Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primera P11 huono käynnistyvyys

Aloittaja Greivi, tammikuu 10, 2019, 23:15:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Greivi

Odottelee pihas tollanen 2000 luvun primera. 1,8l bensakoneella. Ärsyttävä juttu että aina käynnistäes ei lähe heti tulille. Sen verran oon ajellu sillä että oon huomannu että se tykkää pienistä starteista. Jos pyörittää vaan konetta niin satunnaisia putputuksia saattaa kuulua mutta ei lähe käyntiin, kaasulla ei myöskään ole mitään vaikutusta. Jos kauan pyörittää ja painelee kaasua niin huomaa bensanhajun. Parasta tehä 2-3sek startteja ilman kaasua. Joskus lähtee ekalla ja joskus kymmenennellä. Aina yhtäkkiä lyö ittensä tulille, ei pikkuhiljaa ja kone toimii ihan täysin kunhan lähtee tulille. Ei pätki tai sammuile.

Mikäköhän tuon voisi aiheuttaa ? Autoon on kuittien perusteella vaihdettu puolia ja Nokka-akselin asennontunnistimia. Itellä tulis mileen että joku lämpöanturi rikki ja ruisku ei tiedä paljonko soppaa pitäis startissa laittaa ja tulee liikaa ? Tai sitten sytytyksen moduuli ?

shamrock

Onkohan noi nokan anturit ollu alkuperäisiä vai tarvikkeita, kun niitä kerran vaihdeltu on ... ekana tarkistaisin sen. Olen ymmärtänyt keskusteluita että ainakin joissakin koneissa pystyy "ohittaaan" joitakin asioita starttaamalla auton kaasu pohjassa, joku viisaampi joka oikeasti tietää asiasta voisi kertoa enemmän mutta eipä siinä häviä jos sitäkin kokeilee. Joissakin yksilöissä vastaavia ongelmia ei ole esiintynyt kun auto on ollut roikassa ennen starttia, tämä tukisi teoriaa lämpöanturin ongelmasta. Oletko kokeillut tuota?

kurttu

Paljon autolla on ajettu ja onko ollut oireita jakoketjun venymisestä?
Aika monessa primeran moottorin sähköviassa on taustalla venynyt jakoketju, joka antaa erinäisiä vikakoodeja. Sitten vaihdellaan antureita mutta perimmäinen vika jää korjaamatta.

Ennen jakopääremppaa (275tkm) samalla koneella oleva primeroiseni herjasi muistaakseni kampuran tunnistinta ja tuli jotain sytytyskatkosvikakoodeja. Lisäksi vielä jotain itkua EGR järjestelmästä ja katalysaattorin tehon heikkenemisestä.
Kone nyki aluksi korkeilla kierroksilla ja lopulta pienemmilläkin kierroksilla. Kierroslukumittari nyki myös.

Greivi

Kerran on ollut tolpassa ja ihan ok lähti silloin käyntiin, tosin lähti -10c pakkasessakin ihan ekalla käyntiin. Pitää testailla vielä. Jakoketjusta en tiedä muuta kuin että ei ainakaan rallata. Tosiaan auto ei pätki tai nyi yhtään ja vetää ihan normisti. Ajettu vähän vajaa 300 tkm. Sen jakoketjun venyn saa vissiin tarkistettua kun ottaa venttiilikopan irti ja mittaa paljonko se kiristini on tullut ulos ?

Löytyi myös 2kpl sytytyksen konkkia jotka testasin autossa, kaikissa sama tulos. Myös lambda anturi odottelee takakontissa, mutta eikai tuo lambda vaikuta starttiin ? kun se on ihan kylmä niin eikö startissa mennä kylmäkäynnistys kartoilla ?

mies51

#4
Ekana epäilisin latausta (noin 14V) ja akkua ja akunkaapeleita. Sitten sytytystä. Että lähtee yhtäkkiä käyntiin sillä hetkellä, kun lakkaa starttaamasta, on merkki, että starttaus pudottaa akun jännitteen niin alas, ettei puolille riitä kipinän aikaansaavaa jännitettä, siis merkki akun huonosta kunnosta tai huonosta latauksesta. Pitkä starttaus ilman kipinää kastelee tulpat. Silloin saa startata tosi kauan kaasu pohjassa, ennenkuin tulpat taas kuivuu. Nykyautoissa ei kuivu ollenkaan niin nopeasti kuin aikoinaan kaasutinautoissa.
Täällä vain joka kerta ehdotetaan jakoketjua. Venynyt jakoketju vispaa pahiten käydessä, ei startatessa. Venynyt ketju myös sytyttelee koodeja - huono akku ja lataus ei.

mies51

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=34363
mjo33400 kirjoitti:
Yleismittari kiinni akun napoihin ja sellaiseen paikkaan, että näet sen kun starttaat. Jännitteen putoamisesta näkee, että onko akku kunnossa. Jos putoaa heti alle 10,5 voltin on akku sökö. Jos startatessa pysyy siinä noin 10,5 voltissa ei vika ole akussa.

Jos akun jännite yön seisottuaan ennen starttausta on Uo= 12,1V, sen varaus on vain 50%. Startatessa jännite laskee tämän kaavan mukaan U= Uo - I x Rs. I on akusta otettava virta Amppeeria (starttaus + sytytys + muita laitteita). Rs on akun sisäinen vastus ( hyvän akun noin 0,03 ohmia). Jos starttaus ottaa 53A, jännite 12,1V laskee 10,5 Volttiin. Teho P = U x I. 10,5V ja 53A tekee P = 556W eli ei mikään suurikaan starttausteho.

Greivi

Kiitos vastauksesta, tuossa onkin yksi akku ylimääräisenä. Pitääpä vaihtaa se ja seurata. Samoin tuo latausjännite pitää mitata.

kurttu

Ja jos kyse on huonosta virransaannista, testaa myös akulta lähtevän maakaapelin kunto. Usein sen maadoitus runkoon on ihan muhjuna siinä akun vieressä.
Itse vedin varmuuden vuoksi toisen maakaapelin akulta runkoon, ettei tule maaonkelmia.

datsunpower

#8
Edit: höpö höpö minä.. lukihäiriö.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Greivi

#9
Mittasin tuon akun heti kun ajoin pihaan, lämpimällä koneella ja akku ladanneena jännite tippui 10.10 hujakoille. Pari kertaa testasin, jopa 9 lukema vilahti jossain vaiheessa. Tosin kun startti pyöritti konetta niin jännite oli 11 hujakoilla. Mutta tuossa oli tuo toinen akku, se on ladattu viimeks kesällä täyteen ja katsoin lepojännitteen niin 12.30 näytti. Heitin sen sinne, on jopa 72ah akku että vähän isompikin. Sillä näkyi startatessa lukemia 11v päälle. Samalla lisäsin vielä 25mm2 maajohdon korin ja akun väliin.
Niin ja laturi pelittää mainiosti, käynnissä tulee sen 14.3-14.4 V

Vaihdoin myös bensansuodattimen kun sellanen löyty. Aika hyvin lähti filtterin vaihdon jälkeen käymään, että en usko bensapuolen vikaan.
Hetken siinä käynnistelin ja tuntui se ehkä vähän paremmalta, mutta pari kertaa teki sen että joutui kauemman starttaamaan.

Tuli tänään otettua hyvä video tuosta starttaamisesta, auto oli ollu noin 5 tuntia ajamatta. alhaalla linkki

https://vimeo.com/310840366

JaKrPa

Onko sytytystulpat milloinka vaihdettu viimeksi.

