Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera P11 huono käynnistyvyys

Aloittaja Greivi, tammikuu 10, 2019, 23:15:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppuu

#30
Voit myös pyytää jotain toista henkilöä laittaa virrat päälle ja työnnät pääsi auton alle mahdollisimman lähelle tankkia tai jos epäilet kuuloasi, niin toisin päin.


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

Pahoittelut mahdollisesti tyhmistä vinkeistä, kun Nissani lähti pihasta jo vuosi sitten, enkä muista kaikkea ... auttaa koitan silti :) Ooppelit on tutumpia, ja niissä on ainakin ruiskun tukissa liitin paineen mittausta varten. En muista oliko Primmussa moinen, mutta jos on ... virrat päälle ja antaa pumpun "priimata" ... sitten kattomaan paineet tukilta. Sen verran menee aikaa tuossa välissä, että jos paineita ei tuossa kohtaa enää ole, niin jostakin ne vuotaa. Pumpun takaisku tai pa-paineensäädin. Jos tuota liitintä ei ole, niin letkuja löysäämällä selviää myöskin.

Alppuu

Mitenkä vakava asia se takaisku on? Pumppu kun pyörii, niin painetta on?!
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - tammikuu 18, 2019, 19:53:37
Mitenkä vakava asia se takaisku on? Pumppu kun pyörii, niin painetta on?!

Mutta jos linjasto on tyhjä (eli täynnä ilmaa), pahimmillaan pumpulle asti, niin ei se varsinkaan vajaalla tankilla välttämättä kovin helpolla nosta koneelle asti.

datsunpower

#34
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - tammikuu 18, 2019, 19:53:37
Mitenkä vakava asia se takaisku on? Pumppu kun pyörii, niin painetta on?!
Vuotavalla takaiskulla pumppu joutuu tekemään enemmän töitä kokoajan. Tuotto saatta romahtaa ihan merkittävästi.



Edit: Niin ja ei ole Primerassa(kaan) sitä PA-paine nippaa... Se olisi kyllä kätevä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

datsunpower

Onkohan P11-144 korissa samainen konkka olemassa kuin P12 korisissa.. ei ole tullut tutkittua. Sitä kyllä ihmettelen, että mikä ko. osan tehtävä oikeasti on kun moottorinohjaus kuitenkin pystyy/pystyisi hoitamaan senkin oletetun tehtävän.

http://www.ncf.fi/smf/index.php?topic=21336.0
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Greivi

#36
Noniin taas kerenny vähän tutkimaan kippoa. Toi priimaus testattu ja ääni kyllä kuuluu, sekoitti vaan aluksi se että kun laittaa virrat päälle niin se priimaa ja jos käyttää virrat pois ja päälle niin ei priimaa uudestaan, vaikka kuinka kauan rämppää virtoja. Mutta sitten kun laittaa virrat pois, odottaa sen 10s ja sitten kun häly alkaa vilkkumaan ja laittaa virrat uudestaan päälle niin taas priimaa. Oli vaan jääny itelle sellanen tottumus edellisistä autoista että aina kun käyttää virrat pois niin priimaa.

Käynnistykseen en huomannut oikeestaan eroa vaikka priimailin useemman kerran, toki siinä on justiin se 10s väli.
Tulpista sen verran että ne oli bossilaiset ja auton mukana tulleessa romukasassa oli ngk R, ne näytti vähän tummemmilta.
Tosiaan vaaleahkot ne tulpat on mutta se sisäreuna on tummahko ja männän laki on myös aika tumma. Pitää ottaa kaikki irti ja vertailla.
Se vielä on unohtunut mainita että pakoputki oli poikki useasta kohtaa jonkun aikaa ja nyt siihen hitsailin 2 lambdan jälkeen kaikki uusiksi.
Pitäisi olla kohtuu vähän kreikiä.

Tuohon konkka asiaan niin näitä konkkia on mulla 3kpl, yks näyttää vähän vanhemmalta ja loput uudemmilta. Kaikki käyty läpi ja ongelmat samat.

Myös pa-säätimen letku irroitettu, eikä vuotanut bensaa. Tuohon bensalinjaan tietysti vois olla järkevää laittaa mittari väliin ja tarkastella mitä sielä on priimauksen jälkeen, käynnistyksessä yms..

