Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Uusi Micra K14, kokemuksia?

Aloittaja reilureiska, kesäkuu 03, 2019, 19:08:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

reilureiska

Olen harkinnut ostavani uutena tai pari vuotta vanhana Nissan Micra auton. Vuosimalli siis kai 2017 eteenpäin. Muutamat seikat arveluttavat ja olisin halunnut kuulla omista tai tuttavien kokemuksia. Vain tämä UUSIN koppamalli kiinnostaa.

Ajan vuodessa noin 12 000km, joten melko vähän. Suurin osa ajosta on taajamassa pääkaupunkiseudulla ja yksin. Paljon on myös alle 5 km pyrähdyksiä. Ajan vuodessa melko vähän pitkää maantieajoa putkeen. Taloudellisuus painaa paljon vaakakupissa, joten pieni kulutus ja hankintahinta sekä katsastustilaistoissa pärjääminen koukuttaa minua. En haluaisi hirveästi sitoa autoon rahaa, mutta uudempaa varmatoimisempaa autoa arvostan, joten karsittu "karvahattumalli" ei ole minulle paha rasti. Auto on minulle lähinnä siirtymisväline enkä varsinaisesti "asu" siinä, joten en tarvitse hienouksia ja mukavuudesta voin hieman tinkiä. Ajattelin ostaa kuitenkin manuaalilaatikolla kaupunkiajostani huolimatta. Pystyn tekemään (kohtuu isoja) korjauksia itse melko kätevästi kun minulla on autoalan koulutus ja paikka missä tehdä (ei tosin autonosturia tai monttua). Tarkoitus olisi pitää autoa vähintään kymmenen vuotta. Pyydän pohtimaan kysymyksiäni lähinnä minun näkökulmasta.

Onko huolto-ohjelmassa jotain sudenkuoppia? Tuleeko vaikka kymmenen vuoden kohdalla jotain isompaa moottorin huoltamisen osalta esim. jakohihnan/ketjun (ketjukin+hammaspyörät myös kuluu) vaihtaminen maksaa tuplasti muihin autoihin verrattuna? Esim. Dacia kuulemma ratsastaa halvalla myyntihinnalla, mutta huollot voi olla yllättävän kalliita esim. öljynsuodatin pelkästään maksaa jo 50e johonkin malliin.

Perus ja kasko vakuutuksissa ei varmaan mitään ihmeempiä?

Mitenkäs varaosien saatavuus pääkaupunkiseudulla? Uusiin autoihin ei varmasti ihmeempiä varastoja pidetä mutta kun alkaa tulla vaikkapa 5 vuotta ikää niin jotain alkaa jo menemään varaosien osalta kaupaksi. Mitenkäs Micraan saa yleensä varaosia suoraan hyllystä merkkiliikkeistä/korjaamoilta? Meneekö hyvin usein tilaamiseksi ulkomailta ja pari päivää kestää tulla? Onko varaosat selvästi kallimpia muihin pikkuautoihin verrattuna?

Pidän lämmöstä talvella, joten onko mielestäsi sisätilan lämmityslaite riittävän tehokas? Saako autoon letkulämmitintä säteilylämmittimen sijaan niin ettei moottorin takuu asioissa tule sanomista? Käsittääkseni säteilylämmittimet ovat monessa automallissa melko onnettomia jos on perinteiseen lohkolämmittimeen tottunut.

Ovatko käytetyn Micran myyntiajat yleensä pidempiä kuin muilla merkeillä? Onko mitään "mustan pekan" vaaraa esim. jotkut vierastavat 70 hevosvoiman moottoria?

Nyt jo maailmalla ilmenneitä tyyppivikoja? Ehkä jotkut ajavat jopa 30 000km niillä vuodessa jolloin viat alkavat tulemaan esiin?

Jotain muuta mitä olisi hyvä tietää niin hyvistä kuin huonoista puolista?

