Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Micra 1.0 -99 nykiminen ja aaltoileva tyhjäkäynti

Aloittaja Tee_Koo, toukokuu 09, 2019, 03:59:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tee_Koo

Potilaaksi tuli -99 vuosimallin K11 Micra CG10DE koneella.

Oireina aaltoileva tyhjäkäynti (videolla esimerkki https://www.youtube.com/watch?v=ilYmfLFMso0&feature=youtu.be), sekä ajoittainen hyytyminen/nykiminen kesken ajon. Saattaa sammua ajossa, mutta lähtee heti käyntiin kun käyttää virtoja pois. Joskus myös lähtee moottorijarrutuksella taas käyntiin.

Ja kun ajossa/tyhjäkäynnillä meinaa hyytyä, vilahtaa Check Engine-valo nopeasti, jonka jälkeen taas vetää normaalisti. Vikakoodit luettu, vilkuttaa 55, eli ei vikaa.

NATS tässä on, mutta ei vilkuttele sen valoa kun meinaa hyytyä. Kokeiltu myös toisella avaimella, ei vaikutusta käyntiin.

Omistaja tehnyt seuraavat toimenpiteet:
-virranjakajan vaihto (tästä aikaa noin vuosi / alle 1000km)
-tulpanjohtojen vaihto
-tulppien vaihto
-bensansuodattimen vaihto
-tankin tyhjennys omalla pumpulla, ja uutta bensaa tankkiin

Itse olen tehnyt seuraavat:
-ilmamäärämittarin juotoksien kolvaus (ne kaasuläppäkotelossa olevan metallikannen alla olevat kolme liitosta liittimeltä)
-ilmamäärämittarin langan puhdistus sprayllä
-kaikkien moottorin liittimien puhdistus kliinerillä (paitsi lämpöanturi, koska sormet eivät mahtuneet sitä irroittamaan)
-akunkenkien puhdistus
-sulakkeiden kontaktipintojen puhdistus ohuella viilalla
-bensapumpun jännitteen tarkkailu bensapumpun liittimeltä mitaten (pysyi koko ajan 14-15V välillä, vaikka tyhjäkäynti aaltoili). Kuuntelin myös bensapumppua kannen alta, ei havaittavia muutoksia pumpun käyntiääneen, eikä jännitteeseen vaikka tyhjäkäynti humppaili.
-lambda-anturin mittaus, näytti laihaa tyhjäkäynnillä, ja kaasuläppää kääntäessä kävi rikkaalla hetkellisesti, eli voisi olettaa että anturi toimii? Nämä mittaukset tosin liitin irroitettuna, ja liittimen irroittaminen ei vaikuttanut millään tavalla käyntiin.
-imuvuotojen etsintä pilotilla, ei muutosta mistään letkuliitoksesta useampaan kertaan kokeiltuna
-virranjakajan kääntely (aiheutti vain huonompaa käyntiä, joten palautettu siihen missä oli)
-sinisten releiden vaihtaminen ristiin akun läheltä

Eli... Mistä lähden etsimään vikaa seuraavaksi?
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

Tee_Koo

Ja tuossa videota mittaristosta. Moottorin ääni ei ehkä kuulu selvästi kun oli lämppärin puhallin päällä.  :-X

Mutta aina kun check engine-valo vilahtaa, nousevat moottorin kierrokset.
(Tuo ylempänä oleva valo on käsijarrun merkkivalo, siitä ei tarvitse välittää.)
https://www.youtube.com/watch?v=6h0WEE59x1I&feature=youtu.be
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

datsunpower

Sähkövika.

Putsaa ja tarkasta maadoitukset (kontaktipinnat). Imusarjassa kiinni olevat moottorinohjauksen maadoitukset, moottorin, akun ja rungon väliset maadoitukset.

ECU:n voisit myös tarkastaa onko saanut vettä/kosteutta sisäänsä. Ja siinähän se samalla tulee käytettyä senkin liitin irti..
Myös johtosarjoja voisi koittaa liikutella/repiä moottorin käydessä niin mahdollinen katkos tai oikosulku voisi ilmiantaa itsensä.


Minulla oli aikoinaan P10:ssä (hapettunut?) poikki moottoritilasta sisätilan sulakerasialle tuleva 12V syöttö.. eturenkaan kohdalta, lokasuojan sisältä, keskellä johtosarjaa  :o



Voihan se "uusi" jakajakin olla kaput, jos on käytetty osa?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

micramies

Kannattaisikohan käydä vielä maahan kytketyllä virtakynällä läpi sytytysjohdot ja virranjakajan kansi sekä sytytyspuola (jos erillään virranjakajasta) läpilyöntien varalta?
Tässä videolla on melko samankuuloista käyntihäiriötä Hondassa ja tuossa lyö läpi niin kakkospytyn sytytysjohto kuin virranjakajan kansikin virtakynällä kokeiltaessa:
https://youtu.be/fJQB3F_m6b8?t=1446
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: micramies - toukokuu 09, 2019, 21:05:56
Kannattaisikohan käydä vielä maahan kytketyllä virtakynällä läpi sytytysjohdot ja virranjakajan kansi sekä sytytyspuola (jos erillään virranjakajasta) läpilyöntien varalta?
Tässä videolla on melko samankuuloista käyntihäiriötä Hondassa ja tuossa lyö läpi niin kakkospytyn sytytysjohto kuin virranjakajan kansikin virtakynällä kokeiltaessa:
https://youtu.be/fJQB3F_m6b8?t=1446
Ei aiheuta Nissanissa vikavalon syttymistä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Tee_Koo

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - toukokuu 09, 2019, 07:57:03
Sähkövika.

Putsaa ja tarkasta maadoitukset (kontaktipinnat). Imusarjassa kiinni olevat moottorinohjauksen maadoitukset, moottorin, akun ja rungon väliset maadoitukset.

ECU:n voisit myös tarkastaa onko saanut vettä/kosteutta sisäänsä. Ja siinähän se samalla tulee käytettyä senkin liitin irti..
Myös johtosarjoja voisi koittaa liikutella/repiä moottorin käydessä niin mahdollinen katkos tai oikosulku voisi ilmiantaa itsensä.

Voihan se "uusi" jakajakin olla kaput, jos on käytetty osa?
Maadoitukset putsailtu. Johtosarjoja heiluteltu käydessä, ei vaikutusta.

Jakaja on kylläkin käytetty osa.
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

Tee_Koo

Lainaus käyttäjältä: micramies - toukokuu 09, 2019, 21:05:56
Kannattaisikohan käydä vielä maahan kytketyllä virtakynällä läpi sytytysjohdot ja virranjakajan kansi sekä sytytyspuola (jos erillään virranjakajasta) läpilyöntien varalta?
Tässä videolla on melko samankuuloista käyntihäiriötä Hondassa ja tuossa lyö läpi niin kakkospytyn sytytysjohto kuin virranjakajan kansikin virtakynällä kokeiltaessa:
https://youtu.be/fJQB3F_m6b8?t=1446
Tätä en ole vielä testaillutkaan, täytyy kokeilla! :)
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

Tee_Koo

#7
Ja sitten lisää että mitä tehty:

ECU käytetty auki, tuollainen jännä pullistuma on tuossa ...ööh ...jossain komponentissa :o Ei taida kuulua olla, vai kuinka? (Liitteissä kuvia ecusta)

-Lisäksi mitattu suuttimet, 12 ohmia pitäisi olla, ja kaikki näyttivät 11,5-11,6 ohmia. Mittari ei tietenkään huippuluokkaa, joten virhemarginaaliin menee.
-Mitattu lambda koneen käydessä. Näyttää koko ajan suunnilleen 0,85V myös kierroksilla. Voi olla tietenkin että yleismittarini on hidas reagoimaan, eikä havainnoi tarpeeksi nopeasti. Mutta sen huomasin että aina kun käynti huononi, lambdan voltit laskivat jonnekin 0,1V tienoille, eli voisi kuvitella että bensansaannissa ongelma.
-Kokeiltu käyttää ilman bensatankin korkkia, ei vaikutusta, eikä kerry alipainetta tankkiin.
-Suuttimille tulee virtaa, lähes akun jännite
-Ilmamäärämittari avattu jälleen, ja kolvailtu myös piirilevyn loputkin juotokset
-Engine control sulake irroitettu akun läheltä, mitattu ja putsailtu kontaktipintoja
-IACV putsailtu
-Imusarjan yläpuolella olevat maadoitukset putsailtu, samoin jakopään puolella oleva maadoitus kannesta, sekä maadoitus jakopään puolelta rungosta

