Nissan P12: vaihdattaako pelkkä alapallonivel tai samalla koko alatukivarsi?

Aloittaja jarihki, huhtikuu 06, 2019, 12:51:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarihki

Ihqu kesäautoni Nissan Primera P12 2005 1,8 koki eilen jotain uutta ja ihmeellistä: se muutoskatsastettiin etanoliautoksi (eFlexFuel) ja samalla peruskatsastettiin. Läpi meni mutta katsastussetä huomautti oikeasta alapallonivelestä ja myös kirjoitti katsastustodistukseen  kommentin: "Oikeassa alapallonivelessä pieni alkava välys (napsuu hieman ravistimella)."

Tällainen vika täytyy hoitaa pois alta jossain vaiheessa. Ehkä renkaidenvaihdon yhteydessä marraskuussa. Voisiko arvon raati kommentoida seuraavia vaihtoehtoja (, joissa suluissa Motonet-hinnat oem-versiona):

1. kannattaako vaihdattaa (en siis tee mtn itse) pelkkä oikea puolen alapallonivel (26,90 e/kpl) vai vaihdattaa samalla kummallekin puolelle alapallonivel?
2. kannattaako vaihdattaa koko oikean puolen alatukivarsi (129,90 e sis. pallonivel)?
3. kannattaako vaihdattaa kummankin puolen alatukivarsi?

Autolla ajettu 124 000 km. Mitään tällaisia remppoja ei ole kaaralle tehty 8 vuoden aikana, jolloin ollut minulla.

mertsi1

Jos ei viimeistä euroa viedä lompakosta, niin vaihdattaisin molemmat alatukivarret. Sieltä kuitenkin porsii joku pusla taas kohta ja jälleen puretaan auki. Yllättävää sikäli, kun reilu 120tkm ajetussa on välystä nivelissä. Omassa autossani (Toyota Avensis -98) vaihdettiin ensimmäinen alapallonivel 370tkm kohdalla.

Nugetti

Itsellä ollut periaatteena vaihtaa aina molemmin puolin alustan osat. Auton ajettavuus on paremmin ennustettavissa äkkitilanteissa, kun molemmin puolin on yhtä tuoreet (tai vanhat) osat, ja yleisesti ottaen muutenkin kivempi ajaa kun on tuoretta niveltä ja puslaa useammassa paikassa.

Pelkkien pallonivelien vaihdattaminen voi olla jopa työläämpi toimenpide kuin tukivarsien vaihto pallonivelineen, jos alapallot ovat tukivarsissa sen verran tiukassa että joutuu irroittamaan autosta ja työstämään toisaalla. Eli jos tuolle tielle lähdet, koita jos pystyt etukäteen sopimaan hinnan huollosta, ettei tule yllätyksiä laskun kanssa. Monet korjaamot kyllä varmasti haluavat laskuttaa tuntitaksalla.

Hieman aihetta sivuten, mutta:
Kovin kalliin oloinen tuo 130€ yhdestä tukivarresta, vaikka olisikin OEM-laatuinen. En tietenkään tuomitse jos et ole halukas tilaamaan osia netistä, mutta vinkkaan kuitenkin että niitä samoja osia mitä Motonetissä myydään saa Euroopasta useimmiten monia kymppejä halvemmalla. Motonetistä ei ole tullut pitkään aikaan ostettua varaosia, ellei ole ihan älytön kiire/pakko saada osaa samalle päivälle.

jarihki

Kovin kalliin oloinen tuo 130€ yhdestä tukivarresta, vaikka olisikin OEM-laatuinen. En tietenkään tuomitse jos et ole halukas tilaamaan osia netistä, mutta vinkkaan kuitenkin että niitä samoja osia mitä Motonetissä myydään saa Euroopasta useimmiten monia kymppejä halvemmalla. Motonetistä ei ole tullut pitkään aikaan ostettua varaosia, ellei ole ihan älytön kiire/pakko saada osaa samalle päivälle.
[/quote]

Olisi mahtavaa, jos voisit antaa esimerkin paikasta, josta Primeraan voisi tilata osia. Minusta myös 130 on paljon alatukivarresta. Mutta se on vielä kalliimpi esimerkiksi Fixuksessa.

Yleensä tilaan lähes kaikki kalastukseen tai metsästykseen liittyvät matskut netistä ja nimenomaan muista eu-maista. Jopa litiumparistot riistakameroihin saa puoleen hintaan, vaikka postimaksut mukana.

Linkkiä vaan nyt, pliis!

Shamsa

100-300€ on vielä ihan normihinta tukivarresta vähänkään uudempaan autoon.
Kalliimpiakin todennäköisesti on.

Saksasta saa ihan hyvin osia autodocilta.
autonvaraosat24, topauto-osat ym. sivustot ovat samalla firmalla.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

jarihki

Vielä: jos ostaa alatukivarren härpäkkeineen ja laitattaa sen edullisesti jossain korjaamolla, minkä nimisiä osia alatukivarren mukaan täytyy ostaa samalla? Alapallonivel ainakin. Jotain heloja? Muita osia?

Shamsa

Yleensä alatukivarren mukana tulee uusi alapallonivel/nivelet ja helat. Ja nämä siis valmiiksi asennettuna tukivarressa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

jarihki

#7
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 07, 2019, 14:56:03
Yleensä alatukivarren mukana tulee uusi alapallonivel/nivelet ja helat. Ja nämä siis valmiiksi asennettuna tukivarressa.

Niinpä. Katselin eilen tarjontaa autonvaraosat24.fi ja siellä oli ziljoona alatukivartta nimenomaan Primeraan. Joissain oli ilmoitettu erikseen, että alapallonivel mukana, joissain ei, joissain jopa alapallonivel ja hela. Havainto on, että alatukivarren mukana tulevat osat ilmoitetaan erikseen. Niitä ilmoituksia oli vähän. Suurin osa ilmoituksista sisälsi vain itse alatukivarren.

Tässä ilmoitus, josta ilmeisesti puuttuu jotain osaa:

https://www.autonvaraosat24.fi/swag/7649552

mies51

Onhan tuossa kuvassa alapallonivel ja sen lähellä kiinnitysmutteri. Eihän tätä tukivarsityyppiä voikaan myydä ilman alapalloniveltä, koska alapallonivel on prässätty läpi tukivarresta ja varmistettu varmistinrenkaalla (Seger-renkaalla), näkyy kuvassa.

Ei ole mitään järkeä ostaa alapalloniveltä erikseen, jos ei ole omaa pajaa. Ja yleensä vanha kolmiotukivarsi särkyy vanhaa alapalloniveltä prässillä poistettaessa.

jarihki

Lainaus käyttäjältä: mies51 - huhtikuu 08, 2019, 11:43:50
Onhan tuossa kuvassa alapallonivel ja sen lähellä kiinnitysmutteri. Eihän tätä tukivarsityyppiä voikaan myydä ilman alapalloniveltä, koska alapallonivel on prässätty läpi tukivarresta ja varmistettu varmistinrenkaalla (Seger-renkaalla), näkyy kuvassa.

Ei ole mitään järkeä ostaa alapalloniveltä erikseen, jos ei ole omaa pajaa. Ja yleensä vanha kolmiotukivarsi särkyy vanhaa alapalloniveltä prässillä poistettaessa.


Totta! Kysyin ja varmistin asian autonvaraosat24.fi. Kysyin, kuuluvatko helat ja alapallonivel settiin. Vastaus:

"The following part - 82 94 2616 SWAG includes silent blocks and ball joint, it doesn't include bolts."

mertsi1

Lainaus käyttäjältä: mies51 - huhtikuu 08, 2019, 11:43:50Ei ole mitään järkeä ostaa alapalloniveltä erikseen, jos ei ole omaa pajaa. Ja yleensä vanha kolmiotukivarsi särkyy vanhaa alapalloniveltä prässillä poistettaessa.

satoihin autoihin olen vaihtanu alapallonivelen, juurikin prässättävän mallin, enkä toistaiseksi ole saanu vielä yhtään tukivartta rikki... mutta vähemmällä pääsee koko tukivarren vaihdossa jos ei ole sopivia prässäystyökaluja.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - huhtikuu 08, 2019, 21:57:09
Lainaus käyttäjältä: mies51 - huhtikuu 08, 2019, 11:43:50Ei ole mitään järkeä ostaa alapalloniveltä erikseen, jos ei ole omaa pajaa. Ja yleensä vanha kolmiotukivarsi särkyy vanhaa alapalloniveltä prässillä poistettaessa.

satoihin autoihin olen vaihtanu alapallonivelen, juurikin prässättävän mallin, enkä toistaiseksi ole saanu vielä yhtään tukivartta rikki... mutta vähemmällä pääsee koko tukivarren vaihdossa jos ei ole sopivia prässäystyökaluja.

Tarkoitettiinko tässä kenties sitä että tukivarressa oleva reikä kuluu väljäksi herkästi kun prässäillään vanhoja niveliä pois ja uusia tilalle
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Peta

Prässin vaatii ja siihen sopivat putket monet olen itsekin prässännyt eikä ole reiät menneet vielä väljäksi mutta alkuperäistä laatuinen pallonivel on osoittautunut kestävimmäksi.

Mies

Ulkomailta osia olen itse tilannut kyseisen malliseen primeraan sekä muihin nissaneihin, ja myös niitä vaihdellut.
Tapana ollut että prässätyissä vaihdan koko tukivarren ja pultillisissa palloissa pelkän nivelen.

Kotitallissa pääsee sillä tyylillä kaikista helpoimmalla ja voi olla varma siitä että se pallo pysyy myös paikoillaan.

Eikä nuo tututkaan siitä ole valittaneet, päinvastoin olleet tyytyväisiä kun ei tarvi kauaa autoa mun tallissa seisottaa.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

jarihki

#14
Lueskelin palautteita autonvaraosat24.fi-puljusta. Netti on täynnä kielteisiä kokemuksia firmasta. Primerani ei saa alatukivarsia ainakaan siitä firmasta. Joku luotettavampi firma pitää löytää.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/13867345/-autonvaraosat24-fi


Ehkä tilaan Kärkkäiseltä, jolla hinnat Motonetin ja haukutun puljun väliltä:

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/varaosat/lemforder-tukivarsi-pyorantuenta--ar18075744--al18075888--sa700023639--co0

Edit: Toivottavasti  tuo Lemförder on hyvä merkki, koska tuli tilattua Kärkkäiseltä jo (2 X alatukivarsi 214,60 e posteineen).


Shamsa

Lemfjörder on hyvä valinta.
En kyllä ymmärrä noita valituksia tuosta saksalaisesta firmasta, mulle on tullu osat sieltä vuodesta 2014 asti. Tulleet aina jopa perillekin, joskus mennyt viikko joskus kaksi.
Nykyään heillä on Ruotsissa varasto mistä lähettävät tännepäin tavaraa.

Sähköpostiin hyvin ovat vastailleet, tässäkin varmaan pätee se että pitää olla asiallinen että saa asiallista palvelua.
Tilauksen lisätietoihin kannattaa tuolta tilatessa kirjoittaa saksaksi että ei osavaihtoa/ vaihtoehtoisia tuotteita.

Suomi24 keskusteluille antaisin painoarvoa tasan 0 muutenkin yleisesti.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

jarihki

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 12, 2019, 18:36:17
Lemfjörder on hyvä valinta.
En kyllä ymmärrä noita valituksia tuosta saksalaisesta firmasta, mulle on tullu osat sieltä vuodesta 2014 asti. Tulleet aina jopa perillekin, joskus mennyt viikko joskus kaksi.
Nykyään heillä on Ruotsissa varasto mistä lähettävät tännepäin tavaraa.

Sähköpostiin hyvin ovat vastailleet, tässäkin varmaan pätee se että pitää olla asiallinen että saa asiallista palvelua.
Tilauksen lisätietoihin kannattaa tuolta tilatessa kirjoittaa saksaksi että ei osavaihtoa/ vaihtoehtoisia tuotteita.

Suomi24 keskusteluille antaisin painoarvoa tasan 0 muutenkin yleisesti.


Joo, uskon. Joukossa on todennäköisesti monia, jotka eivät ole koskaan edes tilanneet autonvaraosat24.fi-puljusta mutta haluavat trollata. Tuskin heillä edes kaaraa, jota tuunata.

Oli niin tai näin, tilaamani Lemförder-alatukivarsi oli halvempi Kärkkäisellä (105, 80 e/kpl) kuin autonvaraosat24.fi-firmassa (126,78 e/kpl). Ei uskoisi.

Nugetti

Tuohon autonvaraosat24 (Autodoc) keskusteluun:

Mulle tullut aina tavarat ripeästi ko. puljusta ja suurimman osan ajasta sitä mitä pitääkin.

Mutta... siinä kohtaa kun se itse valittu laatumerkin osa onkin vaihdettu talon omaan "STARK"-brändin osaan, hommasta menee puoliksi pointti.

Iso syy miksi en Motonetistä juuri viitsi osia ostella perustuu hintaan ja siihen, että tarvikeosien kohdalla ei voi tietää yhtään mitä sieltä tulee. Välillä saattaa olla kohtuulaadukasta tavaraa ja välillä Toprania tai muita halpismerkkejä. Motonetissä hintahan on ostajalle kiinteä merkistä riippumatta, vaikka verkkokaupoissa samalla osalla eri merkkien välillä voi olla kymmeniä euroja eroa. Miksi maksaa B-laadun tuotteesta A-laadun hinta + suomilisä päälle?

Hyvin suurella todennäköisyydellä bisnesnäkökulmasta katsottuna ja muutaman osahypistelyn perusteella STARK-osat ovat sieltä mistä on halvimmalla saatu "tarpeeksi laadukasta" ja lyöty oman brändin pakettiin.

Lähetin asiallisen palautteen Autodocin porukalle, että valitsen haluamani osat aina tarkkaan enkä halua että tilauksiini laitetaan vaihtoehtoisia tuotteita.

Vastausviestissä lähinnä kehuttiin STARKia ja yritettiin vakuutella kuinka ne ovat erityisen hyviä ja laadukkaita eikä otettu kantaa palautteeseeni muuten. (Puljuhan yrittää pitää yllä illuusiota, että STARK olisi jonkinlainen premium-merkki laittamalla kyseisen merkkisten osien hinnat taivaisiin)

Tuon viestin jälkeen (viime vuoden kesällä taisi olla) en ole enää tilannut Autodocilta mitään. Muutaman kuukauden kuluttua sain kuitenkin sähköpostia, jossa luki etten enää jatkossa vastaanottaisi vaihtoehtoisia tuotteita.

Noh, eipä tuo silti enää käännä päätäni, nykyään tulee tilattua varaosakaupoista, joista saa Postin pakettiautomaattiin lähikauppaan tavarat. Vaikka olisikin kalliimpaa (esim. Nimark) niin se, ettei tarvitse asioida valehtelevien ja perseilevien (tiettyjen) kuriirifirmojen kanssa on niin suuri plussa että kympin tai parin erotus ei haittaa enää pätkääkään.

Tulipa pitkä viesti, sorry. ;D

datsunpower

Motonetistä saa sitä mitä haluaa kun tiskillä sanoo, että tuo jokaisen valmistajan paketti/osa näytille niin valitaan sitten niistä se mikä miellyttää. Yleensä tiskille ilmestyy 2-4 eri näköistä pakettia. Joskus käy jopa niin, että "tarvike"osassa on stanssattuna NISSAN ja alkuperäinen varaosanumero, paketti vain on alihankkijan oma.
Alkuviikosta kävin P11 alapallon hakemassa. Tiskille ilmesty Moog ja toinen mikä-lie-merkkinen. Moog lähti mukaan aiempien kokemusten perusteella...

