Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Onko Nissanilla kaikki Qashqain varassa?

Aloittaja mate, huhtikuu 05, 2019, 20:52:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mate

Vielä 2000-luvun alussa Nissanilla oli henkilöautoissa valikoimaa eri kohderyhmille. Kun Primeran ja Almeran valmistus loppui, Nissanilla on hyvin myyvät mallit olleet vähissä. Oli Tiidaa, Pulsaria, mutta kumpikaan ei onnistunut ainakaan Suomen markkinoilla.
Ainoa on Qashgai, joka on tainnut pitää talon pystyssä. Onko Nissanilla nyt kaikki munat yhdessä korissa?

HiTec

Lainaus käyttäjältä: mate - huhtikuu 05, 2019, 20:52:56
Ainoa on Qashgai, joka on tainnut pitää talon pystyssä. Onko Nissanilla nyt kaikki munat yhdessä korissa?

Lyhyesti sanottuna on. Ja nyt kun FL-mallikin on jo nähty, on tuokin malli aikalailla elinkaarensa ehtoopuolella. Siksipä seuraava malli on jo pitkälle suunniteltuna, hybridi-voimalinjalla julkaistavaksi 2020



ja tuolle sisarukseksi on jopa täyssähkö-konseptia viritelty

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

mate

Mikä lienee sitten Qashqain menestyksen salaisuus? Ei se ainakaan katsastustilastoissa loista. Mutta hinnoittelu ja laatu siinä täytyy olla kohdallaan. Ja sitten kun automalli alkaa myymään, niin se aiheuttaa imua uusille ostajille.

mikan

#3
Tässä nyt puhutaan ilmeisesti suomen markkinasta? Maailmallahan Nissanin myynti on kasvanut joka vuosi. Olisi mielenkiintoista nähdä eri mallien tuotantomäärät.

t. Mika

Calendar year   Global sales
2010                   4,080,588
2011                   4,669,981
2012                   4,940,181
2013                   5,102,979
2014                   5,310,064
2015                   5,421,804
2016                   5,559,902
2017                   5,816,278
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

mate


Alppuu

Renault-Nissan-Mitsubishi -ryhmä

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi autolla pitää olla kidukset.  :-[

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mertsi1

on ne vaan renaultin koneet helvetin kovia moottoreita ainaki alle 100 000 kilometrin ajomäärillä... katotaan nyt, kun alkaa tämä renault-yhteistyön mätä hedelmä olemaan iällä...

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - huhtikuu 06, 2019, 21:59:29
Renault-Nissan-Mitsubishi -ryhmä

Eikä se varmaankaan tuohon jää ;D
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ft-renault-haluaa-ostaa-loput-nissanista-ja-sen-jalkeen-fiatchryslerin-toteutuminen-synnyttaisi-maailman-suurimman-autovalmistajan/d2e2993b-1eea-4381-95fb-efb66c1dc2b8

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - huhtikuu 06, 2019, 22:52:13
on ne vaan renaultin koneet helvetin kovia moottoreita ainaki alle 100 000 kilometrin ajomäärillä... katotaan nyt, kun alkaa tämä renault-yhteistyön mätä hedelmä olemaan iällä...

Mutta siltikin pikkasen kyllä kummastuttaa miksi tuo R9M-moottori 1.6dCi 130 jo nyt korvattiin 1.7dCi 150 versiolla. Liekö sitten NOx-päästöt se juttu vai mikä, mutta melko lyhkäseksi sitä vaan jäi tuo lento, vaikka tuosta jopa tupla-turbotettu 160 versiokin jo tehtiin :-\
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: HiTec - huhtikuu 07, 2019, 08:59:31Mutta siltikin pikkasen kyllä kummastuttaa miksi tuo R9M-moottori 1.6dCi 130 jo nyt korvattiin 1.7dCi 150 versiolla. Liekö sitten NOx-päästöt se juttu vai mikä, mutta melko lyhkäseksi sitä vaan jäi tuo lento, vaikka tuosta jopa tupla-turbotettu 160 versiokin jo tehtiin :-\

WLTP.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: mate - huhtikuu 06, 2019, 18:39:04
Mikä lienee sitten Qashqain menestyksen salaisuus? Ei se ainakaan katsastustilastoissa loista. Mutta hinnoittelu ja laatu siinä täytyy olla kohdallaan. Ja sitten kun automalli alkaa myymään, niin se aiheuttaa imua uusille ostajille.

Mitäs merkitystä sillä katsastustilastossa sitten on?
Ensimmäinen kerta on neljävuotiiaana, ja iso osa uuden ostajista on siinä vaiheessa jo vaihtanut uuteen Qashqaihin!

Hinta on Suomessa kohdallaan. Myös vaihtoarvo on pysynyt ihmeenkin hyvänä, mutta siihen vaikuttaa esim merkkiliikkeen politiikka siitä, miten vaihtokaupat tehdään. Pieni väliraha uuteen => päivittyy helposti => on tarjontaa tuoreista käytetyistä => on helpompia ostaa kuin ihkauusi => kierre alkaa toimia itsestään.
Samalla auto näyttää säilyttävän arvonsa, ja kestävyys/laatu ei vielä sen toisenkaan omistajan kohdalla näy missään, kun kaupat tapahtuu tiheään.
Jollain kolmannella/neljännellä omistajalla ei ole enää merkitystäkään sille, miten uusia myydään.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mate

Niille katsastustilastoilla on merkitystä, joilla ei ole tarvetta ostaa uutta, vaan käytettynä.

Vaari 68

kaikki kuluu iän myötä, 200000 mittarissa ei ole enää uusi eikä uuden veroinen missään merkissä.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: mate - huhtikuu 07, 2019, 10:01:54
Niille katsastustilastoilla on merkitystä, joilla ei ole tarvetta ostaa uutta, vaan käytettynä.

Juu, mutta kun se ostaja ei ole se sama, joka määrää uusien myynnistä juuri mitään!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

#13
Lainaus käyttäjältä: mikan - huhtikuu 06, 2019, 19:45:02
Tässä nyt puhutaan ilmeisesti suomen markkinasta? Maailmallahan Nissanin myynti on kasvanut joka vuosi. Olisi mielenkiintoista nähdä eri mallien tuotantomäärät.

Ja vielä tärkeämpää eri markkina-alueiden kehitys. Ainakin Japani, Kiina, Intia, Amerikka, Eurooppa jaoteltuna. Niin poikkeavia alueita, että pelkkä kokonaiskehitys voi olla kovin harhaan johtavaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mate

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - huhtikuu 07, 2019, 10:11:12
Juu, mutta kun se ostaja ei ole se sama, joka määrää uusien myynnistä juuri mitään!

Kyllä sillä, mikä on auton jälleenmyyntiarvo on paljon merkitystä  uusien autojen myyntiin. Ja  hyvin katsastustilastoissa pärjäävillä jälleenmyyntiarvo on parempi.

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: mate - huhtikuu 07, 2019, 10:34:50
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - huhtikuu 07, 2019, 10:11:12
Juu, mutta kun se ostaja ei ole se sama, joka määrää uusien myynnistä juuri mitään!

Kyllä sillä, mikä on auton jälleenmyyntiarvo on paljon merkitystä  uusien autojen myyntiin. Ja  hyvin katsastustilastoissa pärjäävillä jälleenmyyntiarvo on parempi.

En katso katsastustilastoja, kun hommaan autoa. Mulla oli Qashqai ja se meni aina läpi katsastuksesta. Nyt on X-trail.

Taitaa kuitenkin monesti olla siinä kuskissa myös se vika, eli ei tarkisteta taikka korjata vikoja ennen katsastusta. Toki moni juttu on sellainen, että tavallinen tallaaja ei niitä varmasti edes huomaa.
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

mate

Lainaus käyttäjältä: mcgangsta - huhtikuu 07, 2019, 10:42:46

En katso katsastustilastoja, kun hommaan autoa. Mulla oli Qashqai ja se meni aina läpi katsastuksesta. Nyt on X-trail.
Taitaa kuitenkin monesti olla siinä kuskissa myös se vika, eli ei tarkisteta taikka korjata vikoja ennen katsastusta. Toki moni juttu on sellainen, että tavallinen tallaaja ei niitä varmasti edes huomaa.

Kuskeissa paljonkin vikaa, mutta suurin syy autojen laadussa. Kun samat merkit pärjäävät hyvin vuodesta toiseen ja toiset merkit tosi huonosti vuodesta toiseen, niin  onko huonosti pärjäävien autojen omistajien ryhmä niitä, jotka jatkuvasti laiminlyövät huollot ja  hyvin pärjäävien ryhmä, jotka jatkuvasti ja tunnollisesti huoltavat autonsa? Voiko eri merkkisten autojen omistajaryhmissä olla niin valtavia eroja?

shamrock

Se ero voi olla ostajaryhmissäkin, toisaalta myös merkkiliikkeessä.

Otetaan nyt tuosta esimerkiksi tuttu putkimies joka ajaa aina Mersu Vitolla. Kaikki tehdään aina merkkiliikkeessä, nuo autot on varmasti niin tiheästi huollettu että menee aina katsastuksesta läpi, jos toki on ikinä tuolla kaverilla niin pitkään että sen aikana sinne ehtiikään. Mutta tietyillä merkeillä on se ostajaryhmä, joka huollattaa ne autonsa todella säännöllisesti, maksoi mitä maksoi. Tässä tulee toki mukaan myös se merkkiliikkeen toiminta. Millaista pakettia huolloista tarjotaan auton ostajalle, miten onnistuu se asiakkaan houkuttelu pitämään huolto-ohjelmasta kiinni?

Nissan kuuluu sinne konservatiivisempiin merkkeihin, ostajissa on paljon myös näitä "vanhan kansan" miehiä jotka omasta mielestään itse osaa korjata kaiken. Tai sitten viedään siihen oman kylän huoltamolle. Jos merkkilike ei saa näistä asiakkaita, se alkaa näkyä merkin kohdalla katsastustilaistoissa.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: shamrock - huhtikuu 07, 2019, 17:06:16
Se ero voi olla ostajaryhmissäkin, toisaalta myös merkkiliikkeessä.

Otetaan nyt tuosta esimerkiksi tuttu putkimies joka ajaa aina Mersu Vitolla. Kaikki tehdään aina merkkiliikkeessä, nuo autot on varmasti niin tiheästi huollettu että menee aina katsastuksesta läpi, jos toki on ikinä tuolla kaverilla niin pitkään että sen aikana sinne ehtiikään. Mutta tietyillä merkeillä on se ostajaryhmä, joka huollattaa ne autonsa todella säännöllisesti, maksoi mitä maksoi. Tässä tulee toki mukaan myös se merkkiliikkeen toiminta. Millaista pakettia huolloista tarjotaan auton ostajalle, miten onnistuu se asiakkaan houkuttelu pitämään huolto-ohjelmasta kiinni?

Nissan kuuluu sinne konservatiivisempiin merkkeihin, ostajissa on paljon myös näitä "vanhan kansan" miehiä jotka omasta mielestään itse osaa korjata kaiken. Tai sitten viedään siihen oman kylän huoltamolle. Jos merkkilike ei saa näistä asiakkaita, se alkaa näkyä merkin kohdalla katsastustilaistoissa.

Ei se merkkiliikekään ole aina oikotie onneen..
Sielläkin on niitä ammattikouluharjoittelijoita.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 07, 2019, 18:33:09
Lainaus käyttäjältä: shamrock - huhtikuu 07, 2019, 17:06:16
Se ero voi olla ostajaryhmissäkin, toisaalta myös merkkiliikkeessä.

