Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan Primera P12 jakoketju

Aloittaja Bingo9494, kesäkuu 08, 2019, 19:46:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Bingo9494

Nissanissa on välillä esiintynyt pientä tehottomuutta ja nykimistä, mutta ihan satunnaisesti ei haitannut mitään vielä. Esim eilen ajoin töihin aikasin aamulla niin auto toimi normaalisti, kun ilma oli viileämpi. Iltapäivästi kotiin ajaessa hirveässä helteessä taas auto nyki hieman ja tuntui todella tehottomalle. 
Oireet ei kuulosta tai täytä takavalojen maadotus ongelman merkkejä, mitä lueskellut ihmisten oireita autoissa. Valot toimii normaalisti ja vilkku päällä auto ei nyi yhtää sen enempää jne.

Tänään päätin irrottaa ketjun kiristimen luukun ja mittasin kiristimen männän. Ketjun kiristimen pituus oli 1,1cm aikalailla. Onkohan ongelma tässä ja pitääkö pistää ketju vaihtoon?
Lueskellut, että aikamonella muulla ollut paljon enemmän ulkona esim 1,5cm eli onko tää nyt huolestuttava lukema jo?
Autoon tulpat ja perushuolto juuri tehty, että ainakaan siitä puolesta tuskin kyse. Vikakoodit voisin vielä käydä lukemassa jossain, kun kerkiän.

jarihki

Mun ekoautoksi (e85) päivitetty Primera teki ihan samaa muutama viikko sitten: oli tehoton ja haukkoi henkeä. Veto tuntui puuttuvan. Sitten moottoritiellä 130 lasissa taululle tuli huolestettuva ilmoitus: https://drive.google.com/file/d/1WOjZxeffo7PpDTnhs0FQdJwdO4qPEcuj/view?usp=sharing

Eiku kun tien sivuun ja OBD-lelu sisään ja diagnoosi: https://drive.google.com/file/d/10kh89NcwqQd3YqH9t825p4azgQiNiBcD/view?usp=sharing

Arvelin vian johtuvan Flexfuel-päivityksen liian laihasta seoksesta. Seuraavana päivänä vein auton päivityksen tehneeseen yritykseen, joka tutki vian. Ongelma on yrityksen mukaan siinä, että laitteen suuttimiin oli päässyt vettä, mikä puolestaan aiheutti nykimisen ja voimattomuuden. Laitteeseen tehtiin parannus, ettei ongelma enää toistu.

Yrityksen mukaan ilmiötä on myös tavallisissa bensa-autoissa, ja se liittyy bensan laatuun. Ota tästäkin selvää. 

jari2

Minkä kokoinen moottori aloittajan Primerassa on? Omassa 2-litraisessa on kiristäjä ulkona noin 12-14mm, ei oireile millään lailla.

Bingo9494

Lainaus käyttäjältä: jarihki - kesäkuu 09, 2019, 03:03:43
Mun ekoautoksi (e85) päivitetty Primera teki ihan samaa muutama viikko sitten: oli tehoton ja haukkoi henkeä. Veto tuntui puuttuvan. Sitten moottoritiellä 130 lasissa taululle tuli huolestettuva ilmoitus: https://drive.google.com/file/d/1WOjZxeffo7PpDTnhs0FQdJwdO4qPEcuj/view?usp=sharing

Eiku kun tien sivuun ja OBD-lelu sisään ja diagnoosi: https://drive.google.com/file/d/10kh89NcwqQd3YqH9t825p4azgQiNiBcD/view?usp=sharing

Arvelin vian johtuvan Flexfuel-päivityksen liian laihasta seoksesta. Seuraavana päivänä vein auton päivityksen tehneeseen yritykseen, joka tutki vian. Ongelma on yrityksen mukaan siinä, että laitteen suuttimiin oli päässyt vettä, mikä puolestaan aiheutti nykimisen ja voimattomuuden. Laitteeseen tehtiin parannus, ettei ongelma enää toistu.

Yrityksen mukaan ilmiötä on myös tavallisissa bensa-autoissa, ja se liittyy bensan laatuun. Ota tästäkin selvää.

Okei hmm toikin voisi olla. Pesin auton moottoritilan kuukausi sitten voisi olla, vettä mennyt myös johkin tai sit juuri bensan seasta päässyt suuttimiin.
Varmaan jollain polttoaineen lisäaineella, mikä poistaa kosteutta niin kokeiltava?

Bingo9494

Lainaus käyttäjältä: jari2 - kesäkuu 09, 2019, 06:29:57
Minkä kokoinen moottori aloittajan Primerassa on? Omassa 2-litraisessa on kiristäjä ulkona noin 12-14mm, ei oireile millään lailla.

Mulla on 1.8 bensa. Löysin googlettamalla yhen foorumi keskustelun sielä sanottiin, että vasta 18mm kohdalla pitäs alkaa vaihtelemaan ketjua eli siis ei itsellä ainakaan hädän päivää.
En sinunakaan alkaisi mitään tekemään ennen, kun alkaa oireilemaan. Jos kerran toimii niin kovaa ajoa vaan kylhän se sitten oireilee, kun liian löysä ketju.
Veikkaan tosiaan että nyt itsellä jossain puolassa vikaa tai vettä päässyt suuttimiin pitää alkaa selvittä hmm

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: jarihki - kesäkuu 09, 2019, 03:03:43
... Laitteeseen tehtiin parannus, ettei ongelma enää toistu. ...


Niin mille tehtiin ja mitä?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

jarihki

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - kesäkuu 09, 2019, 10:54:07
Lainaus käyttäjältä: jarihki - kesäkuu 09, 2019, 03:03:43
... Laitteeseen tehtiin parannus, ettei ongelma enää toistu. ...


