Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Mikä on tämän renkaan pyörimissuunta

Aloittaja mate, huhtikuu 15, 2019, 16:54:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vaari 68


cedricfan

Kuparitahnahan ei sovi yhteen alumiinin kanssa. Pahinta siinä on se, että se sekottaa kiristysmomentin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Tero-75

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - huhtikuu 17, 2019, 21:08:47
Jaa'a kyllä ne kumikorjaamolla pamauttaa pulttipyssyllä pultit kiinni, ei mitään momentteja.
Kyllä siellä liikkeessä yleensä on momenttitangot pulttipyssyissä kiinni renkaita kiinnittäessä.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - huhtikuu 17, 2019, 21:08:47
Jaa'a kyllä ne kumikorjaamolla pamauttaa pulttipyssyllä pultit kiinni, ei mitään momentteja.

Korjaamoilla on momenttisauvat käytössä ::)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Vaari 68

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - huhtikuu 17, 2019, 21:33:46
Kuparitahnahan ei sovi yhteen alumiinin kanssa. Pahinta siinä on se, että se sekottaa kiristysmomentin.
Ja  tervako ei ole liukasta.

Vaari 68

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 18, 2019, 05:00:03
Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - huhtikuu 17, 2019, 21:08:47
Jaa'a kyllä ne kumikorjaamolla pamauttaa pulttipyssyllä pultit kiinni, ei mitään momentteja.

Korjaamoilla on momenttisauvat käytössä ::)
Niin, kyllä minullakin on, ei tullut mainittua tuosta työkalupuolesta mitään.Alaa on tullut harrastettua muutama vuosikymmen.Eikä tuo pulttien sittaantuminen mikään ongelma ollut.Suotta tuli kirjoitettua ollenkaan.Pyörät vaihtu puolessa tunnissa siitä huolimatta.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - huhtikuu 18, 2019, 08:17:12
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - huhtikuu 17, 2019, 21:33:46
Kuparitahnahan ei sovi yhteen alumiinin kanssa. Pahinta siinä on se, että se sekottaa kiristysmomentin.
Ja  tervako ei ole liukasta.

Terva ei aiheuta galvaanista korroosiota.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mikan

Ööö, pultit on rautaa samoin kuin pyörän napa. Joten eihän se kuparitahna ole edes kosketuksessa alumiinin kanssa.

Itse käytän toki tervaa.  :)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

HiTec

Lainaus käyttäjältä: mikan - huhtikuu 18, 2019, 15:44:28
Ööö, pultit on rautaa samoin kuin pyörän napa. Joten eihän se kuparitahna ole edes kosketuksessa alumiinin kanssa.

http://www.nordicgalvanizers.com/foretag/Corrosionsuomi.htm
LainaaJos teräs yhdistetään kupariin tai messinkiin, tulee teräksestä sähköparin anodi, joka syöpyy. Jos teräs sitä vastoin kytketään kadmiumiin, alumiiniin, sinkkiin tai magnesiumiin, tulee teräksestä katodi, joka ei syövy, kun taas anodimetalli syöpyy,
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

mate

Luin alla olevan linkin keskustelun, jossa keskusteltiin siitä, täytyykö pyöränpultteihin laittaa rasvaa vai ei. Oma mielipiteeni, että eiköhän olisi hyvä laittaa. Tuskin ne sen vuoksi irtoilevat matkalla.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/10260372/pyoran-pulttien-rasvaus

cedricfan

Jos joku viitsii etsiä, niin FeBi on tehnyt aiheesta hyvän materiaalin. Mulla se on työkoneella, ei saavutettavissa viikkoon.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

datsunpower

#41
Moottoriöljyt jo jätinkin pois vuosia sitten, niihin kun kehittyy käytön myötä mm. happoja.
Bensasta luovuin myös jokin aika sitten koska etanoli syövyttää alumiinia ja sulattaa tiivisteitä.
Ja nyt en enää uskalla rasvata pyöränmuttereitakaan! Mitä seuraavaksi?




EDIT: Enkä näköjään osaa enää kirjoittaakaan.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Vaari 68

niin kyllä tässä nyt tuli ongelma, lie se terva sinne moottoriin vaihteistoon ym.paras näillä näkymin.PS ei hellinneet mutterit vaikka oli sipaisu kuparitahnaa.On se nykysin vaikeeta tää elo auton kanssa, motonetin hyllyissä kun on niin mnenlaista suihketta ynnä salvaa.Kuka niistäottaa selvaän.Mut hienoa että on vielä tervaa, mutta mistä sitä saa.

