Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Moottorinohjausjärjestelmän varoitusvalo syttyi?? Syy?

Aloittaja mate, huhtikuu 22, 2019, 20:38:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mate

Primera 1.8 vm 2007 (bensa): keltainen varoitusvalo syttyi (liitteen kuva) ja ilmoittaa, että "vika havaittu moottorinohjausjärjestelmässä (A malfunction may have occured in the engine control system. Although there is a remote chance of immediate breakdown, avoid driving at high speed and go to a Nissan dealer for the system to be checked as soon as possible.)
Mikähän siellä voisi olla?

https://drive.google.com/drive/folders/1HTz-rxFWXJ0GBbRBuReDx0zhsdqMol4b?usp=sharing

datsunpower

Vikakoodin aiheuttaja selviää kun käyt luetuttamassa vikakoodit OBD lukijalla jossakin.
Tai luet ne itse sillä virtalukko-kaasupoljin menetelmällä jonka ohjeet löydät melkein jokatoisesta topicista täältä käyttämällä hakua.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

mate

#2
Tällainen löytyi. Mutta en oikein saa selvää kahdesta viimeisestä rivistä, että millä tavoin vilkkumalla ilmaisee ne neljä numeroa, jotka muodostavat koodin. Esim.  (10 times for a zero)?

Obtaining ECU Engine Codes

make sure your foot is off the accelerator pedal
twist ignition key to engine on (but don't actually start engine)
wait 3 seconds
press the accelerator pedal to the floor and all the way back up 5 times in quick succession
wait 7 seconds
push pedal to the floor, count to 10 (by the time you get to 10 the engine light should come on), release the pedal when you see the engine light on the dash
The engine light will communicate error codes. It will flash n times for a digit of n (10 times for a zero). The slow flashes indicate the first digit. The rapid flashes will be for the 2nd, 3rd, and 4th digits of a code.

mate

Sain luettua kaasupoljin-menetelmällä vikakoodin, joka oli P0301. Voisi viitata esim. 1. sylinterin sytysyshäiriöön. Sain sen myös nollattua pois. On voinut olla tilapäinen häiriö. Jos palaa, niin täytyy sitten tutkia tarkemmin.

Vikakoodin P0301 mahdollisia syitä:
A code P0301 may mean that one or more of the following has happened: Faulty spark plug or wire Faulty coil (pack) Faulty oxygen sensor(s) Faulty fuel injector Burned exhaust valve Faulty catalytic converter(s) Running out of fuel Poor compression Defective computer

jari2

Hukkuuko jäägdytysnestettä? Mulla antoi koodin P0300, eli useamman kuin yhden pytyn sytytyshäiriöstä, kun kakkospytyn mäntä ui jäähdytysnesteessä. Eli oli kansipahvi sökö. Kyllähän nyt tietty syttyhäiriötä tulee muualtakin kuin kansipahvin takia.

mate

Ei hukkaa nestettä. Sain koodin pois, eikä ainakaan tänään uusinut. Toivottavasti oli joku ohimenevä.

mate

Onko tuo vikakoodi aina itse nollattava, vaikka tilapäinen häiriö olisi jo poistunut?

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mate - huhtikuu 23, 2019, 19:49:55
Onko tuo vikakoodi aina itse nollattava, vaikka tilapäinen häiriö olisi jo poistunut?

Sen pitäisi itsekseen häipyä tarpeeksi monen starttaussyklin jälkeen.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mies51

Ota ykkössylinterin (lähimpänä hihnoja) suorasytytystulppa ja tulppa pois ja katso niiden kunto. Onko suorasytytyspuolassa tai tulpanreiässä kosteutta tai kosteaa vihreää töhnää? Suorasytyspuolan saa vetämällä poikki puolamöykyn ja tulppaan johtavan varren välistä ja siellä sisällä voi olla edellämainittuja.

mate

Tulpat vaihdettu 2 viikkoa sitten. Pesin auton samana päivänä  mutta pesusta vasta 10 km jälkeen tuli vikavalo. En pessyt moottoritilaa, joten tuskin yhteyttä. Toki uudessa tulpassakin voi olla jotain. Täytyy seurata.
Onneksi tuo koodi ei viittaa kalliimpaan remppaan.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mies51 - huhtikuu 24, 2019, 00:46:46
Ota ykkössylinterin (lähimpänä hihnoja) suorasytytystulppa ja tulppa pois ja katso niiden kunto. Onko suorasytytyspuolassa tai tulpanreiässä kosteutta tai kosteaa vihreää töhnää? Suorasytyspuolan saa vetämällä poikki puolamöykyn ja tulppaan johtavan varren välistä ja siellä sisällä voi olla edellämainittuja.

Voi siellä öljyäkin olla, QG18DE:ssä taisi kans olla "poteroissa" ne tulpat ja tiivisteet venttiilikopassa vastaavasti.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

MakeM

Oikein hyvällä tuurilla vika on puolassa tai tulpassa, mutta lähtisin itse puristuspaineiden mittauksesta liikkeelle.


mate

Mitä silloin voisi epäillä jos mitataan puristuspaineita?

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

MakeM

Jos vaikkapa pakoventtiili on mennyt 1. -sylinteristä rikki tai karstan vuoksi jää vuotamaan. Ei kadota silloin nesteitä, mutta alhaisesta puristuspaineesta johtuen palotapahtuma jää vajaaksi. Ecu huomaa tämän ja sytyttää tuon 0301 -vikakoodin.

