Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

N16 1.8 sammuilee puolilämpimänä

Aloittaja shamrock, marraskuu 28, 2018, 06:29:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

shamrock

Kaverin auto, jota en ole vielä päässyt itse tässä kohtaa näkemäänkään, mutta kysellään jo valmiiksi vinkkejä. Eli kyseessä 2002 vuosimallin 1.8, kilometrejä alkaa olla jo 370000. Alkanut viime aikoina sammuilla noin 5-6 kilsaa kotoa lähdön jälkeen, eikä lähde heti uudestaan käyntiin, ei lupaakaan. Joskus on ehkä auttanut bensan lisääminen, vaikka sitä onkin ollut puoli tankkia. Tai sitten näissä tapauksissa on ollut kysymys vain siitä että odottelu auttoi.

Toissapäivänä auto ollut roikassa, lähtenyt siitä eikä ongelmia. Eilen lähti kylmänä, ja sammui "lennosta". Kuulemma ehkä pientä nykimistä esiintyy ennen sammumista. Yrittänyt starttaila akun tyhjiin, auto hinattu tuosta pois, hetken aikaa roikassa ja taas nätisti käyntiin.

Ei vikavaloa, ja jossakin kuulemma koitettu lukeakin eikä koodeja muistissa. En tiedä millä luettu, ja vähän epäilen tuota. Moottorin maadoituskaapelista vinkkasin aloittamaan, muitakin ideoita otetaan ilolla vastaan.

mies51

Jos moottorin vikavalo palaa, lue vikakoodit. Mittaa akun jännite koneen käydessä, että latausjännite on yli 14V. Ja seuraavana aamuna ennen käynnistystä akun jännite, että on yli 12,7V. Jos tankki täynnä toimii parmmin kuin lähes tyhjänä, ehkä bensansuodatin tai bensapumppuvikaa.

shamrock

Ei pala vikavalo, kuten sanoinkin. 3/4 tankkia ollut eilen kun vika tuli taas esiin.  Autohan on 50 kilsan päässä minusta, ja omistaja tekee iltavuoroa ja minä aamua, joten en juuri koskaan pääse katsomaan tuota silloin kun vika on päällä.

Bensansaantiongelmat oli kanssa mielessä kun ekan kerran tuosta viasta kuulin, mutta kun enemmän omistajan kanssa tuosta juttelin, alkoi tuntua yhä epätodennäköisemmältä. Omistajalla on tapana ajaa suht vajaalla tankilla, kuten meillä köyhillä yleensäkin. Alkuvaiheessa luultiin että bensan lisäys auttoi, mutta pitihän sitä jostakin hakeakin ja siinä meni aikaa. Myöhemmin kun selvisi että pelkkä odottelukin auttaa, ja vika esiintyy tosiaan 3/4 tankillakin, ei tuntunut enää bensansaantiongelmalta.

Oman P11 kanssa, jossa oli niin pumppu- kuin suodatinvikaakin, saattoi kymmnen kilsaa nilkuttaa ontuvalla koneella ja jos sammumiseen asti joutui ajamanaan, startatessa edes lupaili. Tämä sammuu "lennosta", miltei oireetta, eikä lupaakaan. Ja näyttää siltä, että vain ja ainoastaan jos on kylmänä lyöty käyntiin, ja aina yhtä kaukana kotoa :) Roikasta lähtiessä ei ole kertaakaan ollut mitään hätää. Perstuntuma kallistais enemmän ongelmaa tuonne sähköpuolelle, kun tuntuu esiintyvän aina kun kone on lämmennyt tasan tiettyyn pisteeseeen.


mies51

Noissa QG18DE moottoreissahan on ollut niitä öljynsyöntiongelmia johtuen joko soikeudesta sylintereissä tai männän öljyrenkaan jumiutumisesta. Olisko joskus ajettu öljyt vähiin ja kuluttanut sylintereitä väljiksi. Tosin silloin ongelmat esiintyisivät todennäköisesti kylmäkäynnistyksessä eikä kuumana.
Nostaako lämpöjä ennen kuumana ongelmien esiintymistä?

Kannattaa laittaa sähköpuoli kuntoon ja varmistaa polttoaineen saanti. Jos ei sillä korjaannu, alkaa jo epäilyttää moottorin kunto; puristuspainemittaus ym. vois kertoa lisää.

shamrock

Auto on ollut samassa perhepiirissä pitkään, ja kun toimii niin toimii moitteetta. Huollettu säännöllisesti, ei syö öljyä, päästöt just elokuussa leimalla huippuhyvät. Ajetaan miltei pelkästään pitkää matkaa, vähintään 100 kilsaa päivässä kertyy ajoa. Ei nosta lämpöjä, ja varsinkaan vian esiintyessä, kun ei edes ehdi nostaa lämpöjä kunnolla siinä kohtaa. Lämmitettynä ja lämpimänähän tuo toimii.

Alppuu

#5
Testailee tuleeko kipinää kun ei lähde käyntiin... onko niitä ihan testilamppuja tulpanjohtojen väliin?

Ja onhan ne tulpat edes joskus vaihdettu?




When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

Korjaamolla käynyt, koodeja saatu ulos ja vaihdettu kampuran ja nokan anturit. Nyt sitte oli tuon jälkeen tässä illemmalle kuulemma syttynyt se vikavalokin, ei tosin ole sammuillut. Saatanan nyrkkipajat kun ei tässä kohtaa ole sitä ketjun venymää tarkistettu vaikka autolla on 370000 ajettu. Orkkisanturit oli sentään Käyttöautolta tilattu. Eiköhän se ois vahva veikkaus sinne ketjun suuntaan.

datsunpower

Ei kai mekaaninen vika sentään lämpötilan mukaan ilmene.. kyllä se häikkä on sähköön liittyvä jos oireesta pääsee "yli" käyttämällä lohkolämmitintä.

Tai onhan se (sähkö)vika voinut olla niissä antureissakin, mutta jos siellä nyt on uudet ja toimivat anturit (jotka nyt myös ymmärtävät sen venyneen ketjun päälle) niin uutena "vikana" voi olla nyt se venynyt ketju.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

shamrock

Pikkasen hankalaa kun kyseessä on tosiaan kaverin auto, työvuorot menee ristiin ja etänä koitan autella. Näitä sammumisia on ollut tässä nyt viikon sisään jotain 4-5 kertaa ... se tosiasia, että ne on aina sattuneet kun on lähdetty kylmällä autolla, voi tällä otannalla olla vielä sattumaakin. Se oli kuitenkin yks huomionarvoinen seikka, jospa jollakulla olis kokemusta samanlaisesta oireilusta.

Kohta 30 vuotta on mullakin autojen kanssa ropaamista takana, mutta Ooppelin sielunelämästä enemmän kokemusta. Sen kohdalla nuo olis ollut kampuran anturin oireet, koska Ooppeleissa se antaa eculle pyörintätiedon, nokan anturilla hienosäädetään sytkää. Jolloin kampuran anturin pätkiminen sammuttaa koneen lennosta, kokemusta on :-) En tiedä miten tuo on Nissanissa toteutettu, kumpi noista on tärkeämpi käynnin kannalta.

Mutta nyt seuraillaan tilannetta ja jossakin kohtaa olis tavoitteena päästä tuota ketjun venymää tutkimaan. Tuosta koneesta joutunee jakopään yläkopan avaamaan että saa kiristimen näkyviin?

mies51

Juu, venttiilikopankansi ja jakopään ylempi kansi pois, niin näkee kiristimen. Venttiilikopan kannessa on muistaakseni laidoilla olevien pulttien lisäksi keskelläkin pultti.

Alppuu

Onhan tuo 370tkm tosi hyvin jos alkup. jakopää. Mulla "vasta" 350tkm N15 Almerassa, toimii, eikä vielä kuulosta sepelimyllylle tms. :)
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

Uutena koodina oli tullut P0420, se tuota valoa sytytteli. Nollattua korjaamolle, seuraillaan taas tilannetta ... sammuillut ei ole enää. Jospa tuon alkuperäisen vikatilanteen aikana bensansyöttö on toiminut mutta kipinä ei, katalysaattori on saattanut aloittaa uudenvuodenjuhlinnan jo ennen joulua ja sisukset on ammuttu taivaalle. Avataan toki kopat kun ehditään, mutta kuten jo aiemmin mainittu, minä en tuota autoa pääse juuri koskaan näkemään kun aina mennään ristiin, kaveria tässä koitan vaan autella :)

datsunpower

#12
Lainaus käyttäjältä: shamrock - joulukuu 04, 2018, 17:47:47
Uutena koodina oli tullut P0420, se tuota valoa sytytteli. Nollattua korjaamolle, seuraillaan taas tilannetta ... sammuillut ei ole enää. Jospa tuon alkuperäisen vikatilanteen aikana bensansyöttö on toiminut mutta kipinä ei, katalysaattori on saattanut aloittaa uudenvuodenjuhlinnan jo ennen joulua ja sisukset on ammuttu taivaalle. Avataan toki kopat kun ehditään, mutta kuten jo aiemmin mainittu, minä en tuota autoa pääse juuri koskaan näkemään kun aina mennään ristiin, kaveria tässä koitan vaan autella :)

Ei ole mahdollista. Molemmat toimivat samojen anturitietojen perusteella ja katkaistaan yhtä aikaa. Kipinää voidaan antaa ilman polttoainetta, mutta koskaan ei syötetä polttoainetta jos kipinälle ei anneta myöskin käskyä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

mies51

https://www.elekma.com/vikakoodit_p0420_ja_p0430
Vikakoodia P0420 heitteli mun N16 1.5, kun pakosarjan jälkeinen KAT oli tukossa. On 2 lambdaa eli pakosarjassa ja toinen tuon KATin jälkeen. Tukossa oleva aiheuttaa sen, että tulee eroa lambdojen välille, jolloin moottorinohjaus ei ymmärrä tilannetta. Tietenkin sulla voi olla muutakin tukosta pakoputkistossa, jolloin kone ei jaksa käydä.

Blomberg

Lambda mitä luultavammin, kokeile käynnistää limppinä.

Alppuu

Tuskimpa lambda kuitenkaan toimii 5-6km ja sitten sammuttaa lennosta... km lukemasta voisi sen päätellä, että mulla tuossa kohtaa lämpömittari näyttää normaalia lämpöä.
Onko tuossa lämpömittaria?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

#16
Tuo alkuperäinen vikahan ei tosiaan ole enää esiintynyt nokan ja kampuran anturiden vaihdon jälkeen, joten unohdetaa se. Tuo P0420 jota ei aiemmin ollut, sattui vaan ilmestymään uutena koodina jo samana päivänä kun auto tuli korjaamolta. Koodi ja sen syyt on kyllä tuttuja, joissakin autoissahan tuohon riittää tarvikekattikin joka virtaa liaan hyvin :P Tässä nyt ei siitä ole kysymys ... no, joko tuolla koodilla on joku yhteys alkuperäiseen vikaan tai sen seurauksiin, tai sitten on puhdasta sattumaa että se ilmeistyi samantien. En kyllä usko ... enkä edelleenkään ole autoa itse edes nähnyt. Eikun olen, tuli vastaan toissapäivänä :D

Alppuu

No katti irti ja katsomaan mitä löytyy, tänne sitten vaikka kuva.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4