Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

P12 Primeran ohjaus ravistaa ajoittain

Aloittaja Tuoreehko Nissanisti, marraskuu 15, 2018, 08:56:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuoreehko Nissanisti

Kesästä alkaen on Primeran ohjaus alkanut ravistaa. Välillä voimakkaastikkin, Luulin sen johtuvan renkaista, mutta kun nyt on talvikumit alla, ongelma jatkuu. Omituista on, että ravistus välillä katoaa?

kurttu

P11 primerassa ravisteli yli 100kmh nopeuksissa varmaan 10 vuotta. Sitten kun alkoi erinäisiä osia vaihtumaan uusiin, ravistus väheni ja lähes loppui.

Ravistusta aiheuttivat mm.
-vanhat huonot takajarrulevyt
-vanhat huonot etujarrulevyt
-vanhat huonot vetonivelet
-pielessä oleva auraus


Oikeastaan kaikki alustan pyöriviin osiin liittyvät viat, heitot ja välykset aiheuttavat ravistusta etuvetoiseen autoon, jossa on hyvä ohjaustunto (primera)

shamrock

Vetoniveliä lähtisin ekana kattomaan. Omassa P11:ssä oli tuota ravistusta etenkin pienissä nopeuksissa ajoittain. Perinteisillä testeillä en saanut mitään jurinaa tms nivelistä esiin, joten en osannut niitä ekana epäillä. Vasta kun vetari oli autosta irti ja käsin pääsi kokeilemaan, ulompi nivel ei ollut suinkaan väljä, mutta sopivasti käännellen muuttui hetkittäin huomattavan jäykäksi.

mies51

Jos et ota vielä vetoakseleita irti, kokeile seuraavasti: Löysennä vetoakselinpään mutteria pyörän ollessa maassa, jos aiot mahdollisesti irroittaa vetoakselin. Tunkkaa eturengas ylös, rengas pois. Vipua isolla meisselillä jarrupalan ja levyn välistä tai palan ja kelkan välistä, että saat molemmat palat irti levystä. Nyt levy pyörii herkästi ja voit tuntea, jos vetonivel tai pyöränlaakeri jumittavat vaihteen ollessa vapaalla. Nyt voit kokeilla vetonivelien kuntoa muutenkin.
Kokeile jarrulevyn pyörimistä ratti suorassa, sitten kokeile ratti käännettynä, onko jotain jumitusta tai nykimistä? Jos ratti suorassa ei ole, mutta käännettynä on, vika ulommassa vetonivelessä. Jos huonoa pyörimistä on ratti suorassa, vika pyöränlaakerissa, laakeri voiteeton ruostunut (mutta sen yleensä kuulee ajossa).
Jos päädyit epäilemään vetoniveltä, ei auta kuin ottaa pois navalta. Astia alle, jos otat vetoakselin irti vaihteistosta.

Muistaa kiristää ja lukita vetoakselinpään mutteri ja polkea jarrua ennen liikkeellelähtöä.

Tuoreehko Nissanisti

Käytin pyrät irti jaa kampesin jarrupalat irti levystä. Pyörittelin pyörät suorassa ja käännettynä. Mitään erityistä karheutta tai nykimistä en tuntenut. Ajoin tänään n. 25 km. edestakaisin. N. 20 km. ei tuntunut mitään, mutta sitten alkoi pieni ravistus. Takaisin tullessa ravistus alkoi hiukan aikaisemmin ja yltyi aika kovaksi. 2-3 km. jälkeen ravistus taas katosi?????
Nopeutta oli rajoituksen sallima 80 km/h.

Tuoreehko Nissanisti

Oletan, että vika löytyi. Huomasin taannoin, että oikea etunapa oli kuuma. Avasin jarrut ja ulompi jarrupala oli satulassa jumissa ja kovasti kulunut. Oletan, että jarrulevy kuumetessaan alkoi lepattaa ja tämä aiheutti ravistuksen. Onko kannatusta? Joka tapauksessa: Ei ravista enää.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Tuoreehko Nissanisti - tammikuu 23, 2019, 16:10:22
Oletan, että vika löytyi. Huomasin taannoin, että oikea etunapa oli kuuma. Avasin jarrut ja ulompi jarrupala oli satulassa jumissa ja kovasti kulunut. Oletan, että jarrulevy kuumetessaan alkoi lepattaa ja tämä aiheutti ravistuksen. Onko kannatusta? Joka tapauksessa: Ei ravista enää.
Tuossa aiemmin mainitsemassani P11:ssä oli ostaessa kuskinpuoleisen satulan liu'ut täysin jumissa. Toinen pala kuin uusi ja toinen loppuunkulunut. En ehtinyt ajaa tuolla niin pitkään viallisena että olisin mainittavaa ravistusta ajossa havainnut, mutta pienikin kosketus jarrupolkimeen sai kyllä tolkuttoman ravistuksen aikaiseksi. Jarrujen ennnakoiva huolto säästää näissä monelta murheelta.