Ei tietysti toimi jos kaupankäynti tapahtuu postin kautta..

Autodocilta tilasin kuukausi-pari sitten P10, P11 ja N14 alustan osia. Saapuivat nopeasti ihan kotiovelle asti ja olivat sitä mitä tilasinkin.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

jarihki

#19
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - huhtikuu 12, 2019, 22:27:40
Motonetistä saa sitä mitä haluaa kun tiskillä sanoo, että tuo jokaisen valmistajan paketti/osa näytille niin valitaan sitten niistä se mikä miellyttää. Yleensä tiskille ilmestyy 2-4 eri näköistä pakettia. Joskus käy jopa niin, että "tarvike"osassa on stanssattuna NISSAN ja alkuperäinen varaosanumero, paketti vain on alihankkijan oma.
Alkuviikosta kävin P11 alapallon hakemassa. Tiskille ilmesty Moog ja toinen mikä-lie-merkkinen. Moog lähti mukaan aiempien kokemusten perusteella...

Ei tietysti toimi jos kaupankäynti tapahtuu postin kautta..

Autodocilta tilasin kuukausi-pari sitten P10, P11 ja N14 alustan osia. Saapuivat nopeasti ihan kotiovelle asti ja olivat sitä mitä tilasinkin.


Lisäksi voi netin syövereistä kaivaa käyttäjien kokemuksia tarvikeosien laadusta ja luokittelusta. Kun etsin Primeraan osia, silmäilin tätä listaa.

https://bbs.io-tech.fi/threads/hyvaet-ja-huonot-varaosamerkit.25095/

mies51

Motonetistä ostelin ennen tukivarsia pallonivelineen Nissaneihin. Kerran palautin, kun suojakumi oli halki uutena. Kerran Sunnyn tukivarsi pomppasi 2v ja noin 30000km jälkeen katsastuksessa. Autonvaraosat24:stä ei ole ollut tuollaisia ikäviä yllätyksiä, vaikka olen ostanut sieltä paljon. Olen ostanut myös Sparetosta, Alvadilta ja Osamiehestä, missä vain hinta on ollut halvin. Mutta en aina sitä kaikkein halvinta listalta.

jarihki

#21
Lainaus käyttäjältä: mies51 - huhtikuu 13, 2019, 00:35:29
Motonetistä ostelin ennen tukivarsia pallonivelineen Nissaneihin. Kerran palautin, kun suojakumi oli halki uutena. Kerran Sunnyn tukivarsi pomppasi 2v ja noin 30000km jälkeen katsastuksessa. Autonvaraosat24:stä ei ole ollut tuollaisia ikäviä yllätyksiä, vaikka olen ostanut sieltä paljon. Olen ostanut myös Sparetosta, Alvadilta ja Osamiehestä, missä vain hinta on ollut halvin. Mutta en aina sitä kaikkein halvinta listalta.

Nyt kyllä iski kamala ahneus! Kiitos ensinnäkin mies51:lle, että avauduit näistä liikkeistä, jotka mulle uusia. Spareto heti kuuklaukseen, ja siitä tulikin myönteisiä kommentteja eri vuosilta. Yhtään negaa en löytänyt. Osamiehen sivun arkkitehtuuria en ymmärtänyt enkä edes löytänyt Primeraan mitään. Spareton sivusto sen sijaan oli toimiva. Niinpä päätin, että perun Kärkkäisen tilaukseni ja tilaan alatukivarret Sparetolta. Merkki vaihtuu: Lemförder ---> Ruville. Tämä Ruville on myös hyvässä maineessa. Pointti tässä on, että nyt tulee vieläkin säästöä yli 25 %. Jihaa! :)

Tällaiset menee tilaukseen:

https://spareto.fi/tuotteet/936822-tukivarsi-pyorantuenta