Otetaan nyt tuosta esimerkiksi tuttu putkimies joka ajaa aina Mersu Vitolla. Kaikki tehdään aina merkkiliikkeessä, nuo autot on varmasti niin tiheästi huollettu että menee aina katsastuksesta läpi, jos toki on ikinä tuolla kaverilla niin pitkään että sen aikana sinne ehtiikään. Mutta tietyillä merkeillä on se ostajaryhmä, joka huollattaa ne autonsa todella säännöllisesti, maksoi mitä maksoi. Tässä tulee toki mukaan myös se merkkiliikkeen toiminta. Millaista pakettia huolloista tarjotaan auton ostajalle, miten onnistuu se asiakkaan houkuttelu pitämään huolto-ohjelmasta kiinni?

Nissan kuuluu sinne konservatiivisempiin merkkeihin, ostajissa on paljon myös näitä "vanhan kansan" miehiä jotka omasta mielestään itse osaa korjata kaiken. Tai sitten viedään siihen oman kylän huoltamolle. Jos merkkilike ei saa näistä asiakkaita, se alkaa näkyä merkin kohdalla katsastustilaistoissa.

Ei se merkkiliikekään ole aina oikotie onneen..
Sielläkin on niitä ammattikouluharjoittelijoita.

Eihän se oo, omat autot olen aina korjannu itse ja yleensä ne myös saa sen leiman. En mä itse noita merkkihuoltoja arvosta ... mut yleisesti ottaen, tuo on asia jossa eri merkkien omistajien käytöksessä on todellakin eroja. Ja tietenkin eroa sitten siinä, mitä se merkkihuolto asiakkaalle tarjoaa. Jos niillä on huolto-ohjelma jossa se auto todella pidetään katsastuskunnossa, niin tottakai se näkyy tilastoissa.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 07, 2019, 18:33:09
Lainaus käyttäjältä: shamrock - huhtikuu 07, 2019, 17:06:16
Se ero voi olla ostajaryhmissäkin, toisaalta myös merkkiliikkeessä.

Otetaan nyt tuosta esimerkiksi tuttu putkimies joka ajaa aina Mersu Vitolla. Kaikki tehdään aina merkkiliikkeessä, nuo autot on varmasti niin tiheästi huollettu että menee aina katsastuksesta läpi, jos toki on ikinä tuolla kaverilla niin pitkään että sen aikana sinne ehtiikään. Mutta tietyillä merkeillä on se ostajaryhmä, joka huollattaa ne autonsa todella säännöllisesti, maksoi mitä maksoi. Tässä tulee toki mukaan myös se merkkiliikkeen toiminta. Millaista pakettia huolloista tarjotaan auton ostajalle, miten onnistuu se asiakkaan houkuttelu pitämään huolto-ohjelmasta kiinni?

Nissan kuuluu sinne konservatiivisempiin merkkeihin, ostajissa on paljon myös näitä "vanhan kansan" miehiä jotka omasta mielestään itse osaa korjata kaiken. Tai sitten viedään siihen oman kylän huoltamolle. Jos merkkilike ei saa näistä asiakkaita, se alkaa näkyä merkin kohdalla katsastustilaistoissa.

Ei se merkkiliikekään ole aina oikotie onneen..
Sielläkin on niitä ammattikouluharjoittelijoita.

No minne ne ammattikoululaiset mielestäsi pitäsi laittaa..?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

kurttu

Nissaneita ostetaan perinteisesti edullisen hinnan takia. Aika usein Nissan-kuski on se penninvenyttäjä, joka ei korjauta mitään, ellei ole pakko.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: kurttu - huhtikuu 08, 2019, 10:19:12
Nissaneita ostetaan perinteisesti edullisen hinnan takia. Aika usein Nissan-kuski on se penninvenyttäjä, joka ei korjauta mitään, ellei ole pakko.

