Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

'98 Maxima epätasainen käynti STP Engine Flushin jälkeen

Aloittaja Blomberg, syyskuu 23, 2018, 05:19:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Blomberg

Ostin tuossa 3 päivää sitten 1998 vuoden Nissan Maximan, VQ30DE moottorilla. Aiemmin kokemusta vain Toyotoista, niin nyt kaipais vähän asiantuntijen apua. Oletan, että tämä on Nissanien Fintoys? ;D

1. omistaja ja 224tkm mittarissa. Oston yhteydessä moottorin käynti oli normaali, eikä mitään havaittavaa vikaa ollut.

Nuori omistaja kuitenkin kertoi, että viimeisin öljynvaihto on tehty 204tkm kohdalla. Onko Nissanien öljyhuoltoväli 20tkm? Itse olen vaihtanut yleensä 10tkm välein öljyt.

Päätin sitten vaihtaa ne öljyt tähänkin ja koneessa on 1998 vuodesta lähtien käytetty Shellin Helix Ultra 5W-40 öljyä, Motonetistä siis semmonen sekä filtteri ja STP-merkkinen konepesu. Vanhojen öljyjen sekaan STP ja tyhjäkäyntiä 15 minuuttia - luonollisesti ohjekirjan mukaan.

Sen jälkeen proppu auki, öljyt ulos, suodatin pois ja kas, uusi suodatin ei käy eli moottori jäi yöksi ilman öljyjä.

Aamulla hain uuden suodattimen, se kiinni ja öljyt sisään. Kone käynnistyi hyvin (piti pumpata kaasua, mutta se vika oli tiedossa jo oston yhteydessä) ja lämmittyään kierrokset tärähtelee sekä pakoputkesta kuuluu putputusta - tuntuu, että jokin tulpista ei toimi? Annoin käydä rauhassa vartin, jonka jälkeen kevyttä sekä raskasta ajoa - ei vaikutusta (2000 - 3000rpm kohdilla kuulostaa hyvälle, mutta kiihtyvyys erittäin huono.)

Nyt kone putputtaa - soitin STP-maahantuojalle ja selitin tilanteen. Kuulemma STP ei vaikuta muovi- sekä kumiosiin. Vanhojen öljyjen kanssa kone pelasi täydellisesti, samoin pesun aikana.

En usko, että MAF voisi olla vikana, sillä ennen öljynvaihtoja kone toimi hyvin? Onko mahdollista, että IAC-venttiili olisi tukossa, jos esim. kopan huohotuksesta imeytyi sontaa imusarjaan pesun aikana?

Onko tämän ikäsissä edes OBD-liitintä? ;D

Blomberg

Jees eli tuli luettua muita vanhoja ketjuja ja siellä viitataan tyhjäkäyntimoottoriin eli IACV - pitääpi koittaa puhdistaa tuo ja palaan asiaan.

chery

En ole varma Maximan öljyn vaihto välistä mutta kyllä tuo 20tkm on liikaa. Itse vaihdan aina viimeistään 10tkm välein. Usein aiemminkin. Öljyn vaihto on kuitenkin halvin huolto autolle niin mielestäni siinä ei kannata säästellä. Itse käytän Maximassa (ja muissakin) Motox 5w40 öljyä.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

Jylppy

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

BLLand

Kyllä siellä on OBD-liitin mutta se lienee vanha versio(ei siis OBD2).
Itse taistelin omassa ´97:ssa OBD:n kanssa kunnes viimein sain tilattua
ebaysta bluetoothilla toimivan palikan josta pystyy kännykällä lukemaan vikakoodit
ja joitan moottorin tietoja kuten lämpötila ja pyörimisnopeus.
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

chery

Minkälaisen palikan olet tilannut? En löytänyt nopealla haulla ebaysta Consult porttiin sopivaa palikkaa.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

Blomberg

#6
Lainaus käyttäjältä: chery - syyskuu 23, 2018, 18:47:01
Minkälaisen palikan olet tilannut? En löytänyt nopealla haulla ebaysta Consult porttiin sopivaa palikkaa.

Tilasin itsellenikin äsken eli Nissanin 14 pinninen OBD2 adapteri.

Mutta: koko tyhjäkäyntiventiili sai pesun, liitin sen takas liittimeen ja pistin auton ON-asentoon. Näytti liikkuvan myös koneen käydessä. No sen pistin takas ja perään sumutin imusarjaan karstanpoistajaa. Käynnistin ja ehkä 4 minuuttia kävi täydellisesti, jonka jälkeen putputus palasi.

Eli tästä päättelen, että sytkäpuoli on kunnossa kuin myös venttiilit ja imusarjan puolella jotain häikkää? Onko siellä jotain muita antureita? Voisin ottaa videon tuosta IAC-venttiilistä ja kertokaa toimiiko normaalisti.

