Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almera 1.8 imunokan lukitustoimenpiteet ennen purkamista

Aloittaja Korjailija, joulukuu 03, 2018, 16:05:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Korjailija

Päivää vaan kaikille tasapuolisesti. Pahoittelut myös siitä, että aloitan postailun heti kysymyksellä.

Elikkä, lupasin jeesata työkaveria vaihtamalla hänelle 1.8 Almeraan (2001, QG-moottori -
kaiketi) kansipahvin. Oli korjausoppaat ja kaikki mukana. Homma sujuikin ihan suht ok siihen asti kunnes olisi pitänyt sitä imunokan säätöyksikköä asemoimaan "oikeaan aikaan" irroitusta varten. Oppaassa oli kyllä ihan selkeät ohjeet: paineilmaa väh 3bar reikään(josta oli jonkinlainen kuvakin ja jjoka oli  hiukan erinäköinen oppaassa kun tossa autossa) No eipä tuollaista rööriä kyseisessä koneessa näy. Sitten esim jakarilla kääntö ensin vastapäivään niin kun että kuuluu jonkinlainen naksaus/kliksaus. Edelleen ilmaa painaen käännetään toiseen suuntaan eli myötäpäivään niin pitkälle kun menee. Tämän jälkeen tulisi kaiketi se "säätömötikkä" lukita nokkaan jollain tapilla(ohjeessa oli esimerkkinä 3mm kuusiokoloavain). Mutta mihin ihmeen reikään se lukitustappi työnnetään? Itse säätimen pintahan on sileä kun se kuuluisa vauvan pylly, ei mitään reikiä.
Mikä tässä jutussa menee nyt multa ohi? Oon kyllä tehnyt kymmeniä kansia (myös VVT, volvo, audi yms)mutta nyt ei oikeen aukea tää juttu. Eli rautalankaa pliis

- Pete -

kurttu

Jos imunokan säätöpyörä on sellainen tonnikalapurkin muotoinen, kyseessä on uudempi versio QG18de moottorista. Vanhemmassa versiossa imunokan säätöpyörä on pitkulainen purkki.
Voi olla että sulla on ohjeet väärään moottoriversioon.
Mulla on englanninkielinen tehdasmanuaali vanhenpaan QG moottoriversioon.

Korjailija

#2
Moron ja kiitti vastauksesta. Tossa on sit se vanhempi versio, suunnilleen oluttölkin kokonen pyöreä purnukka joka on yhellä isolla pultilla kiinni nokassa. Brittiforumilla olivat sitä mieltä että josset pura sitä vvt-yksikköä niin mitään toimenpiteitä ei tarvita. Jako vaan kohilleen ja menoks. Liekö näin sitten oikeasti?

EDIT: ohje on selvästi väärään versioon koska siitä löytyy muutamia muitakin erillaisuuksia

Korjailija

#3
Vaihtokoneeksihan se meni lopulta. Ketjusarja, kansityöt(myös venttiilien koneistus jne)
Kiitos vastanneelle kuitenkin

MUOK: oliko noissa 1.8 QG koneissa mukamas eroja tulpan jengan pituudessa. Tälläsenkin villin huhun kuulin konetta noutaessa....

19mm tarjoaa kaikki varaosapuljut ainakin

ks

 Ainakin vm 2000 1.8 Sentrassa oli eri mittaset tulpat kuin Suomi Almeroissa yleensä..

mies51

Ainakin Almera N16 v.2003 (Facelift) 1.5 eli QG15DE on 26,5mm tulpankierre, tulppa NGK LFR5A-11 kun taas
Sunny N14 1.4 v. 1992 eli GA14DS on 19mm kierre, tulppa Denso K20PR-U.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: mies51 - joulukuu 12, 2018, 11:16:28
Ainakin Almera N16 v.2003 (Facelift) 1.5 eli QG15DE on 26,5mm tulpankierre, tulppa NGK LFR5A-11 kun taas
Sunny N14 1.4 v. 1992 eli GA14DS on 19mm kierre, tulppa Denso K20PR-U.
Kaksi eri moottoriperhettä...
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Korjailija

#7
Ok, kiitti vastauksista. Tollanen ero on onneks helposti mitattavissa.

Sit yks toinen juttu, en viitti avata uutta ketjua sille kun samassa autossa ollaan edelleen. Kaikki alko oleen suht kuosissaan muutamia viimeistelyjä vailla. Eli lyhykäisesti: ohjaustehostimesta lähtee niiden öljyletkujen lisäksi 2 kappaletta kaiketi ilma/alipaine tms letkuja. No toinen on selviö, menee siihen imusarjan jakopään puoleisen pään nippaan. Mutta se toinen menee siellä imusarjan alla/välissä muuttuen ohueksi putkeksi heti alussa(n30cm mittaiselta matkalta) kunnes taas sukeltaa esiin sieltä imusarjan laatikon puoleisesta päästä ja muuttuu taas takas letkuksi. Tälle letkulle en ole millään onnistunut löytämään ns vastanippaa. Letkun pituus n 30cm ja sisähalkaisija n 6mm(ulkoa 10-12mm) eli kovin pitkälle ei voi ylettyä. Ilmanputsarissa, kaasuläpän haitariputkessa yms ei ole mitään nippaa tyhjänä. Mihin ihmeeseen se menee? Otin kyllä runsaasti valokuvia ennen purkua niinkuin tapana on mutta tuota letkua ei siinä tietenkään näy. Nissanpartsissa on jonkinlaiset kuvat mutta ei siitäkään käy ilmi eksakti sijainti



EDIT läjä typoja
EDIT 2 ei tonne nissanpartsiin nälöjään pysty linkittämään...

Tonne sain:

http://kuvanjako.fi/g3n89.

Eli kyseeasä letku nro 14860N

Tämän letkun pitäisi mennä jonnekkin ruonne:

http://kuvanjako.fi/2xf5m.jpg

Mutta mihin....???

Nugetti


Korjailija


Korjailija

Täytyy mennä illalla lunttaamaan (toivon mukaan)samanlaisesta