En ole vielä kyseistä autoa koeajanut ja muodostan sitten siitä oman mielipiteeni pidänkö siitä vai en. On hyvä mennä autokaupoille (sinne kauas) kun saa täältä vinkkejä mihin minun pitäisi kiinnittää erityistä huomiota. Olen miettinyt myös Toyota Yarista, Ford Fiestaa ja Mitsubishi Space Star 0-3 vuotta vanhana. Teoriassa minulla on kaksi vuotta aikaa vaihtaa autoa ja vaihdan kun sopiva yksilö osuu kohdalle.... viikon päästä tai vasta kahden vuoden päästä...

cedricfan

Kysy myyjältä mitä mikin huolto maksaa, ja kaikkine töineen. Esim MB-kuskit kehuu halpoja huoltoja, mutta kun jarrunesteen vaihto on yli satasen lisätyö... Joku tuommoinen 1 cent - 1,5 cent per km on ihan normaali huoltokulujen haarukka.

Ja jos ajoa tulee 12 tkm / v niin ihan turha murehtia mitä 150 tkm kohdalla tulee, kun auto on silloin melkein rippikouluikäinen ja SITRA on kieltänyt bensan myynninkin.

Moottorinlämmitin: jos Calix ja Defa antaa vain säteilymallin, niin se on siinä sitten. Yleensä syynä ratkaisuun on moottorinohjaus ja sopivien asennuspaikkojen puute. Ei valmistajien ilkeys!

Eikä sitten CVT jollet halua hankaluuksia :-X
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

Hauska kommentti.
Kaikilla ei ole paikkaa hitsailla N14sen peltejä vaikka muten remontit onnistuisikin.
Ja jotkut haluaa autoltaan edes jotain nykyajan varusteita kuten ilmastointi.
Puhumattakaan turvallisuudesta kuten ABS ja ESP.
Ja kun 10 vuotta on kulunut, niin K14 on jo sekin iäkäs.


Tekniikaltaan Fiesta Ecoboostina on hämmästyttävän hyväksi osoittautunut, ja 99 g/CO2 on jopa Rinteen hallituksen mieleen. Toisaalta talvella se näkyy siinä, että lämpeäminen ei ole nopeaa.
Mutta sitä samaa vikaa kuin Micrassa, joka tässä tuskin haittaa, eli maantiellä melu.
Ja Fiestassa joka ikinen varuste on ostettu erikseen. Eli jos hakee käytettyä, niin tarkkaan valitseva saa halvalla eka omistajan kalliilla maksamat extrat.
Hinnastahan se on kiinni, mutta itse valitsisin 13-16 Fiestan, tarjontaa on paljon, ja hinta on sopivasti uudesta tippunut. Uusi 17- on oikeastaan iso facelift, joka ei muuta tuonut kuin up-to-date varustelua huippuversioihin.
Jos uutta hakee, niin Micra on siinä kohtaa parempi valinta.
Space star on riisuttu ja pienempi, ei hinta/laatu-suhde kohtaa.
Yaris kannattaa ostaa uutena jos sen haluaa, Toyota pitää arvonsa liian hyvin alussa. Hybridinä kiinnotava, etenkin kun kaikki rahanmeno perustuu kohta CO2-arvoon...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Aakku

Vanha ketju, mutta nyt mulle ajankohtainen.
Tuli ostettua K14 vuosimallia -22. Autolla oli ajettu puoli vuotta ja 5000 km. Huoltokirjassa on maininta maksetuista 3-vuoden huolloista. Takuuhan on 3 vuotta uudelle, mutta ajattelin ostaa jatkotakuun 5 vuoteen. Tämä on Tekna malli, joten saattaa tulla joitain toimintavikojakin runsaiden hilavitkuttimien takia.
Tässä Micrassa on CVT vaihteisto. Joskus vuosia sitten oli Micra myös CVT:llä. Se oli kyllä mukavin vaihteisto, millä olen ajanut. Nykyinenkin on mukava, joskin siihen on lisätty typerät pykälät. Onneksi ne ovat melko vaimeat.