Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Sunny N14 puhkuu kylmää

Aloittaja Raven, tammikuu 20, 2019, 21:06:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Raven

Eli mikä vois olla vialla? Tuollanen laina-auto hetken käytössä, mutta ikävä silläki on kurvailla naama kuurassa.

Lämmöt ok, mutta sisälle ei puske lämmintä ilmaa ja ikkunat jäätyy. Vesipumppu vasta vaihdettu sekä lämppärin visusto. Sisäilmankiertoa ei saa päälle. Jumissa asennossa ulkoa ilmaa. Asentajalla varmaan käyny hassu siinä kohtaa. Sen verran katoin, että lämpövipu liikuttaa koko matkan sitä vipua mitä pitääkin.

Termostaatin kunnosta en tiiä enkä edes sitä missä se on.

Eli pääseekö ulkoa raikasta ilmaa jostain vaiko termari? Vai oisko vesipumppu hommissa jääny kupla jonnekkin?

Nyt ideoita kehiin ja mielellään sellasia helppoja korjata juttuja. Kuitenki kyseessä appiukon joku kolmas auto niin ei sillai jaksais hirveesti alkaa tuohon aikaa ja rahaa upottamaan. Mukavuudesta toki voin maksaa termarin hinnan tai vastaavaa. ;D

mies51

Puhaltaako se kuitenkin ilmantuloaukoista kaikissa puhallinasennoissa 1,2,3,4?
Toimiiko ilman ohjaus eri asennoissa eli laseille, sivusuuttimille, keskisuuttimille jne.
Onko se jumiutunut siihen asentoon, että ottaa ilman ulkoa? Jos se ottaa vain sisältä, ilma kostuu hengityksestä ja huurruttaa lasit.
Hanskalokeron takaa/alta aukaise se ilmakanavan laajeneva tötterö. Katso, onko lämmityskennon päällä roskia, imuroi pois. Kaiken ilnan pitää päästä puhaltamaan kennon läpi.
Termostaatin on syytä olla 88C, ei alkuperäinen 82C. Termostaatin lähellä pultti 10mm kuusiokannalla. Siitä päästetään ilmat poin, kun vaihdetaan/lisätään jäähdytysnesteet, kunnes siitä alkaa tulla nestettä ulos. Sitten se pultti kiristetään ja lisätään loput nesteet. Seuraavan ajon jälkeen moottorin jäähdyttyä lisätään jäähdytin täyteen ja paisuntasäiliö max-merkin tasoon.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: mies51 - tammikuu 20, 2019, 23:02:46
...
Termostaatin on syytä olla 88C, ei alkuperäinen 82C. Termostaatin lähellä pultti 10mm kuusiokannalla. Siitä päästetään ilmat poin, kun vaihdetaan/lisätään jäähdytysnesteet, kunnes siitä alkaa tulla nestettä ulos. Sitten se pultti kiristetään ja lisätään loput nesteet. Seuraavan ajon jälkeen moottorin jäähdyttyä lisätään jäähdytin täyteen ja paisuntasäiliö max-merkin tasoon.
Miksi sen termostaatin olisi syytä olla kuumempi kuin alkuperäisen? Jos moottori ei nosta lämpöjä pakkasella 82C termostaatilla niin ei se kyllä jaksa nostaa lämpöjä kuumemmallakaan termostaatilla.. ja lämpimämmillä keleillä moottori kävisi sitten suunniteltua lämpötilaa kuumempana.
Termostaatin vaihtaminen kuumempaan ei ole vian, vaan oireen korjausta.


Joku neste- tai ilmankierto vika siellä on jos ei lämmintä riitä koppiin asti.


