Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primera sammuu jos kaasua painaa, käy tyhjäkäyntiä

Aloittaja priimera12, marraskuu 19, 2018, 19:04:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

priimera12

Tervehdys,
Primera P12 1.8 -03 alkoi temppuilemaan, eikä enää hyväksy kaasua ollenkaan. Tyhjäkäyntiä käy nätisti, mutta jos yrittää vähänkään painaa kaasua niin kuuluu releiden napsahdus, moottorin vikavalo palaa hetken, ja kierrokset tippuu lähelle nollaa. Minusta vaikuttaa ihan siltä, niinkuin virrat kävisi kokonaan pois tai muuta vastaavaa. Jos kaasun nostaa nopeasti kierrokset palautuvat normaaliksi. Jos kaasua ei nosta, auto sammuu. Vikakoodeja tuosta ei jää. Ja jos vikakoodien lukemisen aikana painaa kaasua, vikakoodien luku alkaa alusta. Tämäkin viittaisi siihen, että virrat katkeaisi jostain.

Ennen tätä Primera oli noin viikon parkissa pihalla, ja on toiminut normaalisti. Tänä aamulla kun yritin käynnistää kylmänä, niin ei lähtenyt käyntiin. Yöllä ollut vajaa -10C pakkasta. Yski vaan ja yritti vähän käyntiin, mutta ei käynnistynyt. Annoin sitten olla roikassa pari tuntia ja sain käyntiin ilman apuvirtaa, ja kävi tyhjäkäyntiä nätisti. Annoin käydä noin puoli tuntia, että akku latautuu, mutta kun yritin lähteä liikkeelle niin ilmeni tämä vika. Auto on ollut vähän heikko käynnistymään jo ennenkin, mutta aina on tähän asti käyntiin lähtenyt. Mittarissa on 230tkm ja öljyä syö jo kohtuudella, niinkuin tämä malli taitaa yleensäkin syödä.

Nyt kun auto oli muutaman tunnin taas pihalla parkissa se toimi normaalisti hetken. Kaasuttelin pihalla ja otti hyvin kierroksia. Mutta kun kävin koeajolla niin n. 500m kulki ja kiihtyi hyvin, mutta sitten alkoi taas sama temppuilu. Tyhjäkäynnillä pääsin takaisin kotipihalle.

Mistähän päin vikaa vois lähteä hakemaan, onko kenelläkään vastaavasta kokemusta? Nitkuttelin akunkengät ja johtoja, joten ne liitokset ovat ainakin kunnossa. Sähkövialta vaikuttais, kun niin terävästi tuntuisi katkaisevan käynnin.

priimera12

Testailin äsken vähän lisää. Kevyellä kaasulla tuo pätkiminen tapahtuu koko ajan, kierrokset nousee n.2000:eenn, vikavalo välähtää & rele napsahtaa ja kierrokset tippuu melkein nollaan. Sen jälkeen kierrokset nousee taas ja sama toistuu. Jos taas polkaisee reilummin kaasua, kierrokset nousevat ylös mutta muutaman sekunnin kun painaa kaasua, alkaa taas pätkiminen. Joskus ilman vikavaloa ja relettä, yleensä niiden kanssa.

Ja kun kokeilin vikakoodien lukua uudelleen lennossa, niin ei se koodien lukeminen alkanut alusta kun tuota pätkimistä tapahtui. Mutta vikakoodeja ei edelleenkään löydy.

Voisikohan tuo olla polttoainepumppu...

Aamulla käynnistin auton vara-avaimilla, kun varsinaiset avaimet oli toisessa autossa. Kokeilin nyt myös näillä oikeilla avaimilla, kun ilmeisesti Nats voi aiheuttaa kaikennäköisiä ongelmia. Mutta oikeillakin avaimilla sama vika.

Shamsa

Millä laitteella olet vikakoodeja yrittänyt lukea?
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

priimera12

Se on tuommonen kiinanihme, mini ELM327, joka on Bluetoothilla yhteydessä puhelimeen. Onnistuneesti olen lukenut sillä Primerasta ja muista autoista vikakoodit. Ja Primerassa näyttäis siltä, ettei mitään vikakoodia tule kun moottorin vikavalo vain käväisee alle sekunnin päällä ja sammuu. Eikä jää palamaan.

pekko

Laitoin yksityisviestin. ( Osia löytyy primera 1.8 -03  )

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

priimera12

#6
Tänään ehdin tutkia pikkusen lisää. Napsahtava rele on kaasuläpän moottorin ohjausrele. Ja tämä vika tulee esille kun kone on lämminnyt. Kylmänä toimii, mutta kun on käyttänyt 5-10min tyhjäkäyntiä niin vika alkaa. Jos releen ottaa pois, auto menee nilkutusmoodiin, ja silloin se toimii "normaalisti", eli sillä voi ajaa mutta on laiska.

Rele on kunnossa, ja sinne tulee jännitteet oikein. Mutta kun tuo vika on päällä niin ohjauspinnin (pinni 2) jännite notkahtaa. Yleismittari reagoi niin hitaasti, että siinä näkee jännitteen käväisevän 14.4V -> 11.5V. Eli luultavasti jännite häviää hetkellisesti kokonaan, mutta sitä ei ehdi yleismittarilla nähdä.