Mutta nyt kun  vain kerkeen niin otan ton venakannen pois ja tarkastan sen jakoketjun, sieltä löytyy sit niin paljon vastauksia kun mittaa sen kiristimen männän.

Edittiä.

Tänään käyty leimaamassa auto,
Tästä vielä päästömittaus analysoitavaksi.


Greivi

#37
Noniin tänään käytin tallilla venttiilikoppaa auki ja sieltähän se syyllinen selvisi. Kiristimen mäntä noin 12-13mm ulkona ja ketju todella löysällä.

https://vimeo.com/313236371

Nyt voisi alkaa haalimaan osia kasaan, Eli moottori on se QG18DE ja vissiin VVTI kun tuossa toisen nokka-akselin päässä on möltti.
Oliko nuo vvti rattaat kalliita ? Entä vaikea vaihtaa ? nuo rattaat ei mielestäni olleet pahasti kulunu mutta vaihdan kyllä jos ne helposti lähtee. Jos jollain sattuu olemaan setti minkä on ite laittanut niin linkki olis mahtava. Ebayssa näyttää noita normi settejä olevan ainakin, luulisin että myös noita vvti settejä kans.

Kiristimestä eo oikeen onnistunu saamaan hyvää kuvaa.

Samaten löytyykö mistään ohjeita kyseiseen hommaan, tai haynesin kirjaa ?

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Greivi - tammikuu 24, 2019, 21:38:30
Noniin tänään käytin tallilla venttiilikoppaa auki ja sieltähän se syyllinen selvisi. Kiristimen mäntä noin 12-13mm ulkona ja ketju todella löysällä.

https://vimeo.com/313236371

Nyt voisi alkaa haalimaan osia kasaan, Eli moottori on se QG18DE ja vissiin VVTI kun tuossa toisen nokka-akselin päässä on möltti.
Oliko nuo vvti rattaat kalliita ? Entä vaikea vaihtaa ? nuo rattaat ei mielestäni olleet pahasti kulunu mutta vaihdan kyllä jos ne helposti lähtee. Jos jollain sattuu olemaan setti minkä on ite laittanut niin linkki olis mahtava. Ebayssa näyttää noita normi settejä olevan ainakin, luulisin että myös noita vvti settejä kans.

Kiristimestä eo oikeen onnistunu saamaan hyvää kuvaa.

Samaten löytyykö mistään ohjeita kyseiseen hommaan, tai haynesin kirjaa ?
Nissanin järjestelmä on VTC ja uudemmissa CVTC... Sitten on vielä VVL, mutta se on jo ihan eri systeemi  :)

Ostat sen normaali jakopään satsin ja käytät vanhaa VTC ratasta. Ne VTC möllykät ovat kalliita eikä niitä taida muualta saadakaan kuin marmori tiskiltä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Jylppy

Kyllä noita saa nykyään tarvikkeenakin maailmalta, koko setti esim. täältä:

https://www.ebay.co.uk/itm/332235664737

Noitahan taitaa olla tosin kahta eri versiota, ainakin almeroissa - liekkö sitten primerassa myös?

Minkäs vuosimallin primera tässä on kyseessä?
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Jylppy - tammikuu 25, 2019, 07:31:36
Kyllä noita saa nykyään tarvikkeenakin maailmalta, koko setti esim. täältä:

https://www.ebay.co.uk/itm/332235664737

Noitahan taitaa olla tosin kahta eri versiota, ainakin almeroissa - liekkö sitten primerassa myös?

Minkäs vuosimallin primera tässä on kyseessä?
On kahta eri versiota Primeroissakin. Tuo linkkin satsi on CVTC:n eli uudemman portaattomansäätö version paketti. Vanhemmissa on se kaljatölkin kokoinen ja se VTC toimii on/off periaatteella.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Greivi

Kiitos vastauksista, tuo on 2000vm primera. Ja siinä on se kaljatölkin kokonen ja näkönen mötikkä päässä. Tuossa jotain settiä katselin, niin 600€ oli hintaa. Voi olla että jää hyllyyn ja tilataan tuo 100€ setti.

