Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Kannentiiviste P12 2.0

Aloittaja jari2, maaliskuu 17, 2019, 07:33:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jari2

Onko näissä 2-litraisissa ollut paljon kannentiivistevikaa, onko kokemuksia? Eilen sattui juttu, että auto yritti tehdä keitokset, ja komentokeskus herjasi korkeasta moottorin lämmöstä. No ajoin loppumatkan kotuo, noin 300m. Pihassa flektit huutivat, ja yllättäen moottorin lämpö laski tosi nopeasti normaaliin. Jäähdytysnesteessä oli kumminkin vajausta, ja sitä olen saanut lisätä.silloin tällöin. Ulkopuolista vuotoa en ole havainnut. Tuo nopea lämpötilan lasku sai mut tuumimaan että jumittiko termostaatti vain, ja kumminkin päätti aueta, koska lämpö laski niin nopeasti?

jari2

Sen tarkennan että syylarissa ei kupli ainakaan. Joskus pari Saabia laski männän paineet jäähdytysjärjestelmään, ja antoi paineen syylariin. Silloin tällöin tuo Primera pölläyttää käynnistäessä, ja kerran antoi vikakoodin P0300, misfire multiple cylinders jne. Mun logiikalla jos kansipahvi on rikki, se myös on rikki, eikä "aina välillä valskaa". Korjatkaa jos olen väärässä.

Perso

Voi se vähän falskata eikä kokoaikaa vaivaa, mutta toki pahenee koko ajan.
Helpointa kun käyt jossain firmassa jossa on pakokaasuanalysaattori, paisarista ottaa sillä hajut ja jos antaa yhtään tulosta niin pahvi on finito.
Aina sattuu, tottunee...
Datsuneita vuodesta 1994...
Nyt menossa mukana monenlaista koupee kutosella ja ilman...

MakeM

Luultavasti ainakin pakovenat palaneet, eli kansiremppa edessä. Pahimmillaan kansi on halki, jolloin se menee vaihtoon. Niin tai näin, kansi on avattava jos meinaa kuntoon saada. Samalla kahtoo kuinka tukossa etukatti on.

Toinen vaihtoehto on kovaa ajoa niin kauan kun nesteen lisäyksellä vielä liikkuu ja leima on voimassa.

jari2

Enköhän mä remonttiin ala joo. Johonkin tuota nestettä hukkuu, ja ulos se ei vuoda. Täytyy vielä katsoa tarkemmin tuo todellinen nestehävikki, että palhonko sitä oikeasti hukkuu. Loppuviikosta pari vapaata töistä ja kansi käteen.

jari2

Tiedättekö että onko tuossa monikerros- metallitiiviste? Ja muistaako joku viimeisen kiristysmomentin kannelle? Kaveri puhui että Primeroiden kannenpultit joskus löystyy, ja että kannattaa kokeilla kiristää momenttiin.

Jylppy

QR-koneen kannen momentit:

1 - 98.1 Nm
2 - 0 Nm (loosen completely)
3 - 34.3 - 44.1 Nm
4 - 75o to 80o (angle tightening)
5 - 75o to 80o (angle tightening)

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

jari2

Kiitti :). Eli tuon max 44.1 Nm voisi kokeilla läpi nyt kun kansi on "kireällä"

shamrock

Lainaus käyttäjältä: jari2 - maaliskuu 18, 2019, 10:49:40
Tiedättekö että onko tuossa monikerros- metallitiiviste? Ja muistaako joku viimeisen kiristysmomentin kannelle? Kaveri puhui että Primeroiden kannenpultit joskus löystyy, ja että kannattaa kokeilla kiristää momenttiin.

Primerasta en tiedä, mutta naapuri joskus kyseli isäukolta apua Sunnyyn, kun oli kansipahvimurheita. Tästä oli kaikki pultit löysällä, siinä ei edes momentteja katteltu vaan vedettiin vaan näppituntumalla tiukkaan. Ja tuo autohan pelitti vielä vuosia tuon jälkeen.

jari2

Sen verran eilen vilkaisin että on tuo selvä tapaus. Otin tulpat pois, kakkospytyssä oli nestettä männän päällä.

jari2

Seuraava kysynys...: Eipä tuota kantta niin vaan kiristetty, pultit on nokka-akselien alla. Pultin kanta näkyy olevan erikoinen, ehkä E-ribe M11S. Mistä löytyy hylsy tuohon, en äkkiä ainakaan löytänyt mistään kotimaan netistä?

toukopouko

#11
QG koneessa tälläinen hylsy, QR:lle ei mainittu tossa jostain syystä. Liekö sitten "tavallinen" Torx/Xzn tjsp

Manuskan mukaan kansipultit kiristellään ennen nokka-akselin asennusta
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: jari2 - maaliskuu 19, 2019, 06:01:43
Sen verran eilen vilkaisin että on tuo selvä tapaus. Otin tulpat pois, kakkospytyssä oli nestettä männän päällä.

Veikkaan että vuotaa edelleen kiristyksen jälkeen.
Jos neste pääsee pyttyyn niin palokaasut pääsevät myös toiseen suuntaan ja tiiviste menee käyttökelvottomaan kuntoon siltä kohdin ainakin.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

jari2

No niin, päivitysta tänne. Kansi on otettu käteen useamman tunnin työn jälkeen. Ei silminnähtäviä vikoja missään, ei kannessa eikä lohkossa. Lampun kanssa etsin halkeamia, en löytänyt ainakaan vielä. 15 tuntia meni pelkkään purkuun, kaikki työkalut sai ottaa käyttöön, ja uusiakin hakea. Ahdasta oli purkaa.

Shamsa

Mutta miltä kannentiiviste näytti?
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

jari2

Paha tuosta on sanoa, kun vuotokin oli aika pientä, ja aina nestettä ei hukkunut kuin liraus. Kakkospytyn tienoilla näytti olevan vähemmän mustaa kumitiivistettä, mutta saattoi sitä jäädä kanteenkin kiinni. Oletteko varmistelleet tiivistesilikonilla kannentiivisteitä? Pariin saabiin sitä olen laittanut jos kannen pinta oli kärsineen näköinen. Eipä tuossa näkynyt kyllä tehtaan jäljiltä mitään extra-silikoneja olevan...

Jylppy

Mä käyttäisin sen kannen koneistamolla, vähintään kannattaisi koeponnistaa se - kaikki halkeamat eivät ole aina nähtävissä paljain silmin. Samallahan ne tutkii, onko jotain osaa vaihdon tarpeessa.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

jari2

Niin. Kiero tuo ei ole, kävin teräsviivaimen kanssa läpi. 0.10 mm tulkki ei mennyt mistään kohdasta läpi kun ristin rastiin tulkkailin. Keittämään tuo ei ole päässyt, mulla ainakaan. Onhan tuo auto jo 1kk mulla ollut, 2000 km ehdin ennen remonttia rullata.

MakeM

Venttiilinvälykset ois ollut hyvä tarkistaa ennen nokkien irroitusta. Omassa rimpulassani kaikki pakovenat menivät vaihtoon, kun olivat palaneet ja muutama oli halki. Kannen katsoin myös teräsviivottimella ja 0.05mm rakotulkilla, ei vaatinut oikaisua. Pakovenat vaihdoin ja läppäsin itse. Hyvin on nyt toiminut 5000km.

Koneistamolla kyllä löytävät kannen pienetkin halkeamat. Suosittelen myös sinne vientiä. Ainakin pakoventtiilien vaihtoon ja palojen mittaukseen varautuisin oikaisun lisäksi vaikkei halkeamia löytyisikään.

Yleinen halkeamakohta kannessa on sytytystulpan kierteen ympäristö. Voi haljeta myös sieltä kierteen sisältä.

jari2

Päivitys tähän. Auto kasattu ilman koeponnistyksia ym, kannen totesin itse suoraksi. Kilsoja takana nyt 450, ja hyvin pelaa.

MakeM

Hieno homma.   :D

Korjautui siis pelkällä kannentiivisteen vaihdolla?

jari2

En mä muuta tehnyt kuin kannentiivisteen vaihdoin, pienellä riskillä kokeilin. Vieläkin pelaa, pian 1000km ajettu nyt.