Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan Sunny käyntiongelma isolla O lla :(

Aloittaja kaskas, helmikuu 14, 2019, 19:35:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kaskas

Sunnyssa melkein ylitsepääsemätön ongelma. Auto on :NISSAN SUNNY II (N13) 1.6 i 12
Käyttövoima:Bensiini
Polttoaineen syöttö:Imusarjaruiskutus/kaasutin
Sylinteritilavuus:1597
Vuosimalli:1989
Rekisteröintipvm.:19891107
Moottorikoodi:GA16I
'Nämä tiedot bil---man sivuilta rekkarilla- mutta näyttää ilevan konekoodi hieman väärä. Ei ole ruisku kone vaikka i  ilmeisesti niin olisi.  ga16s  voisi olla oikea merkintä
Tällainen kulkine, kaasutin kone tässä vielä on siis.   Ei toimi, ei pysy käynnissä oikein millään.  Tähän asti tehtyä jo: Tankki tyhjennetty ja uudet bensat, bensalähdöt tutkittu siitä tankin päältä ja kunnossa, bensaputket auton alta korjattu, oli reikä. Nyt konehuoneen muovipöntössä rintapellissä bensa säilyy vaikka auto seisoo viikot, aiemmin purkki tyhjeni kun putki vuosi.
Bensapumppu vaihdettu toiseen käytettyyn, kaasutin ja alla oleva tiiviste tehty uusi ja ne kunnossa.
Tulpat, johdot jakajan kansi vaihdettu ja puolia vaihdeltu, kolmella eri puolalla koitettu ja aina sama juttu.

Eli auto lähtee heti käyntiin jopa pakkasesta, käy vähän aikaa ja sammuu kuin avaimesta kääntämällä.   Lämpösessä tallissa kun uudelleen starttailtiin ja käynti mielesstäni lyheni aina, ja kohta ei lähtenyt ollenkaan- niin tässä vaiheessa tulpanjohdolta irtotulpalla katoin kipinää, niin kyllä näytti ihan ok kipinä kuitenkin. Ei vaan käyntiin sitten enää, ennenkuin taas aivan kylmä kone, kun pikkasen jo tuossa lämpeni.
Auto siis sammuu ihan kuin avaimesta sammuksiin kääntäisi, joskus saa ottamaan isoille kierroksille, mutta sammuu silti.

Johtoja tutkittu, sulakkeita tutkittu ja vaihdeltu, virranjakajan sisälle kateltu ja putsailtu, se pyörijä vaihettu. Joku vuosi sitten vaihettu sytytys yksikön vuoksi koko jakaja, hävisi silloin kipinä kokonaan.    Arvaus toki on että sytty yksikkö taas rikki, mutta kiinnostaisi tutkia vielä ennen sen uusimista johtoja.

Olisiko kellään tuollaisen auton kytkentä kaaviota?  Puolalle tulee + napaan kaksi musta/valk johtoa ja ne on samaan liittimeen tehtaalta laitettu. Miinukseen puolalle tulee yksi johto- se oletettavasti tulee virranjakajalta sytytysyksiköltä ja katkoo maata.  Virtapäällä tuohon puolan plussaan tulee akkujännite.  Mikä siinä oleva se toinen johto on?   Miten näissä on kytketty mittariston kierrosluku mittari, mistä ottaa pulssin, minkämoinen johto se on? Ajttelin voisiko se jotenkin sekottaa sytytyksen-eli ottasin sen johdon pois ja koittaisin onko vaikutusta.   Liekö ollut ko vikoja koskaan?  Kun mittaria katsoo niin se nousee sillai nykimällä eli ei liiku viisari ihan tasaisesti, saattaa olla että vaan jumittelee kun auto on seissyt n 3 vuotta, jäi tämän käyntiongelman vuoksi jo silloin seisomaan.

Puolan vieressä on sellainen johtoliitin, jossa on vaan ns tulppa päällä jokin, mikähän se mahtaa olla, johtosarjaan oli teipattu alunperin.

Eli sytytys puolen virtakaavio kiinnostaisi.     Kaasarin vaihdon myötä voisi olla tarpeen jostain selvittää myös sen virtakaavio ja alipaine putkien kaavio- niitä jo aiemmin roplattu ja liekö putket aivan oikein ei ole täyttä takuuta, mutta niiden puolesta ei tämä käyntiongelma kyllä tällainen pitäisi olla vaikka joku alipaine putki ei kohdillaan olisi   



Mies

Kuulostaa jakajapuolen ongelmalta, eli kipinä katoaa/heikentyy.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

mies51

Pakoputken takapönttö tukossa. Talvella seisoessa lyönyt lunta ja jäätä täyteen. Sitten pakokaasut ovat työntäneet pöntön jäisiä villoja taaksepäin ja tukkineet pöntön. Oirehtii juuri noin, että lähtee käyntiin, mutta sammuu, kun pakoputkessa paine nousee niin korkeaksi, ettei moottori jaksa työntää kaasuja putkeen. Ota pöntön ja putken välinen liitos auki, niin johan alkaa käydä - takapöntön uusinta.
Tässä autossa ei ole KATtia, joten muita tukkeumia tuskin on.