Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Datsun 160b 1973 610

Aloittaja Onni, joulukuu 31, 2018, 21:12:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Onni

Hei. Tässä on minun ensimmäinen takaveto auto projekti ja siitä teen tähän miten etenee ja kysymyksiä. Eli kyseessä 610 korinen 4 ovinen sedani vuosimalli 1973 "prefacelift" pienillä etuvilkuilla (jotain muutakin eroa varmaankin on myös) Ja siitä harvinainen on, että 160b alunperin ja muutoskatsastettu aikoinaan L18 tekniikalle. Pelleiltään ihan ok vaikka hitsattavaa onkin mm. helmat, kaaret, pohjaa jne... Puuttuu listoja ja sisusta aika karu mutta varaosa autokin kuului kauppaan (tulee myöhemmin) Se on keltainen ja vuosimalli ehkä -72. Mutta takaisin itse projektiin.

Datsuni muutenkin tarvitsee uuden värin ja kori töitä niin väri ehdotuksia voi antaa. Itse suunnittelin jotain lime vihreätä mutta ei ole lukkoon lyöty ja värin maalaamiseen menee vielä pari vuotta/ riippuen miten etenee. Auto huokuu kasaria kolmioreikä mangelseilla, pioneer takalasin tarralla, formuling ratti + keskiö ja 6x9 reiät hattuhyllyllä, tykkään tuosta tuunauksesta. Ratin keskiö on aika huonossa hapessa mutta katsoo mitä sille tekee sitten. Moottorin pysyy L18 jonka käyn läpi. Parannan sitä, että tulee kärjetön sytytys ainakin.
Kaasarissa nyt ongelmaa ja sytytyksen kanssa hämminkiä myös. Kaasuttimesta sen nyt sanon että kurkut oli mustat jostain töhnästä jota sai hinkata kauan että lähti edes pois ja roskaa oli suuttimissa ja vieläkin voi olla kun ei auttanut puhdistus. Kaveri katsoi kaasuttimeen kun oli käynnissä ja painoin kaasua niin aika heikosti kuulemma tuli ainetta kurkkuun  ??? Suunnittelin jos laittaisi dgv 32/36 kaasuttimen mutta kiinnostaa kuulla teidän mielipiteet myös.
Alustasta vielä että takana on takatukivarret ruostunut puhki mutta en ole tutkinut sen tarkemmin miten pahasti ovat ja mistä. Jos eivät ole kovin pahat niin hitsaamalla vielä kuntoon? Ja varaosa autosta katsottava myös missä kunnossa ovat.
Jarrut kiinnostaisi päivittää levyihin joka nurkkaan koska paloja aika hankala saada taakse ainakin ja eteenkin aika harvassa. Tai muuttaa johonkin muuhun johon saa paloja ja osia hyvin vielä tulevaisuudessa, 200sx tai täysin soveltaen useasta eri merkkisestä mutta sitäkin sitten kun kori alkaa olla kunnossa.
Tallitilat eivät ole hyvät että ei pääse vielä talvella tekemään peltihommia eikä oikein paljon muutakaan. Eli nyt vaan odottaa kesäkelejä että pihalla pääsee tekemään peltihommia. Ja teetätän koululla helmapellit jos vaan pystyy ja ehtii. Teen tätä kumminkin aika rauhassa että ei hätäillä.
Kiinnostaa uudet peltiosat tähän jos löytyy kuten se takakylki joka jollakin oli ja muitakin saa kaupata yms tarpeellista  :)
Seuraavaan päivitykseen koitan saada datsunista kuvaa taikka linkkiä kuviin.

Tällä ensimmäisellä viestillä Hyvää Uutta vuotta 2019 Kaikille tasapuolisesti!

ps. Kerhoon myös liitytty vähän aikaa sitten, että en ole käyttänyt enkä kirjoittanut foorumille muutakuin nyt.
OT: Ja tätä ennen pitää saada loppuun tuo nykyinen projekti Datsun-Nissan sunny b11 van -88 johon sain tänään viimeiset hitsaukset tehtyä. Sillä tarkoitus koittaa Finjaessa käydä jos ehtii tai jossain muualla. Sille teen oman jutun että ei mee aivan ohi aiheen. Ja ensimmäinen auto (piha/kaasuttelu auto junnuna) oli nissani josta kipinä lähti näihin ja siitä kymmenisen vuotta noin.

Atomic

Tervetuloa foorumille ja innolla odottaen minkälaisia projektikuvia tulee  ;D

Onni

Eli päivitellenpä tätä projektia. talvella ei tapahtunut oikeastaan mitään 160b kuin tekniikan käynti ongelman ihmettelyä. Jakajaa säädetty putsattu, kaasari purettu,putsattu,uusi tiiviste, koho irti ja säätöä jne... No sitten tässä kun lumet suli niin jatkui paremmin taas projekti. Kaasari takaisin kasaan ja sytytyksen säätöä ----> bensan katkua ja paukkumista :D johtojen paikkojen vaihtoa jos olisikin väärin, ei auttanut. Jako kohdilleen ja jakaja irti ja oikein oli paikoillaan. No sitten takaisin johdot kuin mulle tuli ja ennakko mututuntumalla johonkin ----> ryypyn kanssa kävi hienosti :o
No ajoituslampulla tarkistin ennakon ja oli ~15 asteen paikkeilla niin annoin olla kun hyvin käy. Jakajan päivitän E - koneen jakajaan kun sellainen sattuu olemaan ylimääräisenä ja luotettavampi on. No kun käy hyvin niin tuli ekat ajotkin pihassa tehtyä :D vauhtia ei ollut kuin kävely vauhti kun ei ole jarruja mutta liikkuu se. Kyllä fiilis oli kova kun pääsi noin vanhalla ajamaan ekaa kertaa. Kesällä aloittaisi hitsaamisen kun muita projekteja etusijalla jotka tehdä ensin loppuun. Päivittelen taas kun etenee :)

