Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Mikä on tämän renkaan pyörimissuunta

Aloittaja mate, huhtikuu 15, 2019, 16:54:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mate

Aloin vaihtamaan kesärenkaita, mutta en tunnistanut renkaan merkinnöistä sen pyörimissuuntaa. Osaako joku neuvoa linkin kuvasta?
Entä toisessa kuvassa, tarkoittaako luvut kulutuspinnassa, että pintaa on vielä 4 mm jäljellä?

https://drive.google.com/drive/folders/1tnwjy2b8pgFUrPfYN55XewehsXnfpaa4?usp=sharing

Autostani (Primera vm. 07) näyttää myös puuttuvan pyöränirroitusavain. Mikä on  pyöränmuttereiden millikoko, että osaan ostaa sopivan avaimen?

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mate

#2
Vaihdoin uuden linkin..toimii

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: mate - huhtikuu 15, 2019, 16:54:08
Entä toisessa kuvassa, tarkoittaako luvut kulutuspinnassa, että pintaa on vielä 4 mm jäljellä?

Joo. Mittaamalla voi tarkistaa kaikista urista. Kyllä noilla vielä ajaa, sateella pitää ottaa rauhallisemmin.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: mate - huhtikuu 15, 2019, 16:54:08
Autostani (Primera vm. 07) näyttää myös puuttuvan pyöränirroitusavain. Mikä on  pyöränmuttereiden millikoko, että osaan ostaa sopivan avaimen?

Tällainen tieto löytyi: https://www.autopartspro.co.uk/nissan-carparts/primera-p12/16591/10313/wheel-bolt-and-wheel-nuts

Mittaamalla varmistus.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

Noissa ei ole määrättyä pyörimissuuntaa. Ainoastaan määrätty ulko- ja sisäpuoli, eli auton eri puolilla nuo pyörii aina "eri suuntaan". Toisaalta sen näkee jo kuviostakin. Välttämättä avaimen koko ei selviä kuin kokeilemalla. Esim P11 vakiokoko oli 21mm, mutta siihen sai 19mm kannallakin olevia muttereita, jollaiset itsekin ostin kun teki aluventeissa vähän tiukkaa hylsyn kanssa.

mate

#7
Kiitos hyvistä vinkeistä. En ole ennen tavannut tuollaisia renkaita. Aloin itsekin sitä päättelemään, että olisiko noin, kun rengaskuvio sama kumminkin päin.
Saattaa kestää pitempään, kun voi kuluttaa joka nurkassa.

Täytyy avain ostaa vaihto-oikeudella.

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: mate - huhtikuu 15, 2019, 18:42:15
Kiitos hyvistä vinkeistä. En ole ennen tavannut tuollaisia renkaita. Aloin itsekin sitä päättelemään, että olisiko noin, kun rengaskuvio sama kumminkin päin.
Saattaa kestää pitempään, kun voi kuluttaa joka nurkassa.

Täytyy avain ostaa vaihto-oikeudella.

Sellasessa perusavaimessahan on 4 eri kokoa ja kyllä joku niistä sopii kohdilleen, hintakaan ei ole kummoinen  8)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

cedricfan

Kannattaa kädellä kokeilla, kumpaan suuntaan ovat pyörineet, kyllä sen tuntee sormenpäissä. Eli suuntaa ei kannata muuttaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mate

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - huhtikuu 15, 2019, 19:04:34
Kannattaa kädellä kokeilla, kumpaan suuntaan ovat pyörineet, kyllä sen tuntee sormenpäissä. Eli suuntaa ei kannata muuttaa.

Ok, otan tuon huomioon.
Sanovat, että rengasta ei pitäisi käyttää yli 10 vuotta wanhaksi. Vaikka pintaa olisi, niin kumi vanhetessaan kuitenkin kovettuu. Varmaan näin, jos haluaa oikein varmana päälle ottaa. Katsastuksessa eivät kuitenkaan ainakaan tuota seuraa.

mate


mcgangsta

Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

mate

Ok, toivottavasti tuota ei koskaan tarvita!

HiTec

Lainaus käyttäjältä: mate - huhtikuu 16, 2019, 18:57:11
Tällainen erikoinen työkalu on Primeran rengastyökalauissa. Mikähän tämä on?
Hinauslenkki. Puskurista, niin edestä kuin takaakin löytynee pieni muoviluukku, jonka takaa löytyy jenga tuolle silmukalle. Silmukka paikalleen, narua silmukkaan ja ei kun hinaten 8)

Renkaan pyörimissuunta tuntuu kädellä kokeilemalla. Kun hinkkaat kädellä renkaan pyörimissuuntaan, niin toiseen suuntaan käsi luistaa ja toiseen on ikäänkuin pieniä "karvoja" renkaan pinnassa- Oikea pyöriissuunta on tällöin tuo sileämpi edellä. Eli renkaan päältä kokeiltuna, rengas jalkojesi välissä hankaat kädellä itseäsi kohti ja jos tuo on se sileämpi, pyörii rengas eteenpäin 8)

Avaimen suhteen itselläni on tuollainen kuvan väännin, käännettävällä hylsyllä. Hylsyn toisessa päässä on 19mm ja toisessa 21mm. Varsi pitkänä on hyvä löysytellä pultit ja varsi lyhkäsenä väännellä kiinni ettei tule liikaa "rannemomenttia" ;D Ja varsinainen pultinpyöritys taas menee helposti akkukiertäjällä :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

mate

Tuo rannemomentti useinkin hakusessa. Muka varmuuden vuoksi tulee väännettyä ehkä tiukempaan,  kuin tarve. Eipä niistä pyörien irtoamisista juuri kuule. Ja toki kauan sitä ennen pitäisi aika meteliä.

Luulen, että momentti riittää, kun kiristäessä Selvästi tuntee, että on kiinni. Siis melko kireälle, muttei tietenkään miehen voimilla 40 cm varrella läheskään tappiin.


HiTec

Lainaus käyttäjältä: mate - huhtikuu 16, 2019, 19:46:28
Eipä niistä pyörien irtoamisista juuri kuule. Ja toki kauan sitä ennen pitäisi aika meteliä.

On tästä jo jokunen vuosi kun erästä autoilun sankaria rautakaupan parkkiksella winkkasin että kannattaisi varmaan tarkistaa tuo kuskin puoleinen takarengas. Oli 3/5 pulttia jo tippunut matkalle ja nämä pari vielä matkassa mukana olevaa jo nekin lähes auenneita s.e. rengaskin oli jo ihan vinossa. No kaupasta palatessani tämä sankari yhä nykersi niiden parin pultin kanssa, ilm. työkalut olivat jääneet matkasta vaikka tosiaan rautakaupan pihassa oltiinkin ::)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

mate

Mitenhän joku voi päästää tilanteen tuohon kuntoon? Luulisi pitävän kauheata meteliäkin  jo paljon ennen tuota!

Markus.

Lainaus käyttäjältä: mate - huhtikuu 16, 2019, 20:21:34
Mitenhän joku voi päästää tilanteen tuohon kuntoon? Luulisi pitävän kauheata meteliäkin  jo paljon ennen tuota!

Yllättävänkin moni (ei kuitenkaan enemmistö) ajaa niin kauan, kuin rakkine kulkee.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: HiTec - huhtikuu 16, 2019, 19:20:04
Avaimen suhteen itselläni on tuollainen kuvan väännin, käännettävällä hylsyllä. Hylsyn toisessa päässä on 19mm ja toisessa 21mm.
Varsi pitkänä on hyvä löysytellä pultit ja varsi lyhkäsenä väännellä kiinni ettei tule liikaa "rannemomenttia" ;D
Ja varsinainen pultinpyöritys taas menee helposti akkukiertäjällä :)

Just näin ja kyllä ne muutamat pultit tai mutterit menee ihan käsinkin tai hylsyllä pyöritellen.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

HiTec

Lainaus käyttäjältä: mate - huhtikuu 16, 2019, 20:21:34
Mitenhän joku voi päästää tilanteen tuohon kuntoon? Luulisi pitävän kauheata meteliäkin  jo paljon ennen tuota!
No sehän siinä huomioni kiinnittikin kun tuon perässä parkkikselle tulin, kuinka se edessä menijän takarengas nyt tuolleen vimpottaa ???

