Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Almerasta lähtee hirveä kolina!

Aloittaja Alppuu, lokakuu 14, 2018, 22:46:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppuu

Pari kk nyt kuunnellut jostain etupäästä tulevaa kolinaa. Kolahtelee, jos ajaa pieneen kuoppaan tai vähän isompaa kuoppaan.
Kolahtaa niin hiljaisessa nopeudessa, kuin kovemmassakin nopeudessa.
Nostin etupään ylös ja toisella puolella renkaassa tuntuu välystä.
Pystysuunnassa rengasta heilutellen selvästi, vaakasuunnassa vähemmän selvästi, mutta kuitenkin.
Onko se nyt millä todennäköisyydellä alapallonivel, vai voiko olla jotain muuta?
Pallonivel vaihdatettu 50 tkm sitten.. alkuperäinen kesti 300 tkm.

Kiitos avusta. :)
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Kannattaa jollakin raudalla tai harjanvarrella vähän väännellä sitä alapalloa, näkee vähän paremmin että onko väljää pystysuunnassa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Nugetti

Onko kallistuksenvakaajan pystytankoja vaihdettu? Mulla oli vaihtokunnossa (väljää) jossain 280-290tkm paikkeilla.
Ei tietenkään tuntuisi pyörässä välyksenä... mutta ne ainakin voi kolista.

Molemmat etupyöränlaakerit oli vaihtokunnossa samoilla paikkeilla, etupää kolahti aina kun laittoi vedon päälle.

Mutta niinkuin Shamsa sanoi niin vääntöraudalla tms. kokeilemaan mistä se väljyys löytyy.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - lokakuu 15, 2018, 15:39:04
Onko kallistuksenvakaajan pystytankoja vaihdettu?

On silloin pari vuotta sitten kun alapallokin. Könysin auton alle, yllättäen mitään poikkeavaa ei löytynyt.
Lainaus käyttäjältä: Nugetti - lokakuu 15, 2018, 15:39:04

Molemmat etupyöränlaakerit oli vaihtokunnossa samoilla paikkeilla, etupää kolahti aina kun laittoi vedon päälle.

Tämä kolisee kuopissa. Laakeri varmaan ilmoittelisi itsestään muutenkin, takalaakerit alkoi huutaa ennen kun edes välystä tuntui.
Lainaus käyttäjältä: Nugetti - lokakuu 15, 2018, 15:39:04
Mutta niinkuin Shamsa sanoi niin vääntöraudalla tms. kokeilemaan mistä se väljyys löytyy.

Ei ole kyllä käsitystä, mihin väliin sen raudan tai harjanvarren tungen, mutta pitää kokeilla. Kiitti vinkeistä.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Entäs iskarin yläpään laakeri? Sulla tais olla Allu N15, onko siinä vielä kuullalaakeri kuten Sunny N14:ssa ? Allu N16 muovilaakeri ainakin on onneton. Aina natisemassa tai pääsee paikaltaan ja alkaa kolista rauta rautaa vasten.

Alppuu

Muovilaakeri tässä on, mutta ei siinä noin paljon välystä voi olla, jos ei ole ihan palasina.

Taidampa ensin vaihtaa hajonneen iskarin suojakumin ja samalla tarkistaa iskarin ja sen laakerin.

Voi tuota harjanvartta tms. silti tarjota, jos sen avulla alapallosta jotain selviäisi.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

#6
Motonetista aikanaan ostin "kalliimpana OEM-osana" Ooppeliin jonkun jenkkimerkin valmistaman alapallon ... alle 15 tkm ja nivel väljä, kumin kun kampesin tuosta irti, niin täysin kuiva. Motonetissä selittivät, että ovat kuulemma kehittäneet noita muovilaatuja nivelissä niin että sen kuuluukin olla kuiva  ;D Lentäähän ne lehmätkin (siellä Ameriikassa ainakin) mutta pyysin tilalle takuuna toisen valmistajan osan, johon vielä lisäsin itse vaseliinit. Se kesti.

Miltei kaikissa jäkimarkkinanivelissä tuntuu olevan vaseliinia sen verran että voi sanoa että sitä on. Aina ei näköjään ollenkaan. Ei siis mikään ihme jos sulla olis kestänyt vain 50 tkm se vaihto-osa, vahingosta viisastuneena irroittelen noista aina kumit nykyään ja lisään vaseliinia.

mies51

#7
Minäkin ostin kerran Motonetista Nissanin kolmiotukivarren, kun alapallonivel ei ollut irroitettavissa siitä. Ja 2 vuoden päästä katsastuksessa eli alle 30tkm meni taas vaihtoon. Surkeeta laatua.
Ilmeisesti ovat kehittäneet alapallonivelen, jonka pinta on teflonia ja sen pitäisi toimia niin, että toisen puolen pinta on hyvin sileäksi sorvattua terästä. Se toimiikin, jos ei sinne sisään pääse vettä, joka ruostuttaa sen teräspinnan karheaksi.
Vertaan tätä isoihin pallo-nivellaakereihin, joita käytetään esim. siltojen kääntölaakereina tai isoissa nostureissa. Niissä on pallomainen teräskappale pallomaisessa pesässä, jossa teflonpinta ja tiivisteet molemmilla puolilla. Kuitenkaan en luottanut tiiviyteen, vaan suunnittelin toiset tiivisteet ja välit täyteen vaseliinia. Tällöin ulommat tiivisteet pitää veden poissa ja vaseliini estää ruostumisen alkamisen sisempien tiivisteiden eli nivellaakerissa kiinni olevien tiivisteiden luona. Hyvin ovat toimineet.
Tässä sama juttu eli vaseliinia kannattaa olla alapallon ylä- ja alapuolella, miten sen sitten sinne saakaan. Joissakin alapallonivelissä rasvanippa alapuolella.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: shamrock - lokakuu 27, 2018, 15:45:54
Motonetista aikanaan ostin "kalliimpana OEM-osana" Ooppeliin jonkun jenkkimerkin valmistaman alapallon ... alle 15 tkm ja nivel väljä, kumin kun kampesin tuosta irti, niin täysin kuiva.
Motonetissä selittivät, että ovat kuulemma kehittäneet noita muovilaatuja nivelissä niin että sen kuuluukin olla kuiva  ;D Lentäähän ne lehmätkin (siellä Ameriikassa ainakin)
mutta pyysin tilalle takuuna toisen valmistajan osan, johon vielä lisäsin itse vaseliinit. Se kesti.

Miltei kaikissa jäkimarkkinanivelissä tuntuu olevan vaseliinia sen verran että voi sanoa että sitä on. Aina ei näköjään ollenkaan. Ei siis mikään ihme jos sulla olis kestänyt vain 50 tkm
se vaihto-osa, vahingosta viisastuneena irroittelen noista aina kumit nykyään ja lisään vaseliinia.

Tällasen laitatin sinne https://www.fixusnet.fi/fin/pallonivelet-114-parts
Voikohan asennuksessa mennä jotain pieleen, eikä siksi kestä?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

#9
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - lokakuu 28, 2018, 13:10:15
Lainaus käyttäjältä: shamrock - lokakuu 27, 2018, 15:45:54
Motonetista aikanaan ostin "kalliimpana OEM-osana" Ooppeliin jonkun jenkkimerkin valmistaman alapallon ... alle 15 tkm ja nivel väljä, kumin kun kampesin tuosta irti, niin täysin kuiva.
Motonetissä selittivät, että ovat kuulemma kehittäneet noita muovilaatuja nivelissä niin että sen kuuluukin olla kuiva  ;D Lentäähän ne lehmätkin (siellä Ameriikassa ainakin)
mutta pyysin tilalle takuuna toisen valmistajan osan, johon vielä lisäsin itse vaseliinit. Se kesti.

Miltei kaikissa jäkimarkkinanivelissä tuntuu olevan vaseliinia sen verran että voi sanoa että sitä on. Aina ei näköjään ollenkaan. Ei siis mikään ihme jos sulla olis kestänyt vain 50 tkm
se vaihto-osa, vahingosta viisastuneena irroittelen noista aina kumit nykyään ja lisään vaseliinia.

Tällasen laitatin sinne https://www.fixusnet.fi/fin/pallonivelet-114-parts
Voikohan asennuksessa mennä jotain pieleen, eikä siksi kestä?

Voi toki joissakin autoissa, esim noiden prässättyen nivelten kanssa ... kotikonstein kun murjoo paikalleen, voi toki esim särkeä kumin. Ooppelissa kuitenkin oli pulttikiinnitys, ja se kumi oli yhä purkaessakin ehjä. Enkä mä nyt oo kuin vasta 25 vuotta noita korjaillut, jokusia kymmeniä niveliä ja tukivarsia on tullu vaihdettua :)

P.S. Tuo sun linkki johtaa vain etusivulle, ei mihinkään tuotteeseen

cedricfan

Vaihdettiinko samalla tukivarren helat? Jollei, niin ei ihmekään kun pallonivel ei kestä. Väljää vielä raidepäässä ja vakaajantangossa, niin vatkaa palloakin...