Kun on purkanut kaiken ja ottaa ketjun pois, niin pyörähtääkö nokka akselit vai pysyykö ne paikoillaan ? Pitääkö niitä lukita ?

Greivi

Noniin, tänään pamahti laturi nipponista. Laiton aamullam käyntiin lämpenemään. Ihmettelin surruttavaa ääntä, mietin että joku ohjainrulla vaihtokunnos. Kun menin autoon niin koko auto haisi kyrvähtäneelle elktroniikalle. Ajelin silti töihin ja illalla takaasin. Avasin konepellin ja surina kuului aika selvästi laturista, samoin sieltäpäin tuli hajua. Koitin kädellä laturia ja se oli tulikuuma, aivan poltti kättä. Mittasin vielä latausjännitteen, tyhjäkäynnillä vähän päälle 12v, kun laitto kaikki sähkövempaimet päälle niin jännite tippui 11.30 volttiin. Kun antaa kaasua niin jönnite nousee hiljakseen.

Ei muutakun laturimettälle, Jännä että mittaristossa ei pala latauksen vikavalo. Kai se palaa vasta kun se ei lataa ollenkaan.

Alppuu

Mielenkiinnosta, mitenkä herkästi se jännite alkaa nousta kierrosten mukaan ja jos ei nyt ihan kaikki sähkölaitteet ole päällä?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Greivi

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - tammikuu 31, 2019, 22:03:51
Mielenkiinnosta, mitenkä herkästi se jännite alkaa nousta kierrosten mukaan ja jos ei nyt ihan kaikki sähkölaitteet ole päällä?

Vähän paremmin, silti hitaasti

mies51

Ei tuo jakoketjun kiristinmännän oleminen 12-13mm ulkona meinaa, että ketju olis liikaa venynyt. Ilmeisesti ongelmien syy onkin ollut oikosulku laturissa tai jossain lähellä olevassa johdotuksessa. Jos se olis ollut jossakin kauempana johdoissa, se varmaan olis ollut sulakkeen takana ja sulake olis palanut.

Ei se latauksen merkkivalo pala aina, kun latauksessa on jotain vikaa. Merkkivalon sytyttämiseen on erilaisia kytkentöjä, esimerkki:
- Fiesta v.85 kytkentä, akusta virtalukon ja latauksen merkkivalon kautta herätevirta (magnetointivirta) laturiin. Jos laturin jännite oli huomattavasti alhaisempi kuin akun, merkkivalo paloi ainakin himmeästi. Ei ollut ladannut ja akku oli lähes tyhjä. Merkkivalo ei palanut kun johto oli hapettunut poikki laturin liittimen luota. Merkkivalo ei siis palanut vaikka laturi ei ollut herännytkään.
- Yksi tai useampi vaihtovirtalaturin diodeista on kärähtänyt ja päästää virtaa väärään suuntaan. Akku tyhjenee auton ollessa sammuksissa, tuon viallisen diodin kautta. Akku pitää virtansa vain, jos otat jommankumman akunkengän irti. Tosin virtaa voi olla akussa huonosti heti ajon jälkeenkin, kun ei se diodiviallinen laturi kunnolla lataa.

Lähde siis hankkimalla kunnostettu tai uusi laturi. Jos sitten vielä on vikaa, palataan muihin vikoihin.

kurttu

#46
Ostin pari vuotta sitten samaiseen koneeseen jakopääsarjan Autoprolta. Täydellinen setti VTC pyörineen ja hinta oli 300e. Valmistaja oli joku brittiläinen BP tai BA autoparts tai joku semmonen. Hieman joutuivat etsiskelemään sarjaa tuolla Autoprolla, mutta löytyi kuitenkin tilaamalla.
Hain marmoritiskiltä vielä vesi- ja öljykanavien tiivisteet ja stefan, sinne meni vielä 50e.
Koko remppa töineen teki 900e sisältäen em. osat ja uudet tulpat ja apulaitehihnat ja öljyt.

cedricfan

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

kurttu


Greivi

Eipä auttanut laturin vaihto käynnistymiseen. Tuli Consult piuhakin postista, tosin ei se tuohon primeraan sopinut. Tuossa on vaalea portti missä on 16 reikää ja 14 niistä on käytössä.
Koitin sinisellä vag kaapelilla ja nissan datascan ohjelmalla saada yhteyttä, ei onnistu. Olisko kellää vinkkiä mikä kaapeli ja mikäohjelma tuon kanssa sopisi ?

datsunpower

#50
Eipä sinne vanha Consult tosiaan sovi kun liitin/järjestelmä on ihan perus OBD yhteensopiva (tosin on siihenkin Nissanin oma Consult-II/jne. järjestelmä).

