Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Maxima A32 vaihteistoöljy

Aloittaja Blomberg, lokakuu 03, 2018, 13:04:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Blomberg

Mitä suosittelette AT-lootaan? Toyotan manuaaleihin olen laittanut MT-90 öljyt ja esim. parani "synkrot".

Onko näissä AT öljyissäkin eroa? Tuossa yhessä putiikissa on Mobilin ATF SHC Premiumin -50% alella eli 3 euroa litra. Vuonna 2013 valmistettu, näissähän ei taida olla parasta ennen päivää, jos ilmatiivis purkki?

Vinkkejä? Kiitän.

cedricfan

Öljyissä on Best Before. Yleensä normaaleissa oloissa (ei auringonpaiste, kuumuus, suljettu pakkaus jne) säilytettynä pidetään viittä vuotta rajana, jonka jälkeen öljyn lisäaineistus saattaa alkaa sakkaantua. No niinkin yksinkertainen toimenpide kuin todella huolellinen ravistus auttaa vielä tuolloin. Kymmenen vuotta vanhaa en käyttäisi lainkaan.

Nissan jakaa ATF-liemensä kolmeen: "Nissan AT-MATIC ? FLUID" jossa "?" on joko D, J tai S.
Aisin-Warnerin "3309"-luokituksen täyttävissä öljyissä on yleensä myös nuo kaikki kolme, plus liki kaikki muutkin japanilaisvalmistajien luokitukset.
Periaatteessa kyse on kuitenkin melko tavanomaisista DexronIII-luokan ATF-litkuista.

Mobil ATF-SHC on ilmeisesti vain DexronII ja ei omaa mitään japanilaisten luokituksia. Ja jos rehellisesti sanotaan, niin ei oikein yhtään mitään muutakaan käyttökelpoista.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Blomberg

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - lokakuu 03, 2018, 13:29:43
Öljyissä on Best Before. Yleensä normaaleissa oloissa (ei auringonpaiste, kuumuus, suljettu pakkaus jne) säilytettynä pidetään viittä vuotta rajana, jonka jälkeen öljyn lisäaineistus saattaa alkaa sakkaantua. No niinkin yksinkertainen toimenpide kuin todella huolellinen ravistus auttaa vielä tuolloin. Kymmenen vuotta vanhaa en käyttäisi lainkaan.

Nissan jakaa ATF-liemensä kolmeen: "Nissan AT-MATIC ? FLUID" jossa "?" on joko D, J tai S.
Aisin-Warnerin "3309"-luokituksen täyttävissä öljyissä on yleensä myös nuo kaikki kolme, plus liki kaikki muutkin japanilaisvalmistajien luokitukset.
Periaatteessa kyse on kuitenkin melko tavanomaisista DexronIII-luokan ATF-litkuista.

Mobil ATF-SHC on ilmeisesti vain DexronII ja ei omaa mitään japanilaisten luokituksia. Ja jos rehellisesti sanotaan, niin ei oikein yhtään mitään muutakaan käyttökelpoista.

Kiitos infosta, taas opin uutta. :)

https://m.motonet.fi/fi/tuote/590232/Teboil-ATF-Fluid-S-4l-Dexron-IIIH-Tayssynt

Kelpaako tuo vai kannattaako laittaa Castrolin?

Entäs tämä halvin vaihtoehto?

https://m.motonet.fi/fi/tuote/590329/Comma-MVATF-5l-automaattioljy

cedricfan

Muun muassa noissa on nuo "Nissan AT-Matic".
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BLLand

Itse olen käyttänyt A32:ssa edullista Mobil ATF 320-öljyä. On toiminut moitteettomasti.
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

Blomberg

Siellä on nyt ensimmäistä kertaa uudet öljyt. Commaa pistin. Pultti oli koskematon ja ulos tuli melkein mustaa (ei edes ruskeeta) öljyä. No vaihteisto sentään toimii, vähän yli 5 litraa tuli ulos ja netin mukaan sinne menee 4 litraa.

Pakko sinne oli laittaa saman verran - nyt on tikun cold-puolen alarajan rajassa. Paljonko tuonne menee? Pitäiskö litra vielä laittaa, niin olisi rajojen keskivälissä?

BLLand

Itse ole kerran vaihtanut ja tasan 4 litraa tuli pois. Pane sen verran öljyä
että vähintään puolen tunnin ajon jälkeen öljyn pinta on hot-alueella.
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

cedricfan

Kannattaa vaihtaa uudelleen vaikka tuhannen kilsan päästä jos noin pahan väristä, kun kaikki ei vaihdu kerralla.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Blomberg

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - lokakuu 06, 2018, 16:12:52
Kannattaa vaihtaa uudelleen vaikka tuhannen kilsan päästä jos noin pahan väristä, kun kaikki ei vaihdu kerralla.
Lainaus käyttäjältä: BLLand - lokakuu 06, 2018, 16:00:08
Itse ole kerran vaihtanut ja tasan 4 litraa tuli pois. Pane sen verran öljyä
että vähintään puolen tunnin ajon jälkeen öljyn pinta on hot-alueella.

Aivan, tsekkaan nuo öljyt uudelleen huomenna ja teen vaihdonkin. Suodatinta on varmaan turhaan vaihtaa vai onko tässä sitä edes?

BLLand

Kyllä siellä ymmärtääkseni on suodin ja magneetti mutta vaihto/puhdistus
vaatii toki öljypohjan irrotuksen ja uuden tiivisteen. Tuskin kannattaa lähteä
operaatioon mikäli vaihteisto toimii moitteettomasti.
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: BLLand - lokakuu 06, 2018, 18:41:24
Kyllä siellä ymmärtääkseni on suodin ja magneetti mutta vaihto/puhdistus
vaatii toki öljypohjan irrotuksen ja uuden tiivisteen. Tuskin kannattaa lähteä
operaatioon mikäli vaihteisto toimii moitteettomasti.

Samalla logiikalla moottoriöljynsuodatinta ei kannata vaihtaa jos moottori toimii moitteettomasti. Jos sieltä mustaa tuli ulos niin todennäköisesti se suodatin on ollut siellä myös aika kohtuuttoman pitkään.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08