Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Terrano 2003 vikakoodien luku ja nollaus

Aloittaja japaja, helmikuu 02, 2019, 14:06:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

japaja

Moi, tarvitaan vikakoodin luku ja vikavalon nollaus Nissan Terrano 2003:een Oulussa.

Huom! Tarvii Nissanin oman ohjelman!

Terrano R20 2,7TD Wagon -03

japaja

#1
Autossa siis obd2 -liitin.

Saako nollattua muuten kuin merkkitesterillä?
Terrano R20 2,7TD Wagon -03

datsunpower

Moottorin vikakoodit saa nollattua myös yleismallin testereillä.. vaihtelevasti.
En ole Terranoon syventynyt koskaan, mutta yleensä vikakoodit saa luettua ja nollattua myös ilman testeriä. Googlella löytynee ohjeet.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

japaja

Ei saa nollattua, kun testerit ei näe vikakoodeja. Akku oli yön irti, mutta ei vaikuttanut. Muita ehdotuksia?
Terrano R20 2,7TD Wagon -03

JaKrPa

Liikkuuko auto omin voimin saiskohan ne motonetissä sen nollattuu sulle ?  tietääkseni motonetteihin tullu ne palveluautomaati joissa mm obd nollaus etc

datsunpower

Tämä ei kyllä ole oikea alue asian puimiseen.. mutta mitä vikakoodeja se nyt valittaa? Moottorinohjauksen, ABS:n vai AirBagin? Ne kaikki ovat kuitattavissa ilman testeriä. Ja vaihtelevasti myös yleismallin testereillä (jotka kyllä yleensä eivät pääse käsiksi kuin moottorinohjauksen koodeihin).
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

japaja

#6
Motonetin asema oli epäkunnossa, joten sitä ei päässyt kokeilemaan. Motonetin sivujen mukaan heidänkään laite ei tue Terranoa.

Delphi ja katsastusaseman laite ei näe koodeja eikä saa poistettua moottorin kuvaa mittaristosta. Vika tuli, kun käynnistin autoa ja muistin unohtaneeni hehkuttaa. Väänsin avaimesta takaisinpäin, mutta moottori ehti käynnistyä sekunnin murto-osaksi. Mitään todellista vikaa ei siis edes ole.

Miten moottorinohjauksen vian saa luettua ja kuitattua ilman testeriä? Ainakaan kaasupoljinkikkailu  P12 tyyliin ei toiminut.

Varasin kyllä jo merkkihuoltoon ajan keskiviikolle.

Ketjun voi siirtää oikealle alueelle niin voidaan jatkaa keskustelua 😁
Terrano R20 2,7TD Wagon -03

Jylppy

Tossa R20 FSM:stä napattu ohje, kokeilu omalla vastuulla.



[ylläpito on poistanut yli vuoden vanhat liitteet levytilan säästämiseksi]
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

japaja

Kiitoksia! Muistin nyt, että minulla on tuo FSM itsellänikin. Kai sitä uskaltaa kokeilla, kun on valmistajan ohje. Käsittääkseni ohje on juuri obd2-liittimeen, kun on 16-pinninen kytkentä. 
En ihan ymmärtänyt pitääkö konetta aina käyttää ensin (vaihe 1), että pääsee vaiheeseen 2?
Terrano R20 2,7TD Wagon -03

datsunpower

#9
Ei pidä käynnistää missään vaiheessa. Sytytysvirtoihin asti vain vääntelet sitä avainta, et starttiin asti.
Tai siis alussa vain käännät avaimen sytytysvirta (ON) asentoon ja loput hoidat sillä jumppilangalla siellä liittimen päässä.


Muistin juuri itsekin, että N16 Almerasta tuli tuolla tyylillä viimeksi luettua/nollattua...
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

japaja

#10
No niin! Tämähän toimi! Kiitokset vielä neuvoista! Täytyy sanoa, että loppujen lopuksi fiksu systeemi. Ei tarvitse lukijoita kuljettaa matkassa ja homma on helppo, kun sen kerran tekee. Vieläkin hämmästyttää, että sain vikakoodit luettua ja poistettua johdonpätkällä.

Vikakoodeiksi sain valon vilkkumisista laskettua 98, 97 ja 13 eli 0908, 0907 ja 0103. Viimeisin on ilmamassa-anturilta, mutta mitähän nuo 0907 ja 0908 ovat? En pääse tietokoneelle kuin huomenna ja googlaamalla ei anna järkeviä tuloksia.
Terrano R20 2,7TD Wagon -03

japaja

#11
Tulkitsinko oikein, että välähdykset on ECM-koodi ja vikakoodit siis alla olevat?


Items                                DTC                                DTC
(CONSULT-II screen terms) CONSULT-II  GST*1         ECM*2                               MI illumination

COOLANT TEMP SEN           P0115                            0103                                   X
GLOW LAMP                       P0381                            0908                                   -
MI                                     P0650                            0907                                   -

Terrano R20 2,7TD Wagon -03

datsunpower

#12
P0097   Intake Air Temperature Sensor 2 Circuit Low Input
P0098   Intake Air Temperature Sensor 2 Circuit High Input
P0013   Exhaust Camshaft Position Actuator Circuit / Open (Bank 2)
P0103   Mass or Volume Air flow Circuit High Input

ja vaihteistoon liittyvät:
P0907   Gate Select Position Circuit High
P0908   Gate Select Position Circuit Intermittent


On sen verran sekalaiset koodit, että todennäköisesti ovat jonkin jännitepiikin aikaansaannoksia, tai voihan näistä osa olla vanhojakin koodeja jo poistuneista vikatapauksista. Vikavalo kun ei välttämättä syty jos havaittu vika ei ole kriittinen, toistuva tai jatkuva.

Joskus sopivissa olosuhteissa on jopa mahdollista saada aikaan haamuvikakoodeja sellaisista antureista tai laitteista joita ko. autossa ei ole olemassakaan, mutta moottorinohjauksen ohjelmassa ne ovat silti olemassa.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

japaja

#13
Tavailin FSM:ää ja kyllä ne vikakoodit on kuitenkin nuo mitä aiemmin listasin. Nämä siis tosiaan mittarivalon välähdyksistä laskettu.

Ensimmäinen koodi oli 9 hidasta välähdystä ja kahdeksan nopeaa eli  9 8 -> 0908 ;katsotaan vastaavuus FSM:n taulukosta ja saadaan P0381 (Hehkutuksen merkkivalo) Ok, vikavalo syttyi hehkutuksen epäonnistuessa
Samalla logiikalla  9 7 -> 0907 -> P0650 (MI-valo)
ja kolmas 1 3 -> 0103 -> P0115 (Jäähdytysnesteen lämpöanturi)


Erikoista on se, että noista ainoastaan jäähdytysnesteen lämpöanturin virhe aiheuttaa vikavalon syttymisen. Sen vaihdoin kuukausia aiemmin, kun lämpömittari ei enää noussut. Eli vika oli luultavasti vanha ja nuo kaksi muuta tuli virhekäynnistyksessä.
Voisikohan olla niin, että kolmesta viasta syttyy vikavalo?


Without CONSULT-II
ECM displays the DTC by a set of four digit numbers with MI illumination in the diagnostic test mode II (Selfdiagnostic
results). Example: 0102, 0103, 0104, etc.

DIAGNOSTIC TEST MODE II—SELF-DIAGNOSTIC RESULTS
In this mode, DTC is indicated by the number of blinks of the MI as shown below.

Long (0.6 second) blinking indicates the two LH digits of number and short (0.3 second) blinking indicates the
two RH digits of number. For example, the MI blinks 10 times for 6 seconds (0.6 sec x 10 times) and then it
blinks three times for about 1 second (0.3 sec x 3 times). This indicates the DTC "1003".
In this way, all the detected malfunctions are classified by their DTC numbers. The DTC "0505" refers to no
malfunction.



Items                                DTC                                DTC
(CONSULT-II screen terms) CONSULT-II  GST*1         ECM*2                               MI illumination

NO SELF DIAGNOSTIC
FAILURE INDICATED           P0000                            0505                                  —
Terrano R20 2,7TD Wagon -03

datsunpower

Joo, luin/ymmärsin, että saamasi koodit olivat 98, 97, 13, 0908, 0907 ja 0103.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Nissanni

Mitenkäs se piti hyppy joholla katsoo ja nollata?