Kokeilithan Nissan DataScan II ohjelmaa sen VAG kaapelin kanssa? Ainakin P11-144 bensaversiot ovat tuettujen ajoneuvojen listalla.

Lista tuetuista adaptereista
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Greivi

Joo kyllä sen datascan II kanssa kokeilin. Ohjelma herjaa int fail kun koittaa yhdistää. Onko näissä jotakin että pitää adapterista pinnit yhdistää ? Joskus vaggilaisilla oli tuollainen jekku

Mies

Autelin vikakoodinlukijalla ite vasta tossa yhtä primeraa tutkasin, vai oliko tässä ajatuksena ecun dataa enemmänkin saada ulos?
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

mies51

Lainaus käyttäjältä: Greivi - helmikuu 14, 2019, 22:18:02
Eipä auttanut laturin vaihto käynnistymiseen.

Toimiikos nyt laturi ja akku? Startatessa riittävästi jännitettä? Eli se laturin kuumeneminen, johtuiko itse siitä laturista?
Ja eihän akku purkaudu jonkun oikosulun kautta seisoessa? Sen voit mitata ottamalla akun pluskengän irti ja mittaamalla yleismittarilla siitä välistä, mittari AMPPEERIASENNOSSA. Ei pitäis mennä amppeereja vaan milliamppeereja (nykyautoissa aina jotain laitteita päällä).

Greivi

#54
Lainaus käyttäjältä: mies51 - helmikuu 15, 2019, 14:43:45
Toimiikos nyt laturi ja akku? Startatessa riittävästi jännitettä? Eli se laturin kuumeneminen, johtuiko itse siitä laturista?
Ja eihän akku purkaudu jonkun oikosulun kautta seisoessa? Sen voit mitata ottamalla akun pluskengän irti ja mittaamalla yleismittarilla siitä välistä, mittari AMPPEERIASENNOSSA. Ei pitäis mennä amppeereja vaan milliamppeereja (nykyautoissa aina jotain laitteita päällä).


Seisoi se vanhallakin laturilla vähän päälle viikon pihassa akku kiinni. Starttas silti "normaalisti" ja ajoin sen tallille vanhalla laturilla. Siihen kun sammutin niin ei enään jaksanut startata. Uudella laturilla on nyt ajettu 5 päivää ja aina pyörittää iloisesti. Laturilta tulee sen 13.9-14.3 v tyhjäkäynnillä riippuen kuormasta. Käynnistyspiikissä jännite putoaa 11v tuntumille.

On myös testattu heittämällä lisäksi toinen akku ja laturi kiinni. Samalla lailla iloisesti pyörii kone mutta ei muutakuin putputa, pikku starteilla lähtee sit käymään.

Sellaisen oon nyt täs huomannu että jos pyörittää pitkään niin saattaa potkaista kerran takaisin, eli jako on sillä hetkellä sen verran pielessä että tulee backfire. Ja onhan tuo ketju aika löysällä, niinkun tuossa videolla näkyy niin sormilla liikkuu jonkun verran.

Ja tuo yhteys ecuun ihan vain sen takia että näkisi noi vikakoodit ja logit yms.. saa niin paljon enemmän tietoa koneesta.

mies51

Ei se ketju kovin kireällä olekaan moottori sammuksissa. Kiristimessä on vain pieni jousi. Kiristyy öljynpaineen avulla moottorin käydessä. Ja sitten se säppimekanismi ottaa kiinni kiristinmännän hammastukseen, kun ketju venyy, jotta ei ketju pääsisi hyppäämään moottorin käynnistyessä tai sammuessa.