Tuota ilmausruuvia en ainakaan itse ole joutunut käyttämään ikinä. Mutta se nyt ei poista sitä, että sen ilmaamisen takia se siellä on olemassa.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

mies51

Tekniikan Maailman Sunny N14 käyttötestissä vaihtoivat sen 82C 88C:hen, kun lämpöä ei piisannut. Minä tein GA14DS-koneeseen samoin ja ajoin kesät talvet sen 0-270000km ja lämpöä oli kohtuullisesti.
Vikahan voi olla muualla, jos ei lämpöjä nosta. Sain käsityksen, että mittarin mukaan nostaa. Eikö vesipumppu kierrätä?

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: mies51 - tammikuu 21, 2019, 12:42:05
Tekniikan Maailman Sunny N14 käyttötestissä vaihtoivat sen 82C 88C:hen, kun lämpöä ei piisannut. Minä tein GA14DS-koneeseen samoin ja ajoin kesät talvet sen 0-270000km ja lämpöä oli kohtuullisesti.
Vikahan voi olla muualla, jos ei lämpöjä nosta. Sain käsityksen, että mittarin mukaan nostaa. Eikö vesipumppu kierrätä?
No sitten asia on eri jos ihan TM on testannut  ;D

Moottorihan nimenomaan mittarin mukaan nostaa lämmöt normaalisti.. ja vesipumppu oli vaihdettu. Eli siellä on todennäköisesti lämppärin kenno tukossa joko sisäisesti tai ulkoisesti... Tai sitten korjauksia tehdessä on luiskahtanut jotkut letkut ristiin.


Kummasti noissa samanlaisissa Sunnyissä on täällä kyllä pärjätty vakio termarilla.
Ja vielä kummallisemmin P11 GT:ssä tarkenee kelillä kuin kelillä vaikka siinä termari ei ole kuin 76C (vai 78C).
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Raven

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - tammikuu 21, 2019, 08:07:57
Lainaus käyttäjältä: mies51 - tammikuu 20, 2019, 23:02:46
...
Termostaatin on syytä olla 88C, ei alkuperäinen 82C. Termostaatin lähellä pultti 10mm kuusiokannalla. Siitä päästetään ilmat poin, kun vaihdetaan/lisätään jäähdytysnesteet, kunnes siitä alkaa tulla nestettä ulos. Sitten se pultti kiristetään ja lisätään loput nesteet. Seuraavan ajon jälkeen moottorin jäähdyttyä lisätään jäähdytin täyteen ja paisuntasäiliö max-merkin tasoon.
Miksi sen termostaatin olisi syytä olla kuumempi kuin alkuperäisen? Jos moottori ei nosta lämpöjä pakkasella 82C termostaatilla niin ei se kyllä jaksa nostaa lämpöjä kuumemmallakaan termostaatilla.. ja lämpimämmillä keleillä moottori kävisi sitten suunniteltua lämpötilaa kuumempana.
Termostaatin vaihtaminen kuumempaan ei ole vian, vaan oireen korjausta.


Joku neste- tai ilmankierto vika siellä on jos ei lämmintä riitä koppiin asti.


Tuota ilmausruuvia en ainakaan itse ole joutunut käyttämään ikinä. Mutta se nyt ei poista sitä, että sen ilmaamisen takia se siellä on olemassa.

No joo kävin kaahaamassa moottoritiellä mutkan ja jos termari sökö niin oishan lämpöjen pitäny laskea? Nyt oli vaaterissa mittari koko ajan.

Sellanen hassu juttu oli, et kierroksilla pukkas lämpimämpää ja tyhjäkäynnillä haaleni.

Raven

Ja aiempina vuosina tuossa on kyllä riittäny teho lämmittää vaikka kovillakin pakkasilla. Nytkin pakkasta kuiten se 25 raitaa...

shamrock

Ei tarvitse näillä keleillä paljoakaan syystä tai toisesta ilman päästä kennon ohi, kun se tuntuu jo jäätävän kylmältä. Myönnän suoraan etten tunne N14:n lämppäriä, joten etenen ihan teoreettisella pohjalla. Omassa kulkupelissä on kuitenkin esim keskisuuttimille mahdollisuus ohjata suoraan ulkoilmaa. Ja jos se ohjausläppä vuotaa talvella yhtään, tuntuu kuin puhaltaisi pelkkää kylmää.