Toki nuo perinteiset pikkuviat kannattaa käydä läpi ensin, mutta konetyypin tietäen varautuisin isompaankin vikaan (kansiremontti). Aika epätodennäköistä, mutta mahdollista kilometreistä riippumatta.

Noissa on ollut myös katalysaattorin hajoamisesta johtuvaa moottorin kulumista, kun hienojakoinen keraaminen materiaali saattaa imeytyä moottoriin. Tämä jauhe sitten tuhoaa ajan kanssa pakoventtiilit.

Myös ruiskusuuttimen tukkeutuminen tai rikkoutuminen aiheuttaa saman vikakoodin.


mate

Kertookohan se, että vikakoodi ei ole tullut nyt parin päivän ajan aikana takaisin - jotakin mahdollisesta vikatyypistä? Eli ilmaantuisi vaan ajoittain? Tuskin mikään vika itsestään siellä korjautuu.
Voiko tuon vuoksi kuitenkin ajaa ja lähteä pitemmällekin matkalla? Vai voiko jättää tielle?

jari2

Saattaahan tuo aloittajan koodi olla myös tilapäinen häiriö. Itse ajaisin huoletta menemään niin kauan kun koodi tulee uudestaan, jos tulee. Taannoin nollasin yhdestä autosta 11kpl vanhoja koodeja, jotka olivat vain kerran käyneet, eikä sen jälkeen uusiutuneet.

mikan

Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

kurttu

kai laitoit japanilaiset tulpat (NGK, Denso)? Nissan ei tykkää mistään eurooppalaisesta boschista tai mitä näitä nyt on.

mate

Vaihtoivat tulpat huollon yhteydessä, joiden tuotekoodi on KH 16 TT. Ainakin Densolla on tuolla koodilla tulpat. Jos pätkii vielä jatkossa, niin kokeilen vaihtaa toisen tulpan.

Jos sittenkin ilmoittelee,  niin vaihdan  keskenään kahden pytyn välillä ne sytystysjohdot. Eikö ne sisällä myös suorasytytyspuolatkin, joten sekin vaihtuu ja selviää onko siinä vika? Menikö nyt oikein???

Normaalissa kaupunkiajossa antoi vikakoodin, eikä mottori edes vielä kunnolla lämmin. Pesin auton sinä päivänä, kun ilmoitti virheestä. Olin kuitenkin pesun jälkeen ajanut jo 20 km, joten ei siellä kosteutta varmaankaan voi olla. ja moottoritilaa en edes pessyt.

Viikonloppuna ajan noin 400 km, joten siinä voi jotain selvitä.

cedricfan

Nuo TT-loppuiset Densot on Twin Tip:
"Denson patentoimassa Twin Tip sytytystulpassa työntyy nikkelikärkeä vastaan ohuempi maaelektrodi. Tällä tekniikalla pystytään sytytystehokkuutta parantamaan merkittävästi ilman kalliita ja siten myös sytytystulpan hintaa nostavia arvometalleja. Suorituskyvyltään Iridium­tulppia lähentelevät TTtulpat tarjoavat huomattavasti aiempaa paremman sytytyksen ja sen seurauksena alhaisemman polttoaineen kulutuksen yhä edullisempaan hintaan."
Eli sytyttää paremmin vaikka seos olisi väärä tai polttaisi öljyä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mate

Ajoin viikonloppuna 400 km, eikä varoitusvalo ole syttynyt uudelleen. Oli jokin väärä hälyytys. Oletan, että kaikki kunnossa.

MakeM

Hieno homma. Taisi olla vaan tilapäinen häiriö.

Oma rimpula sytyttää turvatyynyn ja abs -valon kerran tai kaksi talvessa. Syytä en tiedä. Vika esiintyy vain kovimpien pakkasten aikana. Vikavalot ovat aina poistuneet nollaamalla koodit virtalukkoa ja kaasupoljinta käyttäen.  ;)


mate

En tiedä, kumpaa on keskimäärin enemmän, hyötyä vai haittaa noista vikailmoituksista. Silloin hyväksi, jos ilmoittaa OIKEASTA viasta ajoissa ja välttää suuremmat vahingot. Mutta nämä turhat ilmoitukset vaan ärsyttävät ja niiden takia menee uskottavuus noihin ilmoituksiin.

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: mate - huhtikuu 29, 2019, 10:02:06
En tiedä, kumpaa on keskimäärin enemmän, hyötyä vai haittaa noista vikailmoituksista. Silloin hyväksi, jos ilmoittaa OIKEASTA viasta ajoissa ja välttää suuremmat vahingot. Mutta nämä turhat ilmoitukset vaan ärsyttävät ja niiden takia menee uskottavuus noihin ilmoituksiin.

Ei ne turhia ilmoituksia ole koskaan. Aina on jotain vialla, jos vikavalo/vikakoodi löytyy. Eri asia onko kyseessä hetkellinen ongelma vai pysyvä/uusiutuva vaiva.

En nyt vielä 400km lenkin jälkeen huokaisisi helpotuksesta, mutta jos pari kuukautta pystyt ajelemaan ilman ongelman uusiutumista niin sitten voi jo melkein ottaa rennosti  8)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla