Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

P11 kolina ja huono ajettavuus

Aloittaja JM94, joulukuu 04, 2018, 18:02:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JM94

Potilaana P11 Primera 1.6 koneella ja oireena hervoton ajettavuus, auto ei meinaa pysyä kaistalla millään ja alkaa tuntua jo suorastaan vaaralliselta ajettavalta. Paikallaan renkaat maassa rattia käännellä ohjausvaihteen suunnalta kuuluu voimakasta napsuntaa ja välys tuntuu raidetankoon saakka. Kuskin puolen sisempi raidetangon pää olikin väljä mutta tämän vaihto ei auttanut asiaan mitenkään, ääni ja paska ajettavuus on ja pysyy  :'( Raidetangosta nostaessa ja samalla rattia käännellessä kolina katoaa. Hammastankoa ei ainakaan käsin saanut liikutettua milliäkään ylös eikä alas. Missä tuo välys on ja mitä asialle voi tehdä, meneekö koko ohjausvaihde vaihtoon? Googlaamalla ei asiasta löytynyt tietoa, ei taida olla kovin yleinen vaiva Nissaneissa.

JM94

Kenelläkään ideaa missä vika? Sellaisestakin kuulin että toinen etujousi voisi olla poikki ja vääntäisi iskarin yläpään laakeria vinoon mikä aiheuttaisi huonon ajettavuuden? ::)

Alppuu

Näkeehän ne jouset kun nostaa ylös?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Ainakin Almera N16:ssa on ollut jousien katkeamisia (horjumista ajossa) sekä iskarin yläpään muovilaakerin rikkoontumista (kolinaa tai napsetta käännettäessä varsinkin paikallaan). Tunkkaa ylös ja ota jousi-iskaripaketti irti. Tarkasta ohjausvaihde ja suojakumit. Kyllä se vika löytyy.
Ohjausvaihde on kestävä, jos suojakumit on ehjät.

JM94


shamrock

P11:ssä on Multilink, muistaakseni tuo iskari ei kyllä käänny ollenkaan pyörän kääntyessä, joten ylälaakerin vika on jotakuinkin pois suljettu :) Sen sijaan tuossa Multilinkissa on monta muuta kohtaa joilla saa kyllä hirveä ajettavuuden aikaiseksi. Ylätukivarsi ja se pystylaakeri nyt ekana tarkistuksen alle, niitä noista tahtoo mennä.

datsunpower

Kolina ja hervottomuus tulee väljistä olka-akselin laakereista.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

JM94

Noniin, löytyihän sieltä väljää! Kuskin puolen kääntölaakeri ja apukuskin alapallonivel. Nämä nyt vaihdettu ja ajettavuus parani hieman. MUTTA, se perhanan kolina ei hävinnyt mihinkään!  ;D alkaa ideat loppumaan kesken. Onko rattiakselissa tai ratin kiinnityksessä joku paikka mikä voi päästä löystymään ja kolisemaan? Jotenkin tuntuisi ääni tulevan jostain ratin takaa kuskin jalkatilasta. Jatketaan tutkimista :D

kurttu

Jos primera on noin väljään kuntoon asti ajettu, niin siellä voi olla vähän jokapaikka paskana alustassa. Paljon helpompi korjata viat yksi kerrallaan sitä mukaa kuin niitä tulee.

JM94

No sehän tässä ihmeellistä onkin kun autoa on nyt tutkittu moneen kertaan monen eri ihmisen toimesta ja nyt alustassa ei osien vaihdon jälkeen ole enää väljää missään, vaan siltipä kolisee. ;D

NikookiN

Omakohtaista kokemusta P11 GT kolinasta. Omassa autossa kolina tuli ovelasti juuri ihan kuin ratin takaa, kuten kirjoititkin. Vaihtelin kaikki raidetangon päät, mutta jumalaton kolina jatkui vain, jossain ratin asennossa paukutti joka kuopassa, välillä ei kuulunut mitään.

Pääteltiin että pakko tulla hammastangosta. No ei siitä mitään välystä saanu löytymään heiluttelemalla, mutta sitten otettiin kuskin puolelta suojakumi pois. Moottoritilasta näkee juuri siihen kohtaan jostain välistä ja rattia kun veivas niin hammastanko hyppäs tietyssä kohdassa jännästi ylös alas. Uutta ohjausvaihdetta romikselta ja hiljanen on auto, tosin työläs vaihtaa mutta ei mahdoton.

Tuo oli kyllä vaikea paikallistaa, lopulta oli niin paha että ei enää uskaltanu ajella. Ja tätä ennen vaihdettiin kääntölaakerit ja tukivarret ihan kulumisen takia.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)