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - huhtikuu 16, 2019, 21:11:24
Just näin ja kyllä ne muutamat pultit tai mutterit menee ihan käsinkin tai hylsyllä pyöritellen.
OKT-projektin jäämistönä löytyy Dewaltin iskevä kiertäjä, niin se vääntimen hylsy vaan siihen kiinni ja se on yksi suraus kun on pultti irti tai kiinni. Kuulemma tuon pitäisi iskeä yli 100Nm, mutta koskaan en tuon varaan ole pultteja silti jättänyt. Vaan erityisen hyvä pyörittelijä kuitenkin siinä vaiheessa kun rengas on jo ylhäällä, tuokin kiertäjän kireys riittää siihen että uskaltaa laskea renkaan taas alas ja loppukiristys tuolla vääntimellä sitten maassa 8)

Pyörimissuunnasta juuri hiljan kohtasin sellaisenkin erikoisuuden kuin prätkän eturengas. Tuon oman 600cc fillarin etunen sattuu olemaan sellaista kokoa, että joihinkin fillareihin sitä myydään myös takarenkaana, mutta ylläri-pylläri, pyörimissuunta onkin vastakkainen :o Kyllä, tuon renkaan kylkeen on stanssattu pyörimissuunnat niin etu- kuin takarenkaana ja ne ovat vastakkaisiin suuntiin, vaikka kuinka tuo nuolimainen pintakuvio toista antaakin olettaa. Takarenkaana mennään perinteisesti nuolenkäri edellä, mutta etusena just päinvastoin

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

cedricfan

Prätkän renkaissa tuo liittyy veden saamiseen pois renkaan alta, vaikka kuulostaakin ufollta.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: HiTec - huhtikuu 17, 2019, 08:45:58
OKT-projektin jäämistönä löytyy Dewaltin iskevä kiertäjä, niin se vääntimen hylsy vaan siihen kiinni ja se on yksi suraus kun on pultti irti tai kiinni. Kuulemma tuon pitäisi iskeä yli 100Nm, mutta koskaan en tuon varaan ole pultteja silti jättänyt. Vaan erityisen hyvä pyörittelijä kuitenkin siinä vaiheessa kun rengas on jo ylhäällä, tuokin kiertäjän kireys riittää siihen että uskaltaa laskea renkaan taas alas ja loppukiristys tuolla vääntimellä sitten maassa 8)


Itte ostin just Tokmannin "Brücke" vääntimen kun oli tyrkyllä. 280nm lupaa maksimiksi, mutta surrautin "sinnepäin", auto alas ja momenttiavaimella loput. Nopeutti mukavasti hommaa :-)

Lähti emännän foortista peltivanteiltakin mutterit kivasti irti, vaikka nekin oli laitettu jossain pajalla pyssyllä kiinni  8)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mcgangsta - huhtikuu 17, 2019, 10:30:25
Lainaus käyttäjältä: HiTec - huhtikuu 17, 2019, 08:45:58
OKT-projektin jäämistönä löytyy Dewaltin iskevä kiertäjä, niin se vääntimen hylsy vaan siihen kiinni ja se on yksi suraus kun on pultti irti tai kiinni. Kuulemma tuon pitäisi iskeä yli 100Nm, mutta koskaan en tuon varaan ole pultteja silti jättänyt. Vaan erityisen hyvä pyörittelijä kuitenkin siinä vaiheessa kun rengas on jo ylhäällä, tuokin kiertäjän kireys riittää siihen että uskaltaa laskea renkaan taas alas ja loppukiristys tuolla vääntimellä sitten maassa 8)


Itte ostin just Tokmannin "Brücke" vääntimen kun oli tyrkyllä. 280nm lupaa maksimiksi, mutta surrautin "sinnepäin", auto alas ja momenttiavaimella loput. Nopeutti mukavasti hommaa :-)

