Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

1996 Nissan Maxima 3.0 ei puhalla lämmintä

Aloittaja BLLand, toukokuu 14, 2019, 18:16:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

BLLand

Moottori lämpenee normaalilämpöiseksi ja silti puhaltimesta ei tule kuin lämmin
kesätuulen hönkäys.

Mittasin infrapunamittarilla lämpötiloja: Termostaatin koppa 85C, lämmityslaitteen kennolle
menevä ja tuleva letku kennon juuresta: molemmat n. 55C

Edellisen omistajan aikana jäähdytinjärjestelmän on todettu olevan puhdistuksen tarpeessa ja
sitä on puhdistettu oikein urakalla moneen kertaan, lisäksi lämppärin puhallin on vaihdettu.

Olisiko kenno vaan tukossa? 
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

mies51

Voihan se kenno olla tukossa. Tällöin jäähdytysneste ei kierrä riittävällä virtauksella lämmityskennoon. Muita lämmitykseen vaikuttavia tekijöitä:
- Kennon päällä ja ilmaraoissa on roskia. Imuroi kunnolla.
- Lämmin/kylmä-säätöläppä ei mene ääriasentoonsa eli kaikki ilma ei mene kennon läpi. Korjaantuu vaijerin kiinnitystä lämpövipuun siirtämällä (jos vaijerisäätöinen).
- Vesipumppu ei kierrätä nestettä tehokkaasti.

jarkko88

Kyllä tuo kuullostaa tukkoiselta kennolta. Itsellä oli aikanaan yhdessä renaultissa sama juttu. Koitin huuhdella, putsata järjestelmää ja etenkin kennoa. Mutta kun kenno on riittävästi tukossa. Yleensä uusi on vaihdettava. Sit rupee lämpöä tuleen, kun pääsee kunnolla virtaan neste läpi.

Joten kenno tai toi säätöläppä. Niitä ite epäilen vahvasti.

mies51

Ainakin alvadi.fissä näkyi olevan myynnissä kennoa noin 63 € + toimituskulut.

BLLand

Kiitos vinkeistä!

Kennon vaihtoa ajattelin, mutta se lienee työläs operaatio, joten ajattelin aloittaa
kevyesti panemalla jäähdytysjärjestelmään vesi-sitruunahapposeoksen ja sitten ajelua, tyhjennys, huuhtelu ja uudet nesteet.

Tässä mallissa ei kaiketi lämmönsäätö ole vaijerikäyttöinen. Kyseessä manuaali-ilmastoitu malli.
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

cedricfan

Oletkohan nyt ihan tosissasi tuon sitruunahapon kanssa?
Mitä jos ihan oikeaa jäähdytinputsia jolla ei tuhota mitään.
Esim Forté on kyllä riittävän jytyä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - toukokuu 16, 2019, 10:34:04
Oletkohan nyt ihan tosissasi tuon sitruunahapon kanssa?
Mitä jos ihan oikeaa jäähdytinputsia jolla ei tuhota mitään.
Esim Forté on kyllä riittävän jytyä.

Vahingossa jos liian tujun seoksen sitruunahappoa tekee niin alkaa ainakin alumiini katoamaan  ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

BLLand

Otin vinkistä vaarin enkä käyttänyt sitruunahappoa vaan tarvikeliikkeestä ostettua jäähdytysjärjestelmän
puhdistusainetta. Operaation jälkeen tuli hivenen lämpimämpää ilmaa, mutta tänäaamuna kenno meni ilmeisesti
täysin tukkoon ja puhallus oli ulkoilmanlämpöistä HOT Max-asennossa.

Huuhtelin sitten lämppärin kennon molempiin suuntiin muutamalla kymmenellä litralla vettä ja nyt puhallus
on kuten pitääkin eli kuumaa. Kiitokset kommentoijille!
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8