Oman P11:n kun ostin, edellinen omistaja kanssa valitteli ettei lämpeä talvella yhtään, ja oikeassa olikin. Raitisilmasuodattimen tuosta hävitin kokonaan, niin johan muuttui tilanne :) Kennon tukkoisuus tekee ihan samaa ... eli, puhaltaako se oikeasti kunnolla? Siis niin, että se tuntuu, eikä vain kuulu :)

Raven

Lainaus käyttäjältä: shamrock - tammikuu 21, 2019, 15:44:22
Ei tarvitse näillä keleillä paljoakaan syystä tai toisesta ilman päästä kennon ohi, kun se tuntuu jo jäätävän kylmältä. Myönnän suoraan etten tunne N14:n lämppäriä, joten etenen ihan teoreettisella pohjalla. Omassa kulkupelissä on kuitenkin esim keskisuuttimille mahdollisuus ohjata suoraan ulkoilmaa. Ja jos se ohjausläppä vuotaa talvella yhtään, tuntuu kuin puhaltaisi pelkkää kylmää.

Oman P11:n kun ostin, edellinen omistaja kanssa valitteli ettei lämpeä talvella yhtään, ja oikeassa olikin. Raitisilmasuodattimen tuosta hävitin kokonaan, niin johan muuttui tilanne :) Kennon tukkoisuus tekee ihan samaa ... eli, puhaltaako se oikeasti kunnolla? Siis niin, että se tuntuu, eikä vain kuulu :)

Puhaltaa kunnolla ja kun laitto ns. naamapuhalluksen päälle, niin keskeltäki tuli lämmintä ilmaa.

Joku läppä tuolla on varmaan vinossa kun vaan tietäs mikä...
Tai sitten vesi ei kierrä ku kierroksilla niin uus pumppu ollu jo valmiiksi sökö...

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Raven - tammikuu 21, 2019, 13:36:42
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - tammikuu 21, 2019, 08:07:57
Lainaus käyttäjältä: mies51 - tammikuu 20, 2019, 23:02:46
...
Termostaatin on syytä olla 88C, ei alkuperäinen 82C. Termostaatin lähellä pultti 10mm kuusiokannalla. Siitä päästetään ilmat poin, kun vaihdetaan/lisätään jäähdytysnesteet, kunnes siitä alkaa tulla nestettä ulos. Sitten se pultti kiristetään ja lisätään loput nesteet. Seuraavan ajon jälkeen moottorin jäähdyttyä lisätään jäähdytin täyteen ja paisuntasäiliö max-merkin tasoon.
Miksi sen termostaatin olisi syytä olla kuumempi kuin alkuperäisen? Jos moottori ei nosta lämpöjä pakkasella 82C termostaatilla niin ei se kyllä jaksa nostaa lämpöjä kuumemmallakaan termostaatilla.. ja lämpimämmillä keleillä moottori kävisi sitten suunniteltua lämpötilaa kuumempana.
Termostaatin vaihtaminen kuumempaan ei ole vian, vaan oireen korjausta.


Joku neste- tai ilmankierto vika siellä on jos ei lämmintä riitä koppiin asti.


Tuota ilmausruuvia en ainakaan itse ole joutunut käyttämään ikinä. Mutta se nyt ei poista sitä, että sen ilmaamisen takia se siellä on olemassa.

No joo kävin kaahaamassa moottoritiellä mutkan ja jos termari sökö niin oishan lämpöjen pitäny laskea? Nyt oli vaaterissa mittari koko ajan.

Sellanen hassu juttu oli, et kierroksilla pukkas lämpimämpää ja tyhjäkäynnillä haaleni.

Ei se lämpömittari niiin tarkka ole... termari vaihtoon ja varmuudeksi riittävän tömäkät jäähdytysnesteet.

On mullakin ollut jo vuosia 88 asteinen 82 asteisen tilalla, eikä tilanne ainakaan huonommaksi mennyt.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Motonetin lista löytää Sunny N14:lle kolme termostaattia eli 76C, 82C ja 88C = 30-6074. Ei mulla kyllä 88C nostanut lämpöjä edes kesällä vaan mittarin neula pysyi suunnilleen vaakatasossa. 88 saa vain 82 sijasta sen aikaan, ettei pakkasella aukea termostaatti niin aikaisin ja ala viedä jäähdytysnestettä syyläriin jäähdytettäväksi vaan tulee lämmityslaitteeseen mieluummin.
Eri asia sitten, jos on jo aikaisemmin poltettu kannentiiviste, jolloin on jäähdytysnestehöyryä eikä jäähdytysnestettä. Tai neste ei kierrä lämmittimeen. Tai termostaattikatkaisija ei toimi vaan pitää flektiä koko ajan päällä konehuoneessa jäähdyttäen liikaa.
Kupliiko jäähdyttimessä = kannentiiviste palanut?
Testaa termostaatti, vesikattilaan hellalle ja arvioi/mittaa, missä lämpötilassa avautuu.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: mies51 - tammikuu 21, 2019, 19:25:47
Motonetin lista löytää Sunny N14:lle kolme termostaattia eli 76C, 82C ja 88C = 30-6074. Ei mulla kyllä 88C nostanut lämpöjä edes kesällä vaan mittarin neula pysyi suunnilleen vaakatasossa. 88 saa vain 82 sijasta sen aikaan, ettei pakkasella aukea termostaatti niin aikaisin ja ala viedä jäähdytysnestettä syyläriin jäähdytettäväksi vaan tulee lämmityslaitteeseen mieluummin.
Eri asia sitten, jos on jo aikaisemmin poltettu kannentiiviste, jolloin on jäähdytysnestehöyryä eikä jäähdytysnestettä. Tai neste ei kierrä lämmittimeen. Tai termostaattikatkaisija ei toimi vaan pitää flektiä koko ajan päällä konehuoneessa jäähdyttäen liikaa.
Kupliiko jäähdyttimessä = kannentiiviste palanut?
Testaa termostaatti, vesikattilaan hellalle ja arvioi/mittaa, missä lämpötilassa avautuu.

Tarvike termaria ei kannata ikinä ostaa, eikä asentaa vaikka ilmaiseksi saisi. Eivät toimi.. tai toimivat, mutta aloittavat hiipimään auki niin matalassa lämpötilassa, että tavoite lämpöä ei saavuteta edes kesällä.
Marmoritiskillä alkuperäinen maksaa 20-30€ ja on hintansa väärti. Aukeaa melkein kerralla tavoite lämmössä ja samoin sulkeutuu nopeasti -> moottori pysyy tavoite lämmössä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - tammikuu 21, 2019, 18:54:52

Ei se lämpömittari niiin tarkka ole... termari vaihtoon ja varmuudeksi riittävän tömäkät jäähdytysnesteet.

On mullakin ollut jo vuosia 88 asteinen 82 asteisen tilalla, eikä tilanne ainakaan huonommaksi mennyt.

Se on totta, että ei ole tarkka.
Nissaneissa on lämpömittarit olleet aina käytännössä kolme asentoisia. Kylmä - Normaali - Keittää jo.
Ja jos termari aukeaa liian aikaisin niin se viisari ei todellakaan nouse asteikon puoleen väliin.
Toiminta on todennäköisesti tehty sellaiseksi sen takia, koska "normaali" käyttäjä ei tee sillä kaasun asennon mukaan pumppaavalla informaatiolla muuta kuin paniikin päänsä sisälle.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Raven

No missäs se termari tässä mallissa on? Voihan sen vaihtaa, jollei ole jossaki moottorin pohjassa laturin takana piilossa ole kuten eräissä VAG konsernin kulkupeleissä...