Ainoa millä oli vaikutusta, oli ECUn irroitus ja laitto takaisin paikoilleen. Ensimmäisellä käynnistyksellä toimi hyvin. Ainoa huomio oli se, että kun noin 15 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen flekti lähti pyörimään, niin flektin sammuessa tyhjäkäynti ampaisi ylös hetkellisesti. Tätä jatkui ehkä 6-7 flektin pyörähdystä, jonka jälkeen kerran teki sen että kierrokset nousivat hetkellisesti jo hieman ennen kuin flekti lähti päälle. Tuon jälkeen kävi nättiä tyhjäkäyntiä ehkä 20min eikä flektin päälle lähtemisellä ollut enää vaikutusta.
Sitten kun noin vartin päästä laitoin uudelleen käyntiin, tyhjäkäynnin humppailu jatkui, olipa flekti päällä tai ei.

Voisiko siis liittyä lämpöanturiin? Vai oireileeko bensapumppu?

[ylläpito on poistanut yli vuoden vanhat liitteet levytilan säästämiseksi]
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

Tee_Koo

100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

datsunpower

Tuo vihreä kortti on ihan normaalin näköinen.


Joku kosketushäiriö siellä nyt on. Voi olla ECU:n liittimessä tai juotoksissa.

En tiedä voisiko moottorinohjauksen rele olla sitten menossa. Palaneet releen kärjet.

Onko akku miten vanha? Paljonko on lepojännite kun auto on ollut sammuksissa vaikkapa puolituntia.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

datsunpower

Lämpöanturi luultavasti toimii koska ECU tajuaa kuitenkin käskeä flektin päälle ja pois.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Tee_Koo

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - toukokuu 10, 2019, 08:15:37
Tuo vihreä kortti on ihan normaalin näköinen.


Joku kosketushäiriö siellä nyt on. Voi olla ECU:n liittimessä tai juotoksissa.

En tiedä voisiko moottorinohjauksen rele olla sitten menossa. Palaneet releen kärjet.

Onko akku miten vanha? Paljonko on lepojännite kun auto on ollut sammuksissa vaikkapa puolituntia.
Voisi olla ECU:n liittimissä/juotoksissa vika. Tänään nimittäin ajelin eikä tehnyt kertaakaan nykimistä tai tyhjäkäynnin aaltoilua :o Ecu oli jalkatilassa irtaallaan, eli liittimiin tuli ehkä hieman erilainen "veto" kuin omassa paikassaan.

Olikos se moottorinohjauksen rele mikä? Akun luona musta rele, ja kaksi sinistä relettä. Näitä sinisiä releitä muistaakseni jo kerran vaihdoin keskenään eri paikoille.

Akulla on tietenkin ikää muutamia vuosia, lepojännite kuitenkin 13,1V ja koneen käydessä tyhjäkäyntiä 14,6V
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

Tee_Koo

Mystinen oli vika. Nimittäin nyt olen viikon ajellut tällä päivittäiset ajoni, ja ei ole enää nykinyt kertaakaan :o

Ehkä tuo ilmamäärämittarin lopullinen kolvaus auttoi, tai sitten ECUlla oli kosketushäiriöitä. Alkuun oli ecu vänkärin jalkatilassa, eikä omalla paikallaan, eikä nykimistä tullut. Laitoin omalle paikalleen ja nykimistä ei siltikään tullut.

Omituista, sillä nyt ovat käyntihäiriöt ja nykimiset hävinneet.
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

datsunpower

JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Tee_Koo

#14
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - toukokuu 18, 2019, 10:14:48
Oksidit ovat hyviä eristeitä..
Ovathan ne ;D Sinänsä jännä että ECU:n liittimissä ei niitä näkynyt, vaikka se oli ainoa jolla oli vaikutusta. Tai sitten niillä ilmamäärämittarin juotoksilla, sillä vähän vaikutti että olisiko kenties ECU vähän aikaa opetellut oikeita karttoja tinauksen jälkeen?

No, pääasia että nyt toimii. Tämä kyseinen Micra palautettu takaisin omistajalle, eli isäukolle ja haettu oma käyttis (Mazda 626 :-X) takaisin lainasta.


Palailen topicciin, mikäli vielä samat viat jatkuvat. Ihmetellään sitten lisää.  :)


P.S. On muuten hitokseen kätevä käyttöauto tuollainen Micra :) Vielä kun olisi ohjaustehostin, ilmastointi, viisiovinen ja automaattivaihteisto, niin riittäisi minulle kesäkäyttikseksi.
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...