1. Niin mille tehtiin ja 2. mitä?

1. Laitteelle, joka mahdollistaa bioetanolin käytön bensakoneessa. https://www.eflexfuel.fi/e85_muutossarja
2. Ilmeisesti suojattiin vedeltä. Jätin siis auton tutkittavaksi ja noudin sen. En jäänyt kyselemään, miten homma tehtiin, koska homma meni takuun piikkiin.

datsunpower

Eli diagnoosi oli, että suuttimiin on päässyt vettä ja tämä korjattiin suojaamalla suuttimista erillään oleva laite..
Ja samaa ongelmaa esiintyy myös tavallisissa bensa-moottoreissa vaikka niissä ei ole tuota samaa suuttimista erillään olevaa laitetta......

::)    ;D

Kaikkea sitä kuuleekin.. kai ne muistivat laskuttaa tuosta toimenpiteestä kuitenkin?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

jarihki


Kaikkea sitä kuuleekin.. kai ne muistivat laskuttaa tuosta toimenpiteestä kuitenkin?
[/quote]

"koska homma meni takuun piikkiin."

mies51

Pesitkö moottorin/konehuoneen painepesurilla? Jos kyllä, niin vettä tunkeutui mahdollissti jonkun suorasytytyspuolan tiivisteestä. Ota puolat ja sytytytystulpat pois ja katso, onko puolassa tai tulpan päällä kosteutta tai vihreää töhnää (kuparivihtrilliä). Muualle moottoriin tai apulaitteisiin en ole saanut pesurilla ongelmia.

Tumes

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - kesäkuu 09, 2019, 12:45:30
Eli diagnoosi oli, että suuttimiin on päässyt vettä ja tämä korjattiin suojaamalla suuttimista erillään oleva laite..
Ja samaa ongelmaa esiintyy myös tavallisissa bensa-moottoreissa vaikka niissä ei ole tuota samaa suuttimista erillään olevaa laitetta......

::)    ;D

Kaikkea sitä kuuleekin.. kai ne muistivat laskuttaa tuosta toimenpiteestä kuitenkin?

Oonkos mää iha väärässä vai liukeneeko vesi e85 kanssa? Polttoaine suuttimissa ei pitäis olla vesi ongelmia. Tietysti jos suuttimien liittimiin oli päässy vettä ja ollu kontakti häiriötä.
Nissan Silvia S15
Nissan Cedric Y30 2.8D SGL
Nissan Cherry N12 1.5 GL vm.86 (ex)
2 x Nissan Primera P11 SE vm.97 (toinen osina)
Nissan Primera 2.0 SLX (ehkä rata-aihio)
Nissan Primera 1.6 SI Varaosin

mies51

Ei moottorinpesussa varmaan saa menemään vettä bensan eikä e85 sekaan. Mutta jotkut autot ovat herkkiä veden menosta muualle sähköjohdotuksiin tai liittimiin. Mulla on Almera N16 1.5 v.2003, joten kait samaa QG moottorisarjaa kuin Primera P12 1.8. Suorasytytyspuolat ovat kiinni yhdellä M6 eli 10mm pultilla, joten niiden tiivisteestä voi mennä vettä paineella. Kun ottaa puolat irti ja nykäisee puolasta sen 10cm pitkän varren irti, sieltä voi paljastua vihreää kosteaa töhnää. Tai sitä voi olla tulpan päällä tai tulpanreiässä.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Tumes - kesäkuu 10, 2019, 14:33:12
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - kesäkuu 09, 2019, 12:45:30
Eli diagnoosi oli, että suuttimiin on päässyt vettä ja tämä korjattiin suojaamalla suuttimista erillään oleva laite..
Ja samaa ongelmaa esiintyy myös tavallisissa bensa-moottoreissa vaikka niissä ei ole tuota samaa suuttimista erillään olevaa laitetta......

::)    ;D

Kaikkea sitä kuuleekin.. kai ne muistivat laskuttaa tuosta toimenpiteestä kuitenkin?

Oonkos mää iha väärässä vai liukeneeko vesi e85 kanssa? Polttoaine suuttimissa ei pitäis olla vesi ongelmia. Tietysti jos suuttimien liittimiin oli päässy vettä ja ollu kontakti häiriötä.
Kyllä, etanoli kerää kosteutta ja sekoittuu veden kanssa hyvin.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Bingo9494

Kaikille vastaten. Kyllä siis pesin moottorin vähän aikaa sitten. Eilen otin tulpat ja puolat irti. Tulpat oli saman väriset ja kosteutta ei ollut. Tänään taas aamulla auto normaali ja kotiin ajaessa töistä hieman tehoton mutta nyki huomattavasti vähemmän.
Kun kerkiän niin laitan ensi täydellä tankilla jotain kosteuden poistajaa bensan sekaan katsotaan auttaako.
Sen jälkeen, jos ei ala paranemaan niin täytyy varmaan pistää tulpat uusiksi ja lähteä kokeilemaan uudella puolalla yksi sylinteri kerrallaan jos vika katoaisi.
Onneksi nyt ei hengen hätä niin kauan, kun tämä nykiminen vaan häiritsee ja auto kulkee.
Ilmamassamittarikin mahdollinen, mutta menen tossa kun kerkiän niin katsomaan vikakoodit johonkin pajalle.

Peta

Kaasuläppä on yks vaihtoehto se aiheutti itsellä semmoisia teräviä nykäyksiä, mutta sen kun puhdisti niin loppui siihen. Ja nyt täytyisi puhdistaa uudestaan ajoittain alkanut tekeen taas samaa mitä teki jotain 6 vuotta aikaisemmin saa nähdä onko syy taas sama.