Greivi

#11
Alle 20tkm kesällä 2018 vaihdettu startti, kondenssattori, bensansuodatin, kampiakseli, nokka akselin tunnistimet, 3-4 sylinterin puolat ja tulpat  :-[ huoltokirjan mukaan

Näissä on vissiin ollut jonkinverran ajoneston kanssa myös vikoja ? Mulla on kyllä sellainenkin outo juttu että kun avaa ovet kaukosäätimellä niin ne aukeaa normaalisti mutta sisävalo ei pala eikä mittaristoon tuu oven merkkivaloa ja se punanen ledi vilkkuu vaikka ovet ei oo lukossa sekä ovi on avattuna, mutta sitten kun käännän virrat päälle niin tulee mittaristoon oven merkkivalo ja punainen ledi sammuu ? Onkohan tuota ajonestoa näprätty kun ei nuo valot toimi kuin manuaalisesti..

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Greivi - tammikuu 11, 2019, 22:08:30
Alle 20tkm kesällä 2018 vaihdettu startti, kondenssattori, bensansuodatin, kampiakseli, nokka akselin tunnistimet, 3-4 sylinterin puolat ja tulpat  :-[ huoltokirjan mukaan

Näissä on vissiin ollut jonkinverran ajoneston kanssa myös vikoja ? Mulla on kyllä sellainenkin outo juttu että kun avaa ovet kaukosäätimellä niin ne aukeaa normaalisti mutta sisävalo ei pala eikä mittaristoon tuu oven merkkivaloa ja se punanen ledi vilkkuu vaikka ovet ei oo lukossa sekä ovi on avattuna, mutta sitten kun käännän virrat päälle niin tulee mittaristoon oven merkkivalo ja punainen ledi sammuu ? Onkohan tuota ajonestoa näprätty kun ei nuo valot toimi kuin manuaalisesti..

Ajonesto ainakin toimii niin kuin pitääkin.
Tuskin on "näprätty"... on nimittäin melko harvassa sen järjestelmän "näprääjät"  ::)


Mitä tarkoittaa valojen toimiminen vain manuaalisesti?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Greivi

Eli sisävalot eivät toimi kun avaa oven (automaattisesti) vaan ainoastaan kun itse käännät valot päälle asentoon (manuaalisesti).

datsunpower

Eikö syty sisävalo mistään ovesta?
Jos ei toimi yhdestäkään ovesta -> kattovalon kytkimessä vikaa. Jos osassa ovista toimii -> ovikytkimissä vikaa.




Ja takaisin siihen käynnistymisongelmaan..

Moottorin ja korin välinen maadoitus kunnossa? Onko autosta luettu vikakoodit?
Venynyt jakoketju aiheuttaa viimemetreillään sen, että auto ei tahdo käynnistyä, mutta vikavalon pitäisi kyllä palaa jo taulussa.. syttyykö se vikavalo siinä vaiheessa kun käännät sytytysvirrat päällle? Sen pitäisi palaa pieni hetki (polttimo testi).
Ja QG:n ketju on "välyksetön" ketju -> ei rallattele samalla tavalla kuin vanhemman tyyppiset ketjut.. ainakaan omien kokemusten perusteella.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Greivi

Ei syty sisävalo mistään ovesta, sitten kun laittaa virrat päälle niin näkyy mittaristossa että ovi on auki.

Niiku tuos videoski näkyy nii moottorin vikavalo syttyy ku laittaa virrat päälle ja sammuu ku auto lähtee käyntii.

Vikakoodeja ei oo vielä luettu, piuha on matkalla suomeen..

mies51

Katsoitko myös akun kaapelit? Miinus akunkengästä aina moottorin tai vaihteiston kylkeen? Plussa akusta startille ja laturille. Niistä se syntyy kiertopiiri lataukseen ja starttaukseen.
Kaverin Allu N16:ssa oli miinus hapettunut poikki moottorin/vaihteiston korvakkeen vierestä.

Greivi

#17
Kyllä sielä moottoriinkin menee miinus kaapeli ja tosiaan nyt on lisätty se koriin menevä miinus. Kaikki kaapelit näyttää ehyiltä ja normaaleilta.