Eikös Nissan olekaan enää vain wanhojen pappojen auto :o Vai lakkasiko tuo trendi sinne Almera/Primera -sukupolven ja nyt niillä on Qashqai ;)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

mies51

Lainaus käyttäjältä: kurttu - huhtikuu 08, 2019, 10:19:12
Nissaneita ostetaan perinteisesti edullisen hinnan takia. Aika usein Nissan-kuski on se penninvenyttäjä, joka ei korjauta mitään, ellei ole pakko.

Ei sen penninvenyttäjänkään tartte välttämättä jättää autojaan korjauttamatta. Olen 34v aikana ostanut perheeseeni 3 uutta ja 2 alle vuoden ikäistä.
Silloin pitää pitää autoa yli 20 vuotta, jotta pääsee noin 1000 euroa/vuosi arvon alennukseen. Mutta vikoja ei voi jättää korjaamatta, koska silloin kärsii niistä itse. Noin kauan ei monikaan pidä autoa, jos ei osaa itse korjata. Mutta, kun osaa korjata, niin autolla voi huoletta ajaa 300000 km:iin ja polttoaineenkulutus pysyy uuden tasolla + max 5%.
Olen myös auttanut sukulaisiani auton ostoissa, eikä ole kovin pahasti petytty. Mutta menetelmä, jossa ostaa 10 vuotta vanhan ja vaihtaa sen parin vuoden päästä, se se kalliiksi tulee. Vanhaan täytyy yleensä laittaa yhtä sun toista, jotta se olisi kunnossa ja turvallinen. Niiden uusiminen ei kuitenkaan näy myyntihinnassa, joten menevät tappiolle.

Nissanissa on mielestäni päässyt samaan laatuun ja parempaan ajettavuuteen kuin Toyotissa, mutta halvemmalla. Siksi on sääli, ettei Nissan-merkkivalikoimaa enää ole.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: HiTec - huhtikuu 08, 2019, 10:44:11
Eikös Nissan olekaan enää vain wanhojen pappojen auto :o Vai lakkasiko tuo trendi sinne Almera/Primera -sukupolven ja nyt niillä on Qashqai ;)

Ei ole enää, Crossover kelpaa muillekin kuin eläkeikäisille. Itse asiassa se on sekä ruuhkavuosi-/soccermoms-auto tilojensa takia, että eläkeläisauto käytettävyytensä takia.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

HiTec

Lainaus käyttäjältä: mies51 - huhtikuu 08, 2019, 11:11:14
Mutta menetelmä, jossa ostaa 10 vuotta vanhan ja vaihtaa sen parin vuoden päästä, se se kalliiksi tulee.
No itsellä oli aikaisemmin tapana ostella 3...5v ikäinen auto ja ajaa se tuonne max. 10v saakka. No rempattavaa toki jo noilla km tuli jonkun verran mutta ei yleensä mitään suurempia kuitenkaan. Sitten iski joku ihmeen vimma ja pari autovaihtoa mentiin todella naftilla 1...3v omalla pidolla ennen takaisin kiertoon laittoa ja sehän se sitten tulikin todella kalliiksi :-\ No nyt vimosimpana tuli taloon 6kk ikäinen, jolla olisi jälleen tarkoitus kokeilla noita 10v synttäreitä saavutettavan, eikä yhtään pahalta näytä vielä ainakaan. Viime keväänä suikka toki jo varoitteli että seuraavaan leimaan (vuonna 2020) tarttisi jarruille jotain jo tehdä, mutta laikat ympäri Qashqai on halpaa kuin saippua ja työkin itsessään pala kakkua = nou hätä ja vuoden päästä kesällä sitten vaihdellaan ettei päädytä tilastoja rumentavaan leimalla pomppaajien joukkoon ;)

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - huhtikuu 08, 2019, 11:57:45
että eläkeläisauto käytettävyytensä takia.
No tähän kai se meilläkin sitten uppoaa, kun haettiin mm. helppokulkuista autoa 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...