Lähti emännän foortista peltivanteiltakin mutterit kivasti irti, vaikka nekin oli laitettu jossain pajalla pyssyllä kiinni  8)

Motonetistä ostettu magpro(beswell) akkuväännin myös todettu kohtuullisen hyväksi, jaksoi avata talven kiinni olleet pyöränpultit aluvanteesta. Ne tosin oli kiritty momenttiavaimella ;D
Iskareiden ala- ja yläpään pultit lähti myös nätisti auki. Eipähän tarvitse niin usein kaivaa paineilmakäyttöistä esille ja raahata sitä letkun kera ympäri autoa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Vaari 68

Melkoisen tiukassa oli aluvanteiden mutterit, paineilmapyssy ei saanut kaikkia auki.Jäi syksyllä laittamatta kuparitahna mutterin kartioon.Irtoshan ne mutta kovassa oli.Vääntiöön piti turvautua irrotuksessa.Irrotusainetta sumautin sitte muihin pultteihin ja ne aukes sitte paineilmapyssylläkin.Eikä tuo ole mikään pikkupeli.Sittaantuu alumiiniin näemmä tuo mutteri hyvin.No eipähän sitten aukeilekaan.

cedricfan

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - huhtikuu 17, 2019, 17:19:24
Melkoisen tiukassa oli aluvanteiden mutterit, paineilmapyssy ei saanut kaikkia auki.Jäi syksyllä laittamatta kuparitahna mutterin kartioon.Irtoshan ne mutta kovassa oli.Vääntiöön piti turvautua irrotuksessa.Irrotusainetta sumautin sitte muihin pultteihin ja ne aukes sitte paineilmapyssylläkin.Eikä tuo ole mikään pikkupeli.Sittaantuu alumiiniin näemmä tuo mutteri hyvin.No eipähän sitten aukeilekaan.

Et kai kiri aluvanteeseen muttereita/pultteja pulttikoneella? Se teräs mutteri/pultti syö alumiinia pois edestään kun hakkaa sitä koneella kiinni ja saattaa jäädä aika tiukkaankin sen takia.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Perso

Juu, alut ja pulttipyssy huono yhdistelmä ainakin kiinnipäin.
Ite oon laittanut käsipelillä 13kiloon noin suunnilleen ja hyvin pysyy /irtoaa.

Viimeksi tänään.  ;)
Aina sattuu, tottunee...
Datsuneita vuodesta 1994...
Nyt menossa mukana monenlaista koupee kutosella ja ilman...

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 17, 2019, 19:14:06
Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - huhtikuu 17, 2019, 17:19:24
Melkoisen tiukassa oli aluvanteiden mutterit, paineilmapyssy ei saanut kaikkia auki.Jäi syksyllä laittamatta kuparitahna mutterin kartioon.Irtoshan ne mutta kovassa oli.Vääntiöön piti turvautua irrotuksessa.Irrotusainetta sumautin sitte muihin pultteihin ja ne aukes sitte paineilmapyssylläkin.Eikä tuo ole mikään pikkupeli.Sittaantuu alumiiniin näemmä tuo mutteri hyvin.No eipähän sitten aukeilekaan.

Et kai kiri aluvanteeseen muttereita/pultteja pulttikoneella? Se teräs mutteri/pultti syö alumiinia pois edestään kun hakkaa sitä koneella kiinni ja saattaa jäädä aika tiukkaankin sen takia.

Riippuu toki vanteestakin. Omalle kohdalle osunut aika monta aluvannesarjaa, erityisesti näitä kartiopultilla/mutterilla kiristettäviä joissa on teräsholkki reiässä. Erityisesti automerkin orkkisvanteissa näitä on tullut vastaan. Oma lukunsa on ne aluvanteet joissa kiristetään tasopintaa vastaan, se on sitten momenttihommaa ja vaatii jälkikiristyksen.

Vaari 68

Jaa'a kyllä ne kumikorjaamolla pamauttaa pulttipyssyllä pultit kiinni, ei mitään momentteja.