Ainut mikä pisti silmään niin kartanlukijan puolella kusineste täyttöpaikan lähellä on yks maapiste mihin tulee useempi johdin ja nämä ovat pikkuruisen hapettuineta. Pitää koittaa putsata..

Huomasin tuossa että kone pitää välillä ihan samanlaista ääntä kuin tässä videossa : https://www.youtube.com/watch?v=-SqxTogMXDc
Tuo voisi viitata siihen jakoketjun venyyn ?

mies51

#18
Tutki, paljonko jakoketju on venynyt. Ota pois venttiilikopan kansi ja jakopään ylempi suoja. Venttiilikopan kannessa voi olla reunaruuvien lisäksi 1 ruuvi keskellä. Montako milliä, montako lovea kiristinmäntä on ulkona?

Greivi

Lainaus käyttäjältä: mies51 - tammikuu 13, 2019, 13:44:00
Tutki, paljonko jakoketju on venynyt. Ota pois venttiilikopan kansi ja jakopään ylempi suoja. Venttiilikopan kannessa voi olla reunaruuvien lisäksi 1 ruuvi keskellä. Montako milliä, montako lovea kiristinmäntä on ulkona?

Pitää tutkia taas kunhan kerkeää tallille

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Greivi - tammikuu 13, 2019, 23:21:54
Pitää tutkia taas kunhan kerkeää tallille

Otahan kuva siitä kiristimestä.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Greivi

Hetkeen ei pääse tallille että kerkeisi tuon jakoketjun tarkastaman.
Tuli tässä pohtiessa mieleen tuo bensapaineen säädin, sehän voisi tehdä tuollaista jos sielä on liian vähän painetta järjestelmässä. Eli bensaa tulee mutta ei oikealla paineella. Kun vaihdoin tuon bensansuodattimen niin ei sieltä tullut kauhee painepurkaus vaan vähän valutti bensaa pois. Gti kolffiin kun otin suodattimen irti niin sieltä räiskähti naamalle kun veti letkun irti..

datsunpower

Ei se kyllä ajossa toimisi sitäkään vähää jos PA-paineensäädin ei pitäisi painetta tarpeeksi korkealla.


Luultavasti PA-pumpun takaisku vuotaa seistessään enimmät paineet takaisin tankkiin
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

Ota siitä pa paineensäätimestä imusarjaan menevä letku irti (jos tuossa sellainen on) ja auto käyntiin. Mulla tiputteli sieltä bensaa.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Greivi

#24
Bensapaineensäädin testattu, toimii.
Tänään heitin todella pikaisesti uudet misukat vanhojen nastattomien tilalle.

Sen verran kiinnosti että yhden tulpan nyppäsin pois ja tarkastelin.

Mitä tähän nyt sitten nykybensoilla sanois ? 95 tankissa ja huoltokirjan mukaan tuo olis noin 20tkm ajettu tulppa. En osaa sanoa, ok Kai ? Ennen nuo oli kahvin värisiä mutta nykyään enemmän tuollaisia keskeltä vaaleita ja reunoilta tummempia ?

https://aijaa.com/AOIK9A


Alppuu

#25
Tuosta ei ihan näe, onko kärkiväli justiinsa.

Onko NGK tulppa?

Muuten näyttää hyvältä, mutta pikkasen palanutta karstaa?

Kuluttaako moottori öljyä?

Tarkistaisin kaikki tulpat ja vähän pyyhkäisisin käsin teräsharhalla tms. ja tarkistaisin kärkivälit.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

Jos tuo on ihan valkoinen niinkuin kuvassa näyttää, niin se voisi vähän laihalla tai kuumanakin kyllä käydä. Jos kuva valehtelee ja on enemmän sinne harmaan tai ruskean suuntaan niin sitten ok.