Jylppy

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

mikan

Oliko lopputulos nyt sellainen ettei kupari voi laittaa autossa mihinkään?

Tuli just mieleen, että mulla taitaa olla öljyproppu rautaa, öljypohja alumiinia ja prikka kuparia. Kohta taitaa olla auton alla öljylätäkkö, jossa jäljellä vain kupariprikka. :-)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

C 110 ratsuni

Mihis suuntan se varapyörä laitetaan pyörimään,tästähän tässä oli kaiketi kysymys vai onko mennyt lukutaito  ;D ;D ;D
primera 2,0 sport -00

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mikan - huhtikuu 18, 2019, 20:17:30
Oliko lopputulos nyt sellainen ettei kupari voi laittaa autossa mihinkään?

Tuli just mieleen, että mulla taitaa olla öljyproppu rautaa, öljypohja alumiinia ja prikka kuparia. Kohta taitaa olla auton alla öljylätäkkö, jossa jäljellä vain kupariprikka. :-)

t. Mika

Yhtälö tarvitsee toimiakseen elektrolyytin, muuten aivan oikein. Suomen teillä se tiesuolan ja sulamisveden koktaili on aika oiva kandidaatti.
Tietokoneen nestejäähdytysjärjestelmiä rakennellut, niissä sen huomaa oikeinkin hyvin että ei pidä sekoitella alumiinikennoja ja kuparisia blokkeja.

En oo laittanu ite mitään, kuivana eivät kerää kaikkea moskaa niinkuin öljytyt pultit. Kannenpultit asia erikseen..

Kuparitahnaa käyttäisin korkeintaan pakoputkiston pultteihin ja muttereihin.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mikan

Siellä se öljyproppu kupariprikan kanssa on ollut alumiinissa kiinni suomen teiden suolasuihkussa. 450 000 km:n jälkeen ei ole vielä syöpynyt.
;-)
Sen kyllä aikoinaan huomasin citikassa ettei alumiiniset jarrusatulat välttämättä tykkää jarrupalojen teräskiinnikkeistä.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

JohnWayne

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - huhtikuu 17, 2019, 17:30:56
Ei kuparitahnaa!
Tervaa.

Höh. Ei tarvitse ostaa erikseen kuparitahnaa eikä tervaa. Momenttiin kiristettävät kierreliitokset kiristetään öljyttyinä eli tippakannusta tippa esim. mineraaliöljyä ja kiristys momenttiavaimella. Tämän opin aikanaan paineastiakonepajalla työskennellessä. Öljytty mutteri menee kuin laakeroituna kiinni ristikkoavaimella ja aukeaa puolen vuoden päästä ilman mitään pulttipyssyjä. Öljytyillä muttereilla on oman kokemusten perusteella tapana jopa hieman kiristyä ajossa, pätee muuten auton molemmilla puolilla.

Vaari 68

Minä käytän pulttipyssyä koska sellainen on.Ja se on erittäin hyvä työkalu pyöränmuttereiden pyöritykseen, ja moneen muuhunkin ruuvaamiseen.Ristikkoavainta ei edes kuulu työkaluvalikoimiini.Momenttiavain kyllä.Saapi nyt sitten syksyllä taas nähdä, kuinka nuo vanteen reiät on syöpyneet.

Kebab

Öljytyt/rasvatut pultit/mutterit kiristetään sitten noin 20% pienemmällä momentilla kuin kuivana kiristettävät.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - huhtikuu 19, 2019, 11:53:41
Minä käytän pulttipyssyä koska sellainen on.Ja se on erittäin hyvä työkalu pyöränmuttereiden pyöritykseen, ja moneen muuhunkin ruuvaamiseen.Ristikkoavainta ei edes kuulu työkaluvalikoimiini.Momenttiavain kyllä.Saapi nyt sitten syksyllä taas nähdä, kuinka nuo vanteen reiät on syöpyneet.

se ristikkoavain on toisaalta pirun näppärä työkalu tien päällä, sitä momenttiavainta kun ei tule pidettyä yleensä autossa mukana ja pulttipyssyn käyttö tien päällä vaatis julmetun hyvät keuhkot. Vaikka ois millä kiristetty, hyvällä ristikkoavaimella ja pienellä fysiikan ymmärryksellä aukeaa pultti kuin pultti, Noita teleskooppi-rengasavaimia olen kyllä kironnut ja vääntänyt mutkalle, eikä niillä saa ikinä sellaista momenttia kantaan mitä ristikkoavaimella.