datsunpower

#14
Lainaus käyttäjältä: Raven - tammikuu 21, 2019, 20:18:09
No missäs se termari tässä mallissa on? Voihan sen vaihtaa, jollei ole jossaki moottorin pohjassa laturin takana piilossa ole kuten eräissä VAG konsernin kulkupeleissä...
GA-moottoreissa:

Vesipumpun lähdössä



Mutta sinuna suorittaisin lämppärin kennon ja samalla koko järjestelmän huuhtelun ennemmin kuin alkaisin termaria vaihtamaan.
Kierroksilla jos se sitä lämmintä kuitenkin yrittää antaa niin lämppärin kennon vesikanavat ovat todennäköisesti tukossa. Kierrosten noustessa nesteen virtaus kasvaa ja tukkoisestakin kennosta menee enemmän lämpöä läpi.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Raven

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - tammikuu 21, 2019, 21:32:52
Mutta sinuna suorittaisin lämppärin kennon ja samalla koko järjestelmän huuhtelun ennemmin kuin alkaisin termaria vaihtamaan.
Kierroksilla jos se sitä lämmintä kuitenkin yrittää antaa niin lämppärin kennon vesikanavat ovat todennäköisesti tukossa. Kierrosten noustessa nesteen virtaus kasvaa ja tukkoisestakin kennosta menee enemmän lämpöä läpi.

Mitens tuollanen toimenpide suoritetaan?

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - tammikuu 21, 2019, 21:32:52
Lainaus käyttäjältä: Raven - tammikuu 21, 2019, 20:18:09
No missäs se termari tässä mallissa on? Voihan sen vaihtaa, jollei ole jossaki moottorin pohjassa laturin takana piilossa ole kuten eräissä VAG konsernin kulkupeleissä...
GA-moottoreissa:

Vesipumpun lähdössä



Mutta sinuna suorittaisin lämppärin kennon ja samalla koko järjestelmän huuhtelun ennemmin kuin alkaisin termaria vaihtamaan.
Kierroksilla jos se sitä lämmintä kuitenkin yrittää antaa niin lämppärin kennon vesikanavat ovat todennäköisesti tukossa. Kierrosten noustessa nesteen virtaus kasvaa ja tukkoisestakin kennosta menee enemmän lämpöä läpi.

Laittaa sen vanhan termarin kattilaan kinkku tms. mittari kaveriksi. Sitten alkaa lämmittämään?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Raven - tammikuu 21, 2019, 22:47:56
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - tammikuu 21, 2019, 21:32:52
Mutta sinuna suorittaisin lämppärin kennon ja samalla koko järjestelmän huuhtelun ennemmin kuin alkaisin termaria vaihtamaan.
Kierroksilla jos se sitä lämmintä kuitenkin yrittää antaa niin lämppärin kennon vesikanavat ovat todennäköisesti tukossa. Kierrosten noustessa nesteen virtaus kasvaa ja tukkoisestakin kennosta menee enemmän lämpöä läpi.

Mitens tuollanen toimenpide suoritetaan?

Tuubista löytyy paljon hyviä videoita.

https://www.youtube.com/watch?v=M9SIafVsqyc

https://www.youtube.com/watch?v=s--5ft5YiHg
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Raven - tammikuu 21, 2019, 22:47:56
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - tammikuu 21, 2019, 21:32:52
Mutta sinuna suorittaisin lämppärin kennon ja samalla koko järjestelmän huuhtelun ennemmin kuin alkaisin termaria vaihtamaan.
Kierroksilla jos se sitä lämmintä kuitenkin yrittää antaa niin lämppärin kennon vesikanavat ovat todennäköisesti tukossa. Kierrosten noustessa nesteen virtaus kasvaa ja tukkoisestakin kennosta menee enemmän lämpöä läpi.

Mitens tuollanen toimenpide suoritetaan?
- Ostat jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta ja toimit sen ohjeiden mukaisesti.
- Lasket jäähdytysjärjestelmän tyhjäksi.
- Irrotat lämppärin letkut sieltä konehuoneen puolelta liitoksistaan (tulipellin läpivientien läheltä).
- Huuhtelet vaikka puutarhaletkulla sen kennon vuorotellen molemmista putkista ja useampaan kertaan. Huuhtele myös moottori/syyläri.
- Letkut takaisin paikoilleen ja uudet liemet sisään.
- Nautit lämmöstä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Vaari 68

Lämppärin kennolle menevistä letkuista vois tunnustella kiertääkö siellä nesteet.Ilmaa itse epäilisin syypääksi jos on järjestelmä ollut tyhjänä.Olisko mahdollista että letkut olisi mennyt väärin kiinnityksessä.

mies51

Tuossa TM käyttötestissä korjasivat myös sen omituisuuden, että jossakin asennossa puhalsi keskisuuttimesta lämmittämätöntä, samaanaikaan jaloille puhalsi lämmitettyä. Itse en osannut tuota korjata. Tuulilasiasennossa kyllä puhalsi tuulilasi- ja sivusuuttimista lämmintä, kun olin vaihtanut tuon 88C termarin.
Minkähän kuntoiset jäähdytysnesteet sulla on? Jos ne on enimmäkseen vettä, voi lämppärissä olla jo sohjoa -25C:ssä. Silloin ei lähde kiertämään, vaikka moottori olis tulikuuma.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mies51 - tammikuu 22, 2019, 11:28:40
Tuossa TM käyttötestissä korjasivat myös sen omituisuuden, että jossakin asennossa puhalsi keskisuuttimesta lämmittämätöntä, samaanaikaan jaloille puhalsi lämmitettyä. Itse en osannut tuota korjata. Tuulilasiasennossa kyllä puhalsi tuulilasi- ja sivusuuttimista lämmintä, kun olin vaihtanut tuon 88C termarin.
Minkähän kuntoiset jäähdytysnesteet sulla on? Jos ne on enimmäkseen vettä, voi lämppärissä olla jo sohjoa -25C:ssä. Silloin ei lähde kiertämään, vaikka moottori olis tulikuuma.
Jos enimmäkseen vettä on, niin eiköhän ne olis umpijäässä tuossa lämpötilassa..
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - tammikuu 22, 2019, 11:54:02
Lainaus käyttäjältä: mies51 - tammikuu 22, 2019, 11:28:40
Tuossa TM käyttötestissä korjasivat myös sen omituisuuden, että jossakin asennossa puhalsi keskisuuttimesta lämmittämätöntä, samaanaikaan jaloille puhalsi lämmitettyä. Itse en osannut tuota korjata. Tuulilasiasennossa kyllä puhalsi tuulilasi- ja sivusuuttimista lämmintä, kun olin vaihtanut tuon 88C termarin.
Minkähän kuntoiset jäähdytysnesteet sulla on? Jos ne on enimmäkseen vettä, voi lämppärissä olla jo sohjoa -25C:ssä. Silloin ei lähde kiertämään, vaikka moottori olis tulikuuma.
Jos enimmäkseen vettä on, niin eiköhän ne olis umpijäässä tuossa lämpötilassa..

Jo jaa, 50/50 pitäisi kestää jotain -36 astetta..
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Meillä on vissiin eri käsitys siitä mitä enimmäkseen tarkoittaa ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - tammikuu 22, 2019, 17:03:03
Meillä on vissiin eri käsitys siitä mitä enimmäkseen tarkoittaa ;D

Tiedä tuota, minulla on ollut pitkään käytössä Zero vihreä jotain 55 prosenttisena ja toiminut on ~-35 asteessa.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - tammikuu 22, 2019, 16:57:41
Jo jaa, 50/50 pitäisi kestää jotain -36 astetta..

Jep, tuo fifti-fifti antaa -36°C kestoksi. Maksimi on 68% glykolia jonka jälkeen kesto alkaa taas heiketä. Mutta glykolin lämmönsiirtokyky on vettä heikompi, joten sen takia seosta ei kannata tehdä liian glykolipitoiseksi. Etenkään kun tuo 50:50 seos ei jäädy vielä tuossakaan lukemassa vaan menee hyhmään.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Vaari 68

#26
pakkasnesteenmäärä suhteessa veten ei ole olennainen asia, pienempikin määrä pakkasnestettä estää täydellisen umpeen jäätymisen, mutta neste hyhmettyy eikä kierrä järjestelmässä. Jäätyminen ei kuitenkaan aiheuta vaurioita järjestelmään koska pakkasneste vaikuttaa sen verran että neste vain hyhmettyy eikä esim. aiheuta halkeamisvaaraa.Syytä on näillä keleillä kuitenkin se pakkaskestävyys tarkistaa.Ja tuosta tuli mieleen että millaista se neste siellä on? jos on liian laiha mahtaneekos se kiertää lämppärin kennon kautta kun siellä kylmä viima jäähdyttää nin voi vetästä hileeseen nesteen.Arveluni vain.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - tammikuu 22, 2019, 19:13:52
pakkasnesteenmäärä suhteessa veten ei ole olennainen asia, pienempikin määrä pakkasnestettä estää täydellisen umpeen jäätymisen, mutta neste hyhmettyy eikä kierrä järjestelmässä. Jäätyminen ei kuitenkaan aiheuta vaurioita järjestelmään koska pakkasneste vaikuttaa sen verran että neste vain hyhmettyy eikä esim. aiheuta halkeamisvaaraa.

Joo, eihän se mitään, jos ei kierrä jäähdyttimen kautta...  ::)

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Raven

#28
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - tammikuu 21, 2019, 21:32:52
Lainaus käyttäjältä: Raven - tammikuu 21, 2019, 20:18:09
No missäs se termari tässä mallissa on? Voihan sen vaihtaa, jollei ole jossaki moottorin pohjassa laturin takana piilossa ole kuten eräissä VAG konsernin kulkupeleissä...
GA-moottoreissa:

Vesipumpun lähdössä


Mutta sinuna suorittaisin lämppärin kennon ja samalla koko järjestelmän huuhtelun ennemmin kuin alkaisin termaria vaihtamaan.
Kierroksilla jos se sitä lämmintä kuitenkin yrittää antaa niin lämppärin kennon vesikanavat ovat todennäköisesti tukossa. Kierrosten noustessa nesteen virtaus kasvaa ja tukkoisestakin kennosta menee enemmän lämpöä läpi.

Kun sais edes konepellin auki. Seki on jäätyny kiinni...   ;D

mies51

Kyllä se liian vesipitoisen pakkasnesteen aiheuttama hyhmettyminen pakkasessa aiheuttaa vaurioita: Jää ei halkaise moottoria, mutta... Jos neste ei kierrä jäähdyttimeen, neste seisoo paikallaan moottorin vesikanavissa ja ylikuumenee ja höyrystyy. Höyry ei jäähdytä. Koska neste ei kierrä, lämpöanturi ei välttämättä edes tiedä tai lämpöanturi kärähtää eikä näytä oikein. Moottori ylikuumenee ja polttaa kannentiivisteen ja kierouttaa sylinterinkannen.
Lisää aina 50/50% vesi/jäähdytysnesteseosta, niin ei pääse laimenemaan. Vaihda jäähdytysneste vähintään 10v välein. Suosittelevat paljon lyhyempääkin aikaa, mutta monissa 20v autoissa alkuperäiset nesteet. Silloin nesteen korroosiosuojaus on pettänyt aikaa sitten. Jos kauan ollut vaihtamatta, kannattaa tyhjentää ja huuhdella vedellä tai huuhteluaineilla moskat pois ennen uuden laittoa. Sitten lämpö siirtyy hyvin moottorista nesteeseen ja nesteestä lämmitys- ja jäähdytyskennoihin.