Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

nissan qashai 1.6 2013 raitisilma suodattimen vaihto

Aloittaja VMZ650, heinäkuu 16, 2019, 16:04:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VMZ650


cedricfan

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

VMZ650


VMZ650

eipä ollut apua noilta sivuilta vaihtoon jos ei oteta huomioon autodocin mainos työtä ?

cedricfan

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mertsi1

sivusuoja irti -> kansi irti -> revit sen vanhan suodattimen sieltä nahkoineen mäkeen -> teet uudesta suodattimesta niin pienen kuin mahdollista (puristamalla se kasaan) -> tunget sen sinne vanhan tilalle vähintään puoliväkisin -> kansi kiinni -> sivumuovi paikalleen. Ei tartte irrottaa ensimmäistäkään ilmastointilaitteen osaa eikä kaasupoljinta vaikka ohje mahdollisesti niin väittääkin. Terveisin satoja Qashqain raitisilmasuodattimia vaihtanut.

Vaari 68

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - heinäkuu 18, 2019, 05:44:32
sivusuoja irti -> kansi irti -> revit sen vanhan suodattimen sieltä nahkoineen mäkeen -> teet uudesta suodattimesta niin pienen kuin mahdollista (puristamalla se kasaan) -> tunget sen sinne vanhan tilalle vähintään puoliväkisin -> kansi kiinni -> sivumuovi paikalleen. Ei tartte irrottaa ensimmäistäkään ilmastointilaitteen osaa eikä kaasupoljinta vaikka ohje mahdollisesti niin väittääkin. Terveisin satoja Qashqain raitisilmasuodattimia vaihtanut.
Kyllä se noin onnistuu todellakin ilman mitään purkamishommia jopa tällaiselta vanhalta ukkelilta.Pohtimaan jäin kuinka se sinne koteloon sitten oikenee kun saa ähellettyä paikalleen.Seuraava vaihtooperaatio kun tulee(lähiaikoina) niin taidan kyllä irroittaa kaasupolkimen pois, tulee enempi tilaa.

mertsi1

...ja sitte ku pakkaat sen kaasupolkimen takaisin sinne paikalleen, kannattaa ihan suosiolla jättää se ylimmäinen mutteri sieltä pois. se poljin pysyy ihan takuuvarmasti myös kahdella mutterilla siinä kiinni. se ylimmäinen on nimittäin äärimmäisen vittumaisessa paikassa.

mertsi1

...ja vielä lisäystä edelliseen: jos haluaa välttämättä tehdä ohjeen mukaan ja purkaa ilmastoinnin ratashärpäkkeet edestä (oletettavasti autossa on ilmastointi) niin suotavaa on merkitä niiden hammaspyörien paikat pisteillä toisiinsa nähden. käypä nimittäin niin, että jos ne on eri tavalla kuin irrotettaessa, tulee rätinää ja romua.

mertsi1

^
tietysti sen ilmastoinnin voi kääntää LO-asentoon, jolloin ne systeemit on "päätyä vasten" mutta oma näkemykseni on, ettei niitä kannata irrottaa lainkaan. säästää aikaa tuntitolkulla.

Vaari 68

Tehdäänkö näitä kaskaita pelkästään vasemman puoleiseen liikenteeseen niin paljon ettei ole ajateltu tuon suodattimen paikkaa ja helpompaa vaihtoa repsikan puolelta.Suodattimen vaihtohan on helppo jos ei olisi polkimia edessä.Korkeintaan viisiminuuttia..VW kun on repsikan puolella suodin on erittäin kätevä homma.

cedricfan

Lämmityslaitteen tekee alihankkija. Autovalmistaja antaa sille tiedot mitä ominaisuuksia ja mimmoiseen koloon. Hyvin usein noita lämppärikokonaisuuksia tehdään myös sillä ajattelulla, että sama peruslaite sopisi mahdollisimman moneen malliin & versioon pienellä modifikaatiolla, koska iso sarja laskee kuluja. Sillä meneekö asentajalta viisi vai kymmenen minuuttia vaihtoon on tuossa laskelmassa hyvin pieni merkitys, etenkin kun huollon (ja samalla vaihtotyön) maksaa auton käyttäjä, eikä se ole pois tehtaan voitosta, kuten itse laitteen valmistuskulut on. Jos autoa valmistetaan miljoona, niin jokainen voi laskea, paljonko tulee puhdasta voittoa, kun säästetään euro per auto.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Optimus Primera

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - heinäkuu 18, 2019, 05:44:32
sivusuoja irti -> kansi irti -> revit sen vanhan suodattimen sieltä nahkoineen mäkeen -> teet uudesta suodattimesta niin pienen kuin mahdollista (puristamalla se kasaan) -> tunget sen sinne vanhan tilalle vähintään puoliväkisin -> kansi kiinni -> sivumuovi paikalleen. Ei tartte irrottaa ensimmäistäkään ilmastointilaitteen osaa eikä kaasupoljinta vaikka ohje mahdollisesti niin väittääkin. Terveisin satoja Qashqain raitisilmasuodattimia vaihtanut.
Ilmeisesti tällä taktiikalla oli vaihdettu omaankin edellisen kerran. Liitteenä suodatin poiston jälkeen, ei ole palautunut alkuperäiseen muotoonsa.
Kyllä se ilmastoinnin hammasratashärpäke kannattaa ottaa pois edestä.
Toki jos näitä joka päivä joutuisi vaihtamaan niin saattaisi houkutella oikopolut, vittumaisin vaihdettava mitä vastaan tullut..



mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: Optimus Primera - heinäkuu 26, 2022, 16:51:17
Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - heinäkuu 18, 2019, 05:44:32
sivusuoja irti -> kansi irti -> revit sen vanhan suodattimen sieltä nahkoineen mäkeen -> teet uudesta suodattimesta niin pienen kuin mahdollista (puristamalla se kasaan) -> tunget sen sinne vanhan tilalle vähintään puoliväkisin -> kansi kiinni -> sivumuovi paikalleen. Ei tartte irrottaa ensimmäistäkään ilmastointilaitteen osaa eikä kaasupoljinta vaikka ohje mahdollisesti niin väittääkin. Terveisin satoja Qashqain raitisilmasuodattimia vaihtanut.
Ilmeisesti tällä taktiikalla oli vaihdettu omaankin edellisen kerran. Liitteenä suodatin poiston jälkeen, ei ole palautunut alkuperäiseen muotoonsa.
Kyllä se ilmastoinnin hammasratashärpäke kannattaa ottaa pois edestä.
Toki jos näitä joka päivä joutuisi vaihtamaan niin saattaisi houkutella oikopolut, vittumaisin vaihdettava mitä vastaan tullut..




Oikopolun käyttäminen tuskin syynä, kyllä se palautuu jos ei ihan peeseelleen tee. Jokusen noita vaihtanut qashqai/x-trail ja tasan kerran jaksoin irroittaa romut edestä, mutta aina se sieltä on oikeassa muodossa pois tullut.

Tarpeeks ku runnoo, niin varmasti hajoaa jo ennen kohteeseen pääsyä  ;D
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

Optimus Primera

Lainaus käyttäjältä: mcgangsta - heinäkuu 26, 2022, 17:27:43
Oikopolun käyttäminen tuskin syynä, kyllä se palautuu jos ei ihan peeseelleen tee. Jokusen noita vaihtanut qashqai/x-trail ja tasan kerran jaksoin irroittaa romut edestä, mutta aina se sieltä on oikeassa muodossa pois tullut.

Tarpeeks ku runnoo, niin varmasti hajoaa jo ennen kohteeseen pääsyä  ;D
Ammattilaisilta varmasti onnistuu, kiinnostaisi nähdä video operaatiosta ensi vaihtoa ajatellen. Löytyisikö linkkiä tai voisiko joku kuvata, kiitos. :)

Torspo

Tätä videota katsellessa tuli mieleen että ilmeisesti nissanilla raitisilmasuodattimen suunnittelu on niin ulkoistettu että eivät ole tavanneet auton muita suunnittelijoita koskaan, katsokaapa 13:55-> micran suodatinta, kojelautaa joutuu leikkaamaan että pääsee käsiksi raikkariin 😁

https://youtu.be/ZjhrpBmJumw

jaket

olen 2012 vaihtanut suodattimen useita kertoja. ja voin sanoa, että sen servon irrotus on nopein keino. merkkaa sen rattaan ja irroittaa. se on paljon nopeampi irrottaa ja laittaa takaisin, kuin sulloa se sinne jossain mytyssä ja toivoa että se oikeaisi sinne. Joutuu sitä mytyttämään ja taivuttamaan siltikin vaikka se servo on pois tieltä.

ihan paska design, ehkä huonoin mitä olen nähnyt.

ja suurin osa netin vaihto-ohjeista on ihan väärin. Osassa otetaan polkimet irti, mikä on ihan älytön homma. ei tarvitse.

P12 specialist

jarihki

Juutube on aarreaitta autonhuoltajalle. Primeraani (P12, 2005) on vaihdettu kymmenisen vuotta raitisilmasuodatin jossain pajalla, ja vaihdosta on veloitettu apaut 30 e (suodatin itsellä).

Viikko sitten päätin, että kokeilen vaihtaa suodattimen itse. Juutubesta löysin helpot ohjeet. Vaihto tapahtui Triplan parkkihallissa 10 minuutissa. Nyt osaan tehdä senkin homman jatkossa.

jaket

erotuksena se, että primera on maailman helpoimmasta päästä, ja qashqai vaikeimmasta päästä. :)
P12 specialist