Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Mikä on tämän renkaan pyörimissuunta

Aloittaja mate, huhtikuu 15, 2019, 16:54:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

mikan

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 20, 2019, 13:09:23
Lainaus käyttäjältä: mikan - huhtikuu 20, 2019, 10:36:57
Ei oo momenttisauvoista kokemusta. Miten se käytännössä toimii pulttipyssyn kanssa?

t. Mika

Sehän vain kiinnittyy karaan kuten jatkovarsi, hylsy tulee sen sauvan päähän kiinni.
Materiaali ja paksuus kalibroitu siten että sauva vääntyy pyörimisakselin suuntaisesti kuten vääntösauvajousi kun saavuttaa sen momentin mihin se on suunniteltu.

Jostain muistan lukeneeni, että suositellaan kuitenkin loppukiristystä momenttiavaimella. Eli tuleeko pulttipyssyllä ja momenttisauvalla heti kerrasta oikeaan kireyteen. Onko joku varmistanut momenttiavaimella?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Desperate child

Joskus olin kesätöissä merkkiliikkeessä ja siellä laitettiin peltivanteiden pyöränpultit momenttisauvalla kiinni, aluvanteet momenttiavaimella. Muistelen jossain puhutun että momenttisauva ei välttämättä ole niin tarkka kuin momenttiavain. Rengasliikkeessä sesonkiapulaisenakin kerran olin ja siellä ammuttiin ilman mitään momentteja pultit kiinni konehylsyllä perstuntumalta. Saman havainnon olen tehnyt muissakin rengasliikkeissä, sen jälkeen ne mutterit on ollut joko vitusti kii tai ihan löysällä. Omiin autoihin olen yleensä varmistanut momenttiavaimella, oli sitten peltivanne tai alumiini, joskus aikanaan vetelin alumiinivanteetkin kiinni 1/2" räikällä niin paljon mitä sai ja tuntui olevan hyvä momentti  ;D ristikkoavaimella taitaa saada jopa tiukemmalle. Ja mainittakoon että kerran jätin jälkikiristyksen primerassa tekemättä ja sen jälkeen oli hetken päästä yksi pyörä löysällä. Alumiinivanne kyseessä.

Aina on (ainakin itelle) opetettu että jotain rasvaa pyörän pultteihin, tervaa pidetty parhaana, ite oon laittanut sitä mitä on sattunut olemaan, mutta esimerkiksi Primeran service manuaalissa kielletään laittamasta mitään rasvaa pyöränpultteihin  ??? ja kyllä olen kuparispraytakin suihkutellut pyöränpultteihin sekä keskireiän sovitteeseen ja hyvin on toiminut.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81