mikan

Teleskooppiavaimista on yleensä mennyt mekanismi rikki. Yhden sitten hitsasin auki asentoon ja toisen kiinni asentoon. Yhden onnistuin vääntämään poikki!!!
Sellainen pulttipyssy joka oikeasti vääntäisi oikeaan momenttiin olis kiva.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mikan - huhtikuu 19, 2019, 22:30:05
Teleskooppiavaimista on yleensä mennyt mekanismi rikki. Yhden sitten hitsasin auki asentoon ja toisen kiinni asentoon. Yhden onnistuin vääntämään poikki!!!
Sellainen pulttipyssy joka oikeasti vääntäisi oikeaan momenttiin olis kiva.

t. Mika

Sitä varten on keksitty ne momenttisauvat  ;D
Lentokonekorjaamolla palvelin ilmavoimissa, testattiin yhtä momenttisauvaa ihan oikealla momenttitesterillä millä kalibroidaan momenttiavaimia. Aika hyvin se piti paikkansa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mikan

#54
Ei oo momenttisauvoista kokemusta. Miten se käytännössä toimii pulttipyssyn kanssa?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mikan - huhtikuu 20, 2019, 10:36:57
Ei oo momenttisauvoista kokemusta. Miten se käytännössä toimii pulttipyssyn kanssa?

t. Mika

Sehän vain kiinnittyy karaan kuten jatkovarsi, hylsy tulee sen sauvan päähän kiinni.
Materiaali ja paksuus kalibroitu siten että sauva vääntyy pyörimisakselin suuntaisesti kuten vääntösauvajousi kun saavuttaa sen momentin mihin se on suunniteltu.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Vaari 68

Moista laitetta en ole kumikorjamolla nähnyt, ilmeisesti niillä on ihan perstuntuma  asiaan.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - huhtikuu 20, 2019, 17:09:32
Moista laitetta en ole kumikorjamolla nähnyt, ilmeisesti niillä on ihan perstuntuma  asiaan.

Tai vähän kalliimmat pulttikoneet missä on jopa jonkinlainen säätö.
Momenttisauvoja nähnyt käytettävän ainakin Rovaniemellä gummikaupoissa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Markus.

Mun teknisessä sivistyksessä oli ammoisa aukko momenttisauvan kohdalla, en ollut koskaan kuullutkaan. Motonetistä näytti löytyvän 15€ kappalehintaan erilaisilla arvoilla olevia, ja Biltemassa oikein setti useampia. Ostin nyt kokeeksi 100Nm sauvan, ja sillä aion renkaan vaihtoja omiin rotteloihin hoidella.  Pienin olisi ollut 90Nm, ja sen olisin ostanutkin, mutta eip ollut hyllyssä enää.

Laitan aina jotain rasvaa kierteisiin, ja sillä tuo 90Nm olis ollunna melko optimaalinen, mutta hyvä tuo satkukin, jos toleranssi ei isosti ylöspäin heitä.

ILVES-Joe

Moneen ketjussa olevaan asiaan kommentteja omasta kokemuksesta vaikka kukaan ei pyydä...

Pyörimissuunta on yleensä hyvin merkitty, enin osa taitaa olla sellaisia joilla ei ole väliä pyörimissuunnan kanssa.
Terva on paras pulttien kierteisiin ja samoin kaikkiin niveliin yms. alustan pultteihin.
Pyöränpultit kannattaa puhdistaa tervasta vähintään joka toinen vuosi, rasvanpoistospraylllä kuivaksi ja sitten uusi (ohut) kerros.

Momenttisauva toimii vain iskevän pulttipyssyn kanssa, siitä ei kukaan erikseen maininnut ja jos joku ei tiennyt niin varoiksi huomautus.

Renkaan ikä on usein puheena, suositus on 10 vuotta, jossain oli tutkittu että oikein säilytettynä ikä ei ole ongelma, kestää pidempäänkin kuin 10 vuotta.

Eilen olin radalla testaamassa autoa ja vanhimmat niistä olivat tehty 2005 ja 2008, mitään ongelmaa ei ole olut kestävyydessä noissa renkaissa jotka ovat erittäin rankassa käytössä, koko ajan ajetaan renkaan täydellä suorituskyvyllä, luiston rajamailla ja hieman ylikin. Kyseessä kumminkin e-hyväksytyt renkaat.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/