Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Datsun 1600 ajovalot

Aloittaja Datsun 1971, syyskuu 22, 2018, 18:15:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Datsun 1971

Juu elikkä ajovalot temppuilee.. Kun vaihtaa puolikkailta pitkille niin sammuu keulalta kaikki valot paitsi parkit.
Oon kokeillut eri viikselläkin eikä vaikutusta.
Relettä olen kanssa rassaillu, ei vaikutusta.
Olisko ajatusta missä vois olla vika?
Kiitos.

chery

Kannattaa tarkistaa polttimon kannat ja uusia ne tarvittaessa. Tuppaavat sulamaan vanhemmiten ja voi aiheuttaa mielenkiintoisia vikoja.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

Datsun 1971

No niin, kiitos vinkistä.
Uusin polttimot heti huomenna.
Tuleeko muuta jollekkin mieleen?
Ei ole tyhmiä vastauksia, vaan tyhmiä kysyjiä..

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Datsun 1971 - syyskuu 22, 2018, 18:58:29
No niin, kiitos vinkistä.
Uusin polttimot heti huomenna.
Tuleeko muuta jollekkin mieleen?
Ei ole tyhmiä vastauksia, vaan tyhmiä kysyjiä..

Siis ei polttimoita tarvi tsekata/uusia, vaan johtosarjassa olevat polttimoiden liittimet - joita myös polttimon kannoiksi kutsutaan.

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

C 110 ratsuni

Mittarilla tai koitinkynällä voisi koklata mihinkohtaan se virta yhteys lopuu ja silee löytää se viallinen osa/johto.
primera 2,0 sport -00

Datsun 1971

Juu tarkoitus olis vaihtaa ne liittimet uusiin ja samalla uusin polttimotkin.

Voisin kyllä uusia valoreleenkin ja katkaisijankin, mutta eipä tahdo kohtuu hintaan uusia saada mistään.
Releen tilasin Jenkeistä mutta erillainenhan sieltä tuli kuin tuo nykyinen on.

pontiac

vaihda lasisulakkeet uusiin ihan ekana ja puhdistus-spräytä sulakerasian pohjaan ja liittimiin.
-Datsun 1600sss -69     ainut -69sss suomen rek.
-Datsun 1600 -71  3kpl projekteja
-Datsun Violet A10 Rallyreplica
-datsun 180b ht projekti
-Bluebird 910 sedan ja 2kpl SSS coupeja

MK510

Olisko katkaisijassa vikaa, noinhan se kuuluukin toimia silloin kun katkaisija vedetty ensimmäiseen asentoon, toisessa asennossa pitäisi pitkät syttyä?
1300-L510, 1600-PL510, 1800SSS-HL510

Datsun 1971

No niin, vika korjattu.
Oli sit kumminkin rele sökönä.
Kerran jo kokeiltiin eri releellä, mutta ilmeisesti sekin oli sitten rikki, koska tällä kolmannella toimii taas.
Tää on tämmöstä kun vanhoilla osilla "korjataan".
Kiitos kaikille vinkeistä.
Tulipahan serviiseerattua useampikin kohta nyt samalla.

Datsun 1971

Joo o...
Vanha vika palasi, siis vika joka oli ennen tätä kaukovalohässäkkää.
Eli valot syttyvät itsestään, ja ne on aina sit kaukovalot kun syttyy.
Jos eivät muuten syty niin viimeistään kun antaa kierroksia koneeseen. Ja huomasin että kesähelteillä vikaa ei ollut, mutta heti kun kelit kylmeni niin vika palasi.
Joskus, ei aina, valot suostuvat sammumaan kun käyttää valo katkaisijaa päällä ja sit sammuttaa valot. Tällä hetkellä sekään ei auta.

mies51

Onko valoreleen kärjet palaneet kiinni toisiinsa?

Datsun 1971

Releetkin on auottu ja tarkistettu.
Lisäksi kokeiltu eri releilläkin.

Datsun 1971

Tänään laittelin akun paikoilleen ja pudotin pellin kiinni niin siitä täräyksestä rävähti pitkät päälle samantein... Kun käytin valokatkaisijaa päällä ja painoin pois niin valot sammui normaalisti..
Eli pitkät syttyy ittekseen kun antaa koneeseen kierroksia, on kylmä keli tai pudottaa konepellin kiinni.
Välillä suostuu sammumaan suoraan  valokatkaisijasta, valillä pitää koneen/konehuoneen lämmitä ensin..
Kohta on valovikainen Museodasse myytävänä,. Menee hermot.

mies51

Tarkistitko kummankin polttimon kannan, siis liittimet, jotka työnnetään polttimoiden kantaan? Tarkista myös se miinusjohto siitä liittimestä maahan asti. Jos virta tulee lähivalon plusjohdosta lampun lähivalolankaan, mutta ei pääse sieltä sitten miinukseen auton runkoon asti, se voi mennäkin kaukovalon plussaan ja siten sytyttää kojelaudassa sinisen kaukovalomerkkivalon. Näin kävi, kun Sunnysta oli polttimonkanta kärähtänyt. Mutta sama juttu, jos katkos on kannan jälkeenkin ennen auton runkoa. Ja tärähdys se juuri saa sen katkon aikaan.
Kaikki maadoitukset kannatttaa vanhasta autosta tarkistaa. Liitinruuvi auki, liittimen tarkistus,liittimen ja runkokohdan puhdistus hiomapaperilla ja uusi ruosteeton ruuvi. Miinukset ovat yhtä tärkeitä kuin plussat, koska virta kiertää kierroksen. Ja miinukset tekee kiusallisempia, vaikeammin löydettäviä vikoja! Plussa katkeaa aina siihen kohtaan, jossa yhteys on poikki, mutta miinuspuolella voi jossakin nousta jännite ja esim. anturit voi seota.

Perso

Tässä kohtaa kannattaa muistaa että se on miinusohjattu tuon ikäinen. Ts. Lampun "miinukseen" tulee plussaa ja lyh/pitkä ohjataan maattamalla.
Jos tuota ei ota huomioon, voi tuntua toiminta ihan ufolta vikoja selvittäessä... 😀

Ihan vaan silleen huomioitavaksi.
Aina sattuu, tottunee...
Datsuneita vuodesta 1994...
Nyt menossa mukana monenlaista koupee kutosella ja ilman...

mies51

#15
Jaa miinusohjattu. Sittenhän pitää vain seurata lampun pitkiltä eteenpäin kohti rungon maadoituspistettä, onko liitin tai johto tai rele viallinen vai valonvaihtimesta releelle. Onko sulla piirikaavio, että voit löytää pitkältävalolta releeseen tulevan johdon. Lampulta eteenpäin olevalla reitillä voit maadoittaa paikkoja. Jos silloin syttyy pitkät, kaikki on kunnossa tuohon paikkaan asti. Jatkat siitä eteenpäin kohti auton runkoa.
Sulakerasian huonot kontaktit ja hapettumat kannattaa tarkistaa. Jos se rulakerasia on konehuoneessa, konepellin kiinni heittäminen täräyttää sitä ja sulakkeen huono kontakti reagoi.
Vian valonvaihdinviiksessä tai siitä releelle selvität johtamalla virran releen siihen liittimeen, joka kytkee releen kaukovalon.
Onko sulla piirikaavio? Sitä tarvitset, jotta osaat maadoittaa tai virroittaa oikeat paikat.

260z

Oma teki samaa. Sulakkeita putsailemalla toimi taas. Alle puoleen vuoteen hapettumaa synty sulakkeisiin ja kantoihin.. Tosin kosketushäikkää oli myös johdoissa/liitoksissa joita oli tehty joskus...
HLS30
C210(211) 240 Skyline GT 2 door ht 1980
C110 240 KGT 2 door ht, 1976 x2
C10  2400 GT 4-door 1972"Hakosika"
PMC a150 1966 x2
Datsun 140y Sunnytin b310 2-door

mies51

- Nuo sulakerasia-kontakitkatkokset tekee sitä, että ei valo aina syty, vaikka katkaisijasta on kytketty.

- Miinusohjatussa taas jos kaukovalo syttyy ja ei tahdo sammua vaikka pitäis; vika on siinä, että lampulta eteenpäin kohti relettä olevan miinusjohdon eriste on puhki. Ediste on puhki todennäköisesti jostain pellin läpiviennistä tai missä se johto kulkee pitkin peltiä. Kun tämä kohta johdosta koskettaa peltiin, kaukovalo syttyy eikä tahdo sammua edes valokatkaisijasta.