Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Almera 1.5 vm 2000

Aloittaja Sebultex, tammikuu 26, 2019, 22:50:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sebultex

Almera rupesi nykimään rajusti ja vedot hävisi.. Vikakoodi vinkkasi  että nokka-akselin asentotunnistimesta löytyisi vika tämän vaihdettiin sekä Maf putsailtiin tämän jälkeen kulku parani hieman ja nyt enää nykii kaasupohjassa tai sitten vedot loppuu kun laittaa kaasun pohjaan lisäksi 4000rpm - 5000rpm välillä ei tunnu tehoja löytyvän, mutta 5000rpm jälkeen alkaa taas vedot. Vikakoodiksi antoi kammen asentotunnistimen joka vaihdettiin myös.. Koodi ilmenee uudestaan vaikka on se on poistettu. Jakopääremontti tehty noin 1500km sitten eli siellä ei luulisi löytyvän ratkaisuja. Apuja tarvittaisiin vian löytymiseen alkaa nimittäin olemaan aika epätoivoinen olo ton auton kanssa.

-Sebu

datsunpower

#1
Vaihdettiinko sinne varmasti sopivat asentotunnistimet? QG-moottoreissa on ainakin kahta eri mallia ja eivät toimi ristiin.
Tai sitten vika on johtosarjassa tai moottorin maadoituksissa.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Sebultex

Edellisten osiennumeroiden perusteella otettiin sopivat anturit joten en usko että niissä on häikkää kun oire pysyi myös samalaisena. jostain lueskelin et katalysaattori vois olla tukossa tai sulanu. yks MAFiin menevä letku oli ollu jonkin aikaa halki kun emäntä autolla ajeli nii onkohan mahdollista että on käynyt laihalla ja sulattanu? erikoista on jos katalysaattori sökönä ja kampiakselin anturia herjaa  ???

mies51

- Jos KAT on tukossa, niin veto on yleensäkin hieman voimatonta. Ja vikakoodin nollattuaan, kun rajusti kiihdyttää, lyö taas vikavalon päälle ja menee voimattomaksi eli nilkutustilaan, jolla pitäis päästä huoltoasemalle. Testaus: ota etuKAT irti ja onko nokea täynnä tukossa vai näkyykö kennot?
- Jos taas auto on seisonut paljon pakkasessa lumisateissa ja pakoputken takapönttö on jäätynyt ja pakokaasu työntänyt villat tukkoon loppupäähän - silloin lähtee käyntiin, muttei jaksa pitemmälle. Vaikka sulattaa autotallissa, ei villatukos poistu ja vaiva jatkuu lähes yhtä pahana. Tetaus: takapöntön laipan ruuvit auki, rakoa laippaan, niin taas vetää - vaihda uus takapönttö.

Alppuu

Aika erikoinen vika jos 4000 - 5000rpm on kuollut alue ja 5000rpm eteenpäin vetää taas normaalisti? Eihän näissä ole mitään nokkien ajoitusta tms.

Mitenkä ihan perus huollot, ilmansuodatin, tulpat (NGK) jne.?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Voisiko olla mahdollista että jotain meni pieleen siinä jakopään huollossa?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Sebultex

öljyt,tulpat, nesteet vaihdettu samalla kun jakopää laitettu. Tarkastan katin kunhan pultit ovat vähän aikaa hautuneet wdssä sitten tarvittaessa pitää alkaa ihmettelemään vielä sitä jakopäätä. 1,2 vaihteilla vetää hyvin koko kierros alueen paitsi jos lyö suoraan kaasupohjaan, 3 vaihteella häviää vedot kun kierroksia on se 4000-5000. 4 ja 5 vaihteella tuntuu että vedot on aikalailla hukassa heti kun lyö kaasua enemmän eli kovemmanrasituksen alla ei pelaa etenkään jos on ylämäessä.

shamrock

Kyllähän nuo oireet sopis toisaalta siihenkin että se jako ois pielessä. Ja kun sinne jakopäähän on hiljakkoin koskettu, niin sieltä kyllä etsisin. Oma Volvo S40 jossa on VVT, on ehjänäkin aika "kuollut" noin 2500-3000 kunnes VVT puuttuu peliin ja taas löytyy potkua.  1-2 hammasta pielesä olevalla ajoituksella on tullut joskus ajettua, ja nimenomaan väännön puute on se ilmeisin oire. Pienillä vaihteila eli kierroksilla pystyy kyllä ajamaan.

kurttu

Kuormittaessa nykimisten kanssa vika voi olla myös bensansaannissa ja kipinässä. Nissan tykkää NGK tulpista ja Densokin menettelee. Bensansuodin hyvä vaihtaa jos on ikinvanha.