Mike_

Mitkä tulpat on kiinni? Ne Motonetin tarjoamat densot ei toimi näissä.Kaasarin kansi voi olla myös kiero tai muuten vaa paskana koko kaasari. Nikit on vähän ihmeellisiä😄 kokeilet toisella kaasarilla.
180B sss -75

Onni

Mulla on ne motonetin tarjoamat ngk tulpat. Kaasari pelaa kyllä vaikka tuo mun selostus nyt on mitä on. Tein tiivisteen siihen kanteen paksuimmasta tiiviste pahvista (1mm?) No pitävä ja pelaava siitä sitten tuli. Riittää piha liikkuteluun mainiosti. Voisin koittaa jonkun video pätkän kuvailla ja linkata josta näkee ja kuulee millainen peli on. Muita projekteja etusijalla niin ei pääse vielä hitsaamaan mutta innolla oottaen :)

Mike_

Joo ne pitäis toimii kyllä.koittaa vielä toisella kaasarilla.iteki on joutunut noiden kanssa jumppailee.vanhaa kaasaria en saanu toimimaan millään ja löysin sitten hyvän käytetyn ja alko samantien pelaamaan.
180B sss -75

cedricfan

Kyllä toimii Denso siinä missä NGK, itse asiassa paremmin, kun Densossa on se ura.
Sitten jos mennään vertaamaan eurooppalaisia tulppia japanilaisiin, niin saattaa lämpöarvoissa ollakin heittoa ja sitä kautta toiminnan heikkoutta.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - toukokuu 26, 2019, 09:15:57
Kyllä toimii Denso siinä missä NGK, itse asiassa paremmin, kun Densossa on se ura.
Sitten jos mennään vertaamaan eurooppalaisia tulppia japanilaisiin, niin saattaa lämpöarvoissa ollakin heittoa ja sitä kautta toiminnan heikkoutta.

Tarkoitatko uralla sitä V-uraa keskielektrodissa mikä löytyy NGK:ltakin valikoimista?


Mutta eipä ne Densot todennäköisesti toimi ainakaan paremmin.. siltä pohjalta mitä niitä on joskus tullut kokeiltua.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Mike_

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - toukokuu 26, 2019, 09:15:57
Kyllä toimii Denso siinä missä NGK, itse asiassa paremmin, kun Densossa on se ura.
Sitten jos mennään vertaamaan eurooppalaisia tulppia japanilaisiin, niin saattaa lämpöarvoissa ollakin heittoa ja sitä kautta toiminnan heikkoutta.
Ja ei muuten toimi ne pienempi lämpöarvoiset mitä motonetti tarjoaa.Ei ole ollut tapana kertoa mitää Esson pöytä juttuja kun ihan omakohtasta kokemusta on! Löytyy densolta varmasti toimiviakin.
180B sss -75

cedricfan

Se ura on Densolla sivuelektrodissa ja vakiona ilman lisähintaa. NGKoolla se on keskielektrodissa ja maksaa extraa. Ja toimi 610ssäkin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Onni

Joo ei oo kesällä datsuni paljoakaan edistynyt. Sisustaa alettu purkamaan ja tankki pois takakontista. Pohja äkkiseltään ihan hyvä eikä mikään täysin laho että luultavasti selviää paikkahitsauksilla ettei tarvii koko lattiaa vaihtaa. Helmat menee ainakin uusiksi ja teetätän jossakin ne kokonaisuudessaan. Tallin pikaremonttia teen että saa datsunin tässä syksyllä talliin työn alle. Tallissa vaan pahvit niin päälle tulee kipsilevyt ja vanerit. vanerit toiselle puolelle ja toiselle kipsilevyt koska mallia budjetti eikä lämpimäksi talliksi saa mitenkään. Silleen vaan että kipinät ei sytytä sitä pahvia.  Pääsee aloittelemaan ehkä tässä syyskuun aikana mutta sen näkee sitten miten tallin saa tehtyä.
Tekniikka pois ja sisusta pois täysin ja ikkunat myös + ovet. Siitä se sitten alkaakin. Tekniikkakin päivittyy uudempaan kahdella nokalla ja ruiskulla + ahdin 8) sitten aikanaan kun saa koria valmiimmaksi. Ja rekisteröinti katsastus tehtävä että auki vielä kummalla tekniikalla tekee sen, vakio L18 vai tuo laitettu ca18det sopivalla penkkilapulla ??? mutta se menee väkisinkin ensi vuosi kymmenelle ::)
Kuvia ja päivitystä kunhan menee etiäpäin.