Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Katalysaattorin vikakoodi?

Aloittaja jarkko88, huhtikuu 20, 2019, 17:51:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarkko88

Moi, välillä syttyy vikavalo, ja koodi katin huonosta puhdistus tehosta. Onko tietoa saako mitenkään kuntoon? Uudet katit niin kalliita että viihtis heti ostaa. Auto 1.8 2001 Almera

Perso

Kakkoslambdalle reikäholkki alle.
Ja taas auto on tyytyväinen.

Mikäli siis päästöt muuten ok.
Aina sattuu, tottunee...
Datsuneita vuodesta 1994...
Nyt menossa mukana monenlaista koupee kutosella ja ilman...

jarkko88

Mitä tarkoitat tuolla reikäholkki hommalla tarkalleen?

Perso

Aina sattuu, tottunee...
Datsuneita vuodesta 1994...
Nyt menossa mukana monenlaista koupee kutosella ja ilman...

jarkko88

Niin meinaat että se toinen lambda kiinnitetään kanssa tuohon etukattiin toisen kaveriks?

Perso

Aina sattuu, tottunee...
Datsuneita vuodesta 1994...
Nyt menossa mukana monenlaista koupee kutosella ja ilman...

jarkko88

Aha, no ku en ymmärtänyt mitä tarkoitat. Vähän yksitys kohtaisemmat ohjeet odottaisin.

JaKrPa

#7
 
Lainaus käyttäjältä: jarkko88 - huhtikuu 21, 2019, 17:52:04
Aha, no ku en ymmärtänyt mitä tarkoitat. Vähän yksitys kohtaisemmat ohjeet odottaisin.


Ruuvaat sen takimmaisen lambdan irti jota kutsutaan 2. lambdaksi, tämän jälkeen otat reikäholkin kätösiin ja ruuvaat sen siihen 2. lambdan mutterin paikalle ja tähän reikäholkkiin sitten kiinnität sen 2 lambdan paikalleen.

Ebay linkin takana on hyvä esimerkki kuva jos satuit aukaisemaan linkin, liitän kuvan nyt tähän kumminkin suoraan teille niin näette idean.


Perso

Juu, näin.
Se ensimmäinen lambda on se minkä mukaan moottori säätää toimintaansa ja tää toinen katin jälkeen on vain sen valon sytyttämiseksi eli katalysaattorin kunnon valvontaan. Jos menee leimalle päästöt niin tuo holkki auttaa kuluneen lambdan pois suorasta pakokaasusta ja vikavalo ei syty. Mutta saa sen verran kaasuja ettei huomaa tulleensa huijatuksi.

Toinen vaihtoehto on ostaa uusi lambda /katti, tai molemmat.

Sama juttu jos katti jo niin finaalissa että pomppaa päästöissä leimalla.

Mutta tolla holkilla se vikavalo pysyy poissa.

Kokolailla varmasti.
Aina sattuu, tottunee...
Datsuneita vuodesta 1994...
Nyt menossa mukana monenlaista koupee kutosella ja ilman...

jarkko88

Okei, nyt ymmärsin. Täytyypä kokeilla tuota holkki systeemiä. Kiitoksia ohjeista.

BLLand

Tuo holkki on varmasti hyvä konsti jos muuta ei ole tehtävissä
mutta ensin kyllä selvittäisin 1. lambdan/lambdojen kunnon ja muuta mahdolliset
syyt, jotka voivat sytyttää häiriövalon.
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

kurttu

Ite nollaan vikavalon ennen leimalle menoa. Helppoa eikä maksa mitään.
Vikavalo ja P0420 vikakoodi tulee aina maantieajossa. Jos ajelee vaan pientä pyöritystä, valo sammuu itekseen viikossa parissa.

shamrock

Joissakin automerkeissä tuon vikakoodin aiheuttaa jopa ihan hyvin toimiva tarvikekatti. Se haistelee päästöjen lisäksi pakokaasupulsseja. Jos ecun mielestä etenevät liian nopeasti katin läpi, se olettaa että katti on paska. Ylipäänsä, eihän se lambda muuta mittaakaan kuin happea, ei se päästöistä sen enempää tajua tuon taivaallista.

jarkko88

Nyt on holkki välissä  :D Täytyypä kahtoa pysyykö vikavalo pois. Joo niin minäkin oon kuullu, että nollaa vaan leimalle valon pois. Ja voihan päästöt ottaa korjaamolla. Saattaa saaha läpäisevät laput.

Meinaa joskus takavuosina oli coupe b12 sunny. Sanoivat katsastuksessa että just ja just menee päästöistä. Sit käytin korjaamolla, ja sanoivat että hyvät päästöarvot. Että hieman ristiriitaista.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: shamrock - huhtikuu 23, 2019, 16:00:52
Joissakin automerkeissä tuon vikakoodin aiheuttaa jopa ihan hyvin toimiva tarvikekatti. Se haistelee päästöjen lisäksi pakokaasupulsseja. Jos ecun mielestä etenevät liian nopeasti katin läpi, se olettaa että katti on paska. Ylipäänsä, eihän se lambda muuta mittaakaan kuin happea, ei se päästöistä sen enempää tajua tuon taivaallista.

Ei ole merkkikohtaista. Pakokaasun painetta se haistelee ja lämpötilaa, sen hapen lisäksi.
Joku niistä heittää tarpeeksi niin saa päästölaitteistosta vikakoodeja.
Valitettavasti nämä tulee menemään tulevaisuudessa entistäkin tarkemmaksi.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

B12 on ajalta ennen OBD'tä ja vikamuistia, siinä päästöt on mitattu pakokaasusta, ja pakokaasuanalysaattoreista pidetään luvattoman huonoa huolta, tulokset saattaa olla ihan mitä vaan jopa katsastuskonttoreilla.

Pelkkä vikakoodin nollaaminen ei poista vikaa, ja vikakoodi tulee kyllä takaisin. Se riippuu sitten autosta ja viasta koska, ja näkyykö juuri konttorin nurkalla tehty nollaus leimalla.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

jarkko88

Onhan se niinkin, joo eipä siinä b12 paljoo vikavalot palanukkaan. Pystykö vanhoista kumminkin jotenkin lukeen jotain koodeja? Meinaa ku mulla oli 90 vuosimallin 323 Mazda. Siinä oli joku diagnostic pistoke konehuoneessa.

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: jarkko88 - huhtikuu 23, 2019, 22:06:00
Onhan se niinkin, joo eipä siinä b12 paljoo vikavalot palanukkaan. Pystykö vanhoista kumminkin jotenkin lukeen jotain koodeja? Meinaa ku mulla oli 90 vuosimallin 323 Mazda. Siinä oli joku diagnostic pistoke konehuoneessa.
Vanhoissa Nissaneissa pystyy yleensä ECU:sta lukemaan vikakoodit ledien vilkutusta seuraamalla. Ajalta ennen obd-autoista diagnostiikkapistokkeesta yleensä voi maadoittaa tietyn navan, niin vikavalo alkaa vilkkua mittaristosta vikakoodien mukaisesti
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

jarkko88

Okei, joo vähän toki aiheesta poikkesin. Mutta sainpahan tietää. Tätä autoa ennen mulla oli mitsun carisma. Ei saannu nollattua turvatyynyn valoa ku merkkihuollossa. Siinä oli jo se obd pistoke mutta ei saannu luettua. Piti olla joku oma mitsun MUTT testeri.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: jarkko88 - huhtikuu 24, 2019, 08:43:44
Okei, joo vähän toki aiheesta poikkesin. Mutta sainpahan tietää. Tätä autoa ennen mulla oli mitsun carisma. Ei saannu nollattua turvatyynyn valoa ku merkkihuollossa. Siinä oli jo se obd pistoke mutta ei saannu luettua. Piti olla joku oma mitsun MUTT testeri.

Samalta ajalta varmaan kuin Nissanin consult systeemi. Tehtaan testerin siihenkin tarvitsee.

B12 GTi:stä koodit luettiin suoraan ecu:sta juurikin ledien vilkkumista seuraamalla, piti vain talttakantaista ruuvia kääntää boksin kyljestä ja valita ensin oikea moodi  ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08