Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

2010 Qashqai 1.6-bensa moottoriongelma

Aloittaja Peck4, syyskuu 12, 2018, 11:18:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peck4

Elikkäs tuossa äsken olin lähdössä ajamaan ja autoa starttailin. Noh, auto käynnistyy laakista, mutta voimakas metallinen hankaus kuuluu konehuoneesta ja auto käy vähän kehnosti. Äkkiä virrat pois ja konepelti auki, mutta mitään ihmeellistä ei näy. Käynnistinpä siis uusiksi ja auto ei meinaa lähteä käyntiin/käy hetken yhdellä ja sammuu. Muutaman kerran tätä käynnistelin ja auto hörähtää normaalisti käymään. Ajan varovasti pois katoksesta ja sammutan moottorin. Katson, että öljyä on ja hihnat näyttää hyvältä. Laakkosen huoltomies epäili laturia tai tulppia.

Koeajolla auto käy ja kukkuu normaalisti. Katsoin öljyt vielä, niin öljy on hivenen tummahkoa, mitä se ei mielestäni ole aiemmin ollut, mutta 10tkm alkaa olemaan öljyillä ikää, joten mustuuhan ne.

Kerran aikaisemmin auto on tehnyt saman talvella, mutta ilman tuota hankaavaa ääntä, muuten aivan täysin saman oireet.

Ohessa videot auton kylmäkäynnistä äsken ja heti perään n. 5km ajon jälkeen. Kuuluuko kenenkään korvaan mitään poikkeavaa.

Onko näissä ollut ketjuvikoja?

Niin ja autossa on viimeisen kuukauden poltettu Venäläistä 95G-bensaa, joka on toiminut tähän asti hyvin.

Kylmänä: https://www.youtube.com/watch?v=i6yxDNYMthE

Lämpimänä: https://www.youtube.com/watch?v=HhroFjfjOf0

Peck4

Kävin 50kilsan lenkin heittämässä ja ostamassa uudet öljyt, niin hyvin pelaa. En saanut oiretta uusimaan. Vaihtelin öljyt ja nyt jännitellään, kun porsii sitten talvipakkasilla työmatkalla.

Onko joku joutunut tai varalta vaihtanut ketjua näihin? Onko hirveä homma?

Alppuu

Paljonko ajettu? Paljonko öljynvaihtoväli? Ei ole tuttu moottori, mutta en ole kuullut ketjuongelmista.

Eiköhän mittaristoon syty vikavalo tai ketju rallata, jos se on venynyt.

Onko toi 95G jotain premium bensaa? Paljonko maksaa? Voidaan sitten ainakin mielissämme harmitella ja olla kateellisia..  ;D

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Peck4

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - syyskuu 12, 2018, 21:52:48
Paljonko ajettu? Paljonko öljynvaihtoväli? Ei ole tuttu moottori, mutta en ole kuullut ketjuongelmista.

Eiköhän mittaristoon syty vikavalo tai ketju rallata, jos se on venynyt.

Onko toi 95G jotain premium bensaa? Paljonko maksaa? Voidaan sitten ainakin mielissämme harmitella ja olla kateellisia..  ;D

175tkm ajettu nytten. 10tkm vaihtoväli ollut viime syksystä kun auton ostin, sitä ennen n. 20tkm entisellä omistajalla. Tuolla vois olevinaan ajaa samoilla jopa 30tkm. Joo ei se kyllä omaan korvaan rallata, eikä mitään mittaristoon syty.

95G on vastaavaa jonkun Shellin V-powerin kanssa. 56senttiä litraltahan se nyt on  ;D

Alppuu

Onkohan moottori mitenkä läheistä sukua Renault moottoreille, niissähän on ollut mm. VVT vikoja...
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Peck4

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - syyskuu 12, 2018, 22:37:43
Onkohan moottori mitenkä läheistä sukua Renault moottoreille, niissähän on ollut mm. VVT vikoja...

Ei ainakaan internet kerro, että moisia olisi. Toki mitään en ihmettele, kun alkaa turhautumaan jo muutenkin näihin romuihin.

Peck4

Näihin pitäis nettiohjeen mukaan tehä venttiilinvälystarkistus 90tkm välein. Liekkö moisia kukaan tekee?

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

#8
Kyllä noissa QG15DE, QG16DE, QG18DE- moottoreissa pitäis tuon jakoketjun kestää vähintään 300000km, jos on asiallisesti käytetty ja huollettu. Almeran QG15DE- moottoriin tuli VVT eli muuttuva imuventtiilien ajoitus faceliftiiin eli vuosimalliin 2003. Muissa kai on aina. Kalleimmissa ketjusarjoissa on ketjupyörät, myös VVT-pyörä mukana. Pelkkää ketjua ei kannata vaihtaa, sillä se venyy ketjupyörien mukaiseksi nopeasti, jos ketjupyörät ovat kuluneet.

Venttiilinvälysten mittaus/säätö ei kuulu huolto-ohjelmaan, mutta olen mitannut 280000km ajetun Almera QG15DE:n, välykset oikeat eikä koskaan säädetty (säätöpalasäätö). Samoin Sunnyn GA14DS 270000km.

Epäilen, että laturin hiilet lopussa tai muu laturin hankaus. Laturit on menny tuossa iässä.

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: mies51 - syyskuu 15, 2018, 00:37:56
Kyllä noissa QG15DE, QG16DE, QG18DE- moottoreissa pitäis tuon jakoketjun kestää vähintään 300000km, jos on asiallisesti käytetty ja huollettu. Almeran QG15DE- moottoriin tuli VVT eli muuttuva imuventtiilien ajoitus faceliftiiin eli vuosimalliin 2003. Muissa kai on aina. Kalleimmissa ketjusarjoissa on ketjupyörät, myös VVT-pyörä mukana. Pelkkää ketjua ei kannata vaihtaa, sillä se venyy ketjupyörien mukaiseksi nopeasti, jos ketjupyörät ovat kuluneet.

Venttiilinvälysten mittaus/säätö ei kuulu huolto-ohjelmaan, mutta olen mitannut 280000km ajetun Almera QG15DE:n, välykset oikeat eikä koskaan säädetty (säätöpalasäätö). Samoin Sunnyn GA14DS 270000km.

Epäilen, että laturin hiilet lopussa tai muu laturin hankaus. Laturit on menny tuossa iässä.

Missäs Qashqaissa on QG-moottori?
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

ossi.vt

Hei
Tää on nyt vanha komentti. Mutta kommentoin kuitenkin. Mulla tuli metallinen nakutus koneesta kun kierrokset laski alle 1000 r/min. Loppui melkein kun kävi tyhjäkäyntiä. Vika oli laturin vapaakytkimessä. Ketju kyllä kestää kunhan vaihtaa öljyt tiuhaan ja katsoo että koneessa on öljyä.