Tuo aiemmin mainittu bensapumpun takaiskun vika olis kyllä todennäköinen. Selittää myös tuon miksi lyhyet startit auttaa. En muista onko tässä, mutta useimmissa ruiskussa on se "esipaineistus" - kun käännät virrat päälle, pumppu käy hetken tehdäkseen valmiiksi painetta. Voisit kokeilla vaikka kymmenen kertaa vain kääntää virrat päälle, pitää muutama sekunti ja taas uudestaan. Sitten koitat käynnistää.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: shamrock - tammikuu 18, 2019, 04:59:08
Jos tuo on ihan valkoinen niinkuin kuvassa näyttää, niin se voisi vähän laihalla tai kuumanakin kyllä käydä. Jos kuva valehtelee ja on enemmän sinne harmaan tai ruskean suuntaan niin sitten ok.

Tuo aiemmin mainittu bensapumpun takaiskun vika olis kyllä todennäköinen. Selittää myös tuon miksi lyhyet startit auttaa. En muista onko tässä, mutta useimmissa ruiskussa on se "esipaineistus" - kun käännät virrat päälle, pumppu käy hetken tehdäkseen valmiiksi painetta. Voisit kokeilla vaikka kymmenen kertaa vain kääntää virrat päälle, pitää muutama sekunti ja taas uudestaan. Sitten koitat käynnistää.

Kaikissa Nissaneissa on se "priimaus". Vanhemmissa pidempi ja uudemmissa lyhempi. 2,5 - 10s mallista riippuen. Ja sitten kun kääntää virrat pois niin siinä on taas viive ennen kuin pumpun saa pyörimään kääntämällä sytytysvirrat päälle.. se on jonkun ~5s siitä kun virta-avain on käännetty OFF-asentoon. Yleensä sen releen naksahduksen kuulee hyvin.
Itse kokeilisin niin, että sytytysvirrat päälle ja odottaa sen priimauksen loppuun. Virrat pois ja odottaa releen naksahduksen. Sitten heti taas virrat päälle ja antaa pumpun pyöriä sen ~5s ja aloittaa starttaamaan.
Nimittäin jos se takaisku vuotaa paljon, niin se kerkeää joka kerta pudottaa paineet tuon odottelun aikana kuitenkin  :-\
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Greivi

#28
Tuota priimausta ei kyllä omassa tapahdu, tai ei ainakaan kuulu pumpusta priimausääntä kun laittaa virrat päälle. Muissa autoissa on aina kuulunut juuri sellainen hetken priimaus. Kun auto on käynnissä niin pumputa kuuluu ihan pieni korkea tasainen ääni. Mistäs tuota priimausvikaa lähtis ettimään ? Jos ottaa pumpun liittimen irti ja mittaa navoista niin sinne pitäis tulla hetkeks 12v kun laittaa virrat päälle ?

Tänään aamulla koitin noin 10 kertaa käyttää virtoja päällä, ei kuulunu ääntä ja 4 yrityksellä lähti käyntiin. -18 oli eikä löydy vielä lohkon johtoa tuohon että ihan kylmästartti oli. Eikä rallattanut motti yhtään.

datsunpower

Se pumpun ääni on joissakin autoissa tosi hiljainen. Toisissa pumpun kuulee vaikka auto olisi käynnissä.
Asiaan vaikuttaa pumpun ikä/kunto, merkki ja malli. Ja tietysti auton malli myös.


ECU ohjaa PA-pumpun relettä ja se hommahan toimii koska auto kuitenkin käynnistyy... sitten kun käynnistyy.
PA-pumpun releen voisi tietysti koittaa vaihtaa kokeeksi, jos sellaisen jostain toisesta autosta halvalla saisit.

Tai sitten otat takapenkit pois ja avaat sen lattiassa olevan huoltoluukun jonka läpi kulkevat tankkiin menevät johdot ja mittailet siitä liittimestä tuleeko PA-pumpulle käskyä niin kuin pitää. Ja kun penkin istuinosa on poissa -> pitäisi pumpun äänenkin kuulua selvemmin.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.