kuitenkaan noita piuhoja ala kytkemään toisiinsa, kun tuo liitin on tehtaan service manuaalin mukaan kiinni 'Multi-remote control unit' -boksissa, eikä NATSin boksissa.

-Varsinkin jos sen ohjeen mukaan pinnit 1 ja 2 pitäisi kytkeä yhteen - pinni 1 = maa ja pinni 2 = +12V akulta.


L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Chili

Juu - mittasin jännitteet ensin; ei kannata ainakaan mustaa vetää jännitteelliseen... ;)

Chili

Miähän tuossa on, kun ei ELEKMAn Nissania varten tekemä lukulaite saa ECUun yhteyttä? Ei pysty mittaamaan mitään.

Chili

Onko sulla tietoa, miten tuosta saisi koodeja ulos ilman lukulaitetta? Tai mistä saisi hankittua toimivan lukulaitteen?

cedricfan

Onko tuossa edes eOBD jo?
Ja vaikka olisi niin ei noihin välttämättä silti pääse sisälle kaikkialle.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV