Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera P12 1.6 käynnistys/sähköhäiriö

Aloittaja Juhokin, syyskuu 02, 2018, 21:56:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juhokin

Kyseessä tällainen episodi autossa Nissan Primera P12 1.6 2003.

Auto on aiemmin herjannut vikakoodia p0420 johon ei ole löydetty syytä. Vikakoodi ei ole vaikuttanut ajoon eikä käyntiin lainkaan.

Nyt vasta kävi niin, että auto ei jostain syystä startannut lainkaan. Startti ei siis yritä edes pyörähtää, kuuluu vaan naksaus. Myöskään virtaa ei anna aina päälle. Välillä tulee tauluun kaikki valot normaalisti, välillä taas pätkii. Myöskään näyttö ei lähde joka kerta päälle, vaan tuntuu elävän ihan omaa elämäänsä.

Autoa testattiin eri akulla, ei mitään vaikutusta, ei yritystä startata. Sulakkeista ei löydetty vikaa. Työnnettiin käyntiin onnistuneesti. Kävi ja kulki normaalisti, kunnes hyytyi yhtäkkiä vauhdista kesken ajon.

Autoon tehty takavalojen maadoitus noin 150tkm sitten. Autolla nyt ajettu 275tkm. Aiemmin autoon on vaihdettu myös katalysaattori.

Haiskahtaako tämä puhtaasti sähkövialta? Osaisiko joku antaa neuvoja, mistä tämmöistä ongelmaa kannattaisi alkaa purkamaan? Itsellä tosi vähän kokemusta autojen rassaamisesta.

Kiitos jo etukäteen neuvoista!
Juho

mies51

Tarkastappa akusta lähtevät kaapelit. Monessa Primerassa ja Almerassa on ollut paksu miinuskaapeli hapettunut poikki sieltä läheltä toista kuin akun puoleista päätä eli sieltä, missä liitin on pultattuna moottorin tai vaihteiston kylkeen. Ainakin Almerassa siellä on välillä  liitin runkoon. Tarkistetaan, johtimen kunto ja hiotaan liitin puhtaaksi ja pultataan taas kiinni.

Juhokin

Paksu miinuskaapeli näyttää ihan terveeltä, varsinkin koneeseen pultattu pää. Akun päässä pientä likaa, se on putsattu, putsasin samalla molemmat akun navat. Ei vaikutusta, virrat kun kääntää, niin kaikki kojelaudan valot vilkkuu ja väpättää miten sattuu, välillä palaa niinkuin normaalistikin. Ei myöskään yritä startata.

Mistä sitten yrittäisi vikaa metsästää?

mies51

Kyllä tuo jonkun päävirtajohdon tai liittimen katkokselta vaikuttaa. Tai sitten virtalukon pohjan ongelmalta.

Juhokin

Plus ja miinus navalta lähtevät kaapelit tutkittiin ja putsailtiin vielä. Silmämääräisesti ei ongelmakohtia näkynyt. Nyt saatiin vikakoodiin lisäystä koodeilla p1610 ja p1614. Nämä viittasivat ilmeisesti ajonestoon ja siihen, että auto ei hyväksy enää kyseistä avainta. On kokeiltu kahdella avaimella käynnistellä.

On kyllä erikoista, että kojetaulun valot välkkyy ja säksättää miten sattuu. Valojen palamiseen/sammumiseen vaikuttaa myös se, kun viiksestä laittaa valot päälle. Voiko rikkinäinen startti antaa epämääräisiä sähköoireita? Vai onko kyseessä juuri tuo virtalukon pohja?

Edessä ainakin avainten ohjelmointi, siihen löytyikin jostain ohjeet.

mies51

Ei rikkinäinen startti voi tehdä ajossa  mitään sähköhäiriöitä. Rikkinäinen startti ei aina tai ei milloinkaan starttaa.
Ei kai ajonestokaan sotke toimintaa ajon aikana, sehän olisi vaarallista. Se estää ajon heti lähdössä.
Tarkasteltava edelleen johtimia, virtalukkoa ja mittariston juotoksia.

Juhokin

Nythän tämä erikoiseksi meni. Aikani koitin starttailla, ei tapahdu mitään. Räppäsin takavalojen piuhoja ja maadoituksia, yritys startata, ei mitään. Sitte painelin taustapeilin lähellä olevia kattovaloja, käytin siis päällä ja pois ja kuin taikaiskusta: aivaimen kääntö ja Nissan käynnistyi kuin palmun alta! Kävi tasaisesti ja kaikki näytti pelaavan niinkuin pitääkin (valot, vilkut, ym).

Sammutin auton kokeillakseni uudestaan, huonolla menestyksellä. Ei yritäkään startata. Koitin samoja temppuja, mutta ei käynnisty enää. Mittaristo räpättää ja säksättää entistä kovemmin. Keskuslukitus toimii kuitenkin normaalisti, se ei ole aiemmin toiminut tavalliseen tapaan.

Voiko tämä kaikki liittyä lopulta takavalojen maadoitukseen?

Katsotaan mitä temppuja huomenna keksitään.

Alppuu

Jospa on vaan huono akku? Oliko se toinen akku suoraan käytöstä ja toimivaksi todettu, vai jostain varaston perältä?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Juhokin

Kyllä se vaihtoakku oli ihan toimivaksi todettu ja täyteen ladattu vara-akku..

Juhokin

Vähän alkaa epätoivo iskeä tämän kanssa. Ei tunnu vikaa löytyvän, kaapeleita ja liitäntöjä on käyty läpi, mutta ei tunnu johtavan vian alkulähteelle. Kannattaako auto viedä suoraa korjaamolle, tuleeko miten kalliiksi siellä selvittely? Vai rupeaisiko ostamaan osia, onko virtalukon pohja ensimmäinen mistä kannattaisi lähteä liikkeelle?