Apuja. Just ostin auton. :(

cedricfan

Se lika on siellä tyhjäkäyntiventtiilin "nurjalla" puolella, jota ei saa puhdistettua.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BLLand

Piru vie, enpä ostanutkaan Consultia ebaysta enkä nyt anna itseni muistaa ostopaikkaa, mutta tämä
saattaa olla sopiva; https://www.obdinnovations.com/nissan-consult-bluetooth-14-pin-ddl-diagnostic-interface-version-2-0/
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

Blomberg

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - syyskuu 23, 2018, 19:18:31
Se lika on siellä tyhjäkäyntiventtiilin "nurjalla" puolella, jota ei saa puhdistettua.
Hmm, entä liuottamalla? Miten voisi halvalla korjata?

cedricfan

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - syyskuu 23, 2018, 21:44:33
Valitettavasti ei millään muuta kuin vaihtamalla.
Maximan IACV:n rakennetta sen kummemmin tuntematta, voisikohan ultraäänipesu auttaa? Ainakin kaasareita pienine kanavineen on saatu toimintakuntoisiksi uä-pesuilla.

Blomberg

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - syyskuu 23, 2018, 21:44:33
Valitettavasti ei millään muuta kuin vaihtamalla.
Selvä peli. Ainakin nyt (05:00) kun lähdin töihin, niin auto käynnistyi ensimmäisestä kerrasta. Ennen piti sahata kaasulla käyntiin eli tais jotain apua olla? Voiko tuo putputus johtua anturista tjsp?

Blomberg

#13
Otin sen nyt töihin saavuttuani taas pois ja tuolta magneettipuoleltakin putsasin. Magneettia kiertämällä venttiili vetäytyy sisään tai ulos. Näyttääkö tuo liikerata oikealta? Onko Uudenmaan alueella joku, kenen luo voisi tulla?


Blomberg

IACV toimii täydellisesti, auto käynnistyy heti, mutta putputus jatkuu. Kokeilen vähentää öljyjä.

Blomberg

Öljyjen vähennys ei auttanut, ajattelin - jos olen esim. ylä- tai alamäessä lisännyt. Oli ehkä 2mm tikun H-merkin yläpuolella.

Iltapäivän aikana putputus alkoi pysyväksi, enää ei auttanut mikään, niin toivottomana alettiin veljen kanssa irroittamaan antureita ym. Veli sitten repäs 4 sylinterin tulpan ja huomattiin, että tulppa ei naksuta. 2 sylinterin tulpalla naksutti eli oltiin varmoja, että tulppa kyseessä.

Uusi tulppa Motonetistä n. 60 euroa vuoden takuulla on nyt tilalla ja mielestäni ihan kohtuullisen hyvällä hinnalla saatu.

Kone käy kuin unelma!

Blomberg

Se vielä, että tulppa tuntui toimivan 4000 rpm ja yli alueella, kun kickdownin yhteydessä iski voimaa.

No enpä turhaan imusarjaa putsannut, vielä öljyerotin letkun väliin, niin pysyy siistinä.

Huomasin kovan paineen tankissa, kun korkin aukaisee. Kuuluisko korkissa olla venttiili vai onko hiilipurkki tiensä päässä?

Mites tässä moottorissa EGR-venttiilin poistaminen vaikuttaa ajoon? Olen Toyotoista useamman kerran sen tulpannut, eikä lisäsäätöjä ole tarvinnut tehdä. Onko kellään kokemusta?

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Tero-75

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - syyskuu 24, 2018, 22:37:57
Mikä tulppa ei naksuta?
Lainaus käyttäjältä: Blomberg - syyskuu 24, 2018, 21:09:33
Veli sitten repäs 4 sylinterin tulpan ja huomattiin, että tulppa ei naksuta.

Uusi tulppa Motonetistä

Kone käy kuin unelma!
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: Blomberg - syyskuu 24, 2018, 21:09:33
Huomasin kovan paineen tankissa, kun korkin aukaisee. Kuuluisko korkissa olla venttiili vai onko hiilipurkki tiensä päässä?

Uusi tulppa Motonetistä n. 60 euroa
Siis tulppa vai puola? ;D

Ja tuosta paineesta, ainakin omassa ysäri-Nissanissa kuului ja tuntui sihahdus kun avasi tankinkorkin.

Blomberg

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - syyskuu 25, 2018, 00:31:49
Lainaus käyttäjältä: Blomberg - syyskuu 24, 2018, 21:09:33
Huomasin kovan paineen tankissa, kun korkin aukaisee. Kuuluisko korkissa olla venttiili vai onko hiilipurkki tiensä päässä?

Uusi tulppa Motonetistä n. 60 euroa
Siis tulppa vai puola? ;D

Ja tuosta paineesta, ainakin omassa ysäri-Nissanissa kuului ja tuntui sihahdus kun avasi tankinkorkin.

Joo puola siis, unessa kirjoitettu viesti. :D Nyt just astuin autoon ja käynnistyi laakista.