Se nykyaikainen pallonivel on tuon näköinen. Ja tuolla EI KUULU olla rasvaa kuin nimeksi. Tuo "muovi" on liukasta ilmankin. Eikä siellä ole tilaakaan lisärasvalle.
Jos haluaa tutkia laatua, niin siitä kertoo kuulatapin sileys, eli moneenko kertaan se on sorvattu. Tuo kuvan nivel on liki peilimäinen, ympyräisillä jäljillä, eli hyvä.
Ja mitä tapahtuu kun suojakumin tunkee täyteen rasvaa? Ihan sama jos vetarin kumin täyttää rasvalla. Se rasva ei jousta, vaikka kumin sisällä oleva tilavuus liikkeissä kutistuukin. Pullauttaa kumin irti tai saa kumin toimimaan pumppuna joka imee pashaa niveleen. Joku "seeärsee" tai ohut öljy sitten? Pesee sen olemassa olevankin rasvan pois. Pahin on se kun joku rikkoo kumin kinkkusuolausneulalla.
Vanhanaikainen kokometallinen rautanivel rasvanipalla kestää juu kauan, kunhan sitä huoltaa. Mutta jollei huolla, niin kestää vähemmän. Plus aika moneen asennuskohteeseen ne ei edes sovellu, kuten alumiinitukivarret.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

datsunpower

Itsekin huomasin joskus aikoinaan, että nyky nivelissä ei rasvaa tehtaan toimesta ole ja nivelten vaihtovälillä ei kyllä todellakaan kerenyt pultit ruostumaan kiinni.
Jokaiseen uuteen niveleen olen rasvat lisännyt asentaessa ja nivelten elinkaari jostain kumman syystä pidentynyt merkittävästi.

Surullisen kuuluisassa P12 Primerassakin rupesi nivelet kestämään rasvauksen jälkeen. Ensimmäiset vaihdoin kiireessä rasvoja lisäämättä.. seuravat 15-20tkm myöhemmin lisärasvojen kanssa ja möin auton pois samoilla nivelillä vajaat 100tkm myöhemmin.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: shamrock - lokakuu 28, 2018, 19:46:05
P.S. Tuo sun linkki johtaa vain etusivulle, ei mihinkään tuotteeseen

Kyllä se minulla johtaa...  ???

Pallonivel
LEMFÖRDER Pallonivel
Tuotenumero 021-NI51

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - lokakuu 28, 2018, 19:47:50
Vaihdettiinko samalla tukivarren helat? Jollei, niin ei ihmekään kun pallonivel ei kestä. Väljää vielä raidepäässä ja vakaajantangossa, niin vatkaa palloakin...

Kyllä vaihdettiin, molemmin puolin.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - lokakuu 15, 2018, 08:39:46
Kannattaa jollakin raudalla tai harjanvarrella vähän väännellä sitä alapalloa, näkee vähän paremmin että onko väljää pystysuunnassa.

Tarkoitat ilmeisesti tätä:
How to Check if a Ball Joint is Bad

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

shamrock

Tuosta videosta muuten muistin, että oli juurikun tuo Moog, sen 15 tkm kestäneen alapallon valmistaja. Mutta vaikka nyt sattuisikin olemaan yhteyksiä Motonettiin, ei niitä osia silti ole pakko puolustella, kun joskus ne vaan sattuu olemaan ala-arvoisia. Tiedän toki sen että tukkurin lupausten varassa jälleemyyjäkin on, ei se myyjän syy ole. Mutta voi sen myöntää, eikä puolustella niitä osia.

Tiedän toki että prässätyt alapallot on yks hankalimpia tapauksia, Nissanilla niissä sentään on lukkorengas mutta Citroën AX:ssä ei ollut, ja kyseisestä paikasta ostettu alapallo korkkasi ensimmäisenä päivänä irti. Ja kyllä, tukivarsi oli alkuperäinen. Suurin pulmahan näissä on se, että jos tukivarsi vaihdettu jälkimarkkinaosaan, näissä saattaa se reiän halkaisijakin olla ihan mitä vaan, mutta siitä ei ollut tällä kertaa kyse. Toisessa liikkeessä kun sitten kirjoista verrattiin ja mitattiin, tuo eka nivel joka irtosi oli vaatimattomat 0.2 mm liian pieni, mutta prässätyn kanssa sehän riittää. Uusi oikeankokoinen tilalle kilpailijalta, ja sehän pysyi.

cedricfan

#17
Se nyt vaan on niin, etä tuo muovirakenne on käytössä kaikilla mainittavilla valmistajilla nykyisin.
Nuo ylhäältä kootut nivelet ja kevytmetallit ovat pakottaneet kehittämään uusia ratkaisuja. Ja kun samalla on saatu aikaan kestävä sekä huoltovapaa rakenne, niin sitä on käytetty sielläkin, missä ei ole pakko.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV