Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Vinkkejä Nissan Sunny vm. -94 vaihteistoöljyn vaihtoon

Aloittaja miXza-81, kesäkuu 15, 2019, 13:22:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miXza-81

Hei.

Työlistallani on vaihteistoöljyn vaihto Nissan Sunny vm. -94 (Nissan 4D Sunny 1.4LX-BCAN14) autoon.

Öljyksi ostin Motonetistä useamman litran tätä öljyä, joka on tietoni mukaan tähän autoon käypää.



Hankittuna on myös vartavasten tehtävään suunniteltu, uusi täyttöpumppu.

Mitenkä on tyhjennystulpan ja täyttötulpan tiviyden laita avaamisen jälkeen - Olen saanut sen kuvan että niissä ei olisi varsinaisesti tiivisterenkaita ja että ne olisivat tivistetty omalla kartiomallisella kaulallaan... Pitääkö tuo paikkansa? Uudella tulpalla on aikalailla hintaa, joten onko vanhan tulppan käyttö Ok vielä avaamisen jälkeen, vai onko luvassa ongelmia sen seurauksena?

Olisiko muita asioita joita olisi hyvä tietää kun alkaa kyseiseen operaatioon tämän auton kanssa?
Nissan Sunny 1.4LX '94

mies51

Jos siinä on neliökoloiset tulpat, niin poistossa 1/2 tuuman räikän neliö ja täyttö/tasotulpassa 3/8 tuuman räikän. Kummassakaan ei ole tiivistettä ja tiivistyvät kyllä vanhatkin tulpat. Mutta jos tulpan avainkolo on mennyt huonoksi, uusi maksaa ehkä 5e. Saat sen seuraavallakin kerralla auki.
Menee pikkuisen alle 3 litraa, kunnes alkaa valua tulpasta yli. Jos ei täyttötulppa avaudu, täytä 3 litraa niinsanotusta mittarinvaijeriluukkusta vaihteiston päältä. Liikaa ei kannata laittaa.

datsunpower

Tulpat ovat kartiot ja tiivistyvät tosiaankin vaikka sen 100 kertaa. Kartion kanssa pitää vaan tajuta kiristäminen lopettaa aikanaan, muutoin seuraavalla kerralla on se 1/2" tai 3/8" kolo pyöreä ennen kuin avautuu. Toinen riski liiallisessa kiristämisessä on valualumiinisen vaihteiston kuoren halkaiseminen.

5-vaihteen kestävyyden kannalta vaihteistoon kannattaa laittaa hieman liikaa öljyä (vaikka pari desiä). Ylitäyttö onnistuu ainakin öljynvaihtoruiskulla täyttöreiästä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

miXza-81

Kiitoksia kaikille näistä tiedonjyväsistä!

Siis, onko tuo 5-vaihde tosiaan tässäkin mallissa roiskevoideltu?
Jos niin, niin valaisisitteko vielä asiaa että miten tuo ylitäyttö oikeastaan tapahtuu... Täyttötulppahan on sivussa, joten öljyhän alkaa valumaan lattialle heti kun oikea taso on saavutettu, joten nostanko tulpan puolta vähän ylös ja pumppaan ennalta mitatut 2dl ekstraa?
Nissan Sunny 1.4LX '94

Tero-75

5-vaihde on tosiaan roiskevoideltu minkä vuoksi sitä ei kevyelläkään kuormala kannata käyttää alle 80km/h vauhdeissa, ja esim kärryä vetäessä parempi kun ei käytä lainkaan.

Ylitäyttö tapahtuu laatikon päältä mittarinvaijerin aukosta, mutta 2-3 desiä enempää ei kannata ylimääräistä laittaa.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

datsunpower

Ylitäyttö onnistuu ruiskulla kun painaa täyttöaukosta "voiman kanssa" niin sieltä ei montaa tippaa kerkeä tulla takaisin.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Tero-75

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - kesäkuu 20, 2019, 18:11:34
Ylitäyttö onnistuu ruiskulla kun painaa täyttöaukosta "voiman kanssa" niin sieltä ei montaa tippaa kerkeä tulla takaisin.
Onnistuuhan  se noinkin jos sopuva ruisku on käsillä.
Kolmas vaihtoehto on nostaa autoa tunkilla sen verran vinoon ettei öljy valu ulos.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76