Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Tärinä etupäässä?

Aloittaja N-I-S-M-O, lokakuu 19, 2018, 11:49:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

N-I-S-M-O

Mistä johtuu kun ajaa 100kmh niin on pieni tärinä etiupäässä? Olisko auraukset vai joku muu? Ja sitte tulee sellanen hankaus ääni kun jarruttaa pienellä vauhilla muistaakseni vasemman eturenkaasta,ja pieni klonk klonk ääni? Edessä ja takana on uudet palat. 🤔 Auto on siis almera n16

Tumes

En usko et auraukset ääntä pitää kyllä siellä jossain on jotain väljää... Esim pyöränlaakeri, raidetangon pää ja mites jarrusatula jos kolisee jarruttaessa onko ennen palojenvaihtoa kolissut? Ja kai sulla renkaat on kiinni ettei ne kolise...
Nissan Silvia S15
Nissan Cedric Y30 2.8D SGL
Nissan Cherry N12 1.5 GL vm.86 (ex)
2 x Nissan Primera P11 SE vm.97 (toinen osina)
Nissan Primera 2.0 SLX (ehkä rata-aihio)
Nissan Primera 1.6 SI Varaosin

N-I-S-M-O

Ei siellä kolise sillee mikää, sitä on vaikee selittää. Kaikki palat on uudet. Toi 100kmh pieni tärinä mietityttää.

N-I-S-M-O

Ja vasta on etee laakerit vaihettu.

Alppuu

Tulisikohan muutosta jos vaihtaisi renkaat edestä taakse ja päin vastoin?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Varmaan tasapainotuksessa vika jos kerran jarruissa ei mitään vikaa ole.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Ekomies

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - lokakuu 20, 2018, 17:55:46
Varmaan tasapainotuksessa vika jos kerran jarruissa ei mitään vikaa ole.

Tämä, tai renkaan rungossa on joku pieni vaurio
Nissan Maxima QX 3.0 2004

sbm

Omassa N16 allussa etupään tärinä näköjään korjaantui renkaiden vaihdolla.

Vähän yllättävää että tasapainotuksella ei uudehkoja kesärenkaita saanut kulkemaan
täryyttämättä. Alkukesästä tasapainotin viimeeksi ja renkaita vaihdoin yksitellen ja tärinä
jatkui aina vain. Etupäästäkään mitään väljää löytynyt. Samat renkaat emännän autossa ja siellä ei mitään ongelmaa. Onhan se hassua että nastarenkailla on mukavempi ajella kuin kesänakeilla.  ;D

Kaipa noissa on jotain heittoa mitä rengaskone ei saa kiinni tai sitten ei vaan osata?
Pitänee koittaa toista rengasfirmaa keväällä ja sanoo että selvittää miksei tasapainotuksella tuu kuntoon.

NikookiN

Tasapainotus ei korjaa renkaan runkovaurioita, myöskin epämääräisesti kulunut rengas voi täryyttää, tähänkään ei tasapainotus tepsi. Yleensähän sitä on pask** vanteet täynnä ja alkaa jykältämään satasesta ylöspäin. Rengaspaineetkin kannattaa katella.

Kerran ihmettelin omassa autossa ihme tärinää aina töistä kotiin. Vasta kun satuin ajamaan toisella autolla, löyty syyllinen asfaltista.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

mies51

Renkaan runkovaurio näkyy pullistumana renkaan kyljessä. Sellainen rengas on heti poistettava liikenteestä eli ostettava uusi rengas. Viimeistään katsastussetä panee hylkyyn. Runkovaurioinen rengas voi räjähtää. Runkovaurioton autonrengas ei räjähdä, vaikka laittaisi 2-3-kertaiset paineet, testi lienee löydettävissä youtubesta. Ei teitenkään pidä laittaa sellaisia paineita.

NikookiN

Ei aina näy vauriot ulospäin. Yks primera alko vaan pitää ihme nylkytystä, ihmeteltiin mutta vikaa ei löytynyt. Kesti 2 vuotta, sit aamulla kerrasta kaput ja rungon vahvikkeet kylestä ulos onneksi alle 50kmh vauhissa. Renkaassa ei siis ulospäin ollut mitään huomattavaa. Pullistuneita renkaita on nähty, ja pitää vaan ihmetellä miten ihmiset niillä vielä uskaltaa ajella.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

cedricfan

Ja voi se olla pitkittäisrepeämäkin, jolloin ei näy suoraan sivussa vauriota. Näkyy toki kun rengasta pyöritellään, mutta siinä kulutuspinnassa saattaa olla heittoa pahimmillaan liki senttikin!
Ja onhan noita ihan käsittämättömiä rengasidiootteja, tuossa yksi muualle kirjoittamani postaus viime kesältä:

Vaikka ajankohta oli elokuu, oli renkaat nastallisia talvirenkaita. Edessä nastoista ei tosin ollut jäljellä enää juuri muuta kuin hieman runkoja, mutta nokialaisten kunniaksi osa rungoista vastusti sitkeästi irtoamistaan. Pintaa ei juurikaan ollut, ei ainakaan turvalliseen ajoon.

Takana oli sitten (ironisen oikeaoppisesti) paremmat renkaat. Pintaa oli vielä hyvin, ja nastatkin paikallaan. Mutta elokuussahan ei todellakaan saisi nastoja olla, ei missään päin Suomea. Eikä nämäkään renkaat olisi enää huomautuksetta menneet. Ei tarvinnut katsoa edes paistoleimaa huomatakseen, että niissä oli jo runsaasti pahoja murtumia kumissa.

Sen enempää en kehdannut auton ympärillä enää renkaita tutkia, ja tullessamme takaisin oli auto lähtenyt liikenteeseen. Eikä kyse ollut autokorjaamosta, rengasliikkeestä tai katsastusasemasta, sellaista ei ollut lähimaillakaan. Auto oli siis ihan normaalissa ajossa, kunnes Poliisi tai rengasrikko pysäyttää?

Tuo rengastus herätti ajatuksen siitä, kuinka totaalisen välinpitämättömiä jotkut autoilijat ovat turvallisuudesta sekä säännöistä. Jos ajaa elokuussa nastarenkailla, ei voi enää puolustella vaihdon vain unohtuneen tai lykkääntyneen hieman. Ja surkea kuntokin olisi selvinnyt kesärenkaat alle vaihtaessa, jos asiaan olisi siis halunnut kiinnittää huomiota. Toisaalta, mikähän mahtoi olla auton muu tekninen kunto, yhtä huonoko? Entä katsastus, tuskinpa näillä, jo pitkään alla olevilla renkailla suoritettu?

Mitä sitten kun renkailta vaadittaisiin muutakin kuin kyky viedä autoa rauhallisesti eteenpäin? Näillä renkailla ei pitoa juurikaan ole, ja sateella tie määräisi kulkusuunnan, eikä kuljettaja.

PS: Yhdessä kuvassa näkyykin paistoleima, joka on "3107" eli syyskuu 2007, joten rankailla oli juuri täyden kympin synttärit!

PPPS: Eipä ollut tämä ainoa nastarenkaallinen auto, joskin pahin. Tänään 28.9. marketin pihalla oli jo ihan pakko kysyä nastalliseen autoonsa perheineen nousevalta rouvalta, että tietääkö hän autossa olevan nastarenkaat. Vastaus oli, että kyllä, onhan ne nastalliset, mutta kun ne nastat on niin huonot! No huh, mitä siinä sitten muuta. Näin suurta on siis välinpitämättömyys.


Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

chery

On kyllä aikamoista venäläistä rulettia ajaa tuollaisilla renkailla :-X Saisi ottaa kortin pois vuodeksi ja antaa tonnin sakot päälle >:(
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04