Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Almera N16 keskuslukitus ei toimi

Aloittaja Daatta, lokakuu 24, 2018, 14:04:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Daatta

Piti rohkaista mielensä ja kirjoittaa ensimmäinen viesti hieman vieraammalle merkkifoorumille.

Potilas on emännän 2006 vuosimallin Almera N16 1.5. Keskuslukko lakkasi toimimasta jo vuosia sitten, sen jälkeen kun siirsin autoa pihassa. Muistaakseni tähän liittyi dramatiikkaa, sain airbagin valon palamaan kun rämäytin penkin vauhdilla taka-asentoon. Mahdollisesti tämä tapahtui samanaikaisesti kuin käänsin virta-avaimesta... Bagin valon sain sammumaan netistä löytämilläni ohjeilla, käyttämällä virtoja päälle-pois ohjeen mukaan. Avaimen kaukosäädintä en kuitenkaan saanut koodattua uudestaan. Tätä on yritetty useaan otteeseen, nopeasti ja vielä nopeammin ilman tulosta.

Almera kävi merkkiliikkeessä (Kauhajoella), siellä testattiin että molemmat avaimet lähettävät signaalia. Keskuslukko saatiin hetkeksi toimimaan, ilmeisesti boksin liitintä pois käyttämällä. Se ilo loppui lyhyeen, toisella visiitillä vikaa ei saatu enää korjattua. Nissanin maahantuojalta on kysytty uutta keskuslukon ohjainboksia, kuulemma ei ole osia enää tuohon malliin saatavilla... Niin, 10 vuotta valmistumisesta oli silloin jo täynnä. Salossa ei haluttu ruveta millekään, taitaa olla Almeran osaajat jo eläkkeellä, jos niitä on täällä koskaan ollutkaan.

Itse olen yrittänyt selvittää vikaa netistä löytämieni, pre-facelift korjausohjeiden avulla. Tuo 2006 vuosimalli on kovin erikoinen, siinä ei ole kuljettajan lukkopesässä keskuslukon käyttökytkintä ollenkaan. Ovet saa lukkoon ainoastaan kuljettajan oven lukituskytkintä painamalla ja lukitsemalla kuljettajan oven manuaalisesti. Ovivalo/kytkin toimii, lukot avautuvat oven avaamisen yhteydessä, sen jälkeen kun kuljettajan oven lukko on avattu avaimella. Muuten en ole saanut sähköihin mitään tolkkua, purin oven kahvan/lukkopesän ja lukon pois ja kovin vähän näytti olevan tietotekniikkaa sisällä. Vrt. VAG lukkomoduuli jossa on moottori ja viisi mikrokytkintä.

Onko Almeralle testeriä tai softaa jolla lukkoja voisi diagnosoida? Muutamaa versiota kokeilin, NDSII puhelimella ja PC:llä mutta kummastakaan ei tuntunut olevan apuja. Puhelinversio jäi toimimatta liian uuden (version) ODB-palikan vuoksi. PC softa on pitkälti maksullinen, jäi myös epäselväksi onko siinä mitään keskuslukkoa diagnosoivia ominaisuuksia. Almeran sähköt ovat väylätekniikkaan- ja softaan (VCDS) tottuneelle kovin vieraita, lisäksi korjausohjeiden epäjohdonmukaisuus ei helpota asiaa...

Romikselta saisi uuden keskuslukon ohjausboksin 50-70€ hintaan, kun niitä joskus katselin. Voiko sen vaihtaa sellaisenaan vai vaatiiko se koodausta? Auton sähköihin, avaimet toki koodataan "sen" ohjeen mukaan.  Mieluiten ostaisin uuden tai varmasti toimivan boksin, mistä sitä tietää jos romiksen boksissa on ollut sama vika. Sijaitseeko tuo boksi ohjausakselin alla vai apukuskin jalkatilassa? Tuohonkaan ei löytynyt em. korjausohjeista varmaa tietoa.

Autolla on vasta reilut 100tkm ajettu, se hyvässä kunnossa ja omistajalleen mieluinen. Mielelläni laittaisin keskuslukonkin toimimaan.

datsunpower

Jos ei avaimellakaan kuljettajan ovesta mene kaikki ovet lukkoon, niin sieltä on joku johto poikki oven johtosarjasta.. tai lukon/mekanismin kytkin rikki tai keskuslukko yksikössä murtunut juotos/huono kontakti.... tai huono kontakti jossain muualla. En jaksa uskoa, että itse yksikkö olisi korjaamattomassa kunnossa.. onhan sekin mahdollista, mutta jos se keskuslukko on jo kerran saatu toimimaan yksikön liitintä rämpimällä niin itse lähtisin siltä suunnalta (kosketus)vikaa etsimään  ::)

En ole varma, mutta keskuslukon yksikkö lienee myöskin naitettu NATSiin, eli ajonestoon, mutta en todellakaan ole varma tästä. Jos on niin vaihto autosta toiseen ei onnistu suoraan, vaan "uuden" purkin NATS koodit täytyy vaihtaa sopiviksi.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Daatta

Tässä (facelift) yksilössä ei ole "door lock cylinder switch":a eli lukkosylinterin kytkintä ollenkaan! Se tässä eniten ihmetyttää, että mikä jämämalli tehtaalla on kasattu. Manuaalin mukaan kytkin pitäisi löytyä molemmista etuovista. Ongelma ei olisikaan niin paha, jos keskuslukkoa pystyisi ohjaamaan avaimesta.

Löysin taas tuon workshop manualin, se on vuosimalliin 2003 asti. https://cardiagn.com/electrical-system-almera-n16-2003/ Iso kirja kertoo seuraavaa:

All function of multi-remote control system do not operate:
Remote controller battery
Power supply and ground circuit for smart entrance control unit
If above systems are OK, replace smart entrance control unit

Tuohon yksikköön tulee NATS ja CAN väylä... Sen vaihtaminen/debuggaaminen vaatisi Consult-II testerin, mahtaako sellaisia olla enää olemassakaan. NATS yhteys taitaa olla ainoastaan ohjausta varten, ainakaan NATS kaaviossa ei ole listattu smart entrance control unit:a. Mainitsemani PC-softa pitää varmaan kokeilla, saisi ainakin varmuuden toimiiko ko. yksikkö. Jos siinä vikaa on se koskee ainoastaan keskuslukon kaukosäätöä, kaikki muu toimii. Manuaalista löytyi smart entrance control unit sijainti, se on kuljettajan jalkatilassa oikealla puolella, muovin alla.

Pitää kaivaa yksikkö esiin lähteä mittailemaan. Periaatteessa korjausohjeessa on kaikki tarvittava, mutta se ei vaan istu 2006 vuosimalliin. Tuossa on joku viimeisen tuotantovuoden Deluxe-varustetaso, korinväriset kylkilistat ja LCD-näyttö automaatti-ilmastoinnilla yms. Onneksi kaikki muut sähkövehkeet toimii.

datsunpower

#3
Se "mikrokytkin" on siinä keskuslukon servomoottorissa eikä lukkosylinterissä.. omien muistikuvien ja myös näköjään manuaalinkin mukaan.



EDIT: No nyt löytyi tuo lukkosylinterin kytkin erillisenäkin jossain versiossa...
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

datsunpower

P12 Primeran manuaalista taitaa löytää lähimmäksi tätä tapausta osuvan keskuslukon..
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Daatta

Löysin samasta lähteestä P12 korjauskäsikirjat ja DOOR LOCK/UNLOCK SWITCH:ta sielläkin puhutaan. Periaatteessa sama tieto saataisiin keskuslukon moottorista, kun sitä avaimella käännellään niin smart entrance control unit tietäisi avata/sulkea keskuslukkoa. Mutta luulisi tällaisesta järjestelystä dokumentaatiota olevan, jossain. Vaikuttaa pikemminkin FL tai viimeisen vuosimallin erikoisuudelta, keskuslukon ohjaus olisi jätetty lukkopesästä pois ja kaukosäädin olisi ainoa tapa ohjata lukitusta.

DOOR LOCK ACTUATOR voisi olla rikki, se testataan ohjeen mukaan yksinkertaisesta kytkemällä 12V suoraan pinneihin. Johtosarja testataan ovesta mittaamalla smart entrance control unit:iin. Homma olisi auton purkua vaille valmis. :D Takaoven lukossa on myös ollut vikaa, se ei mene aina keskuslukon myötä lukkoon. Saako toimivia lukkomoduuleita tarvikkeena? Tuon vaihto on niin kusinen homma että mieluusti laittaisi varmasti toimivan tilalle.

Ihan mielenkiinnosta, millä välineellä NATS vikoja diagnosoidaan? Ohjeen mukaan pitää olla Consult-II testeri, onko sille oikeasti toimivaa korvaajaa/softaa olemassa?

datsunpower

Lainaa... DOOR LOCK/UNLOCK SWITCH ...

Eikös tuo ole se ovessa tai keskikonsolissa oleva nappi josta kaikki ovet lukitaan/avataan.. en pysty/kerkeä nyt tällä hetkellä manuaalia katsomaan.



LainaaIhan mielenkiinnosta, millä välineellä NATS vikoja diagnosoidaan? Ohjeen mukaan pitää olla Consult-II testeri, onko sille oikeasti toimivaa korvaajaa/softaa olemassa?
Ei ole.. ja vaikka hommaisit virallisen Consult2, 3 tai 4 pulikan jostakin niin homma tyssää siihen, että se tarvitsee kaverikseen malli kohtaiset kortit.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Daatta

Joo, katsoin väärin, tuo on todellakin keskuslukon lukitus-avauskytkin. Painike selvästi toimii, koska se on aina tapa käyttää keskuslukitusta tällä hetkellä. Homma kallistuu kovasti Smart Entrance Control Unitin suuntaan. Näemmä se pitää koodata liikkeessä/Consultilla:

http://www.npoc.co.uk/forum/nissan-primera-p12-smart-entry-control-unit-change_topic67929.html

En usko että ainakaan Salossa onnistuu, vaikka veisi ohjeet mukana. Toimiva Unit pitäisi myös hankkia, jos vika on pintaliitos juotoksissa niin itse tuollaista ei pysty korjaamaan.

LainaaEi ole.. ja vaikka hommaisit virallisen Consult2, 3 tai 4 pulikan jostakin niin homma tyssää siihen, että se tarvitsee kaverikseen malli kohtaiset kortit.

Okei, se selittää miksi netissä ole tullut vastaan mitään kunnollista. Helppoahan se tuolla olisi:

First perform the "SELF-DIAG RESULTS" in "SMART ENTRANCE" with CONSULT-II, when perform the each trouble diagnosis.

Mainitsemani Nissa DataScan II ei taida tuoda helpotusta asiaan:

LainaaThe latest software release supports diagnostics of following control modules: ECM, BCM, TCM, ABS, SRS and ECMD (ECM Diesel) over the K line (DDL2).

Hinta on ‪42,86‬€, ei paha mutta ei tuota ihan huvikseen kokeeksi viitsi ostaa.

datsunpower

Boxihan tottelee kuitenkin sitä nappia -> ei siinä kovin isoa vikaa voi silloin olla. Jos on ollenkaan.


Millä ohjeilla olet niitä kaukosäätimiä koittanut opettaa autolle?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Daatta

Proseduuri on sama kuin Primera P12 huolto-ohjeessa:

REMOTE CONTROLLER ID SET UP WITHOUT CONSULT- II

Voisi tuon vielä tulostaa matkaan ja kokeilla ties kuinka monennen kerran. Homma menee normaalisti (vilkut välähtää kaksi kertaa) siihen saakka, kunnes pitää painaa kauko-ohjainavaimen nappuloita: Press and hold unlock, press the lock button 3 times. Painoi nopeasti tai vielä nopeammin, kummalla tahansa avaimalla niin auto ei reagoi mitenkään. Pitäisi vilkut välähtää kerran, sitten vielä kaksi kertaa kun kääntää virrat päälle. Nyt ei tapahdu muuta kuin ohjelmointitilasta poistuminen kahden minuutin kuluttua aloituksesta jolloin vilkut välähtävät kahdesti.

Smart entrance control unit toimii muuten, mutta radiopuoli vaikuttaisi olevan sökö.

Whee

#10
-

datsunpower

Korjataan sen verran, että avaimia ei kotikonstein autoon pysty ohjelmoimaan, vaan tässä ohjelmoidaan kaukosäätimet.. vaikkakin ne ovat integroituna avaimeen niin silti ovat kaksi eri asiaa (kaukosäädin ja avaimen NATS-siru).
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Daatta

Joo, kaukosäädintä yritin parittaa tehtaan ohjeen mukaan, joka on pääpiirteissään sama kun yllä listattu proseduuri. Eli tämä on huomioitu: Paina virtalukossa olevan avaimen ovenaukaisunappi pohjaan ja samalla paina 3 kertaa ovenlukitusnappia. Vapauta aukaisunappi. Ei onnistunut tälläkään kertaa, nätisti menee ohjelmointimoodiin (kaksi vilkautusta) mutta ei reagoi avaimeen mitenkään. Pikkuhilaa alan uskoa että Smart entrance control unit on tuolta osin rikki. Sitähän se on ollut jo pari vuotta, mutta olisihan tuo keskuslukko ja kaukosäätö kiva saada toimimaan.

Tilasin netistä Carista ODB2-BT moduulin. Se on ELM327 v1.4 määrittelyn mukainen, eli pitäisi toimia NDSII Android-softalla. En usko että tuolla pääsee ko. ohjainlaitteeseen käsiksi, mutta tuleepa testailtua. Caristan oma softa ei tue Nissania ODB-vikakoodeja enempää, mutta se toimii myös muiden sovellusten kanssa.

datsunpower

Oliko niihin kaukosäätimiin milloin viimeksi vaihdettu paristot?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Daatta

Silloin kun vika tuli päälle ja heti perään merkkiliikkeessä. Silloin testattiin myös että molemmat avaimet lähettävät signaalia. Nyt en vaihtanut paristoja, voisihan senkin vielä tehdä.

mies51

Onko sulla hyväkuntoiset kuoret avaimissa?
Tuolta saa uusia
https://www.mister-auto.fi/avainten-kuoret-ja-painikkeet/nissan-almera-ii-n16-1-5-72kw_v17242_g1483.html
Itsellä alkoi kaukosäätö tökkiä, niin ostin muistaakseni huutonetistä molempiin uudet kuoret, kun nuo kumiset painokohdat oli huonot. Sain toisen avaimen auki/lukkoon toimimaan ja toisen lukkoon, mutta aukinapin mikrokytkin ilmeisesti pitäis uusia (ei kuulu naks-naks paineltaessa). Sitä ei kuitenkaan ollut tuossa sarjassa.
Siis kuuluuko kummastakin avaimesta naks-naks, kun painelet avaus ja sulkunappia?

mies51

#16
https://www.ebay.co.uk/itm/122515392755

Tuolla näkyy olevan koko avainaihio ja mikrokytkimetkin mukana. Puuttuu vain se avaimen sisässä oleva kaukosäädön elektroniikkapiiri. Suutarilla voi loveuttaa tuon avaimen kolot.

Daatta

Molemmat avaimet löytyy ja ovat hyväkuntoisia, autolla on ajettu ainoastaan 115tkm. Tämä on face-lift eli avaimet eli tuon malliset:

https://www.ebay.co.uk/itm/323043244239?ViewItem=&item=323043244239

Voisihan sellaisen tilata kokeeksi, mutta vieläkin olen sitä mieltä ettei vika ole avaimissa. Noista vanhoista kumimatolla varustetuista avaimista taitaa mennä painikkeet ja mikrokytkimet rikki säännönmukaisesti.

Cedricisti

Lainaus käyttäjältä: Daatta - marraskuu 05, 2018, 15:47:28
Tilasin netistä Carista ODB2-BT moduulin. Se on ELM327 v1.4 määrittelyn mukainen, eli pitäisi toimia NDSII Android-softalla. En usko että tuolla pääsee ko. ohjainlaitteeseen käsiksi, mutta tuleepa testailtua. Caristan oma softa ei tue Nissania ODB-vikakoodeja enempää, mutta se toimii myös muiden sovellusten kanssa.

Suosittelen etsimään jonkun jolla on AutoCom-lukija (Delphi), vaikka kiinalaisena piraattina.