Täytyy huomenna jatkaa, mutta mikähän tuon ohjausjännitteen hetkellisen häviämisen vois aiheuttaa nimenomaan sillon, kun auto on lämmennyt... Ehkäpä tämä onkin oire jostain muusta viasta. Vikavalo välähtää ja vaikuttaa kyllä, niinkuin sytytyskin kävis pois, kun moottori tosiaan on sammumaisillaan ja pukkaa kunnon savut ja bensanhajutkin pakoputkesta. Voisikohan olla niin, että joku rele lämmettyään pätkäisee. Mutta edelleen tuo kaasupolkimen painallus sen laukaisee.

priimera12

Semmoisen testin tein vielä, että otin koko kaasuläpän moottorin ohjausreleen pois. Tällöin luonnollisesti vikavalo palaa, ja auto menee nilkutusmoodiin. Mutta vika häviää siinä mielessä, että kaasun painaminen ei aiheuta tuota pätkäisyä, joka releen kanssa tulee jo heti ihan pienellä pintakaasulla. Joten kyllä tämä ongelma liittyy tuohon kaasuläpän moottoriin tai sen ohjaukseen.

priimera12

Tämä vika ilmeisestikin viimein selvisi, kampiakselin asentotunnistimen piuha oli poikki. Mutta nyt onkin sitten pahempi vika, kun ajonesto ei anna enää käynnistää autoa ollenkaan. Olen irrottanut suojukset ratin ympäriltä ja yrittänyt käydä piuhat ja liittimet läpi, tuloksetta. Molemmat avaimet on koitettu, ei ole avaimenperiä. Ei auta. Vikakoodeja ei pääse lukemaan.

priimera12

Kirjoittelenpa tähän nyt pitkän ajan kuluttua ratkaisun. Tämä vika ei ollutkaan ajonestossa vaan syynä oli katkennut piuha ECM:n virransyöttöreleelle. En enää muista ihan tarkkaan mikä pinni se oli, mutta siihen piti tulla akun jännite mutta tuli muistaakseni jotain 9V. Eli piuha oli jostain kohtaa rispaantunut tms. Vedin uuden hyppylangan ja auto on sen jälkeen pelannut.

Desperate child

Mulla oli 2,5 T30 x-trailissa ihan vastaava vika ja ongelma löyty kanssa ecm:n virtajohdosta, josta meni myös monelle anturille virta. Tehtaan Liitos joka teipattu johtosarjan sisään jossa johto jakautui kahteen paikkaan oli huono ja pätki välillä. Aluksi vika tuli niin harvakseltaan että sitä oli mahdoton todentaa, mutta kytkentäkaavioita tutkimalla osas kyllä epäillä, sitten kun vika alkoi olee päällä useammin nii yleismittarilla kyseisestä johdosta mitatessa saattoi joskus saada matalan jännitteen, mutta yleensä saattoi saada lähes saman jännitteen kun muista virtajohdoista, ehkä ihan pikkuisen matalampi jännite, mutta sitten kun johtoon löi hehkulampun kuormaksi ja mittasi jännitteen, putosi se selvästi liian alas.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Volvomania

Yleensä puhutaan vioista, mutta ei kerrota auton kilometrejä. Olisi hyvä tietää, paljonko sellaisella autolla on ajettu, jossa tällainenkin vika ilmenee?.
Eihän se välttämättä auta itse ongelmaa, mutta saattaisi olla muille tiedoksi, mitä korkauksia voi tulla missäkin auton elinkaaren vaiheessa eteen.
Primerat alkaa olla jo aika vanhoja ja paljon ajettuja, joten vikoja alkaa ilmetä ja korjaaminenkin voi jossakin vaiheessa jo ylittää auton arvon.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

priimera12

Tässä primerassa kilometrejä nyt n.220tkm ja alkaa tosiaan olla sähkövikoja.

Desperate child

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - huhtikuu 19, 2021, 08:51:27
Yleensä puhutaan vioista, mutta ei kerrota auton kilometrejä. Olisi hyvä tietää, paljonko sellaisella autolla on ajettu, jossa tällainenkin vika ilmenee?.
Eihän se välttämättä auta itse ongelmaa, mutta saattaisi olla muille tiedoksi, mitä korkauksia voi tulla missäkin auton elinkaaren vaiheessa eteen.
Primerat alkaa olla jo aika vanhoja ja paljon ajettuja, joten vikoja alkaa ilmetä ja korjaaminenkin voi jossakin vaiheessa jo ylittää auton arvon.

Mulla oli tolla x-traililla siinä vaiheessa ajettu 204tkm - käytännössä heti ostamisen jälkeen teki ekan kerran. Tosin tuollaiset johtosarjasta johtuvat viat ei kyllä ole sidoksissa ajokilometreihin ja oikeastaan muutenkin tuntuu että sähköviat tulee sillon kun sattuu tulemaan  ;D
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81