Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primera vm. 2007 lämppärin moottorin voimakas ääni

Aloittaja mate, huhtikuu 05, 2019, 15:49:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mate

Onko normaalia se, että uusimpien Primeroiden lämmityslaitteen moottori tai jäähdytyskompura pitää aivan selvää hurisevaa/"jyrisevää" ääntä? Huomaa parhaiten, kun painaa A/C-napista pois päältä, niin moottorin suunnasta tuleva huriseva ääni vaimenee selvästi. En siis puhu ilmankierron huminasta, vaan selvästä lämppärin (tai jäähdyttävän ilmastoinnin ) aiheuttamasta äänestä/hurinasta/lievästäjyrinästä.

Ostin auton hiljattain ja ehkä voi olla myös sen ominaisuuskin.

Peta

#1
Kylmäaine vajaus ainakin omassa aiheuttaa äänen kasvua kompurassa. Jos et tiedä koska on täytetty tai on tehoton niin tuon huolto voi vähän pienentää ääntä.

mate

Onkohan tietoa, kuinka usein sitä pitäisi täyttää? Siis huolto-ohjelmassa millä km-välillä täytyisi täyttää? Onkohan täyttö vaativakin työ?

Shamsa

Ei niissä ole mitään kilometrirajaa.
Täyttö sitten kun alkaa kylmäntuotto heikentyä. Mutta ei kuitenkaan mitään 10v välein, voiteluöljystä alkaa ominaisuudet kans katoamaan ajan kanssa.
4v on ihan kohtuullinen väli jo, tiheämpään jos joutuu täyttöhuollon tekemään niin jostakin todennäköisesti vuotaa.

Itse noita ei saa täyttää jos ei omista sopivaa laitteistoa ja lupia kyseiseen toimintaan. Eikä varsinkaan tyhjentää.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Juu, 3-5 vuotta on OK aikaväli.
Kylmäainetta katoaa letkuista, tiivisteistä ja kompuran stefasta "luonnollisesti", eli uudellakaan autolla ei pysy tuon kauempaa täytenä.
Ja "vaativa" on sitten kanssa huomioitava oikein. Parkkipaikkojen "huollot" vartissa on skukkua. Oikea prosessi vie 30-60 minuuttia järjestelmän koosta riippuen. Automaattikone tekee tuon kaiken alla olevan automaattisesti, ilman muuta kuin välissä tapahtuvia OK-kuittauksia.

Oikea prosessi on ihan aluksi tsekata, että järjestelmä ei ole aivan tyhjä = ei siis vuoda solkemaan.
Sitten tyhjennetään järjestelmä vaihtomasiinaan, joka mittaa paljonko kylmäainetta ja öljyä tuli ulos.
Seuraavaksi kuivataan systeemi, ja tämä vie aikaa!
Sen jälkeen koeponnistus.
Vasta sitten täyttö, oikealla määrällä kylmäainetta ja voiteluainetta ja vuotoväriä.
Tässä kohtaa pitää myös huoimioda mikä kylmäaine ja mikä öljy, niitä on useita!
Ja se autosta poistettu aine käytetään tässä uudestaan, eli kaikki aine ei ole uutta.
Sitten vielä testaus eli tuleeko kylmää ja mitkä on paineet piireissä.

Kylmäaineen hinta nousi viime vuonna huimasti, eli hinnat kuluttajaltakin nousi. Samalla moni alkoi veloittaa erikseen työn ja aineen, mutta se ei ole laillista, koska huoltokone ei ole tarkastettu vaaka. Tosin se olisi oikeudenmukaista, kun maksu olisi vain lisätystä aineesta.

Nimimerkillä ajoneuvoalan ilmastointipätevyys löytyy plakkarista ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV