Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almera N16 ilmastointihuolto -kojaus

Aloittaja mies51, kesäkuu 27, 2019, 12:46:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mies51

Almera N16 v.2003 ajettu 284000km, on ollut ilmastoinnin täyttöhuollossa viimeksi 2015. Nyt ei taas lähde ilmastointi pyörimään, hihnapyörän keskiö ei pyöri. Käsin pyörittämällä kyllä pyörii herkästi. Ilmeisesti ilmastointiaine on taas vähissä. Lisäksi keulilla etummaisessa kennossa on hieman öljyistä pölyä. Mistä tuollainen öljy olisi voinut tulla? Miten kennon voisi itse puhdistaa ilmastoinnin tehostamiseksi? Kannattaisikohan tehdä ennen ilmastoinnin vuotojen tarkastukseen ja täyttöön vientiä? Ei viitsis kauheita enempää maksaa kakkosautossa, ilmastointihuolto 79 eur.

matti.l

Öljyinen pöly viittais pieneen vuotoon lauhduttimessa,varsinkin jos paineet pääsee karkaamaan.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

datsunpower

Älä puhdista miyään ennen huoltoon vientiä.. helpottaa yleensä huomattavasti vuotopaikan paikallistamista kun näkee mm. vuotaneen öljyn.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

mertsi1

Ei lainkaan tavatonta, että N16 Almerassa falskaa nokalla oleva kenno ja kylmäaineet on ilmakehää saastuttamassa.

mies51

Kauanhan se on jo kestänyt 16 vuotta ja 284000km. Getz 2008:ssa meni jo alle 130000 km:ssä. Kenno ja korjaus maksoivat 640 eur. Kennojahan saa alle satasella, mutta se työ maksaa paljon vaikka on Almeraan suht. helppo, tilaa on keulilla mukavasti toisin kuin nykyautoissa.

mertsi1

Lainaus käyttäjältä: mies51 - heinäkuu 06, 2019, 15:42:10
Kauanhan se on jo kestänyt 16 vuotta ja 284000km. Getz 2008:ssa meni jo alle 130000 km:ssä. Kenno ja korjaus maksoivat 640 eur. Kennojahan saa alle satasella, mutta se työ maksaa paljon vaikka on Almeraan suht. helppo, tilaa on keulilla mukavasti toisin kuin nykyautoissa.

Omassa kulkupelissäni, joka täytti juuri viime viikolla 19 vuotta, on mittarissa tällä hetkellä 416000km ja vielä ei kenno vuoda. Ilmastointihuolto tuli tehtyä alkuviikosta ja 90 grammaa oli hävinnyt kylmäainetta - huollettu viimeksi vuonna 2011.

mies51

Yks kivi tai nasta kun lentää, niin kenno alkaa vuotaa oli km-lukema mikä tahansa.

mertsi1

Onhan se tietysti niinkin. Joissain automerkeissä se kenno alkaa vuotaa automaattisesti, varsinkin eräässä 90-luvun lopun saksalaismerkissä jota myös pallosalamatoiletiksi kutsutaan.

mies51

Keulalla oleva kenno eli lauhdutinhan se oli sökö. Alimmat vaakaputket roikkui kuin pyykkinarut sivujen putkissa päistä kiinni. Paperinohut serpentiini niiden välissä oli tiesuolan takia häipynyt. Ja aineet häipyneet järjestelmästä.
Nyt kun ainetta ei ole järjestelmässä, niin luulisi saavan itsekin asentaa uuden lauhduttimen.

cedricfan

Outs! Eli ei paineistettu, olisi pitänyt hajota siinä... Otitko kuvia, niiden kanssa olisi hyvä mennä sinne huoltoon antamaan palautetta!

Jep, lauhduttimen saat vaihtaa itse tyhjään järjestelmään, mutta muista, että huolto vaihtaa sitten uuden kuivaimen juuri ennen täyttöä. Eli osta valmiiksi, mutta älä edes avaa pakkausta ennen kuin ollaan täyttämässä uudelleen.

ja mahdolliset lauhduttimen tiivisteet, tarkista että tulee lauharin kanssa uudet, noihin ei kelpaa tavalliset O-renkaat.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

Nyt on vaihdettu uus ilmastoinnin lauhdutin ja kuivain (ostettu yhtenä pakettina). Mutta kun vein heti täyttöhuoltoon, niin sanoivat, ettei kompressori lähde päälle, joten täyttökone ei tehnyt hommaa valmiiksi. Voiko vika olla siinä, että järjestelmä on ollut 1-2 vuotta toimimattomana liian vähäisen R134a ym. aineiden takia?
Vai onko autossa joku valmistajan tekemä jekku, ettei vanhalla autolla ajeltais vaan olis ostettava uusi?
Ei vain ole eläkeläisellä varaa jatkuviin autonvaihtoihin.

En saanut huollon tekijältä selvää, tekivätkö edes alipainevuototestiä, jonka lupasivat ennen R134a + öljy + väriaine - täyttöä.
Käskivät vain mennä sellaiseen liikkeeseen, jolla on diagnoosilaitteet, meinasivatko Nissan merkkihuoltoa?
Minun halpis ELM327? ei näytä kuin moottorivikoja, ei ilmastointi-, ABS, turvatyyny ym. koodeja.

Shamsa

#11
Lainaus käyttäjältä: mies51 - heinäkuu 31, 2019, 18:21:40
Nyt on vaihdettu uus ilmastoinnin lauhdutin ja kuivain (ostettu yhtenä pakettina). Mutta kun vein heti täyttöhuoltoon, niin sanoivat, ettei kompressori lähde päälle, joten täyttökone ei tehnyt hommaa valmiiksi. Voiko vika olla siinä, että järjestelmä on ollut 1-2 vuotta toimimattomana liian vähäisen R134a ym. aineiden takia?
Vai onko autossa joku valmistajan tekemä jekku, ettei vanhalla autolla ajeltais vaan olis ostettava uusi?
Ei vain ole eläkeläisellä varaa jatkuviin autonvaihtoihin.

En saanut huollon tekijältä selvää, tekivätkö edes alipainevuototestiä, jonka lupasivat ennen R134a + öljy + väriaine - täyttöä.
Käskivät vain mennä sellaiseen liikkeeseen, jolla on diagnoosilaitteet, meinasivatko Nissan merkkihuoltoa?
Minun halpis ELM327? ei näytä kuin moottorivikoja, ei ilmastointi-, ABS, turvatyyny ym. koodeja.

Vastaus kysymykseesi: kyllä voi, varsinkin jos on ollut vuotoa. Jos kylmäaine pääsee ulos jostakin niin ilma pääsee myös sisään, samalla myös kosteus..

Oli miten oli, jos kompura ei kytkeydy päälle niin vaihtoehtoina on kokeilla pyörittää kompuraa käsin(jos se on jumissa, saattaa auttaa vapauttamaan sen). Tai kaivaa lompakkoa ja viedä se liikkeeseen.

Edit: Luin koko ketjun uudestaan ja huomasin ekan postauksen "käsin pyörittämällä pyörii herkästi". Pahoittelut.
Keskittyisin siihen magneettikytkimeen, se kuten melkein kaikki muukin toimii 12V jännitteellä.
Voit kokeilla sen toiminnan irroittamalla sille menevän liittimen ja syöttämällä sille akusta 12V.
Pitäisi kuulua se kuuluisa napsahdus.
Jos ei, niin vikaa etsimään releestä tai paineanturista.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

datsunpower

Painekytkin rikki tai liitin irti.. sijaitsee (todennäköisesti) kuivaimen yläpäässä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

mies51

Painekytkimeen tulee 3 johdinta. Siis painekytkin rajoittaa sekä pientä että isoa painetta. Mitkä noista johtimista voi liittimestä yhdistää, jotta magneettikytkin vetäisi kompressorin pyörimään?

mies51

Lauhdutinkenno ja kuivain keulalla ovat uusia, mutta painekytkimen otin vanhasta ja kiersin kiinni kuivaimen yläpäähän. Miten tarkistan sen toimivuuden?

mies51

AC-rele ja magneettikytkin hihnapyörässä tarkastettu, toimii. Käynnissä yli 12V tulee releen (sininen rele oikean iskaritornin vieressä olevassa boxissa) liittimen napoihin 1 ja 5. Rele poissa yhdistämällä liittimen navat 5 ja 3 magneettikytkin vetää kompressorin pyörimään. Ja rele irti johtamalla releeseen akun + ja miinus 1 ja 2 välille, rele yhdistää 5 ja 3.

Lauhduttimen kuivaimen yläpäässä olevaan painekytkimeen tulee ECM:ästä 3 johdinta, punainen sininen ja musta. Pystyykö painekytkintä mitenkään tarkastamaan, kun järjestelmässä ei ole paljoa painetta?
Mitä painekytkin tekee paineen vaikutuksesta? Yhdistääkö se mustan punaiseen tai siniseen johtimeen vai jotain vaihtuvaa jännitettä? En saanut ulos mitään jännitteitä, kun liittimet kiinni ovat niin tiukkoja, ettei pääse mittaamaan.

Täyttöhuoltoliike jätti homman kesken, kun kompressori ei lähtenyt pyörimään. Siellä on siis vain vähän painetta.
Pitääkö vain ostaa sopiva magneettikytkin ja kokeilla viedä uudelleen täyttöön?
Vai voiko siinä olla vielä jotain muuta vikaa?

Jylppy

FSM sanoo tuosta painekytkimen toiminnasta näin:

REFRIGERANT PRESSURE SENSOR (WITH QG ENGINE)
The refrigerant system is protected against excessively high or low pressures by the refrigerant pressure sensor, located on the liquid tank. If the system pressure rises above, or falls below the specifications, the refrigerant pressure sensor detects the pressure inside the refrigerant line and sends the voltage signal to the ECM. ECM makes the A/C relay go OFF and stops the compressor when pressure on the high pressure side detected by refrigerant pressure sensor is over about 2,746 kPa (27.5 bar, 28 kg/cm2 , 398 psi), or below about 134 kPa (1.37 bar, 1.4 kg/cm2 , 20 psi).


L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

mies51

Mittailin jännitteitä painesensorista akun miinukseen. Auton käydessä ja AC ollessa päällä siniseen johtimeen (johtaa ECM nastaan 74) oli vain 0,17 ... 0,01 V ja punaisessa johtimessa 4,6 ... 5,1 V. Ei tullut parempia jännitteitä edes, kun  AC-releen tilalle johtimen napojen 5 ja 3 välille hetkeksi, jolloin magneettikytkin sai kompressorin pyörimään. Tosin eihän ne paineet nouse, kun järjestelmässä ei ole juurikaan ainetta.

mies51

Kiitokset vmautojakone.fi:lle. Alipainetestisi kertoi, ettei vuotoa enää ollut lauhdutinkennon vaihdettuani. Ja aineet sisään laitettuasi ilmastointi alkoi pelata.