Toki nuo vikakoodit vievät ajatuksen sinne jakopään ja antureiden suuntaan.

Sebultex

Katalysaattori oli ainakin halki useammasta kohdasta.. eli siellä varmaankin syyllinen. Toimiikohan väliaikaisesti jos vaan tyhjentää ton katalysaattorin? vai tuleeko sitten muita ongelmia, päästöt tietenkin mutta käyntiin liittyen muuttuuko seokset liian laihaksi tms?

Sebultex

Katalysaattorin tyhjennyksen jälkeen alko pelaamaan normaalisti  8). Nytten vielä jatko kysymyksiä viisaille, minkähän takia toi kehittää tankkiin alipainetta? aktiivihiilisuodatin tukossa? mitenhän sen voi poistaa käytöstä kun näitähän ei taideta myydä tarvikkeena?

Alppuu

Ei se pieni alipaine mitään haittaa, saattaapi olla ihan tarkoitus, ettei karkaa höyryjä ilmakehään.

Mulla suhahtaa aina vähän korkkia avatessa (N15), ei haittaa mitään.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Sebultex

Nykiminen poistui katalysaattorin tyhjentämisellä ja toimii myös myös kaikilla kierrosalueilla mutta tehot on hukassa.. pitää varmaan tarkistaa se kettinki ja bensapumppu..

mies51

Hanki myös se uusi etuKAT. Kun autossa on 2 Lambdaa eli ennen ja jälkeen etuKATin, se tarvii toimivan KATin, jotta moottorinohjaus toimis oikein. Ja se etuKAT tarvitaan myös, jotta pakokaasujen puhdistus alkais mahdollisimman nopeasti. Siksi KAT on laitettu niin lähelle moottoria.

kurttu

Etukatin jälkeen on toinen lambda, joka tarkkailee katin toimintaa. Jos katti ei toimi oikein, syttyy vikavalo. Vikavalo tietysti pilaa katsastussuunnitelmat, mutta
kone ei kuitenkaan välttämättä mene vikatilaan.
Mulla primerassa etukatti otti kipeää suutinvian takia ja vikavalo syttyy aina maantieajossa (P0420 katin toiminta alle raja-arvon tjsp.) Moottori toimii kuitenkin täysin normaalisti vikavalon palaessakin.

shamrock

Näin oon minäkin ymmärtänyt. Se on kontrollilambda joka ei osallistu säätelyyn mitenkään. Ykkönen on säätölambda, sen toimivuus vaikuttaa moottorinohjaukseen.

Sebultex

Mielellään selvitän missä on vika ennen uuden katalysaattorin hankintaa ettei menisi taas rikki.  On tietenkin mahdollista että katalysaattori alkoi menemään rikki noin viikkoa ennen kuin nämä nykyiset ongelmat alkoi kun oli yks maffin letku halki.

Sebultex

Taas anto vikakoodin.. kampiakselin asentotunnistin, eli pitää se kettinki varmaankin tarkastaa ellei teiltä tuu muita ideoita.

Sebultex

#18
Ajoitukset näyttäs olevan kohillaan ja ei kiristäjäkään oo paljoo tullu ulospäin..


Sebultex

Takavaimentaja oli kans ihan tukossa, ilman vaimentajaa toimii nyt normaalisti. ilmeisesti ohjurinkumit vuotaa sen verran et työntää öljyä ja tukki sit sen putken..

Alppuu

Avaa se takavaimentaja ja katso mitä se on syönyt.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Olis huutonetissä myynnissä 30eur Helsingissä
"Pakoputki takapönttö Almera N16 1.5 / 1.8 Sedan"

Sebultex

Vaimentajalle ei oo tarvetta mutta kiitos tarjouksesta. Kerosiinilla kaadoin mäntien päälle ja annoin seisoa yön yli nyt ei ole enää kuin kolmessa pytyssä öljyä männän päällä ajon jälkeen... varmaan pitää uudestaan vielä tehdä joku forte/diesel käsittely tolle koneelle jos auttaisi. Kumeja tai männänrenkaita en viitsisi vielä alkaa vaihtamaan kun toisen koneen saisin ostettua hintaan 100€  ???

Alppuu

#23
Paljonko se sitten syö öljyä? Paljonko ajettu?
Mulla on N15 Almera ja jotain 360tkm mittarissa ja ei syö öljyä, alkup. jakopää myös.
Jakajan akselista vähän hikoilee. Öljynvaihto max. 10tkm välein.
Takavaimennin oli itseltäni ruostunut sisältä päin ja villa tms. liikkunut.
No, toimi kuitenkin jotenkin, ennen kun ruostui reikä vaimentimen päälle.
Niin, ja Nissanini tykkää juopotella E85:llä.  :D



When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Sebultex

241k ajettu N16 almera ostettiin väliaikaseks laitteeks ku emännän autosta palo venttiili. Öljyä imee arviolta 1l/100km ja savuttaa reippaasti. En oo kehdannu hirveesti käydä ajelemassa.. yrittäny lähinnä selvitellä tallissa ton auton kuntoon et pystys pitämään vara autona.

Alppuu

Aika hurjalta kuulostaa kulutus, tuskin millään poppakonstilla kuntoon tulee.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Sebultex

#26
alko öljyn kulutus suunnilleen samaan aikaan kun noi muutkin ongelmat.. tein heti kun auto tuli pihaan niin engine flushin nii voihan se olla et on lähteny karstaa liikkeelle ja tukkinu jonku öljykanavan ? vai mitä ootte mieltä?

mies51

Almera N16 1.5:llä eli QG15DE:llä ei ole yleensä esiintynyt liikaa öljynkulutusta. Öljynkulutus on esiintynyt 1.8:lla eli QG18DE:llä.
Esim. minun 1.5 tarvitsee yhden öljynlisäyksen 15000km öljynvaihtovälillä. Öljynä olen käyttänyt Teboil Diamond 5W-40 ja Mann suodatinta ja öljytila on n.
Vois tietysti olla, että autosi edelliset omistajat ovat laiminlyöneet huollot, kun päädyit sitä heti ostettuasi flushaamaan. Moskat ovat ehkä voineet tukkia esim. öljyrenkaiden reiät. Tai sitten sylinterit/männät/männänrenkaat ovat jo kuluneet väljiksi. Tai vuotaa venttiilinvarsien tiivisteistä. Muitakin vaihtoehtoja voi olla. Täältä arvaamalla asia ei selviä. Moottori pitää purkaa.

Shamsa

Tai kenties se öljy-ja männänrenkaisiin kertynyt "moska"(en ole vielä kuullut että vasara olisi koneesta löytynyt  ;D) on ollut ainoa mikä on estänyt moottoria syömästä tuon litran öljyä sataselle.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Nugetti

Heitetään vielä kysymys, joskin suurella varmuudella itse epäilen männänrenkaita:

Onko autoon vaihdettu venttiilikopan tiiviste / onko venttiilikoppa hiljattain käytetty auki?

GA-koneiden tapaan noissa QG-koneissakin on huohotuskaasuille kanava venttiilikopassa, jolle on oma neliskanttinen tiiviste sylinterikannen ja venakopan välillä. Ei olisi ensimmäinen tapaus, jossa yllämainitun operaation jälkeen syö tolkuttomasti öljyä. Se tiiviste on tuon ikäisessä jo todennäköisesti korppuuntunutta kertakäyttökamaa, eikä enää hoida hommaansa irti käytön jälkeen. Nähdäkseni jos tiiviste on kulahtanut, moottori imee venakopasta öljyä huohotuskanavaan ja polttaa sitten sylintereissä.

Tiivisteen malli toki on hieman erilainen GA- ja QG-koneiden kesken, joten voi olla ettei QG:t ole niin herkkiä tuolle mutta periaate on sama.